دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد سالیسیلیک اسید برای درمان اگزما

اسید سالیسیلیک چیست و چه فوایدی برای درمان اگزما دارد؟

کاربرد سالیسیلیک اسید برای درمان اگزما
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اسید سالیسیلیک چیست؟ در ادامه این مطلب مجله دلگرم در مورد این بیماری و کاربرد سالیسیلیک اسید برای درمان اگزما صحبت خواهیم کرد.

اسید سالیسیلیک چیست؟

اساس گزارش متخصصان آکادمی American Academy of Allergy Asthma and Immunology، اگزما بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان و بین ۱ تا ۳ درصد بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگزما، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، اغلب در دوران کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد.
گزینه های درمان بسیاری از جمله خود مراقبتی و استفاده از دارو جهت کاهش آلرژی برای اگزما وجود دارد. این بیماری درست است که خطرناک نیست اما با ایجاد زخم های باز پوستی ممکن است به عفونت تبدیل شوداسید سالیسیلیک را می توان برای درمان خشکی و پوسته پوسته شدن پوست ناشی از اگزما استفاده کرد.

اکثر اختلالات پوستی که به پوسته پوسته شدن منجر می شوند با دارویی به نام سالیسیلیک اسید درمان می شود. این دارو یک دارو موضعی است و می تواند در کنار سایر داروها و درمان ها مورد استفاده قرار گیرد.
اسید سالیسیلیک در فرم هایی نظیر کرم، ژل، لوسیون، پماد، پد، شامپو و محلول موضعی در دسترس است. بسته به شرایطی که در حال درمان آن هستید، می توانید سالیسیلیک اسید را در دوزهای بین ۰٫۵٪ تا ۳۰٪ استفاده کنید.

درمان اگزما

هنگام درمان اگزما، می توانید از محلول سالیسیلیک اسید برای نرم کردن کراتین استفاده کنید. کراتین پروتئینی است که بخشی از ساختار پوست را تشکیل می دهد.
اسید سالیسیلیک به درمان خشکی پوست کمک کرده و لایه بالای پوست را بردارد. استفاده از سالیسیلیک اسید برای درمان اگزما اجازه می دهد تا سایر داروهای موضعی بتوانند بهتر در پوست نفوذ کنند.

اثرات جانبی اسید سالیسیلیک

عوارض جانبی ملایم اسید سالیسیلیک، به خصوص اگر پوست منطقه ای که این دارو را روی آن استفاده می کنید آسیب دیده یا حساس باشد، می تواند باعث تحریک پوست شود.

فواید اسید سالیسیلیک

عوارض جانبی دیگری مانند موارد زیر بر اثر استفاده از سالیسیلیک اسید برای درمان اگزما گزارش شده است:

مسمومیت با اسید سالیسیلیک نیز در موارد بسیار نادر ایجاد شده و شامل علائم زیر است:

  • گیجی
  • اسهال
  • تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تنفس سریع
  • زنگ زدن در گوش
  • خواب آلودگی شدید

اگر باردار یا شیردهی هسستید نباید از این دارو استفاده کنید. زیرا اسید سالیسیلیک می تواند از طریق پوست جذب شود. مصرف سالیسیلیک اسید برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود.

حتماً بخوانید:
بهترین راه درمان اگزما در کودکان به روش سنتی

بهترین راه درمان اگزما در کودکان به روش سنتی

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی غیر مسری است که حدود ۳۰٪ از جمعیت ایالات متحده، به ویژه کودکان و نوجوانان را…

علائم اگزما

اگزما اغلب در بازوها و پشت زانو ظاهر می شود. صورت و گردن نیز ممکن است نشانه های این بیماری را داشته باشند. قرمزی، خارش و ترک خوردگی پوست از مهمترین علائم اگزما محسوب می شود. بثورات ایجاد شده در این بیماری اغلب در طول شب خارش دارند. اغلب این بیماری دوره های عود و فروکش کردن دارد.

نشانه های اگزما

عوامل ایجاد کننده این بیماری نیز عبارتند از:

  • حمام کردن یا دوش گرفتن با آب داغ
  • استرس
  • عرق کردن
  • هوای خشک
  • سیگار کشیدن
  • آلرژی

درمان اگزما

بسته به شدت بیماری، گزینه های درمان متفاوتی در دسترس می باشد. حتی می توانید از ترکیبی از گزینه های درمانی برای مدیریت اگزما استفاده کنید.
کنترل آلرژی همیشه اگزما را از بین نمی برد بلکه می تواند میزان آشکار شدن آن را کاهش دهد. برای کنترل این واکنش در بدن باید از تماس با فرش، بالش، ملافه و … که موجب حساسیت می شوند اجتناب کنید.ضمن این که متخصصان کلینیک مایو معتقدند که باید از صابون ها بدون عطر، مرطوب کننده ها و لوسیون های حاوی کالامین، دوش با آب خنک و مرطوب کننده برای کاهش اگزما استفاده کنید.
اگر اگزما بیش از حد شدید باشد پزشکان کرم های کورتیکواستروئید، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و ایمونومولاتورها را تجویز می کنند.

راهکار های درمانی برای اگزما

طبق گفته متخصصان پوست، شما نمی توانید اگزما را به طور دائم از بین ببرید. با این حال، شما همیشه می توانید پوست خود را در مدت زمان کوتاهی درمان کنید. به این ترتیب، می توانید از تکرار اگزما جلوگیری کنید. پزشک شما دارو یا درمان را طبق شدت وضعیت، سن و وضعیت فعلی سلامتی خود تجویز می کند.

داروهای محبوب برای درمان اگزما

آنتی بیوتیک ها
زمانی که اگزما با یک عفونت باکتریایی روی پوست شما همراه باشد این موارد تجویز می شود

فتوتراپی
در این فرآیند پوستی پوست با دقت در معرض امواج ماوراء بنفش A یا B قرار می گیرد. متخصص پوست شما تصمیم خواهد گرفت که آیا امواج باید به تنهایی یا ترکیبی استفاده شوند.

داروهای ضد ویروسی و ضد قارچی
اگر اگزما علائم غیر معمولی را نشان می دهد، پزشک شما می تواند داروهای ضد ویروسی یا ضد قارچی را برای درمان عفونت های ویروسی یا قارچی در همان زمان انتخاب کند

پماد کلوبتازول
این داروها برای کاهش التهاب پوست و خارش استفاده می شود. شما می توانید کرم ها را مستقیما در ناحیه آسیب دیده تحت تجویز پزشک مصرف کنید.

راهکارهای خانگی برای درمان اگزما

  1. پاک کردن و شستن روزانه پوست
  2. حمام آب گرم
  3. از یک کرم مرطوب کننده در طول روز و شب استفاده کنید
  4. از عوامل موثر بر اگزما جلوگیری کنید
  5. از فعالیت هایی که باعث عرق کردن بیش از حد می شوند اجتناب کنید
  6. جلوگیری از رفتن به دماهای مختلف در اغلب موارد
  7. پس از حمام کردن با استفاده از حوله، پوست را خشک کنید
  8. از صابون های ملایم و محصولات بدن و روغن های بدن استفاده کنید
  9. از پارچه های نرم و پنبه ای استفاده کنید

اختلالات پوستی نظیر اگزما باعث خارش ناگهانی و ناراحت کننده می شود. این وضعیت هنگامی که خودسرانه دارو مصرف می کنید بدتر می شود متخصصان پوست به منظور پیشگیری از عوارض جانبی، به دنبال کمک های پزشکی هستند.پیشنهاد می کنیم تا با یک پزشک متخصص مشورت کنید و حتما از آن داروها استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits