دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص روغن هفت مغز برای پوست و مو
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص شگفت انگیز روغن هفت مغز آشنا شوید.

خواص روغن هفت مغز برای پوست و مو

روغن هفت مغز گیاهی ترکیبی از روغن کنجد، کرچک، سیاه‌دانه، بادام تلخ، بادام شیرین، فندق و پسته است و تاثیری عالی در کاهش چین و چروک پوست، درمان ریزش مو و کم‌پشتی مژه، ابرو، ریش و سبیل دارد.

روغن هفت مغز گیاهی ترکیبی از دانه و مغزهای گیاهی است که تک تک آنها به تنهایی اثرات فوق‌العاده‌ای دارند و مسلما ترکیب این روغن‌ها و انتخاب پایه روغن مناسب، باعث افزایش خواص درمانی و اثرات این معجون می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن هفت مغز و طریقه مصرف آن تا انتهای مطلب با دلگرم همراه باشید.

ترکیبات روغن هفت مغز

این روغن گیاهی، ترکیبی از دانه‌های زیر است و پایه روغن آن می‌تواند روغن کنجد یا روغن سیاه‌دانه باشد. شما می‌توانید این روغن را از عطاری‌ها و داروخانه ها تهیه کنید و یا خودتان در منزل آن را آماده نمایید. ترکیبات روغن هفت مغز عبارتند از:

  • بادام تلخ
  • بادام شیرین
  • فندق
  • سیاه‌دانه
  • پسته
  • کنجد
  • کرچک

خواص روغن هفت مغز

بر اساس طب سنتی، طبع این روغن گرم است. برخی از مهمترین اثرات درمانی آن به شرح زیر است:

  • روغن هفت مغز برای تقویت موها بسیار مفید است و به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می‌کند.
  • استفاده از این روغن برای رفع شوره سر و درمان موخوره مفید است.
  • استفاده از این روغن گیاهی برای تقویت مژه‌‌ها و ابروها مفید است و باعث پرپشت‌تر و ضخیم‌تر شدن ابرو و مژه می‌شود.
  • بهبود رشد موهای صورت از دیگر خواص این روغن است و به افزایش رشد و پرپشت شدن ریش و سبیل کمک می‌کند.
  • این روغن برای تغذیه پوست موثر است و از پیری سلول‌های پوستی پیشگیری می‌کند.
  • استعمال این روغن به ویژه برای پوست‌های خشک به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند.
  • استفاده از روغن هفت مغز گیاهی، لکه‌های پوستی را برطرف می‌کند، به درمان آفتاب سوختگی و التیام سریع‌تر زخم‌ها کمک کرده و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.
  • این روغن برای رفع خشکی و ترک دست و پا مفید است.
  • استعمال موضعی روغن هفت مغز برای تسکین و بهبود درد مفاصل، درد کمر و به طور کلی تقویت استخوان‌ها مفید است و ماساژ بدن با این روغن به ویژه در فصل زمستان باعث گرم شدن استخوان‌ها و کاهش درد مفاصل می‌شود.
  • مصرف خوراکی این روغن برای تقویت عمومی بدن مفید است و به افزایش قوای جسمانی و جنسی کمک می‌کند.

روغن 7 مغز

طریقه مصرف روغن هفت مغز

برای استفاده از روغن هفت مغز برای کاربردهای درمانی آن روش مصرف متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید این روغن را روزانه دو نوبت به محل مورد نظر ماساژ دهید.

  1. طریقه مصرف روغن هفت مغز برای مو: مقدار ۳۰ قطره از روغن را کف دست بریزید و به آرامی پوست سر و موها را ماساژ دهید.
  2. طریقه مصرف روغن هفت مغز برای ابروها: مقدار چند قطره از روغن را به سر انگشت و یا به گوش پاک کن آغشته کنید و به آرامی و ملایمت، در جهت خواب ابرو بمالید.
  3. طریقه مصرف روغن هفت مغز برای مژه: به این منظور با یک ریمل خالی مژه‌ها را به روغن آغشته کنید. توجه داشته باشید از وارد شدن روغن به داخل چشم‌ها خودداری شود.
  4. طریقه مصرف روغن هفت مغز برای پوست: به این منظور چند قطره از روغن را کف دست ریخته و به آرامی پوست را با آن ماساژ دهید.

دیگر روغن های تقویت کننده پوست و مو

روغن مورد : برگ مورد متعلق است که به یکی از قدیمی ترین درختان که از مهمترین گیاهان دارویی به شمار می رود و از قدیم الایام جهت تقویت مو بکار رفته است. آنچه را که عامه مردم تقویت مو نامیده اند یک واقعیت است که دلایل آن امروزه در تحقیقات علمی به اثبات رسیده .

عوامل مخرب خارجی مثل قارچها باکتری ها و عوامل حساسیت زا مثل مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های امروزی رنگبرها و رنگهای مو به اشکال مختلفی باعث تخریب پوست به صورت التهاب شوره خارش و تضعیف مو به صورت خشکی موخوره و ریزش مو و نهایتا موجب نارضایتی افراد حساس می گردند.

روغنی از این برگهای سبز و شفابخش تهیه می شود به نام روغن مورد که دارای ترکیبات متعددی است و مجموعا دارای خواص ضد قارچ (اعم از قارچ های بیماری زا و فرصت طلب) و همه باکتری های فرصت طلب و اغلب باکتری های بیماریزا بوده و با مهار رشد و نمو این میکروارگانیسم ها از اثرات تخریبی آنها بر سطح پوست و پیاز مو جلوگیری می نماید.

روغن رزماری : رزماری یا اکلیل کوهی یکی از گیاهان دارویی معطر با نفوذ پذیری بالا و همچنین خواص درمانی بی نطیر که در کمتر گیاه دارویی این خواص را می توان یافت، روغن رزماری یک روغن محرک است که بوی نافذ و گرمی دارد و بر اعصاب مرکزی اثر مؤثری دارد .

بسیاری از اطبای طب سنتی معتقدند ماساژ دادن پوست سر با روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری می‌کند و پوست سر را سالم نگه می‌دارد همچنین شاهد تولید انواع لوسیون از این گیاه دارویی برای تقویت ابرو و مژه نیز هستیم که در دراز مدت دارای اثری فوق العاده و ماندگار نیز هست.

روغن آمله : آمله، آملا و یا آملج همگی نام های میوه ای هستند که در جنگلهای مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان می روید این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و شکلی شبیه آلو دارد. از میوه آمله روغنی تهیه می شود که هندی ها در تمامی مراسم های ویژه مذهبی خود برای تقویت موی سر و صورت استفاده می کنند که باعث تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت نیز می شود، در ایران قدیم و دوران صفویه نیز برای تقویت سبیل و ریش از روغن آمله استفاده می شده.

روغن جوجوبا : جوجوبا در حقیقت دانه هایی مانند بادام زمینی است که در گذشته در محلی میان مکزیک و آمریکا رشد می کرده که محققان کشورمان موفق به تکثیر و تهیه این روغن در کشور عزیزمان ایران شده اند بد نیست بدانید که این روغن با غلظت زیاد اما مانند چربی پوست انسان است و خاصیت جذب سریع نیز داراست و در تهیه بسیاری محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد بی شک با کمی تحقیق متوجه خواهید شد.

که دارای تاثیر فوق العاده در زمینه پوست و مو از جمله :ضد چین و چروک بوده و سرشار از ویتامین های A,B,E و مواد معدنی مانند سلنیوم می باشد ، مرطوب کننده و نرم کننده پوست و مو ، شفافیت پوست و مو ، جلوگیری از ریزش مو به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین ها ی B,E ، مفید در ضخیم و پرپشت شدن مو ، برطرف کننده خشکی و ترک لب ، مفید برای پوست های مستعد آکنه می باشد.

روغن زرده تخم مرغ : تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین و همچنین انواع ویتامین ها از جمله ویتامینA،BوDو املاح معدنی است و با توجه به مقوی و نیروبخش بودن آن روغنی از زرده تولید و استخراج می شود که برای تقویت قسمت های مختلف بدن از جمله : مو، ابرو و مژه استفاده می شود که طرز تهیه و کیفیت آن در تسریع رشد مو ، ابرو و یا مژه تاثیر فراوانی دارد.

ترکیب این روغن به همراه ریشه گیاه دارویی به نام “کندوش” عمل رشد و تقویترا تسریع کرده و خاصیت ضد ریزش نیز دارد که برای این منظور می توان مقدار ۶۰ سی سی روغن زرده تخم مرغ را به همراه ۱۰گرم کندوش آسیاب شده مخلوط و فواصل زمانی مختلفی مورد استفاده قرار داد.

روغن شترمرغ : روغن شترمرغ که این روزها به عنوان یک درمان دارویی و یک محصول زیبایی جای خود را در میان خانواده ها باز کرده و تقریباً تبدیل به پدیده نو ظهوری شده است که چند سالی نقل و نبات هر مجلس زنانه ای که در آن صحبت از روشهای درمانی برای پوست و مو می شود شده و بی شک به تجربه می توان به تاثیر بی نظیر این روغن در تقویت ناخن های شکننده ، تقویت مو ابرو و مژه ، پوست صورت و همچنین پوست بدن مشاهده کرد.

روغن فندق : مغز فندق دارای حدود ۶۰ درصد روغن با عطری مطبوع است که با روشهای مختلفی تهیه می شود، روغن فندق یکی از بهترین روغن ها با سابقه درخشان در زمینه زیبایی، پوست و مو است که تقریباً پیر و جوان با نام و خواص درمانی این روغن در زمینه تقویت و رشد مو ابرو و مژه آشنایی دارند ، این روغن تقریباً در اکثر آرایشگاه های زنانه همیشه مورد استفاده قرار گرفته و در تمامی موارد نیز جوابگوی خواسته های افراد بوده است.

همچنین بخوانید:

فواید شگفت انگیز روغن چهل گیاه برای سلامتی بدن

روغن برگ حنا : خواص گیاهی و دارویی روغن برگ حنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits