دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل خارش سر و درمان های خانگی آن 
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خارش سر می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد اما مشخصا نشان دهنده وضعیت ناسالم پوست کف سر شماست.


چطور خارش سر را درمان کنیم؟


خارش سر می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد اما مشخصا نشان دهنده وضعیت ناسالم پوست کف سر شماست. بدن با ایجاد این علائم آزاردهنده به شما می‌گوید نقطه‌ای از بدن به مشکل بر خورده است، نیاز به کمک دارد و باید سریع‌تر برای حل آن اقدام کنید. زمانی که خارش سر اتفاق افتاده، یعنی تعادلش به هم خورده است و باید به دنبال دلیل آن گشت. برای خارش سر می‌توان دلایل مختلفی پیدا کرد. برای برخی افراد خارش در تمام کف سر و برای برخی دیگر تنها در قسمت‌هایی از جمجمه ایجاد می‌شود. برای درمان خارش سر باید به دنبال علت خارش پوست سر بگردید تا بتوانید درمان مؤثر و ثابت‌شده‌ای را برای حل آن بیابید. قبل از هر چیز لازم است نوع پوست سر خود را بشناسید، علائم ثانویه را شناسایی کنید و ریسک‌های احتمالی را در مراقبت روزانه خود مد نظر قرار دهید. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای درمان خارش سر این است که به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.


خارش مداوم پوست سر می‌تواند با علائمی چون عفونت پوست، تورم و التهاب، قرمزی، کچلی و آسیب‌دیدگی موها همراه باشد. درمان‌های متداول معمولا به صورت درمان‌های ضدمیکروبی، کراتولیتیک، استروئیدها و رژیم‌های خاص غذایی هستند. اما بدون تردید یکی از مؤثرترین شیوه‌های درمان خارش سر، استفاده از شامپوی ضدشوره‌ی مناسب برای از بین بردن پوسته‌های روی سر است، و برای درمان بلند مدت خارش سر، باید دلیل آن را پیدا کنید.


برخی از شایع ترین علل شوره سر ، خشکی پوست سر، کیستهای چربی، مراقبت های ضعیف از موها، قارچ و عفونت های ویروسی و رژیم های غذایی نا مناسب هستند. راه های بسیاری وجود دارد که شما بدون خرج پول بیش از حد ، می توانید خارش پوست سرتان را درمان کنید. به جای امتحان کردن انواع محصولات کارخانه‌ای و درمان‌های شیمیایی، از درمان های خانگی محبوب و رایج استفاده کنید. در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید.

علت خارش سر


حدود ۳ تا ۵ درصد از افراد جامعه مبتلا به اگزمای سبوره هستند بنابراین بیمای شایعی بوده که با درمان قابل کنترل است و افراد مبتلا با استحمام مکرر و استفاده از شامپوهایی که حاوی املاحی مثل زینک، سلنیوم، سولفور می توانند درمان شوند.

خارش سر اغلب یک علامت از اگزمای چربی سر یا سبوره است که معمولا در سنین ۱۸ تا ۴۰ سالگی در میان افرادی که دارای کف سر چربی هستند شایع است به طوری که به دنبال دیر استحمام کردن و یا استفاده از شامپوهای نامناسب دچار خارش سر، شوره، چرب شدن بیش از حد موها، درد ریشه موها و حتی گاهی جوش هایی در روی سر می شوند.

برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شود. از آن جمله می توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شود.علاوه بر موارد یادشده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.

1. خشکی پوست:


یکی از علل اصلی خارش سر، شوره سر است که به دلیل خشکی پوست اتفاق می‌افتد، اما در معاینه بیمار باید رنگ پوست، نوع پوسته‌ریزی، قرمزی و هرگونه تغییرات ظاهری پوست بررسی شود.


2. نوع شوینده سر:


برای علت یابی، باید به نوع شوینده نیز دقت کرد. شوینده مناسب باید بر اساس مقدار چربی پوست انتخاب شود. در صورتی که شامپو نامناسب باشد، بعد از حمام پوست سر فرد خارش پیدا می‌کند. بعضی افراد هم برای شستن موی سر از صابون استفاده می‌کنند. صابون شوینده مناسبی برای موی سر نیست و باعث کدر شدن موها می‌شود.


3. بیماری های پوستی:


باید به بیماری‌های پوستی هم توجه داشت. بیماری‌های پوستی در پوست سر هم ممکن است ایجاد شوند. بیماری درماتیت سبورئیک Seborrhoeic dermatitis گاهی همه نقاط بدن را درگیر می‌کند و با پوسته‌ریزی، شوره و قرمزی همراه است. بیماری دیگر پسوریازیس است که این بیماری نیز باعث قرمزی در پوست سر می‌شود، ولی پوسته‌ریزی‌ها به رنگ نقره‌ای و صدفی هستند. خارش در بعضی بیماران وجود دارد.

بیماری درماتیت سبورئیک نوعی التهاب پوست است که اغلب مزمن و عودکننده است و بیشتر در پوست سر و صورت دیده می‌شود. درماتیت سبورئیک معمولاً با شوره سر همراه است.


4. حساسیت در پوست سر:


حساسیت در پوست سر نیز از علت خارش است. بعضی افراد نسبت به رنگ مو و مواد آرایشی مثل فرکننده‌ها و مش‌کننده‌ها حساس هستند که باعث ایجاد درماتیت در آنها می‌شود.استفاده از گردنبند فلزی نیز می‌تواند باعث خارش گردن و نواحی اطراف آن شود. حساسیت به فلزات بین افراد زیادی دیده می‌شود.

5. عفونت های قارچی در پوست سر:


علت دیگر عفونت‌های قارچی در پوست سر است. این عفونت گاهی به صورت پراکنده است و گاهی هم به صورت موضعی در بخشی از سر دیده می‌شود. پوست سر دارای ترشح و پوسته‌ریزی‌های چرب است و ممکن است فرد دچار ریزش مو شود. بعضی عفونت‌های قارچی از انسان به انسان و بعضی هم از حیوان به انسان قابل‌انتقال است.


6. شپش سر:


شپش سر را هم باید در نظر داشت چون شپش سر معمولا از ناحیه پشت سر و پشت گوش‌ها شروع می‌شود و خارش زیادی ایجاد می‌کند. در معاینه، تخم شپش یا رشک در پشت گوش‌ها دیده می‌شود.

خارش سر


راهکار های درمان خارش سر


روغن های گیاهی


برای التیام خارش سر، از روغن های زیتون، نارگیل ، بادام و امثال آن استفاده کنید. بهتر است این روغن ها را قدری گرم کرده و آن را به آرامی روی موها و پوست سرتان بزنید. کف سر خود را که آغشته به روغن شده را کمی ماساژ دهید و اجازه دهید برای چند ساعت باقی بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. اگر پس از انجام این روش، خارش سرتان درمان شد، دلیل خارش سرتان شما ،خشکی پوست بوده است. بهتر است هر ماه ۱ بار همین کار را انجام دهید تا دیگر این ناحیه دچار خشکی نشود.

برس کشیدن صحیح


موهایتان را با یک برس نرم و ترجیحاً چوبی، حداقل یک روز در میان به آرامی شانه کنید. برس کشیدن موها، موجب افزایش گردش خون در پوست سرتان شده و میزان خارش پوست این ناحیه را کاهش می دهد. البته توجه داشته باشید که باید از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید. چرا که همین امر می تواند خارش کف سرتان را افزایش دهد.

شامپو و نرم کننده


بعضی مواقع خارش سر، به دلیل ناسازگاری شامپو یا نرم کننده با سر است. شامپو و نرم کننده خود را عوض کنید تا متوجه شوید که آیا آنها دلیل خارش پوست شما هستند یا خیر.

ریلکس باشید


همانطور که گفته شد، هرگونه استرس و اضطراب هم می تواند عامل بروز خارش سر باشد. سعی کنید استرس را رها کرده و ریلکس باشید تا شاید مشکل خارش تان حل خواهد شود.

درمان های خانگی خارش سر


1. درمان خارش سر با سرکه سیب:


سرکه سیب مقادیر ph پوستی را کاهش داده و موجب کاهش خارش پوست سر نیز می شود.اسید استیک موجود در سرکه سیبعفونت های قارچی را نیز از بین می برد و بعنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند، که سلول های مرده پوست را از بین می برد و به ساخت سلو های جدید روی پوست کمک می کند.

  • مو و پوست سر خود را با آب بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • به میزان مساوی، آب و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید و بعد درون یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سرتان اسپری کنید و با یک کلاه حمام یا حوله، سرتان را بپوشانید.
  • بعد از 15 الی 20 دقیقه ،با آب و شامپو بشویید.
  • این درمان را یک الی دو بار در هفته تکرار کنید.

2. روغن درخت چای برای رفع خارش سر:


ترپینن 4 موجود در روغن درخت چای، دارای خواص ضد التهابی ،ضد قارچ و ضد باکتریایی طبیعی است که به درمان خارش سر کمک می کند. همچنین به فولیکول های بسته مو نیز کمک می کند.

  • 2 الی 3 قطره روغن درخت چای را درون یک قاشق غذا خوری روغن نباتی ترکیب کنید و سپس ان را روی پوست سرتان اعمال کنید و بعد از 1 الی 2 ساعت با شامپوی ملایم و آب شستشو دهید.
  • از این درمان به طور منظم 1 الی 2 هفته استفاده کنید.

همچنین می توانید از شامپوی استفاده کنید که حاوی روغن درخت چای میباشد و یا چندین قطره روغن درخت چای را به شامپوی روزانه خود اضافه کنید.

روغن درخت چای

3. خلاصی از خارش سر با آلوئه ورا:


آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی ، ضد باکتریایی و مرطوب کننده میباشد که به درمان خارش و خشکی پوست سر کمک میکند. آنزیم های موجود در آلوئه ورا سلول های قدیمی و مرده انباشته شده در پوست را از بین میبرد و اسید های آمینه موجود در آلوئه ورا نیز رشد بافت سالم پوست را تحریک می کند.

  • ژل آلوئه ورا را از درون برگ آن استخراج کنید و بر روی پوست سر اعمال کنید.
  • بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب و شامپوی ملایم شستشو دهید.
  • این روند را 1 الی 2بار در هفته تکرار کنید.

نکته: اگر آلوئه ورای تازه نداشته باشید، می توانید ان را از فروشگاه ها تهیه کنید

4. روغن نارگیل مناسب برای خارش سر:

روغن نارگیل به عنوان یک محافظ عمل می کند که پوست سر شما را مرطوب نگه می دارد وخشکی را کاهش می دهد. دارای خواص ضد باکتریایی است که با عفونت فولیکول های مو سایر عفونت های قارچی مثل، تورم قارچی روی پوست سر مبارزه میکند.

  • روغن نارگیل را کمی گرم کنید و به آرامی روی پوست سر و ریشه های مو ماساژ دهید.
  • این کار را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید و با استفاده از یک کلاه حمام یا حوله سرتان را بپوشانید.
  • بعد از 2 الی 3 ساعت با شامپو و آب آن را شستشو دهید.
  • این روند را 3 بار در هفته تکرار کنید.

نکته: همچنین میتوانید چندین قطره روغن نارگیل را به شامپوی روزانه خود اضافه کنید.

5. استفاده از جوش شیرین برای خارش سر:


جوش شیرین از شوره سر که به دلیل قارچ های بیش از حد ایجاد میشود، جلوگیری میکند و ماهیت قلیایی آن سطح ph را متعادل میکند و باعث درمان خارش سر میشود.

  • 1 الی 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین را درون آب بریزید و سپس مستقیما روی پوست سر خود اعمال کنید.
  • بعد از 15 دقیقه با آب بشویید.
  • این درمان را هر روز تکرار کنید.

6. برطرف کردن خارش کف با آبلیمو:


یک عامل تمیز کننده و ضد باکتریایی میباشد و هرگونه باکتری که باعث ایجاد خارش در سر میشود را از بین میبرد.خاصیت اسیدی آن سطح ph را متعادل میکند و خشکی و خارش سر را درمان میکند.

  • با مقداری آبلیموی تازه پوست سرتان را ماساژ دهید( اگر پوست حساسی دارید آن را با مقداری آب یا ماست رقیق کنید)
  • 5 دقیقه قبل از شستشو با آب دوباره با یک فنجان اب و یک قاشق چای خوری آبلیمو شستشو دهید.
  • این درمان را به صورت روتین تکرار کنید.

نکته: اگر موهای تیره ای دارید، از این درمان کمتر استفاده کنید، زیرا استفاده مداوم از آبلیمو به تدریج باعث روشن شدن موها میشود.

7. روغن دانه کنجد مناسب خارش سر:


روغن کنجد حاوی خواص بسیار مغذی است و خاصیت مرطوب کنندگی آن مانع از خشک شدن پوست سر میشود.اگر خارش سر دارید میتوانید از این روغن استفاده کنید که برای درمان شپش نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

  • مقداری روغن کنجد را حرارت دهید و به مدت 10 دقیقه قبلا از خواب به آرامی روی پوست سر، ماساژ دهید.
  • سرتان را با یک حوله داغ به مدت 10 دقیقه بپوشانید و صبح روز بعد کاملا با شامپو شستشو دهید.
  • این روند را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که خارش سر از بین برود.

8 . تاثیر فوق العاده روغن زیتون برای رفع خارش سر:


سس مایونز و کلم بروکلی و روغن زیتون به کاهش چربی کمک میکند.سس مایونز به هیدراته کردن پوست سر ، از بین بردن شپش و براقی مو کمک می کند و بروکلی نیز خاصیت تمیز کنندگی دارد.

  • یک دوم فنجان بروکلی له شده را با مقداری آب ترکیب کنید و سپس روغن زیتون و سس مایونز را با هم بیافزایید.
  • اجازه دهید تا به مدت چند دقیقه روی پوست سرتان بماند و بعد با آب شستشو دهید.

9 . درمان خارش کف سر با آب پیاز:

خواص ضد باکتری و ضد قارچی آب پیاز به خارش و رفع شوره سر کمک میکند.مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B6وC، پتاسیم،منیزیم و سولفور، پوست را تغذیه میکنند.

  • آب یک یا دو عدد پیاز را بگیرید.
  • سپس با استفاده از یک تکه پنبه یا انگشتانتان آن را روی پوست سر اعمال کنید.
  • بعد از 30 دقیقه با آب و شامپو شستشو دهید.

نکته: اگر آب پیاز باعث ایجاد التهاب یا هرگونه ناراحتی دیگری شود، میتوانید آن را با کمی روغن زیتون ترکیب کنید.

خارش پوست سر

اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های نهایی برای رفع خارش سر


همان‌طور که گفته شد، شانه و برس‌تان را با کسی شریک نشوید. اگر با هرگونه واکنش آلرژیک روبه‌رو شدید و دلیل آن را نمی‌دانید، عوامل احتمالی را حذف کنید تا بتوانید عامل اصلی را بیابید. یادآوری می‌کنیم مواد شیمیایی موجود در شامپوها، نرم‌کننده‌ها و سایر محصولات مربوط به مو و نیز برخی از غذاهایی که می‌خورید می‌توانند موجب خارش پوست سر و حساسیت آن شوند. اگر علائم تشدید شدند یا ادامه پیدا کردند، حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

یافتن راه حل برای خارش سر می‌تواند ساده باشد. راه‌های گوناگون را امتحان کنید تا بتوانید عامل اصلی خارش سر را بیابید و سپس راه‌کار درمانی مناسب را در پیش بگیرید. اگر تعلل کنید، تنها نتیجه‌اش این خواهد بود که خارش سر مزمن، و شدیدتر می‌شود.

divider

بیشتر بخوانید:

چگونه خارش سر را درمان کنیم؟

دلایل خارش سر و راه های درمان آن

۱۳ راهکار خانگی برای ضخیم و پرپشت شدن موها

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits