دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه در مصرف برق یخچال فریزر صرفه جویی کنیم؟

۱۲ راهکار ساده جهت کاهش برق مصرفی یخچال فریزر

چگونه در مصرف برق یخچال فریزر صرفه جویی کنیم؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
مصرف‎کنندگان بایستی در حد امکان در موقع خرید یخچال و فریزر از بین مدل‎های مشابه، یخچال و فریزری را انتخاب کنند که با توجه به برچسب انرژی، دارای بیشترین بازدهی و کارایی باشد.

چگونه برق مصرفی یخچال و فریزر را کاهش دهیم؟

دلگرم : با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، اتخاذ تدابیری برای کاهش مصرف برق در لوازم خانگی مورد توجه مردم و مسئولان قرار دارد.

یخچال و فریزر از جمله لوازم خانگی‌ای است که سهم قابل توجهی در مصرف برق و افزایش هزینه ناشی از برق مصرفی خانوارها دارد.

با این وجود، به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران، استفاده از یخچال و فریزرهای استاندارد و دارای برچسب انرژی مناسب به همراه به کار‌گیری برخی از اصول برای استفاده بهینه از این وسیله برقی، می‌تواند موجب کاهش مصرف برق خانوارها شود.

چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟

آیا می‌دانید انتخاب یخچال و فریزر با یک رتبه انرژی بهتر تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی دارد؟ اگر چه پارامترهای مختلفی در این زمینه مؤثر هستند ولی تقریباً یک رتبه بهبود مصرف انرژی معادل 17درصد کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود که این بهبود، مصرف انرژی خانوار را حدود 7درصد کاهش خواهد داد.

به گزارش سازمان بهره‌وری انرژی ایران با رعایت نکات ذیل می‌توان مقدار قابل توجهی مصرف انرژی برق خود را کاهش داد:

  1. برفک‎های یخچال و فریزر را به‌طور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‎رود، با انتخاب یخچال‎های مجهز به سیستم برفک آب‎کن اتوماتیک، مصرف انرژی بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش می‎یابد.
  2. قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه‎های گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرم ‎کن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید، مصرف انرژی آن‌را افزایش می‎دهد. درصورتی که امکان دیگری برای قرار دادن یخچال و فریزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ کنید.
  3. فریزر را نیز می‎توان در پارکینگ یا زیرزمین قرار داد تا بازده انرژی آن در طول ماه‎های سردتر بیشتر شود و از افزایش بارهای سرمایی منزل نیز در طول ماه‎های گرم‌تر جلوگیری کند.
  4. فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا، اغلب باید حداقل به اندازه 20 سانتی‎متر با دیوار فاصله داشته باشد. ضمناً لازم است لوله‎های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی 2بار‌گردگیری شود. رعایت این موارد سبب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‎ها خواهد شد.
  5. هنگامی که یخچال و فریزر روی یک سطح تراز و صاف قرار نمی‎گیرد باعث می‎شود تا دریخچال به‌طور کامل بسته نشود و کارکرد درستی نداشته باشد و در نهایت مصرف انرژی آن افزایش یابد.
  6. مواد غذایی را پیش از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و به‌ویژه فریزر خودداری کنید. این کار سبب ایجاد فشار زیادی بر موتور یخچال و فریزر خواهد شد و مقدار زیادی انرژی برق هدر می‌رود.
  7. از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنید. چون این کار گردش هوا را در داخل یخچال یا فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‎شود.
  8. نوارلاستیکی درِ یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و کارایی خود را از دست می‎دهد. توصیه می‎شود که سالی یکبار سالم بودن نوارها کنترل شود تا درصورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام شود. برای این آزمایش از قرار دادن یک اسکناس بین در و بدنه استفاده کنید اگر اسکناس محکم در جای خود قرار نگرفت، احتمالاً لاستیک‎های اطراف یخچال خراب شده‎اند.
  9. از قراردادن انواع قوطی‎های کنسرو، رب گوجه فرنگی، گالن‎ها و بطری‎های حاوی شربت، ترشیجات، شیشه‎های مربا، عسل و... در یخچال خودداری کنید. این کار باعث اشغال بی‎مورد فضای یخچال و فریزر و به تبع آن افزایش مصرف انرژی دستگاه خواهد شد.
  10. افتادگی درِ یخچال یا فریزر به‌علت وزن آن به مرور زمان باعث جدا شدن نوار لاستیکی از بدنه می‎شود که می‎بایست نسبت به تعویض لولای در اقدام شود، تا از اتلاف انرژی به جهت خروج هوای سرد یخچال جلوگیری شود.
  11. در هنگام خرید به بسته شدن کامل درها و مرغوبیت و چسبندگی نوار لاستیکی درِ یخچال و فریزر دقت و توجه شود.
  12. از گذاشتن هرگونه پارچه، مقوا یا روزنامه روی طبقات یخچال باید جداً پرهیز کنیم، چون این کار از گردش هوا در یخچال جلوگیری می‎کند و مصرف برق آن را افزایش می‎دهد.

۱۲ راهکار ساده جهت کاهش برق مصرفی یخچال فریزر

بهینه سازی مصرف انرژی در استفاده از لوازم خانگی

  • تلویزیون و وسایل صوتی و تصویری
  • یخچال و فریزر
  • ماشین لباسشویی
  • خشک کن
  • ماشین ظرفشویی
  • کولر های آبی و گازی

1. کاهش برق مصرفی تلویزیون و وسایل صوتی و تصویری

مطـالعه بلند مدت در خصوص وسایل صوتی - تصویری به ویژه تلویزیون هایی که در حالت آماده به کار هستنـد ، نشـان مـی دهد نیمی از استفاده کنندگان از اینگونه وسایل آنها را درحالت آماده به کار قرار می دهند که به دلیل مصرف انرژی در حالت آماده به کار، در سطح کشور باعث اتلاف مقادیر زیادی انرژی الکتریکی خواهد شد.

لـذا توصیـه می گردد از کلید استفاده شود و در زمان های طولانی ، تلویزیون ها را در حالت آماده به کار نگه ندارید .

2. کاهش برق مصرفی یخچال و فریزر

این وسایل تقریباً یک پنجم انرژی را در خانواده مصرف می نمایند. مصرف انرژی این وسایل تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه مقدار گرما به درون آنها نفوذ می کند، که درمقابل بایستی با صرف انرژی بیشتر جبران گردد ، تا به برودتمورد نظر رسیده آنرا حفظ نماید .

  1. درهنگام خرید حتما به برچسب انرژی دستگاه توجه نمایید .
  2. حجم یخچال و فریزر باید باتوجه به نیاز و تعداد افراد خانواده انتخاب شود . بطور مثال یک یخچال – فریزر 14 فوت برای یک خانواده 2 تا 4 نفری کافی می باشد.
  3. یخچال وفریزر را برروی سطح تراز و صاف قرار دهید تا درب یخچال بطور کامل بسته شده و کارکرد درستی داشته باشد.
  4. حتی الامکان یخچال و فریزر را در مکانهائی که گرم نمی شوند قرار دهید . دقت شود که یخچال و فریزر نزدیک اجاق و اجسام گرم و یا در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرند .
  5. نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر را کنترل کنید و در صورت کوچکترین نشتی هوا بلافاصله آنها را تعویض نمایید .
  6. مراقب باشید که لوله های پشتیخچال و فریزر که مخصوص هدایت گرما به بیرون هستند به خوبی در معرض جریان هوا قرار داشته و حداقل 20 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشند . گردگیری لوله های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دوبار انجام شود .
  7. تنظیم صحیح ترموستات یخچال و فریزر نقش بسیار مهمی درکاهش مصرف انرژی این وسایل خواهدداشت
  8. لذاتوصیه می شود ترموستات فریزر را بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد زیر صفر و درجه ترموستات یخچال را بین 3 تا 4 درجه بالای صفر تنظیم کنید.
  9. چیدن مواد به صورت مرتب ودرجای مخصوص در یخچال و فریزر ، باعث می شود که دسترسی به آنها آسان تر بوده و در هنگام گذاشتن یا برداشتن مدت کمتری درب آنها باز مانده و از نفوذ هوای گرم و مرطوب جلوگیری شود.
  10. مواد غذایی گرم را ابتدا سرد نموده و سپس در داخل یخچال قرار دهید .
  11. مواد غذایی را در فریزر دسته بندی کرده و آنها را طوری در کیسه های فریزر قرار دهید که هوای اضافی داخل آن وجود نداشته باشد.
  12. از قراردادن ظرفهای حجیم داخل یخچال خودداری کنید چرا که فضای بی مورد اشغال کرده و به تبع آن باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.
  13. در اثر آب موجود در موادغذایی ویا بخار هوا ، در یخچال و فریـزر بـرفـک ایجـاد می شود و هرچه برفک بیشتر شود مصرف انرژی نیز بیشتر می گردد . بنابراین برفک های یخچال و فریزر را بطور منظم و در مقاطع زمانی مناسب پاک نمایید .
  14. باز وبسته کردن بیهوده درب یخچال و فریزر باعث افزایش مصرف انرژی ی شود.
  15. پس ازهر بار شستشوی داخل یخچال ( مخلوط آب نیم گرم و جوش شیرین ) برای یکنواخت شدن دمای داخل یخچال – فریزر باید چند ساعت با در بسته کار کنند.

3. کاهش برق مصرفی ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی را بایستی همیشه با ظرفیت کامل بکار گرفت . هرچند بعضی از مدل های جدید دارای سیستم کنترل آب و مصرف برق متناسب با مقدار لباس ها می باشند ، ولی استفاده از ظرفیت کامل با صرفه تر است . برای لباس با آلودگی معمولی ، دمای 60درجه سانتیگراد کافی است .

  • ظرفیت ماشین لباسشویی را متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب کنید.
  • در زمان انتخاب و خرید ، توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی به سیستم خودکار تعیین مقدار مناسب آب به ازای لباس مجهز باشد.
  • استفاده از لوله کشی آب گـرم محـل مسکـونی در ماشین لباسشویی درکاهش مصرف انرژی بسیار مفید دو ورودی آب استفاده نمایید .
  • سرعت سانتریفوژ اگر چه در قیمت تاثیر دارد ولی در مصرف برق تاثیری ندارد لذا چنانچه پس از شستشو به یک خشک کن نیاز دارید ، لازم است ماشینی با سرعت بیشتر از 800 دور در دقیقه را انتخاب کنید.
  • بعضی ازماشینهای لباسشویی به برنامه زمانی شروع برنامه شستشو بعد از زمان اوج بار مجهزند. چنانچه ماشین لباسشویی شما این امکان را ندارد به منظور عدم آسیب رسانی به دستگاه و کمک به شبکه سعی نمایید در ساعات غیراوج بار از دستگاه استفاده نمایید .
  • از لباسشویی وقتی استفاده کنید که لباس کافی برای شستن داشته باشید.
  • حتی الامکان بجای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی از هوای آزاد برای خشک کردن استفاده کنید.

4. کاهش برق مصرفی خشک کن

خشک کن چگالشی نسبت به خشک کن با جریان هوا ، 10% بیشتر برق مصرف می کند.

توجه داشته باشید که خشک کن شما مجهز به رطوبت سنج باشد بدین ترتیب تا زمانی دستگاه کار می کند که در رختهای شستنی رطوبت وجود داشته باشد

5. کاهش برق مصرفی ماشین ظرفشویی

  1. در هنگام خرید ماشین ظرفشویی حتماً به برچسب انرژی آن دقت فرمایید.
  2. متناسب با تعداد اعضای خانواده نسبت به انتخاب ماشین ظرفشویی اقدام نمایید.
  3. به شاخص های مصرف انرژی از جمله به نسبت تعداد ظرف و دوره شستشو و نیز لیتر آب مصرفی به نسبت تعداد ظرف و دوره شستشو توجه نمایید
  4. اگر به آب گرم دسترســـی دارید ماشین ظرفشویی را به شبـکه آب گرم متصـل نماییـــد ( دمای آب گرم از 55 درجه سانتیگراد تجاوز نکند ) .

۱۲ راهکار ساده جهت کاهش برق مصرفی یخچال فریزر

6. کاهش برق مصرفی کولر های آبی و گازی

  • ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی ( از لحاظ دما و رطوبت ) باشد و کولرهای بزرگتر تنها منجر به اتلاف انرژی الکتریکی می شوند.
  • از کولرهای آبی برای مناطق معتدل و از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب استفاده کنید.
  • کانال کشی کولرها را از کوتاهترین مسیر انجام داده و حتماً می بایست بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا دیگر عایقها از هدر رفتن سرما در مسیر انتقال ، جلوگیری شود.
  • هرساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام کنید و پیش از فصل گرما نسبت به سرویس آن اقدام نمایید .
  • نصب سایبان برروی کولرها در پشت بام ها در صرفه جویی انرژی موثر است .
  • از روشن نگه داشتن دائم کولر خود داری کنید و سعی کنید حتماً از ترموستات برای کنترل درجه حرارت محیط استفاده نمایید .
  • حتی الامکان از سرمایش موضعی استفاده کنید ، یعنی دریچه فضاهایی که مورد نیاز نیستند را مسدود کنید ، با این کار زمان استفاده از کولر کاهش می یابد .
  • کولرهای گازی از پرمصرف ترین وسایل خانگی هستند ، بنابراین اگر ضرورتی به استفاده از آن وجود ندارد در استفاده از آنها خودداری نموده و زمان استفاده از آن را به ساعات غیراوج بار برق منتقل نمایید.
  • کولـرهایگازی دارای ترموستـات تنظیم دما هستند . تنظیم دمای مناسب آن در فصلهای گرم سالبین 22- 18درجه سانتی گراد است که بهترین درجه برای محل سکونت است .
  • نصب کندانسور های گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف مقدار قابل توجهی انرژی خواهد شد.
  • درصورت امکان کولرهای گازی را در مسیر باد نصب کنید ، زیرا باعث کاهش فشار برکولر و افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی خواهدشد.
  • برای جلوگیری از خروج سرما ، اطراف پنجره ها و درها را با نوارهای درزگیری عایق نمایید.
  • در ساعات اوج بار از این وسایل پرمصرف استفاده نکنید .

بیشتر بخوانید :

۲۰ راهکار طلایی برای کاهش هزینه سفرهای خارجی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits