دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد اقتصادی ، شماره ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند اختصاص داده می شود. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و تمامی شرکت های ثبت شده، ملزم به اخذ کد اقتصادی...

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی کدی ۱۲ رقمی است که همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی قانونی به آن نیاز دارند. همانطور که میدانید در هر جامعه افراد زیادی درگیر فعالیت اقتصادی هستند. ساماندهی این افراد، حمایت از آنها و اخذ مالیات از فعالان اقتصادی مستلزم این است که این افراد با یک شناسه منحصر به فرد شناسایی شوند. به عبارتی می‌توان گفت فعالیت انجام هرگونه فعالیت اقتصادی توسط افراد حقیقی یا حقوقی بدون داشتن شماره اقتصادی غیرقانونی است.

حال که فهمیدیم کد اقتصادی چیست به جزییات بیشتری در مورد آن می‌پردازیم. در این مقاله مزایای داشتن کد اقتصادی ، روش‌های اخذ کد اقتصادی ، مدارک لازم و … به تفصیل شرح داده شده است. در هر مرحله شما می‌توانید با کارشناسان مستر ثبت تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود درباره شناسه اقتصادی را از آنها دریافت کنید. مشاوران ما در مستر ثبت به طور رایگان شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد. با ما همراه باشید.

چرا باید کد اقتصادی بگیریم ؟

همان‌طور که گفتیم بر اساس قانون تجارت اخذ شناسه اقتصادی پیش‌نیاز شروع هرگونه فعالیت اقتصادی قانونی در ایران است. کد اقتصادی به انگلیسی همان Economic Code است ولی این عبارت یک اصطلاح شناخته شده و بین‌المللی نیست و ممکن است در نظام‌های مختلف اقتصادی در سایر کشورها کاربرد دیگری داشته باشد. مرجع صادرکننده کد اقتصادی اداره دارایی است. شرکت‌ها حداکثر دو ماه پس از ثبت شرکت خود فرصت دارند تا با ارائه مدارک خود به اداره دارایی پرونده دریافت کد اقتصادی شرکت خود را در این اداره به جریان بیندازند.

کد اقتصادی چه کاربردی دارد ؟

شاید سوال شما این باشد که کد اقتصادی چه کاربردی دارد ؟ به طور خلاصه می‌توان گفت این کد لازمه اصلی آغاز به کار اقتصادی شرکت شماست.

دریافت کارت بازرگانی ،حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌ها ، صدور فاکتور ، بازکردن حساب بانکی و ارزی برای شرکت و عقد قرارداد حقوقی با سایر شرکت‌ها و موسسات منوط به داشتن این کد است. به طور کلی می‌توان گفت این کد شناسه‌ای اختصاصی برای شما در اداره دارایی است. رسیدگی به دفاتر پلمپ ، فاکتورها ، صورت حساب‌های شرکت ، مالیات و معافیت‌های مالیاتی در اداره دارایی با این کد انجام می‌شود.

اگر کد اقتصادی نگیریم چه می‌شود ؟

نگرفتن کد اقتصادی مشمول جریمه می‌شود. شما ممکن است در فرایند اخذ این کد به دلایل مختلف دچار مشکل شوید یعنی به هر دلیلی اعم از نقص مدارک یا دلایلی از این دست دریافت کد شما به تعویق بیفتد. در این شرایط شما اجازه فعالیت ندارید و در صورت شروع به فعالیت اقتصادی مشمول جرائمی که در قانون مشخص شده است می‌شوید.

همچنین برای دریافت سریع کد اقتصادی می‌توانید با ارائه مدارک لازم کل فرایند اخذ کد را به مستر ثبت بسپارید و با خیال راحت در اسرع وقت کد خود را دریافت کنید. در ادامه نحوه دریافت کد اقتصادی شرکت‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

مدارک لازم برای صدور شناسه اقتصادی

برای دریافت کد باید مدارک خود را در زمینه فعالیت اقتصادی به صورت کامل ارائه کنید. از طرفی افراد حقوقی مانند شرکت‌ها و موسسات باید اطلاعات شرکت ثبت شده خود را نیز ارائه کنند. بدیهی است بسته به اینکه شما به عنوان شخص حقیقی برای اخذ کد اقدام می کنید یا به عنوان شخص حقوقی، مدارک لازم برای دریافت این کد تفاوت خواهد داشت. در ادامه مدارک لازم برای دریافت شناسه اقتصادی را بررسی می‌کنیم.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی

افراد حقیقی برای دریافت شماره اقتصادی پیش از هر چیز باید یک درخواست کتبی ارائه کنند. علاوه بر این کپی پروانه کسب ، کپی کارت ملی، همه صفحات شناسنامه و ۳ قطعه عکس ۳×۲ نیز جزو مدارک اخذ شماره اقتصادی است.
پرداخت هزینه‌های صدور کد اقتصادی و ارائه فیش پرداخت هزینه‌ها و تکمیل فرم اطلاعات شخصی حقیقی نیز بخش دیگر مدارک لازم است.
لازم است بدانید در صورتی که قبلا شناسه اقتصادی داشته‌اید باید کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری مربوطه را ارائه کنید.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی

افراد حقوقی در ابتدا باید درخواست تقاضای شناسه اقتصادی را به صورت کتبی ارائه کنند. همچنین روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت ، کپی کارت ملی و همه صفحات شناسنامه اعضای هیات مدیره نیز از مدارک لازم برای صدور کد اقتصادی است. علاوه بر این‌ها فرم اطلاعات شرکت ویژه اشخاص حقوقی نیز باید تکمیل شود.
لازم است بدانید در صورتی که شرکت شما پیش از این شناسه اقتصادی داشته است باید کد قبلی یا فیش کامپیوتری مربوط به آن ارائه را ارائه کنید.

چگونه کد اقتصادی بگیریم ؟

دریافت کد اقتصادی از طریق اینترنت ۵ مرحله دارد.

  1. پیش ثبت نام
  2. صحت سنجی
  3. تولید و ارسال نام کاربری
  4. ثبت نام
  5. صحت‌سنجی میدانی

راهنمای پیش ثبت نام کد اقتصادی

در بازه فرصت دو ماهه پس از ثبت شرکت شما باید برای دریافت شناسه اقتصادی اقدام کنید. اولین مرحله مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و پیش ثبت‌نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی است.
پس از وارد کردن اطلاعات پایه در این مرحله ۷ روز فرصت دارید که اطلاعات خود را تایید کنید. توجه داشته باشید در صورت عدم تایید اطلاعات در بازه زمانی مذکور پرونده شما به صورت خودکار حذف می‌شود.
در صورتی که مدارک شما کامل نباشد نیز باید اظهارنامه خود را ارائه کنید و این موضوع مانع ارائه به‌موقع اظهارنامه نیست.

صحت سنجی اطلاعات چقدر طول می کشد ؟

اطلاعات شما در این مرحله با استعلام گرفتن از منابع مختلف سازمانی بررسی می‌شود و در صورت کشف مغایرت موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. دریافت این پیامک به منزله این است که شما باید دوباره وارد مرحله پیش ثبت‌نام شده و مراحل آن را مجددا طی کنید.

تولید و ارسال اطلاعات کاربری

با عبور از مرحله قبل و تایید کامل اطلاعات شما نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی شما تولید می‌شود و از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد شد. بدیهی است این اطلاعات محرمانه بوده و مسئولیت هرگونه سوء استفاده از آن بر عهده شماست.

راهنمای ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی

حالا باید با اطلاعات خود وارد سامانه ثبت نام شوید و اطلاعات مربوط به بنگاه اقتصادی خود را تکمیل کنید. در این مرحله امکان ویرایش اطلاعات پایه را نیز خواهید داشت. پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته‌شده اطلاعات وارد شده را تایید نهایی کنید.

صحت سنجی میدانی چیست ؟

در این مرحله اطلاعات شما در واحدهای میدانی سازمان امور مالیاتی بررسی می‌شود و در صورت مغایرت برای شما پیامکی جهت اصلاح موارد ارسال می‌شود. در صورت تایید کامل اطلاعات ثبت نام شما کامل شده است و می‌توانید به صورت الکترونیکی برای سازمان اظهارنامه ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits