دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین روش خانگی برای از بین بردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

۶ روش صحیح برای پاک کردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

بهترین روش خانگی برای از بین بردن لکه مدفوع از لباس نوزاد
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
لکه ها به ما یادآوری می کنند مادری کار ساده ای نیست و زحمت بسیار می طلبد. اما بدون شک زدودن لکه ها هر چقدر که پایدار باشند، غیر ممکن نیست. با اندکی کار و تلاش می توان کاری کرد که لباس های کودک، پوشک او و حتی فرش منزل مانند روز اول تمیز و بدون لک...

شستشوی لباس کودکان و ترفند های خانگی برای از بین بردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

آیا تا بحال تجربه کرده اید که کودک دلبندتان را در آغوش گرفته اید، ناگهان رنگ صورتش قرمز می شود و گویی انفجار کوچکی در پوشکش رخ داده است؟ آیا مقدار دفع در کودک شما نیز به حدی است که از پوشک بیرون می زند و ناچار هستید برای تعویض او را حمام کنید؟

حتما شما هم سرهمی سفید بر تن کودک می کنید، اما حالا این لباس های زیبا لکه مدفوع به خود گرفته و شما نمی دانید که چگونه می توان با پاک کردن لکه های مدفوع در هزینه های خرید لباس صرفه جویی کرد.

لباس های سفید و پوشک های پارچه ای آغشته به لکه روی هم انباشته شده اند و هر ترفندی را برای از بین بردن این لکه ها به کار بسته اید تا بتوانیم از همین لباسها برای فرزندان بعدی هم استفاده کنید.

در این مقاله از مجله دلگرم مؤثرترین شیوه ها و بی خطرترین محصولات و نیز 6 مرحله ساده برای از بین بردن لکه های مدفوع نوزاد ارائه شده است.

مؤثرترین راه از بین بردن لکه های مدفوع

قرار دادن لکه در معرض نور آفتاب به طرز معجزه آسایی در از بین بردن لکه ها موثر است تا جایی که می توان آن را سفید کننده طبیعی دانست. اما در فصل زمستان و سرما یا وقتی در یک آپارتمان زندگی می کنید و نمی توانید لباسها را در فضای باز پهن کنید، دیگر نور آفتاب گزینه مناسبی برای شما نیست و برای از بین بردن لکه ها به راه حل های دیگری نیاز دارید.

پوشک های کامل، به دلیل شکلی که دارند و استفاده از کش در ناحیه کمر و پا تا حد زیادی از بیرون زدگی مدفوع نوزاد جلوگیری می کند. حتی اگر می خواهید از پوشک های یکبار مصرف نیز استفاده کنید (در صورتی که به جای پوشک کامل از پوشک ساده استفاده می کنید که برای بستن آن کاورهای لاستیکی مورد نیاز است)، بهتر است کاور روی آن پارچه ای باشد.

استفاده از شوینده های طبیعی یا صنعتی برای از بین بردن لکه های مدفوع

  • قبل از شروع، اول تصمیم بگیرید آیا می خواهید صرفا پایبند به روش های طبیعی باشید یا در صورت نیاز می توانید از روشهای مصنوعی نیز استفاده کنید. این کاملا مبتنی بر سلیقه شخصی شما بوده و هر کدام از این روش ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند.
  • مهمترین دلیل مادران در استفاده از فرآورده های طبیعی رعایت جانب ایمنی است. بسیاری معتقدند محصولات شوینده صنعتی از آنجا که حاوی مواد سرطان زای شناخته شده و یا احتمالی از قبیل فتالات، فنل ها و فرمالدئید هستند، اگر به طور نامناسب و یا در دراز مدت مورد استفاده قرار بگیرند، مضر خواهند بود.
  • شوینده های طبیعی به خصوص اگر در مناطق خارج از شهر یا روستا زندگی می کنید به سادگی قابل دسترس نیستند. در این صورت باید فروشگاه های عرضه کننده حضوری یا آنلاین را از قبل شناسایی کرده و برای تهیه محصولات شوینده طبیعی به آنها مراجعه نمائید.
  • اگر مقدار اجابت مزاج کودک خیلی زیاد بوده و در اسرع وقت به شوینده یا پاک کننده نیاز دارید، می توانید به طور موقت از فرآورده های صنعتی استفاده کنید.

آیا استفاده از محصولات شوینده صنعتی در پوشک های پارچه ای بی خطر است؟

اگر می خواهید لکه های روی پوشک پارچه ای را بردارید، اول باید اطمینان حاصل کنید که از بین لکه برها و شوینده های موجود در بازر کدامیک بی خطر هستند. شاخص هایی برای شوینده ها تعریف شده است که نشان می دهد آیا استفاده از آنها در پارچه بی ضرر است یا خیر.

بهتر است برای پاک کردن لکه های لباس نوزاد از ملایم ترین محصولات استفاده کنید، نه از نرم کننده و محصولاتی که حاوی رنگ و عطر هستند و مراقب هر نوع نشانه حساسیت باشید.

در صورت مشاهده نشانه هایی مانند جوش، خشکی و پوسته پوسته شدن یا برآمدگی های قرمز روی پوست نوزاد، با پزشک تماس بگیرید. در بیشتر موارد با شستن کامل تر و آبکشی بیشتر لباس های نوزاد، مشکل برطرف می شود ولی گاهی هم پزشک انجام آزمایش های بیشتر را توصیه می کند.

قبل از شستن هر لباس برای اولین بار، اطلاعات مندرج روی بسته بندی آن را بخوانید. بهتر است لباس های نوزاد را جدا از لباس دیگر افراد خانواده بشویید. همیشه لباس نوزاد را در اولین فرصت بشویید چون با ماندن آلودگی روی لباس نوزاد، شستن و پاک کردن لکه ها سخت تر می شود.

۶ روش صحیح برای پاک کردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

پاک کردن لکه مدفوع از لباس نوزاد در 6 مرحله

1- جهت پاک کردن لکه مدفوع از لباس مدفوع را بردارید

در ابتدا باید هر چه زودتر مدفوع را از روی پارچه برداشت و آب کشی کرد. استفاده از شلنگ های پرفشار، می تواند در زدودن مدفوع از روی لباس یا پوشک به ما کمک کند. اگر فرش آلوده به مدفوع شد، باید تا جایی که امکان دارید با استفاده از کیسه پلاستیکی و دستکش یکبار مصرف، مدفوع را جمع کرده و از له شدن آن روی فرش جلوگیری کنید.

2- به منظور پاک کردن لکه مدفوع از لباس آن را در آب غوطه ور کنید

پارچه یا لباس آغشته به لکه مدفوع را در آب گرم غوطه ور سازید. برای پوشک های پارچه ای و فرش می توان از اسپری آب استفاده کرد تا ناحیه لکه شده به طور کامل در آب غوطه ور شود. بهتر است از قبل وسیله های های مناسب برای این منظور تهیه کرده و در منزل داشته باشید.

3- برای پاک کردن لکه مدفوع از لباس از لکه بر استفاده کنید

در این خصوص باید تصمیم بگیرید که می خواهید از لکه برهای طبیعی استفاده کنید یا لکه برهای صنعتی بر این اساس ماده شوینده مناسب خود را انتخاب کنید

بیشتر بخوانید :

نحوه ی تمیز کردن تشک تخت فقط با جوش شیرین

چندین روش برای شستن لباس های زیر + نکات مهم برای شستشو لباس زیر

۵ تکنیک خاص جهت شستشوی انواع ملحفه و روتختی

۴ ترفند اساسی برای پاک کردن لکه چمن از روی لباس

معرفی چندین لکه برهای طبیعی

  • استین استیک (صابون لباسشویی): ابتدا باید لکه را کاملا خیس کنید، سپس صابون را روی لکه خیس شده بکشید.
  • می توانید مقدار از صابون را رنده کرده و در یک بطری افشانه حاوی مقداری آب داغ بریزید، بطری را محکم تکان دهید تا صابون کاملا در آن حل شود، سپس آن را روی لکه بپاشید. بعد از چند ساعت لکه را بشوئید.
  • آبلیمو: ابتدا لکه را خیس کنید، استفاده مستقیم از آب لیمو یا ترکیب ¼ فنجان آب لیمو را با یک فنجان آب در یک بطری افشانه و پاشیدن آن بر ناحیه لکه، در از بین بردن لکه ها موثر است.

آشنایی با لکه برهای صنعتی و شیمیایی

لکه برهای سریع آنزیم دار: می توان این لکه برها را مستقیما روی لکه پاشید و استفاده کرد. این نوع لکه بر ها در انواع و برندهای تجاری مختلف در بازار وجود دارند.

معرفی لکه برهای خانگی

مایع ظرفشویی، پراکسید هیدروژن و جوش شیرین: البته مایع ظرفشویی یک ماده طبیعی نیست اما این سه در کنار یکدیگر یک لکه بر قوی می سازند.

  • دو واحد پراکسید هیدورژن را با یک واحد مایع ظرفشویی و یک واحد جوش شیرین مخلوط کنید از مخلوط دو فنجان پراکسید به همراه یک فنجان مایع ظرفشویی و یک فنجان جوش شیرین مقدار زیادی از این لکه بر بدست می آید که می توانید برای استفاده های بعدی ذخیره کنید.

4- روی لکه را برس بکشید و بگذارید بماند

  1. بعد از اینکه لکه لباس را به لکه بر آغشته کردید روی آن را با استفاده از یک مسواک به خوبی برس بکشید. مسواک های قدیمی بهتر هستند.
  2. بعد از برس کشیدن لکه، آن را 10 الی 15 دقیقه به حال خود رها کنید. می توانید پوشک های پارچه ای را بعد از این مدت با دست بشویید یا آنها را در کهنه شوی سطلی قرار دهید.

5- شستشوی کامل پوشک یا لباس

پوشک یا لباس کودک را مثل همیشه به خوبی بشویید. اگر از مایع یا پودر لباسشویی استفاده می کنید، برچسب آن را به دقت بخوانید و اطمینان حاصل نمایید که برای کودک خطری ندارد.

برای فرش، ابتدا با استفاده از بطری افشانه آن را با آب سرد به خوبی آب کشی کرده و با استفاده از پنکه یا سشوار یا حوله و پارچه تمیز خشک کنید.

6- لباس ها یا پوشک ها را در آفتاب خشک کنید

اگر شرایط مهیاست، می توانید لباسها و پوشک ها را بعد از شستشو زیر نور آفتاب خشک کنید. در مورد لباس های رنگی یا لباس هایی با طرح های چاپی حتما آنها را به صورت پشت و رو بیاویزید تا طرح ها و رنگ لباس از بین نرود.

پوشک های پارچه ای را به گونه ای آویزان کنید که کش های بغل بیش از حد کشیده نشده و خاصیت الاستیک آنها از بین نرود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits