دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تغذیه و فشار خون پایین،بهترین تغذیه برای فشار خون پایین چیست؟
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین-تغذیه و فشار خون پایین-بهترین تغذیه برای فشار خون پایین-فشارخون پایین-درمان فشارخون پایین-علل فشارخون پایین-کاهش فشار خون-تغذیه در فشار خون-نمک برای بالا بردن فشار خون-مصرف آب برای افزایش...

فشارخون پایین مانند فشار خون بالا برای افراد مشکلاتی مانند ( ضعف، سرگیجه، ضعیف شدن قلب، خستگی، بی حالی و غش ) ایجاد می کند. برای درمان فشارخون پایین دانستن علت آن مهم است علل فشارخون پایین مانند ( خونریزی، عفونت، کم آبی بدن، کند شدن غیر طبیعی ضربان قلب ( ناشی از تجویز دارو )، تغذیه نادرست و سوء تغذیه به علت فقدان پروتئین و کالری کافی و کمبود ویتامین های گروه ب مخصوصاً ویتامین B5، C، پانتتونیک اسید ) می باشد

در صورتی که علت فشار خون مشخص باشد پزشک با رفع علت مشکل را برطرف می کند ولی در زمانی که علت فشار خون نامشخص باشد و یا تغذیه نادرست علت فشار خون باشد با یک برنامه غذایی صحیح می توانید مشکل کاهش فشار خون را بر طرف نمایید. تغذیه در فشار خون نقش اساسی دارد.

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین


مصرف نمک برای بالا بردن فشار خون

مصرف نمک به علت داشتن سدیم برای حفظ مایعات و افزایش فشار خون ضروری است اهمیت نمک به علت مطالعات انجام شده بر روی اثرات منفی نمک بر سلامتی و افزایش فشار خون شناخته شده است.
شاید محدود کردن نمک در برخی افراد که خطر ابتلا به افزایش فشار خون بالا وجود دارد موثرباشد اما سدیم به حفظ تعادل مایعات در بدن به ویژه در کسانیکه فشار خون پایین دارند ضروری است. مشکل نمک را می توان با اضافه کردن نمک به وعده های غذایی خود بر طرف کرد در صورتیکه شما وعده های غذایی غیرشور دارید شما می توانید قرص های نمک که بدون نسخه در داروخانه وجود دارد استفاده کنید دوز معمول نمک به طور کلی 900 – 1000 میلی گرم سه بار در روز است ولی بهتر است با دوز پایین شروع و بتدریج افزایش داده شود.

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین


مصرف آب زیاد برای بالا بردن فشار خون خوب است

[مصرف آب برای افزایش فشار خون] نوشیدن آب زیاد، حجم خون را افزایش میدهد. که سبب افزایش فشار خون می شود. وقتی شما مصرف نمک را افزایش می دهید بدن شما تقاضای نوشیدن آب زیاد می کند. اگر افت فشار خون دارید حداقل 2 لیتر آب در روز مصرف کنید. اگر شما افت فشار خون دارید علاوه بر مواد معدنی یا آب لوله کشی، از نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم بالایی هستند استفاده کنید.

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین


کمبود ویتامین و نقش آن در افت فشار خون

فقدان ویتامین ها مخصوصاً ( ویتامین های C, B و فقدان ویتامین E می تواند سبب کاهش فشار خون شود. و در مورد کمبود ویتامین B5 یا کمبود اسید پانتونیک بدرستی ثابت شده است مخصوصاً این ویتامین برای تولید انرژی و متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات و شکل گیری عنصر آهن لازم است کمبود پانتتونیک اسید نیز می تواند به حذف سدیم بالا منجر شود. ویتامین B5 در همه غذاهای حیوانی مخصوصاً کبد و احشاء بیشتر است گوشت مرغ و تخم مرغ نیز مقدار زیاد از این ویتامین را دارند. منابع گیاهی مانند ( برنج و گندم ) مخصوصا برنج غنی از این ویتامین هستند.

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین

نقش ویتامین C در فشار خون پایین


مرکبات ( پرتغال، لیمو، گریپ فروت و غیره ) مخصوصاً فلفل ویتامین C بالایی دارند سبزیجات سبز تیره برگ دار مانند ( کلم یا کلم بروکلی ) از منابع مهم این ویتامین هستند. گیاهان دیگری که حاوی این ویتامین هستند عبارتند از ( گلابی، سیب، تربچه، انار، اسفناج، گل کلم، سیب زمینی، کلم بروکسل، موز، خربزه، هندوانه، هویج، آناناس، کرفس، نخود فرنگی، توت فرنگی، انگور، انجیر، لوبیا، کاسنی، آووکادو، دانه های سویا، نارگیل و غیره ) می باشند.
مواد غذایی گیاهی دارای ویتامین E شامل ( تخم آفتابگردان، روغن جوانه گندم، بادام برشته، لسیتین سویا ، روغن زیتون ) و سایر منابع گیاهی مانند ( سیب یا مارچوبه ) دارای مقادیر کمتر این ویتامین است. بسیاری از سبزیجات هستند که داری ویتامین ای هستند ولی ارزش ذکر کردن را ندارند.

تغذیه و فشار خون پایین و بهترین تغذیه برای فشار خون پایین


کمبود پروتئین و کاهش فشار خون

[منابع با پروتئین بالا] برای ساخت سلول ( سلول های عروق خونی ) سطح پروتئین باید مناسب باشد رگ های خونی در فردی که افت فشار خون ( هیپوتنشن ) دارد نمی تواند پمپ کردن خون را بطور صحیح انجام دهند. برای ساخت سلول ها در دیواره رگ های خونی نیاز به پروتئین است و بهترین منابع دارای پروتئین منابع حیوانی است پروتئین های گیاهی ناقص هستند کامل ترین مواد غذایی حیوانی پروتئین تخم مرغ است که جذب 90 درصد دارد و پروتئین شیر 80 درصد جذب دارد.

غذاهای گیاهی مانند ( گندم ) که ارزش بیولوژیکی بالایی دارد تنها 50 درصد جذب پروتئین دارد. برای اینکه جذب پروتئین های گیاهی را بالا ببریم باید با مواد غذایی دیگر ترکیب کنیم تا جذب آن ها را بالا ببریم برای مثال غلات لیزین کم ولی متیونین و سیستئین بالایی دارند حبوبات متیونین و سیستئین کم ولی لیزین بالایی دارند برای مثال اگر گندم را با عدس ترکیب کنیم پروتئین مرغوبی بدست می آید که همانند گوشت ارزش دارد.


راه دیگری که مردم برای بدست آوردن پروتئین با کیفیت بالا انجام می دهند مثلا ترکیب تخم مرغ با شیر و یا محصولات لبنی با غذاهای گیاهی مانند ( ماست با غلات، ماکارونی با پنیر، سبزیجات با تخم مرغ ) است


مصرف مواد پر کربوهیدرات را کاهش دهید.
با خیساندن 15 – 30 گرم از گیاه سنبل هندی در 250 سی سی آب جوش معجونی تهیه کنید و سه بار در روز مصرف کنید.
مصرف یک فنجان آب چغندر دو بار درروز مشکل کاهش فشار خون را بر طرف می کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits