دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به هلو
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حساسیت و آلرژی به میوه هلو در ایران بویژه در فصل تابستان به اوج خود می رسد. اغلب واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط بوده و قابل کنترل می باشند هرچند که موارد شدید و حتی واکنش های آنافیلاکسی نیز در اثر مصرف میوه هلو مشاهده شده است!

آلرژی به هلو

به طور کلی میوه هلو از جمله پرمصرف ترین میوه ها در ایران و جهان بخصوص در فصل تابستان به شمار می آید. بر اساس آمار جهانی هلو از پرطرفدارترین میوه ها در جهان محسوب می گردد.

نام علمی هلو، پرونوس پرسیکا (Prunus Persica) (به زبان لاتین آلوی ایرانی) می باشد. هلو نوعی میوه هسته دار بوده و متعلق به خانواده روساسیه (Rosaceae) می باشد.

اعضای دیگر این خانواده سیب، زردآلو، آلو، گلابی و گیلاس می باشند.

انواع هلو

به طور کلی پوست میوه هلو کرک دار بوده و بر اساس اینکه هسته میوه به گوشت میوه چسبیده یا از آن جدا باشد به دو گروه هلوی هسته جدا و هسته چسبان تقسیم می شود.

در ایران رقم های مختلفی از هلو وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از: هلو ولدآبادی، هلو انجیری، هلو زعفرانی، هلو آلبرتا، هلو حاج کاظمی و یا هلو فرانسه.

انواع حساسیت و آلرژی به میوه هلو

بر اساس مطالعات انجام شده حساسیت و آلرژی به هلو به دو شکل متفاوت بروز می یابد.

اولین شکل حساسیت به هلو آن است که شخص به مواد موجود در میوه هلو حساسیت داشته باشد.

اما دومین شکل آلرژی به هلو گاهی در اثر مشابهت مواد موجود در هلو با گرده گیاهان بویژه گرده درخت غان ایجاد می گردد.

به عبارتی فرد بیمار در حقیقت به گرده درخت حساسیت داشته اما در اثر مشابهت مواد موجود در گرده درخت با مواد موجود در میوه هلو، واکنش های آلرژیک در فرد در اثر مصرف هلو نیز بروز می یابند!

برای آگاهی از مواد غذایی و گرده گیاهانی که با میوه هلو واکنش متقاطع دارند به نوشتار راهنمای جامع واکنش متقاطع مواد حساسیت زای (آلرژن های) غذایی و تنفسی مراجعه نمایید!

مواد حساسیت زای موجود در هلو

تاکنون پنج آلرژن از میوه هلو به نام های Pru p 1، Pru p 2، Pru p 3، Pru p 4 و Pru p 7 در بانک جهانی آلرژن ها (www.allergen.org) به ثبت رسیده است.

ماده حساسیت زای (آلرژن) Pru p 3 مهمترین عامل حساسیت زا در میوه هلو بوده و همچنین عامل اصلی واکنش متقاطع میان میوه هلو و گرده درخت غان می باشد.

افرادی که به این ماده حساست دارند در اثر تماس با گرده درخت غان و یا میوه هلو دچار واکنش های آلرژیک می شوند.

شایان ذکر است گاهی حرارت باعث کاهش قابل توجه خصوصیات بعضی از مواد حساسیت زای هلو می شود که این امر می تواند باعث تحمل فرآورده های حرارت دیده توسط فرد حساس به میوه هلو شود.

علائم حساسیت به هلو

علائم حساسیت و آلرژی به میوه هلو

اغلب واکنش های آلرژیک به میوه هلو شامل خارش دهان و گلو، خارش، قرمزی و تورم لب ها بوده که به طور معمول بعداز حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه پس از مصرف میوه هلو بروز می یابند.

این واکنش ها ممکن است بعد از ۱۵ تا حدود یکساعت دوباره مشاهده شوند. این علائم همان “سندرم آلرژی دهانی” می باشد که در اغلب موارد حساسیت و آلرژی به میوه های تازه بروز می یابند.

برای آگاهی بیشتر از این بیماری به نوشتار حساسیت یا آلرژی به میوه های تازه (سندرم آلرژی دهانی) مراجعه نمایید.

در بعضی موارد ممکن است واکنش های آلرژیک بعد از مصرف میوه هلو شدید بوده و در طی آن پوست، معده، و یا ریه ها نیز درگیر شوند و شخص در مواردی دچار واکنش آنافیلاکسی نیز شود.

بیمار ممکن است دچار کهیر همراه یا بدون آنژیوادم (تورم بافت ها) گردد.

علائم حساسیت هلو در دستگاه گوارش

علائم دستگاه گوارش شامل درد و نفخ شکم و حالت تهوع و گاهی اسهال می باشند.

در موارد درگیر شدن بینی علائم به صورت عطسه مکرر، خارش، گرفتگی و آبریزش بینی بوده و علائم ریه به شکل تنگی نفس، سرفه و اختلال در تنفس (آسم) خواهد بود.

تشخیص حساسیت و آلرژی به میوه هلو

تشخیص دقیق حساسیت و آلرژی به هلو متعاقب معاینه بالینی پزشک متخصص و تهیه سابقه بیماری می باشد. پزشک متخصص برای تشخیص آزمایش های پوستی و خونی را توصیه می نماید.

برای مطالعه این آزمایش ها به نوشتار آزمایش های رایج خونی و پوستی برای تشخیص بیماری های آلرژیک مراجعه نمایید.

درمان آلرژی به میوه هلو

پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی به میوه هلو

قطعی ترین راه درمان حساسیت و آلرژی به میوه هلو پرهیز و خودداری از مصرف آن می باشد. اجتناب از مصرف میوه هلو و فرآورده های غذایی بدست آمده از این میوه برای افرادی که واکنش های آلرژیک شدید در مقابل این میوه نشان می دهند بسیار حیاتی می باشد!

در مواقعی که علائم و عوارض آلرژیک بروز یافته شدید نمی باشند پزشک متخصص به طور معمول داروهای آنتی هیستامین را تجویز می نماید.

همچنین برای کنترل و برطرف نمودن علائم مربوط به بینی، اسپری های بینی ضد التهابی و ضدآلرژی تجویز می گردد.

اما برای علائم بسیار شدید مانند واکنش های آنافیلاکسی نیاز به مراقبت های اورژانسی بوده که توضیحات آن در نوشتار داروهای اورژانسی برای واکنش های شدید آلرژیک بیان شده است.

توصیه های مهم در ارتباط با کنترل و پیشگیری از حساسیت و آلرژی به میوه هلو

  • در صورت حساسیت و آلرژی به هلو باید از مصرف فرآورده های دیگر تولیدی از میوه هلو مانند آب میوه، شیرینی جات و فرآورده های آرایشی و بهداشتی حاوی اسانس هلو خودداری نمود.
  • در بعضی موارد بیماران مبتلا به آلرژی به هلو می توانند فرآورده های حاصل از هلوی حرارت دیده و پخته (مربا و یا کمپوت هلو) را تحمل نمایند. اما باید ابتدا مقدار اندکی از فرآورده غذایی را مصرف کرده و در صورت عدم بروز عوارض ناشی از حساسیت به هلو، می توان از فرآورده مزبور استفاده نمود.
  • مطالعات نشان داده است بعضی از مواد حساسیت زای هلو در لایه های خارجی (پوست) آن متمرکز شده اند. بنابراین برداشتن و عدم مصرف پوست هلو می تواند حساسیت زایی آن را کاهش دهد.
  • توصیه می شود در زمان اوج گرده افشانی گیاهان بخصوص درخت غان از مصرف میوه هلو خودداری شود. بعضی از مواد حساسیت زای گرده گیاه درخت غان مشابه میوه هلو می باشد. این امر می تواند باعث بروز و تشدید واکنش های آلرژیک در فرد بیمار شود.
  • افراد با آلرژی به میوه هلو ممکن است به مصرف میوه های تازه مانند سیب، گلابی، زردآلو، گیلاس و آلو نیز واکنش آلرژیک نشان دهند. لذا باید در مصرف اینگونه میوه ها به صورت تازه احتیاط لازم را رعایت نمود.

بیشتر بخوانید :

روغن زیتون و 13 مورد از علائم حساسیت به این روغن گیاهی

علائم و راههای درمان حساسیت به سس خردل کدامند ؟

علائم و علل بروز حساسیت به انبه چیست ؟

حساسیت به ماهی و غذاهای دریایی را چگونه تشخیص دهیم ؟

چه بیماری هایی با خارش پوست شروع میشوند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits