دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذاها و خوراکی های مفید برای آنفولانزا
8
زمان مطالعه: 11 دقیقه
رعایت رژیم غذایی مناسب برای آنفولانزا به جلوگیری از پیشرفت و درمان این بیماری کمک زیادی می کند. در این مقاله می توانید با مواد غذایی مفید و مضر برای آنفولانزا آشنا شوید و با داشتن خوراک بهتر در زمان ابتلا به این بیماری به بهبود و درمان سریع تر آن...

مقوی ترین و مفیدترین مواد غذایی برای درمان آنفولانزا

رژیم غذایی مناسب برای آنفولانزا برای کمک به سیستم ایمنی شما و مبارزه با این ویروس بسیار مهم است. پرهیز از بعضی مواد غذایی و خوردن غذاها و خوراکی های خاصی به درمان سریع آنفولانزا کمک زیادی می کند.

وقتی بدن شما روزها یا حتی هفته ها با علائم آنفولانزا مبارزه می کند، رژیم غذایی شما عامل مهم تری در کمک به درمان آنفولانزا می شود. ممکن است فردی که آنفولانزا دارد نتواند زیاد چیزی بخورد اما خوراکی ها و غذاهایی هستند که به بهبود حال سریع تر بیمار کمک می کند.

عامل این بیماری مسری و عفونی، ویروس آنفولانزا است. خوردن غذاهای مقوی، خوراکی های مغذی و نوشیدن مقدار زیادی از مایعات می تواند بدن را قوی نگه دارد و به آن رطوبت رسانی کند و در نتیجه درمان آنفولانزا را سریع تر کند.

ما در این مقاله طبق مشاهدات علمی خوراکی و غذاهای مفید برای آنفولانزا و مواد غذایی مضر برای این بیماری را معرفی کرده ایم.

چه غذاهایی برای درمان آنفولانزا خوب است ؟

حتی وقتی مریض نباشید برای قوی نگه داشتن بدنتان به پروتئین نیاز دارید. بدن شما از پروتئین برای تقویت و حفظ مواد مقوی و مغذی که بدنتان دارد استفاده می کند. گوشت کم چرب، گوشت ماکیان، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، دانه ها و تخمه ها منابع خوبی از پروتئین هستند.

تحقیقات پزشکی نشان داده غذاهای زیر می تواند از کاهش علائم آنفولانزا جلوگیری کند.

سوپ مرغ بهترین غذا برای درمان آنفولانزا

تحقیقی روی 2000 نفر نشان داد مواد غذایی استفاده شده در سوپ مرغ با التهاب در بدن مقابله می کند و واکنش های التهابی را در بدن کاهش می دهد. در نتیجه، سوپ مرغ به پاک کردن خلط ها از بینی، مسیر تنفسی و بهبود علائم آزاردهنده دیگر در دستگاه تنفسی کمک می کند.

یک تحقیق آزمایشگاهی دیگر هم ثابت کرد سوپ مرغ دارای خواصی است که می تواند علائم آنفولانزا را در سینه و سر شما بهبود بخشد. سوپ های دیگر از جمله سوپ های گیاهخواری یا وگان هم همین تاثیر را دارند.

از آنجایی که سوپ ها می توانند مقوی، آسان هضم و آماده کردن آن حتی در بیماری هم آسان باشد و چون حاوی آب و برای افزایش رطوبت رسانی به بدن مفید هستند از بهترین غذاها برای آنفولانزا هستند.

چند سوپ مقوی مخصوص روزهای سرد پاییزی و زمستانی

خاصیت سیر برای درمان آنفولانزا

خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی سیر به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مصرف سیر در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

در تحقیقی در سال 2014 روی 146 بیمار نشان داده شد افرادی که هر روز یک مکمل سیر را تا 3 ماه مصرف کردند نسبت به کسانی که دارویی مسکن و کم اثر مصرف کرده بودند کمتر سرما خوردند. خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی سیر می تواند به مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت ها کمک زیادی کند.

خاصیت خوردن سیر پخته

غذاهایی با ویتامین C بالا

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. موارد زیر بیشترین مقدار ویتامین C را دارند:

  • فلفل های شیرین یا تند با هر رنگی
  • پرتقال و آب پرتقال
  • گریپ فروت
  • کیوی

بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C منبع فوق العاده ای از فلاونوئیدها است که ترکیباتی بسیار مفید برای سلامتی هستند. تحقیقات نشان داده فلاونوئیدهای یافته شده در پوست نرم و سفید مرکبات مثل گریپ فروت، پرتقال و لیموها می تواند سیستم ایمنی را تقویت کنند.

این ترکیبات همچنین می توانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد. علاوه بر موارد قبلی، این چند مورد هم منابع خوبی از ویتامین C و فلاونوئیدها هستند:

  • مرکبات دیگر مثل لیموها
  • توتهای قرمز و بنفش و بلوبری
  • انگور قرمز و بنفش
  • کلم بروکلی خام
  • سبزیجات خام دیگر با برگ های سبز

تاثیر زنجبیل در درمان آنفولانزا

زنجبیل می تواند در درمان حالت تهوع آنفولانزا مفید باشد. خواص زنجبیل می تواند گوارش و تخلیه معده در موارد خاص را آسان کند. یک بررسی نشان داده زنجبیل برای رفع مشکلاتی مثل تهوع صبحگاهی، دریازدگی و حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی موثرتر از دارونماها است.

همچنین تحقیقات نشان داده اند زنجبیل به کاهش دفعات استفراغ و شدت حالت تهوع در دوران بارداری هم کمک می کند. زنجبیل تازه خرد شده یا پودر زنجبیل چاشنی خوشمزه ای برای سوپ، خورش و دیگر غذاها است. دمنوش زنجبیل در ترکیب با لیمو و عسل هم یک نوشیدنی مفید برای درمان آنفولانزا است.

با برخی از خواص و فواید زنجبیل آشنا شوید

اهمیت مصرف سبزیجات در درمان آنفولانزا

سبزیجات برگ دار حاوی مقدار زیادی فیبر است که به گوارش کمک می کند. این سبزیجات دارای مواد مغذی مهمی مثل ویتامین C، آهن و فولیک اسید است که نقش مهمی در محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

سبزیجات برگ دار خواص ضد میکروبی و تاثیرات ضد التهابی هم دارند، در نتیجه خوردن آنها می تواند به درمان آنفولانزا کمک می کند.

سبزیجات برگ دار را می توانید به آسانی به سوپ ها یا خورش ها اضافه کنید. همچنین می توانند به تنهایی در کنار غذاهای دیگر خورده شوند. بعضی از این سبزیجات شامل موارد زیر است:

  • کلم
  • اسفناج
  • برگ چغندر
  • کولارد (کلم سبز)

خاصیت بلغور جو دو سر برای آنفلونزا

بلغور جو دو سر سیر کننده، آماده کردن آن آسان و منبعی عالی از فیبر است. در واقع، فیبر پروبیوتیک در جو می تواند به تغذیه باکتری های مفید در بدن کمک کند. اضافه کردن یک موز به بلغور جو دو سر علاوه بر اینکه منبعی از ویتامین ها و پتاسیم است می تواند به فیبر مصرفی شما هم اضافه کند.

این ترکیب می تواند برای کاهش علائم آنفولانزا بسیار مفید باشد. چون علائمی مثل تب، اسهال و استفراغ همگی به دلیل کمبود پتاسیم و الکترولیت ها پیش می آیند.

خواص بلغور جو

غذاهای سبک و ساده

آنفولانزا می تواند باعث حالت تهوع شود و غذاهای سنگین برای این بیماری خوب نیستند. خوردن غذاهای سبکی مثل نان تست یا برنج قهوه ای می تواند آسان تر باشد. خوردن نان تست یا برنج قهوه ای با سوپ یا با غذاهای ساده پخته شده با سبزیجات بدن را به اندازه کافی با ویتامین ها و مواد معدنی تامین می کند. سس سیب هم این خاصیت را دارد.

تاثیر مصرف ماست برای درمان آنفولانزا

خوردن ماست حاوی باکتری فعال به درمان آنفولانزا کمک می کند. علاوه بر این ماست منبع مهمی از پروتئین است. تحقیقی در سال 2011 نشان داد ماست تخمیر شده، با ویروس آنفولانزا در موش ها مقابله می کند. با این حال تایید این اثر در انسان ها به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

لازم به ذکر است لبنیات تولید مخاط را در بعضی از افراد افزایش می دهد و این می تواند علائم آنفولانزا را تشدید کند. غذاهای تخمیر شده دیگر مثل کلم شور تخمیری، و ماست های گیاهی جایگزین های عالی هستند که آنها هم حاوی باکتری فعال و خوراکی های مفید برای آنفولانزا هستند.

مایعات

آب رسانی به بدن یکی از مهم ترین عواملی است که فرد می تواند در درمان آنفولانزا انجام دهد. از نوشیدنی های مفید برای درمان آنفولانزا موارد زیر است:

  • آب : کلیه ها از آب برای دفع و پاکسازی بدن از مواد مضر استفاده می کنند. نوشیدن مقدار زیادی آب به درمان سریع آنفولانزا کمک زیادی می کند.
  • آب نارگیل : آب نارگیل غنی از پتاسیم، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به جایگزین کردن الکترولیت های بدن که با استفراغ کردن، عرق کردن یا اسهال از بین می روند کمک می کند.
  • آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل : زنجبیل در این نوشیدنی حالت تهوع مربوط به آنفولانزا را کاهش دهد.
  • آب پرتقال : آب پرتقال به خصوص با پالپ، پر از ویتامین C و فولیک اسید است که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند زودتر خوب شوید.
  • دمنوش های گرم بدون کافئین : دمنوش های گرم بدون کافئین با عسل می تواند با رسیدن به گلوی شما، درد آن را آرام کند. نوشیدنی های گرم برای باز کردن مجاری گلو بهتر بهتر از نوشیدنی های سرد هستند.

۱۳ نوشیدنی مفید برای پیشگیری و درمان آنفلوانزا

اهمیت پروتئین برای درمان آنفولانزا

سازمان خوراک و دارو می گوید بزرگسالان باید روزانه 50 گرم پروتئین بخورند ( البته بسته به کالری مورد نیاز هر فرد این مقدار می تواند متغیر باشد). خانم ها در دوران باردهی و شیردهی به پروتئین بیشتری احتیاج دارند.

غذاهای پروتئین دار، بدن را با مواد مغذی مثل ویتامین B6 و B12 که هر دو به کارکرد درست سیستم ایمنی کمک می کنند تامین می کند.

ویتامین B6 در غذاهای پر پروتئینی مثل گوشت بوقلمون و لوبیاها، سیب زمینی، اسفناج، دانه غلات غنی شده زیاد است. گوشت ها، شیر و ماهی هم حاوی ویتامین B12، تقویت کننده ای بسیار موثر برای سیستم ایمنی است.

موادی معدنی مثل سلنیوم و زینک هم سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارند. این مواد معدنی در غذاهای سرشار از پروتئین مثل لوبیاها، مغز آجیل ها، گوشت گاو و گوسفند و ماکیان پیدا می شوند.

غذاهای ضد عفونی کننده

گلوتاتیون با تقویت سیستم ایمنی بدن با عفونت های بدن مقابله می کند. شما می توانید این آنتی اکسیدان قوی را با خوردن قسمت های قرمز و آبدار نزدیک به پوست صیفی جات به بدنتان برسانید. این ترکیب را همچنین می توانید در کلم ها از جمله کلم سبز، بروکلی و کلم پیچ پیدا کنید.

نوشیدنی و خوراکی های مضر برای آنفولانزا

نوشیدنی ها و غذاهای مضر برای آنفولانزا موارد خاصی هستند که ممکن است روند بهبود آنفولانزا را آهسته کنند. بعضی از آنها شامل موارد زیر است:

  • الکل : الکل آب بدن را کم و عملکرد سیسم ایمنی بدن را کند می کند.
  • غذاهای فرآوری شده : این غذاها می توانند نمک زیادی داشته باشند که آب بدن را کم می کنند یا اگر شیرین باشند، شکر آن می تواند التهاب بدن را زیاد کند.
  • غذاهای چرب : این غذاها می توانند روند گوارش را کند کنند و خوردن آن زمانی که آنفولانزا دارید توصیه نمی شود.
  • لبنیات : لاکتوز در لبنیات سخت هضم می شود. کسی که بعد از مصرف لبنیات حالت تهوع می گیرد یا حس می کند بعد از خوردن لبنیات مخاط زیادی در بدنش تولید می شود نباید تا بهبود علائم آنفولانزا از آنها استفاده کند.
  • خوراکی های ترد : کراکر و دیگر خوراکی های ترد شبیه به آن می توانند گلو را زخم کنند و درد گلو و دهان را بدتر کنند.

یک سیستم ایمنی تقویت شده با تغذیه خوب برای مقابله با عفونت بهتر عمل می کند. وقتی آنفولونزای شما درمان شد رژیم غذاییتان را پر از غذاهای مختلف، میوه ها و سبزیجات رنگی و حبوبات کنید. این مواد غذایی سرشار از مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات طبیعی است که به سلامت شما کمک زیادی می کند.

نکات دیگر برای بهبود آنفلونزا

  1. اگر شخصی علائم خفیف تا متوسط آنفولانزا را دارد باید در خانه بماند و خوب استراحت کند.
  2. استراحت کردن در خانه حداقل 24 ساعت تا زمانی که تب شما پایین بیاید لازم است.
  3. افراد زیر 18 سال نباید برای رفع علائم آنفولانزا آسپرین مصرف کنند. مصرف آسپرین می تواند باعث ایجاد سندرم ری، یک اختلال نادر در افراد زیر 18 سال شود.
  4. عدم تماس فیزیکی با دیگران می تواند از سرایت آنفولانزا پیشگیری کند.
  5. عدم مصرف سیگار و دخانیات دیگر می تواند به بهبودی سریع تر آنفولانزا کمک کند. سیگار کشیدن زمانی که آنفولانزا دارید می تواند علائم آن را بدتر و بهبودی شما را به تاخیر بیاندازد.
  6. مصرف داروهایی مثل استامینوفن به پایین آوردن تب و کاهش دردهای شما در این بیماری کمک می کند.

چه زمانی برای درمان آنفولانزا به پزشک مراجعه کنیم ؟

هر فرد اگر درباره علائمی که دارد نگران است باید پزشک خود را ببینید به خصوص اگر جزء افراد زیر باشد:

  • افراد بالای 65 سال
  • نوزادها یا بچه های کوچک
  • خانم های باردار
  • افرادی که بیماری جدی دیگری هم دارند

هر کسی در این گروه ها باید برای پیشگیری از مشکلات بیشتر ظرف 2 روز به دنبال درمان آنفولانزا باشد. دکتر احتمالا برای شما داروهای ضد ویروسی تجویز می کند.

خلاصه

غذاهای مغذی و نوشیدنی های خاصی می توانند با محافظت از سیستم ایمنی بدن یا کمک به مقابله بدن با التهاب، به بهبود شما کمک کند. غذاها و نوشیدنی های دیگر ممکن است به ماندگاری بیشتر آنفولانزا کمک کنند.

لبنیات و غذاهای چرب با هضم سخت می توانند حالت تهوع را در آنفولانزا افزایش دهند. الکل هم می تواند آب بدن را کم کند.

در صورت بروز علائم شدید آنفولانزا حتما به پزشک مراجعه کنید. بعضی از افراد در معرض خطر بیشتری از علائم و عوارض شدیدتر آنفولانزا و مشکلات بیشتر هستند. اگر جزء افراد گروه های پر خطر هستید باید برای درمان علائم آنفولانزا حتی وقتی این علائم خفیف هستند به پزشک مراجعه کنید.

separator line

ترجمه شده در مجله اینترنتی دلگرم

بیشتر بخوانید:

چگونه از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

بهترین راه ها برای جلوگیری از آنفولانزا

بررسی علائم و تفاوت های بین سرماخوردگی و آنفولانزا

مدت زمان انتقال ویروس آنفولانزا چقدر است؟

سردرد آنفولانزا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تهمینه | ۴ ماه پیش
مطالب ارزشمندی بود استفاده کردم
0
0

hits