دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خوراکی های نفخ آور کدامند؟
13
زمان مطالعه: 10 دقیقه
برخی مواد غذایی مفید مانند غذاهای پرفیبر منجر به بروز نفخ میشوند بنابراین مصرف خوراکی های نفخ آور باید محدود و به آرامی باشد.

لیستی از خوراکی های نفخ آور

یکی از شایع ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می آید. از قدیم گفته می شد مصرف غذاهای باددار و نفاخ باعث دل درد و ایجاد گاز معده می شود.

سندروم روده تحریک پذیر از شایع ترین اختلالات گوارشی است که دردهای شکمی شدید، گاز و نفخ معده را ایجاد می کند و با مواد غذایی که فرد مصرف می کند ارتباط مستقیمی دارد.

از این رو، متخصصان به مبتلایان توصیه می کنند با رعایت برخی اصول ساده و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی روزانه، براحتی بیماری خود را مهار و درمان کنند. به طور قطع مصرف برخی مواد غذایی خاص و چشم پوشی از برخی دیگر از مواد به درمان و بهبود نفخ شکم کمک می کند.

اکثر افراد تجربه نفخ را به خاطر تغییرات رژیم غذایی، عدم تحمل مواد غذایی، دشواری هضم یا برخی مشکلات پزشکی تجربه میکنند.حتی ممکن است برخی مواد غذایی مفید مانند غذاهای پرفیبر منجر به بروز نفخ شوند بنابراین مصرف آنها باید محدود و به آرامی باشد. در صورت تجربه نفخ شدید، مصرف گروه های غذایی زیر را می توانید محدود کنید.

آشنایی با 15 خوراکی که باعث تولید گاز در روده میشود

1. چاودار باعث تولید گاز میشود

چاودار از گونه‌های غلات است که بسیار مغذی و حاوی فیبر، منگنز، فسفر، مس و ویتامین ب است.اما چاودار هم مانند دیگر غلات حاوی گلوتن و فیبر است که می‌تواند باعث نفخ در افراد حساس شود.

2. نفخ معده با مصرف نوشیدنی گاز دار

نوشیدنی های گازدار نیز می تواند هم گاز ایجاد کند و هم کالری . از این رو بهتر است از آنها اجتناب کنید یا کم مصرف کنید

3. لوبیا و تولید گاز

وقتی شما به غذاهایی تولید کننده گاز فکر می کنید لوبیا احتمالاً در بالای لیست قرار دارد لوبیا حاوی مقدار زیادی از رافینوز است که یک قند پیچیده ای است که بدن در هضم آن مشکل دارد رافینوز از طریق روده کوچک به روده بزرگ رفته و در آن توسط باکتری ها شکسته شده و تولید هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان می کند

که از طریق مقعد خارج می گذرد برای کاهش گاز ناشی از لوبیا، یک بررسی نشان داده است که مصرف محصولات بینو Beano، قبل از مصرف لوبیا به طور موثر گاز روده را در برخی از افراد کاهش می دهد همچنین خیساندن لوبیا یک شب قبل از پخت می تواند به کاهش گاز کمک کند.

4. قندهای الکلی باعث نفخ معده می شود

معمولا مواد غذایی بدون شکر را با قندهای الکلی شیرین می‌کنند. نوع معمول آن‌ها خیلیتول، سوربیتول و منیتول نام دارند.قندهای الکلی هم از نوع «فودمت» هستند و باعث مشکلات گوارشی می‌شوند. مصرف زیاد این قندها می‌تواند باعث نفخ شود.

5. فراورده های لبنی باعث تولید گاز میشوند

پنیرلاکتوز قندی است که در شیر، محصولات لبنی، از جمله پنیر و بستنی یافت می شود کسانی که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نمی کنند در هضم لاکتوز مشکل دارند که به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته شده است.

افزایش گاز یکی از علائم عدم تحمل لاکتوز است در صورت شک به عدم تحمل لاکتوز شما ممکن است علائم خود را با جایگزین کردن محصولات غیر لبنی مانند شیر بادام یا محصولات لبنی سویا کاهش دهید و یا علائم خود را با مصرف یک قرص لاکتاز قبل از خوردن غذاهای دارای لاکتوز کاهش دهد.

6. غلات سبوس دار

نان گندم کامل غلات کامل مانند گندم و جو دارای فیبر، رافینوز و نشاسته هستند همه این ها توسط باکتریها در روده بزرگ، شکسته و منجر به گاز می شوند در واقع، برنج تنها دانه است که باعث ایجاد گاز نمی باشد.

در سال‌های اخیر بخاطر گلوتن موجود در گندم، این ماده‌غذایی بسیار بحث‌انگیز شده است.گندم به مقدار زیادی مصرف می‌شود و ماده اصلی در انواع نان، شیرینی و غذاهای خمیری است.

در صورتی که به گلوتن حساسیت داشته باشید، مصرف گندم می‌تواند منجر به نفخ و شکم درد شود. علاوه بر این گندم حاوی قندی فودماپ هم هست که می‌تواند باعث نفخ شود.

7. سبزیجات مهمترین علت نفخ معده است!

سبزیجاتبرخی سبزیجات مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم، مارچوبه و گل کلم می توانند باعث ایجاد گاز بیش از حد شوند این سبزیجات همچنین مانند لوبیا، حاوی قندهای پیچیده، رافینوز هستند با این حال، این غذاها بسیار سالم هستند بنابر این قبل از حذف آنها از رژیم غذایی خود با دکتر خود صحبت کنید.

8. سیر و افزایش تولید گاز

سیر هم بسیار پرطرفدار است و هم به صورت مزه و هم درمان از آن استفاده می‌شود.سیر هم مانند پیاز حاوی فروکتان است که می‌تواند به نفخ منجر شود. حساسیت به سیر هم بسیار زیاد است و باعث نفخ دراین افراد می‌شود. اما سیر پخته کمتر تولید نفخ می‌کند.

9. نوشابه و تولید گاز و نفخ

نوشابه گازدار می تواند به طور قابل توجهی باعث قورت دادن مقداری هوا شوند هنگامی که هوا به دستگاه گوارش وارد می شود از هر طریقی منتقل شده و باعث آروغ زدن می شود نوشابه را با آب میوه و چای را با آب ( بدون کربناته ) تعویض نمایید زیرا ممکن است به شما کمک کند تا گاز را کاهش دهید.

10. میوه ها باعث نفخ معده میشوند

سیب، گلابی و هلومیوه ها مانند سیب، هلو، گلابی و آلو حاوی قند طبیعی الکل و سوربیتول هستند که دستگاه گوارش بدن را دچار مشکل در هضم می کند.

بسیاری از میوه ها نیز فیبر محلول دارند که یک نوع فیبر است که در آب حل می شود سوربیتول و فیبر محلول نیز باید هر دو از طریق روده بزرگ عبور کنند که در آنجا توسط باکتری ها تجزیه و به هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان تبدیل می شوند.

11. آب نبات یکی از علل نفخ معده

آب نبات نوشیدنی های گازدار مانند مکیدن آب نبات سخت می تواند باعث شود تا شما هوای اضافی بلع کنید همچنین بسیاری از آب نبات های دارای سوربیتول که به عنوان شیرین کننده استفاده می کنید این دو عامل می تواند به تولید گاز اضافی کمک کنند.

12. پیاز یکی از موادی که تولید گاز میکند

پیاز قرمز حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز است و مانند رافینوز و سوربیتول، هنگامی که توسط باکتری ها در روده شکسته شوند منجر به توید گاز می شوند.

13. آدامس جویدن

آدامس جویدن یا آدامس به نظر می رسد یک منبع غیر محتمل تولید گاز باشد اما جویدن آدامس می تواند سبب شود تا شما هوای بیشتر را فرو برید بسیاری از آدامس های بدون قند توسط قند الکل شیرین می شوند

که سخت تر هضم می شوند مانند سوربیتول، مانیتول و زایلیتول می باشند اگر شما آروغ زیادی می زنید دکتر شما ممکن است توصیه می کنند که شما برای کاهش گاز جویدن آدامس را متوقف نمایید.

14. غذاهای فراوری شده

غذاهای فراوری شده محصولات بسته بندی شده مانند نان، غذاهای سرپایی، غلات و سس سالاد هستند اینها شامل انواع مواد، از جمله فروکتوز و لاکتوز می باشند که این ترکیب می تواند به افزایش گاز منجر شود.

15. کلم بروکلی باعث تولید گاز و نفخ میشود

کلم بروکلی علاوه بر فواید بی نظیری که دارد باعث تولید گاز و نفخ نیز می شود . اما این بدان معنا نیست که شما نباید کلم بروکلی بخورید . این محصول از مواد غذایی بسیار مغذی است که باید گاز آن رانادیده بگیرید


قبل از آنکه مقدار زیادی همبرگر، سالاد ماکارونی و انواع نوشیدنی بخورید که به احتمال زیاد باعث نفخ تان می شوند، مطمئن شوید که آشپزخانه تان، پر از میوه های زیر است.این میوه ها به شما کمک می کنند به جنگ نفخ بروید.

خوراکی های ضد نخ کدامند؟

هندوانه را برای درمان نفخ معده فراموش نکنید

سلاح مخفی هندوانه چست؟محتوای آب بسیار بالای آن چرا برای شکمتان خوب است؟ هنگامی که شما دچار کم آبی هستید، سدیم باعث می شود که بدنتان آب را نگه دارد و در نتیجه شما باد می کنید. خوردن چند قاچ هندوانه(Watermelon)، هیدراتاسیون کلی شما را افزایش می دهد و به خارج شدن سدیم و آب اضافی از سیستم شما کمک می کند.

گوجه فرنگی

این میوه های سبزی مانند، غنی از پتاسیم(potassium) هستند، یک ماده معدنی که به کاهش سطوح سدیم در بدن کمک می کند و در نتیجه نفخ را کاهش می دهد. یکی دیگر از میوه های فصلی حاوی پتاسیم، طالبی است. ما توصیه می کنیم که آنها را برش دهید و کمی روغن زیتون، نمک دریا و فلفل رویشان بریزید.

یک مزیت دیگر: گوجه فرنگی ها حاوی لیکوپن هستند که درمطالعات ثابت شده به حفاظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می کند.

خیار جهت درمان نفخ معده

این سبزی ترد نیز محتوای آب بسیار بالایی دارد و یک ادرار آور طبیعی است که به خارج کردن مایع اضافی از بدن کمک می کند.

یک مزیت دیگر: خیارها فوق العاده کم کالری هستند. یک خیار کامل فقط ۴۷ کالری دارد. آن را به تنهایی بجوید، در اسموتی ها ترکیب کنید یا آن را به همراه چند تکه هندوانه، به آب اسپای خانگی تان اضافه کنید.

درمان نفخ معده با جعفری

این گیاه مانند خیار، یک ادرار آور طبیعی است که به خارج شدن مایع اضافی از بدن کمک می کند. همچنین حاوی ویتامین K استخوان ساز و ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. آن را ریز ریز کرده و به هر سالادی اضافه کنید یا برای رفع نفخ شکم، آن را در یک اسموتی سبز مخلوط کنید.

کلم ترش باعث درمان نفخ معده می شود

کلم ترش سرشار از پروبیوتیک(probiotic) هاست که به تقویت سلامت باکتری های خوب روده شما، ترویج هضم سالم و کاهش یبوست کمک می کنند.

با این حال اگر تازه شروع به مصرف آن کرده اید، مقدار بیش از حد ممکن است اثر معکوس داشته باشد. دفعه بعد مقداری از آن را به هات داگ تان اضافه کنید تا فورا سلامت آن را افزایش دهید.

نعناع تازه

امیدوارم شما مقداری نعناع تازه در حال رشد در باغچه تان داشته باشید. اگر نه، مقداری نعناع تازه از فروشگاه مواد غذایی بخرید یا حتی یک جعبه چای نعناع بردارید. این گیاه قدرتمند، یک ضد اسپاسم است، یعنی دستگاه گوارش را آرام می کند و به گاز نفخ شکم امکان می دهد که به راحتی عبور کند.

برای رسیدن به بهترین نتایج، کارشناسان مصرف آن را قبل و بعد از هر وعده غذایی توصیه می کنند.

اسموتی‌های تابستانه

هنگامی که اسموتی ها با مواد تشکیل دهنده درست تهیه شوند، یک پادزهر قدرتمند برای نفخ هستند، یکی از ترکیبات مورد علاقه ما عبارت است از آناناس، ماست ساده و موز.

چرا این اسموتی مفید است؟ آناناس حاوی آنزیم بروملین است که با کمک کردن به شما برای تجزیه پروتئین ها در غذایتان، به فرایند هضم کمک می کند. ماست حاوی پروبیوتیک های سازگار با روده است که برای هضم کارامد نیز عالی هستند و موزها حاوی پتاسیم هستند که به شما کمک می کند از شر آن آب اضافی خلاص شوید.

همچنین بخوانید:

۱۳ درمان خانگی شگفت انگیز برای نفخ شکم

درمان نفخ و گاز معده با بهترین دمنوش های تایید شده در طب سنتی

درمان نفخ شکم در دوران بارداری

میوه های موثر در درمان نفخ معده

۵ ماده غذایی که باعث نفخ شکم میشوند + راه های درمان

رفع نفخ بعد از مصرف حبوبات : چگونه بعد از خوردن حبوبات دچار نفخ ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits