دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می کنند خاصیت مصرف کپسول روغن ماهی به اندازه خوردن خود ماهی است، بد نیست بدانید که سخت در اشتباه هستید...به گزارش نی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می کنند خاصیت مصرف کپسول روغن ماهی به اندازه خوردن خود ماهی است، بد نیست بدانید که سخت در اشتباه هستید...به گزارش نی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می کنند خاصیت مصرف کپسول روغن ماهی به اندازه خوردن خود ماهی است، بد نیست بدانید که سخت در اشتباه هستید...

به گزارش نیک صالحی به نقل از البرز ؛ اگرچه ماهی های روغنی و کپسول های روغن ماهی، هر دو حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند اما ویتامین های ۲ B و D در کنار پروتئین مرغوب و کلسیم، با مصرف یک وعده ماهی به بدنمان می رسد، نه با مصرف کپسول های روغن ماهی. البته پزشکان در مواردی که فردی به بیماری های قلبی یا تری گلیسرید بالا مبتلا باشد، به جز توصیه به مصرف منظم ماهی در طول هفته، استفاده از مکمل های روغن ماهی را که حاوی امگا۳ است هم تجویز می کنند. در ادامه این مطلب، بیشتر با روغن ماهی آشنا می شویم.

۱. چرا روغن ماهی برای قلبمان خوب است؟

اسیدهای چرب امگا۳ که به وفور در ماهی های روغنی مانند ماهی تن، کیلکا، ساردین، سالمون، خال مخالی و حتی قزل آلا وجود دارند، می توانند باعث پایین آمدن نوعی از چربی موجود در خون به نام تری گلیسرید شوند. با کاهش سطح این چربی در خون، امکان ابتلا به حمله های قلبی یا گرفتگی عروق پایین می آید. البته چنین اتفاقی به شرطی می افتد که حداقل ۲ یا ۳ وعده ماهی در هفته مصرف کنید.

۲. بهترین منابع دریافت امگا۳ به جز ماهی های روغنی، چیستند؟

اگر زیاد اهل خوردن ماهی نیستید و علاقه ای هم به مصرف کپسول های روغن ماهی ندارید، می توانید سایر منابع دریافت اسیدهای چرب امگا۳ مانند گردو یا جگر سیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته روغن دانه کتان و کانولا هم حاوی امگا۳ هستند اما میزان اسیدهای چرب موجود در هیچ یک از منابع غذایی به ماهی نمی رسد.

۳. آیا اسیدهای چرب امگا۳ در میگو هم وجود دارد؟

برخی افراد ادعا می کنند میزان اسیدهای چرب امگا۳ موجود در گوشت میگو، آنقدر کم و ناچیز است که نمی توان حسابی از نظر ارزش تغذیه ای روی آن باز کرد. این در حالی است که محققان به صراحت اعلام کرده اند نه تنها میگو یکی از بهترین منابع دریافت امگا۳ محسوب می شود، بلکه مصرف منظم آن مانند مصرف ماهی می تواند باعث کاهش سطح تری گلیسرید و تنظیم کلسترول خون شود.

۴. مصرف چه مقدار ماهی در طول هفته برای بهره مندی از خواص مختلف آن از جمله دریافت حجم مناسبی از امگا۳، توصیه می شود؟

برای بهره بردن از خواص مختلف ماهی باید حداقل هفته ای ۲ مرتبه و هر بار حدود ۱۰۰ گرم گوشت ماهی یا میگو مصرف کنید. البته می توان تا حدود ۳۵۰ گرم ماهی یا میگو هم در طول هفته مصرف کرد.

۵. آیا درست است که خانم های باردار می توانند برای رشد بهتر مغز جنین خود در طول دوران بارداری و بدون تجویز پزشک، کپسول های حاوی روغن ماهی مصرف کنند؟

خانم های باردار باید هر نوع مکملی را با نظر پزشک معالج خود استفاده کنند نه خودسرانه. یک خانم باردار می تواند هفته ای ۳ وعده ماهی بخارپز یا میگو بخورد. ضمن اینکه سبزی هایی با برگ سبز تیره مانند کلم یا اسفناج در کنار روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن کانولا هم حاوی چربی های خوبی هستند و می توانند در برنامه غذایی مادران باردار گنجانده شوند.

۶. بهتر است کپسول های روغن ماهی را چه زمانی مصرف کنیم؟

بهتر است افرادی که به تجویز پزشک در حال مصرف کپسول های روغن ماهی هستند، این مکمل ها را درست پیش از خوردن غذا یا بین غذا مصرف کنند تا بهترین اثر و نتیجه را بگیرند.

۷. اگر فردی به بیماری قلبی مبتلا باشد، آیا مصرف ماهی و روغن ماهی برای او بی فایده است؟

هرچند مصرف ماهی های روغنی یا کپسول های حاوی روغن ماهی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود، اما استفاده از این منابع غذایی مفید و مغذی می تواند جلوی ایجاد مشکلات یا ناراحتی های بیشتر و بزرگ تر را در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی، بگیرد. از این رو، متخصصان دریافت حدود روزی ۱ گرم EPA و DHA (روغن ماهی) را از طریق مصرف ماهی های چرب به بیماران قلبی توصیه می کنند. البته از بیماران قلبی ای که قرص آسپیرین یا وارفارین مصرف می کنند، باید بدانند که روغن ماهی هم مانند داروهایشان باعث رقیق شدن خونشان می شود. به همین دلیل باید در مورد میزان مصرف ماهی یا کپسول روغن ماهی در طول هفته با پزشک خود مشورت کنند.

۸. آیا درست است که اسیدهای چرب امگا۳ برای بیماران دیابتی هم مفید هستند؟

نتیجه مطالعات مختلف نشان می دهد مصرف منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می تواند یکی از بزرگ ترین مشکلات افراد مبتلا به دیابت، یعنی افزایش سطح تری گلیسرید خون را تا حد چشمگیری از بین ببرد. ضمن اینکه مصرف منظم ماهی و میگو در سنین نوجوانی، جوانی و میانسالی تاثیر بسزایی در پیشگیری یا به تاخیر افتادن ابتلا به آلزایمر و افزایش قدرت حافظه در دوران سالمندی دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits