دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض و مضرات گیاه و چای آویشن ؛ آویشن برای چه کسانی مضراست؟

۱۰ مورد از عوارض و اثرات جانبی آویشن

عوارض و مضرات گیاه و چای آویشن ؛ آویشن برای چه کسانی مضراست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آویشن پرخاصیت عوارض هم دارد : گیاه آویشن از خواص و فواید فوق العاده ای برخوردار است اما در عین حال مضرات و عوارض جانبی را هم به همراه دارد.

عوارض جانبی آویشن

در طب سنتی از آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مانند سرفه استفاده می شود. علاوه بر این، از آویشن برای مقابله با برونشیت نیز استفاده می شود اما این گیاه هم مثل هر گیاه دیگری در کنار خواص عوارض هم دارد.

عوارض مصرف گیاه آویشن و چای آویشن

طبق آنچه در ادامه این بخش از سلامت دلگرم خواهید خواند آویشن با وجود مزایای مختلف برای بدن، یک سری مضرات و عوارض جانبی نیز دارد. که عبارتند از:

1.آویشن غشا مخاطی را تحریک می کند:

آویشن دارای دو ترکیب تیمول و کارواکرول است. مطالعات نشان می دهد که برخی افراد، به خصوص کسانی که حساسیت دارند، ممکن است بعد از استفاده از این گیاه، از تحریک غشاهای مخاطی رنج ببرند.اگر شما هم تاکنون دچار چنین واکنشی شده اید، از استفاده از این گیاه به صورت خوردنی، اجتناب کنید.

2.ممکن است که باعث ایجاد آلرژی به آویشن شوید:

اگر به ریحان، کرفس، رزماری و پونه کوهی حساسیت دارید، پس در استفاده از آویشن مراقب باشید.
طبق بعضی از مطالعات انجام شده ، بعضی از افراد به خانواده نعنائیان حساسیت دارند. و چون آویشن نیز به این خانواده تعلق دارد ، در صورت داشتن چنین سابقه حساسیتی از خوردن آن اجتناب کنید.

3. آویشن برای افرادی که فشار خون دارند مناسب نیست:

ثابت شده است که آویشن حاو یخواصی است که باعث افزایش فشار خون میشود. اگر از فشار خون بالا رنج میبرید ، از آویشن به شکل گیاه ، روعن معطر و چای نیز دوری کنید.

4. آویشن بر تیروئید تاثیرات بدی دارد:

در بعضی از مطالعات انجام شده توسط گروهی از پژوهش گران آلمانی به این نتیجه رسیده اند که آویشن وحشی میتواند تاثیرات منفی بر غده تیروئید داشته باشد.زیرا بر هورمون غده هیپوفیز که تیروئید را تحریک میکند ، تاثیر بد میگذارد.

5.از مصرف آویشن در دوران بارداری و شیر دهی اجتناب کنید:

هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این گیاه یرای زنان باردار و شیر ده بیخطر است، هیچ شواهدی خلاف ان هم وجود ندارد.با این حال ، در طول زمان ثابت شده است که اویشن درمان قاعدگی را تحریک میکند، پس این احتمال وجود دارد که زنان باردار را در خطر سقط جنین قرار دهد.اگر واقعا دوست دارید در چنین دورانی از این گیاه استفاده کنید میتوانید با پزشک خود مشورت کنید.

6. آویشن برای کودکان زیر 10 سال خطرناک است:

در این سنین باید از تمامی اشکال آویشن دور نگه داشته شوند ؛ حتی از دهانشویه لیسترین که حاوی آویشن است استفاده نکنید مگر آنکه دندانپزشک برایتان تجویز کند.

7. روغن آویشن سلامت قلب را به خطر میاندازد:

تحقیقات نشان داده است که افرادی که روغن آویشن مصرف میکند ، از ناراحتی های شدید مختلفی رنج میبرند من جمله،تند نفسی ، تشنج ، ایست قلبی و حتی رفتن به کما. در حالی که شواهدی برای اثبات دلیل واقعی آن وجود ندارد ، فرض میشود که دز زیاد یا آلرژی به خانواده نعنائیان باعث بروز این مشکلات میشوند.

8.آویشن باعث التهابات پوستی میشود:

در بعضی ار مطالعات و گزارشات به این موضوع اشاره شده است ، کسانی که از لیسترین، به عنوان یک ضد عفونی کننده برای درمان مشکلات مزمن انگشت پا استفاده میکنند ،دچار التهابات پوستی میشوند. در حالی که ممکن است این یک واکنش آلرژیک باشد ، توصیه میشود که بر روی جراحات پوستی و در افراد مبتلا به آتوپی اجتناب شود.

9.با برخی داروهای تجویزی تداخل پیدا میکند:

کسانی که داروهای ضد تیروئید استفاده میکنند باید از آویشن اجتناب کنند. چون گفته میشود با این داروها واکنش معکوس دارد و عملکردشان را مختل میکنند.

10.آویشن با سایر گیاهان دارویی تداخل پیدا میکنند:

مطالعات نشان میدهد که مصرف آویشن همراه با مکمل ها و برخی از گیاهان میتواند تاثیرات هورمونی پیش بینی شده آن را تحت تاثیر قرار دهد ؛ در حالی که عوارض جانبی فهرست شده آویشن کم یاب و یا حتی نایاب هستند و بهتر است هنگام استفاده از این گیاه محتاط باشیم.

اگر آلرژی زیادی دارید و یا تحت درمان خاصی هستید حتما قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

آویشن

اثرات جانبی و عوارض چای آویشن:

1. مسمومیت :

  • بر طبق مطالعات انجام شده ، دز های بالای آویشن ممکن است عوارض جانبی منفی را ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی معمول آن عبارتند از سوزش سر دل ، تهوع ، استفراغ، ناراحتی معده ، اسهال، سر درد و سر گیجه.
  • روغن های موجود در برگ های آویشن ممکن است باعث کاهش سرعت عملکرد قلب و تنفس سریع در برخی از افراد خاص شوند.

2.ارتباط شرایط پزشکی در نوشیدن چای آویشن:

  • اگر سابقه بیماری های قلبی ، زخم معده یا سایر اختلالات دستگاه گوارش را دارید از نوشیدن چای آویشن اجتناب کنید.

3.عوارض آویشن در بارداری و شیر دهی:

  • اطلاعات کافی برای اینکه ترکیبات آویشن ، به شیر مادر منتقل میشوند ، وجود ندارد.اما به طور کل بهتر است که زنان باردار و شیر ده از چای یا مکمل های این گیاه بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنند.

همچنین بخوانید:

با خواص اعجاب انگیز آویشن کوهی آشنا شوید

فواید بی نظیر آویشن برای سلامتی + طرز تهیه دمنوش آویشن

فواید مصرف چای آویشن در طول روز

خواص و فواید دارویی و درمانی عرق آویشن

خواص و فواید دارویی و درمانی آویشن


موارد احتیاط یا منع مصرف آویشن

  • آویشن در موارد معدودی، دردهای شکمی را ایجاد نماید و یا باعث گرفتگی موقتی گردد. از عوارض جانبی این گیاه حالت تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی و تشنج می­باشد .
  • التهاب پوست در اثر تماس آویشن نیز گزارش شده است.
  • در خوردن آویشن نباید زیاده‌روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین درادرار می‌شود. همچنین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی‌شود. مقدار مصرف عادی آن برای افراد بالای یک سال، 6- 3 گرم برگ خشک، در یک نوبت و روزی 3- 1 مرتبه تکرار این مقدار می‌باشد.
  • افراد کم‌تر از یک سال، 1- 5/0 گرم از گیاه یا معادل آن از فرآورده‌های آویشن را روزی چند مرتبه می‌توانند مصرف کنند.
  • هم چنین، میزان مصرف تنتور آن، 40 قطره تا سه بار در روز از این مقدار برای بزرگسالان و تا یک ششم این مقدار، برای افراد زیر یک سال، مناسب است.
  • مصرف شربت‌های مختلف، بر حسب دستور کارخانه‌ی سازنده می‌باشد. از مصرف روغن فرار آویشن به صورت خوراکی باید خودداری کرد و آن را فقط به صورت استعمال خارجی به کار برد.
  • بیمارانی که دارای بیماری پوستی، بیماری عفونی، مشکلات قلبی دارند در استفاده به صورت حمام باید احتیاط نمایند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits