دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارزش تغذیه‌ای آب دوغ خیار
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آب دوغ خیار : وقتی هوا گرم می‌شود خوردن غذاهای ساده و سبک حاضری هم دلچسب‌تر می‌شود و یکی از غذا های مهم این فصل آب دوغ خیار است .

فواید آب دوغ خیار


نان و پنیر و هندوانه، نان و پنیر و انگور، آب دوغ خیار، ماست و خیار و... از غذاهایی است كه به حرارت طبخ نیازی ندارد، طبع خنكی دارد، زود حاضر می‌شود و خیلی از خانواده‌ها در وعده شام كه باید غذای ساده‌تری بخورند از آن استفاده می‌كنند.این غذای سالم خودمانی، نه عوارض گوارشی دارد، نه ضرری به قلب می‌رساند و نه در میانه شب نفس ما را در سینه حبس می‌كند.تازه حسن دیگری هم دارد و آن این كه بعد از یك خواب شیرین شبانه، صبح گرسنه از خواب بلند می‌شویم و با اشتها به دور همان سفره پرمهر می‌نشینیم. بنابراین برای آن كه از مزیت‌های یك غذای سبك حاضری بیشترین نفع را ببرید به شما آب دوغ خیار را پیشنهاد می‌كنیم.

خواص آب دوغ خیار غذای سالم و خوشمزه

آب دوغ خیار اشتها را باز می‌كند.

آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبك است كه براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنكی كه دارد، عطش را رفع می‌كند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌كاهد.

به موجب آن كه در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به كار رفته در وعده ناهار یا شام می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌كند.

این غذا از تركیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و كشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌كنند.

این غذا به علت داشتن ماست، تامین‌كننده كلسیم و پروتئین بدن است و به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آن در وعده شام می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های شبانه كمك كند. افراد با فشارخون بالا یا افرادی كه طبع گرم و كبد تنبلی دارند بهتر است در این غذا از ماست یا دوغ ترش استفاده كنند. همچنین خیار این غذا، خنك‌كننده است و شدیدترین عطش‌ها را فرومی‌نشاند.

كشمش و گردوی آن بهترین گزینه برای مزه‌دار كردن این غذاست و داروی رشد هوشی كودكان و نیرودهنده سالمندان است.

سبزی‌های به كار رفته در آن همچون نعنا بادشكن، تربچه ضدعفونی‌كننده دستگاه گوارش، ریحان آرامبخش و مسكن و ترخون اشتهاآور و مقوی اعصاب است و چون فیبر فراوانی دارد، ملین است و به رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) كمك می‌كند.

بهتر است این غذا را در ظروف سفالی لعاب‌دار (سرامیكی) تهیه كرده و با نعنا و شوید و گلبرگ‌های خشك‌شده گل‌محمدی تزیین كنید.

آب دوغ خیار

مواد لازم برای درست کردن آب دوغ خیار (برای ۴ نفر)

▪ ماست/ ۴ لیوان/ ۲۰۰ کیلو کالری

▪ خیار خرد شده/ ۴ لیوان/ ۵۰ کیلو کالری

▪ کشمش/ ۴ قاشق غذاخوری/ ۱۲۰ کیلو کالری

▪ سبزی خوردن خرد شده / ۲ لیوان/ ۲۵ کیلو کالری

▪ گردو کوبیده / ۱۰ عدد/ ۲۲۵ کیلو کالری

▪ خامه/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلو کالری

▪ نعناع خشک/ ۳ قاشق غذاخوری/ صفر

▪ نمک/ کمی/ صفر

آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار

ابتدا خیار و تمامی سبزی ها را خرد کرده و در کاسه ای بزرگ با هم مخلوط کنید. به آنها نعناع خشک، نمک، خامه، گردو، کشمش و ماست را نیز افزوده و با آب خنک به غلظت یک سوپ رقیق، البته از نوع سرد، برسانید. در هنگام سرو نیز چند قالب یخ در آب دوغ خیارتان انداخته و در صورت تمایل، آن را با کمی نان خشک خرد شده میل کنید.

این غذا تقریباً دارای ۹۰۰ کیلوکالری انرژی است و با تقسیم کردن آن بین چهار نفر، به ازای هر نفر ۲۵۰ کیلوکالری انرژی دریافت خواهد شد و البته در صورت خوردن آن با نان خشک، میزان انرژی دریافتی به ۳۰۰ کیلوکالری هم می رسد.

همراه این غذا

یکی از همراهان مهم این غذا نان است که توصیه می شود خشک و سبوس دار یا نان جو خشک باشد. یادتان نرود که زیاده روی در مصرف این ماده غذایی، انرژی دریافتی را افزایش خواهد داد. نکته دیگر، خامه ای است که به این غذا افزوده می شود. در صورتی که باید کالری دریافتی تان محدود باشد از افزودن آن صرف نظر کنید.

اگراضافه وزن دارید

بهتر است ماست تان از نوع کم چرب باشد؛ میزان سبزی و خیار بیشتر و نان و گردوی تان را محدودتر کنید و به علاوه، دور خامه را خط بکشید. در ضمن، این غذا را در وعده ناهار میل کرده و با این استدلال که کالری کمی دارد در مصرف اش زیاده روی نکنید.

اگر فشار خون دارید

حذف نمک، اولین توصیه ما به شماست. در ضمن، مصرف ماست نیز به فرو نشاندن بیماری شما کمک می کند؛ البته اگر نوع کم چرب آن را انتخاب کرده باشید. به جای نان هم در کنار این غذا یک سیب زمینی آب پز، آن هم به اندازه متوسط میل کنید. فراموش نکنید که سیب زمینی از آن دسته غذاهای پرکالری است که علاوه بر سدیم کم، پتاسیم فراوانی نیز دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits