دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میان وعده های سالم و مقوی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معرفی میان وعده های خوشمزه و سالم/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با میان وعده غذایی های سالم و خوشمزه آشنا شوید.

معرفی میان وعده های خوشمزه و سالم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با میان وعده غذایی های سالم و خوشمزه آشنا شوید.

چه در خانه و چه در محل کار، میان‌وعده‌های مناسبی مانند میوه‌ها، خوراکی‌های گیاهی، ماست و از این دست مواد وجود دارند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.برخی از افراد هم در محل کارشان آنقدر سرشان شلوغ است که نمی توانند به راحتی از پشت میزشان بلند شوند و خوراکی مختصر برای خود دست و پا کنند.بدین ترتیب به سراغ خوراکی های مضر مانند بیسکویت، کلوچه و شیرینی های مختلف می روند.اما اگر می خواهیم زندگی سالم و تندرستی داشته باشیم، باید به نوع خوراک و تغذیه مان توجه نشان دهیم.

 میان وعده ی سالم و چند نکته

1- یک دوم فنجان بستنی = 100 کالری

تعجب نکنید اگر بستنی اولین مورد از این لیست در نظر گرفته شده است. در انتخاب بستنی سعی کنید از انواع بدون خامه آن استفاده کنید. بستنی های سنتی معمولا حاوی مقدار زیادی خامه به صورت قطعات یخ زده می باشند، بنابراین ترجیحا بستنی سنتی را فراموش کنید و به سراغ بستنی های سالم تر بگردید. اگر خودتان در خانه بستنی درست کنید که عالی می شود.

برای تهیه یک بستنی سالم و کم کالری می توانید قطعات میوه های فصل را با مقداری ماست کم چرب به خوبی مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی به دست آید. سپس آن را در فریزر قرار دهید. هر 15 دقیقه یک بار مخلوط را از فریزر خارج کرده و آنرا هم بزنید و مجددا در فریزر قرار دهید. این کار را تا 3 یا 4 ساعت ادامه دهید. بستنی خوشمزه ای که درست کرده اید فاقد شکر بوده و چربی بسیار کمی دارد. این روش را امتحان کنید، پیشنهاد خوشمزه ایست.

2- شش فنجان پاپ کورن = 100 کالری

اگر دلتان یک میان وعده بزرگ ولی کم کالری می خواهد، پاپ کورن (ذرت بو داده) را امتحان کنید. این میان وعده سالم دارای فیبر بالایی بوده و به شما احساس سیری می دهد.

3- یک لقمه کوچک نان و پنیر = 100 کالری

این میان وعده یکی از سالم ترین انتخاب های شماست. می توانید کمی پنیر کم چرب را بر روی تکه کوچکی نان (ترجیحا نان سبوس دار) بمالید، نان را بپیچید و به مدت 20 ثانیه در ماکروویو قرار دهید. با این کار پنیر کمی ذوب شده و طعم دلپذیری پیدا می کند. اگر دوست داشتید آن را سرد میل کنید می توانید از چند برش خیار یا مقداری سبزی خوردن نیز استفاده کنید.

4- یک فنجان ماست و میوه = 100 کالری

 میان وعده ی سالم و چند نکته

1 فنجان ماست کم چرب را با چند برش میوه به خوبی مخلوط کنید تا یکنواخت شود. فیبر و پروتئین موجود در این میان وعده به شما احساس سیری می دهد.

5- سه عدد کراکر و پنیر = 98 کالری

برای تهیه این میان وعده، 3 عدد کراکر (بیسکوییت غیر شیرین) را با لایه نازکی از پنیر کم چرب بپوشانید. با مصرف این میان وعده مقداری پروتئین و کلسیم نیز دریافت می کنید.

6- چهارده عدد بادام = 98 کالری

زمانی که در مدرسه، دانشگاه، محل کار و یا حتی در اتومبیل هستید، هیچ میان وعده ای به راحتی مغزها نیست. به عنوان میان وعده 14 عدد بادام بخورید. بادام به دلیل دارا بودن فیبر و پروتئین گرسنگی شما را رفع می کند.

7- شش عدد چوب شور = 96 کالری

6 عدد چوب شور ساده نیز از میان وعده های راحت و بی دردسر به شمار می رود. چوب شور فاقد شکر است و انتخاب خوبی برای میان وعده شماست.

8- یک عدد سیب بزرگ پخته شده = 95 کالری

سیب یکی از سالم ترین میان وعده هاست. اگر می خواهید کمی تنوع در خوردن آن ایجاد کنید، می توانید سیب را با کمی آب بپزید یا بخارپز کنید. با این کار سیب شما تبدیل به یک دسر خوشمزه نیز می شود. برای خوش طعم تر شدن سیب پخته، کمی پودر دارچین بر روی آن بپاشید. دارچین کالری قابل توجهی ندارد.

9- یک فنجان اسموتی (پوره) میوه = 93 کالری

اسموتی میوه یک میان وعده خوب برای تامین بخشی از کلسیم، ویتامین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است. یک سوم فنجان ماست یا شیر کم چرب را با دو سوم فنجان میوه دلخواه فریز شده یا تازه به خوبی مخلوط کنید تا یکنواخت شوند. در فصل تابستان می توانید کمی یخ نیز به این ترکیب اضافه کنید. این مخلوط خوشمزه را آرام آرام بخورید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

10- یک سوم فنجان لوبیای سویا = 92 کالری

یک سوم فنجان لوبیای سویا حاوی 8 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر است و احساس سیری ایجاد می کند. لوبیای سویا یکی از سالم ترین تنقلاتی است که می توانید به عنوان میان وعده مصرف کنید. ترجیحا نوع بدون نمک آن را خریداری کنید.

11- یک عدد میوه متوسط = 60 کالری

یک عدد میوه متوسط فصل یک انتخاب خوب برای میان وعده است. میوه ها ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر مورد نیاز شما را تامین می کنند. برای ایجاد تنوع می توانید در فصل تابستان میوه را خرد کرده و به مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید سپس میل کنید. همچنین می توانید از مخلوط چندین میوه به صورت سالاد میوه استفاده کنید.

12- هشت برش هویج و 2 قاشق غذاخوری هوموس = 90 کالری

8 برش هویج به اضافه 2 قاشق غذاخوری هوموس یک میان وعده جدید و خوشمزه است. هویج منبع غنی پیش ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن وهوموس حاوی پروتئین است. هوموس یک چاشنی خوشمزه است که از ترکیب و پوره کردن نخود پخته، ارده، سیر، روغن زیتون، آب لیمو، نمک و فلفل تهیه می شود و اغلب به همراه نان یا سبزیجات سرو می گردد. طعم جدیدی است آن را امتحان کنید.

13- یک عدد سیب و 2 قاشق چایخوری کره بادام زمینی = 90 کالری

 میان وعده ی سالم و چند نکته

1 عدد سیب را به صورت برش های نازک خرد کنید و کمی کره بادام زمینی بر روی آن قرار دهید. حواستان باشد که کل کره بادام زمینی که استفاده می کنید از 2 قاشق چایخوری بیشتر نشود. این ترکیب طعم جدیدی است و کمی تنوع در رژیم غذاییتان ایجاد می کند.

14- یک دوم فنجان ماست و 1 قاشق چایخوری مغز تخمه آفتابگردان = 88 کالری

1 قاشق چایخوری مغز تخمه آفتابگردان را به یک دوم فنجان ماست کم چرب اضافه کنید. ماست منبع کلسیم و پروتئین است. دقت کنید که بهتر است از مغز تخمه بدون نمک استفاده کنید، به ویژه اگر در مصرف سدیم محدودیت دارید (مثلا در فشارخون بالا).

15- یک دوم فنجان ماست و 1 قاشق چایخوری عسل = 84 کالری

یک دوم فنجان ماست کم چرب را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب طعم خوبی دارد و به عنوان دسر نیز قابل استفاده است.

16- نصف سیب زمینی و 1 قاشق غذاخوری سبزیجات = 84 کالری

نصف یک عدد سیب زمینی متوسط را با پوست آب پز یا بخارپز کرده و یا در فر قرار دهید. 1 قاشق غذاخوری از سبزیجات خرد شده دلخواه مثل ترکیب گوجه فرنگی، خیار و پیازچه (مشابه سالاد شیرازی) را در کنار آن قرار داده و میل کنید.

17- ساندویچ ماست فریز شده = 84 کالری

ماست کم چرب فریز شده یک جایگزین خوب برای بستنی است. برای تهیه ساندویچ ماست فریز شده، 2 قاشق غذاخوری ماست کم چرب فریز شده را بین 2 عدد بیسکوییت سبوس دار بریزید. اگر دوست داشتید ماست را با کمی وانیل یا پودر کاکائو طعم دار کنید.

18- بیست عدد پسته = 80 کالری

20 عدد پسته یک میان وعده بسیار خوب به شمار می رود. پسته حاوی پروتئین، فیبر، برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. ترجیحا از پسته خام یا بوده داده بدون نمک استفاده کنید تا سدیم زیادی وارد بدنتان نشود.

19- نصف موز یخ زده با 2 قاشق غذاخوری ماست = 79 کالری

اگر به نظرتان میوه ها تکراری شده اند و به دنبال یک راه جدید برای ایجاد تنوع در میان وعده خود هستید، موز یخ زده را امتحان کنید. موز را نصف کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری ماست کم چرب بپوشانید و در فریزر قرار دهید تا کمی یخ بزند.

20- یک فنجان سوپ گوجه فرنگی = 74 کالری

1 فنجان سوپ گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی بسیار ارزشمندی است، بدون اینکه دارای چربی و کالری بالایی باشد. گوجه فرنگی را با سیر، فلفل، کمی نمک و جعفری یا گشنیز به خوبی مخلوط و پوره کنید و به مدت کوتاهی بپزید. یادتان باشد درمصرف نمک زیاده روی نکنید.

21- یک سوم فنجان غلات = 70 کالری

اگر طرفدار غلات صبحانه هستید، برای میان وعده، آن را بدون شیر نیز امتحان کنید. برای میان وعده، یک سوم فنجان غلات را به همراه خود در محل کار یا اتومبیل ببرید. ترجیحا غلات صبحانه سبوس دار و بدون شکر را خریداری کنید.

22- یک فنجان انگور یخ زده یا یک قاشق غذاخوری کشمش = 62 کالری

1 فنجان انگور حاوی مقدار زیادی آب، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. آب موجود در این میوه بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. همچنین انگور یک منبع خوب ویتامین K و عنصر منگنز به شمار می رود. انگور را می توانید به منظور ایجاد تنوع به صورت فریز شده میل کنید. کشمش نیز یک میان وعده خوشمزه و سالم است.

----------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امید | ۷ سال پیش
با عرض سلام وادب
بابت مطالب فوق باید بگم مفیدند واکثر ما یدونیم ولی اینکه خودمان را عادت بدهیم ک انجامشان دهیم کمی سخت است ولی خواستن توانستن است موفق باشید با تشکر
0
0

hits