دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 همه ی آنچه که باید در مورد زرد چوبه بدانید
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
زردچوبه؛زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي به ارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود.

ما ایرانی ها در بیشتر غذا هایی که درست میکنیم از زردچوبه به خاطر رنگ و عطر زیبایی که به غذا میبخشد استفاده میکنیم.زرد چوبه دارای خواص بسیاری میباشد. در این بخش از دلگرم شما را با زد چوبه و خواص درمانی آن آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.

زرد چوبه چیست؟

خواص زرد چوبه

مقدمه ای در مورد زردچوبه(Curcuma longa)

زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي به ارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود.

این ادویه تاثیرات مفید زیادی برای رفع بیمار یهای مختلف و عارضه ها و ناراحتی های بدنتان دارد توصیه می کنیم از آن در مزه دارکردن غذاهایتان کمک بگیرید.

برگ هاي اين گياه در قاعده ي ساقه، تقريباً غلاف دارد و در بالاي ساقه، بدون غلاف هستند. ساقه ي گل دار از بين برگ ها خارج شده و به رنگ سبز مايل به زرد يا زرد است. قسمت مورد استفاده، ريزوم ها است که کشت کاران پس از کندن و بيرون آوردن آن از زمين، ريشه هاي فرعي را جدا کرده و پس از شست و شو، در آفتاب، خشک مي کنند؛ سپس به مصرف مي رسانند. زردچوبه در ايران نمي رويد و جزء اقلام وارداتي است.

خواص زرد چوبه

مشخصات زرد چوبه و تاریخچه ی آن

زردچوبه طعمي تلخ و تند دارد و از اجزاي اصلي پودرهاي کاري و برخي از انواع خردل است.پودر و اولئورزين زردچوبه در صنعت آشپزي به عنوان طعم دهنده ي غذا، بسيار استفاده مي شود. زردچوبه در طب آسيايي، از گذشته هاي دور کاربرد داشته است.

در طب چيني، براي درمان مشکلات متفاوتي نظير بواسير و نفخ، به کار مي رفته، هم چنين به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و براي درمان عفونت هاي قارچي نظير کچلي، به طور موضعي کاربرد داشته است. از زردچوبه براي کنترل زردي و هپاتيت، و از روغن آن نيز گاهي در عطر سازي استفاده مي شود.

اسانس زردچوبه دارای خاصیت ضد میکروبی به روی بسیاری از میکروارگانیسم ها از جمله استافیلوکوک، استرپتوکوک، کلستریدیوم، سارسینا، کورینه باکتریوم و خاصیت ضد قارچی است.

خواص زرد چوبه

مکان رشد زرد چوبه از لحاط جغرافیایی

زردچوبه در نواحی گرم آسیا و آفریقا کشت می گردد. بیشترین صادرات این محصول از کشورهای هند، اندونزی و چین صورت می گیرد.

خواص زرد چوبه

زردچوبه چه خواصی دارد؟

از خواص بی نظیر زردچوبه چه میزان اطلاع دارید این ادویه تاثیرات مفید زیادی برای رفع بیمار یهای مختلف و عارضه ها و ناراحتی های بدنتان دارد توصیه می کنیم از آن در مزه دارکردن غذاهایتان کمک بگیرید

زردچوبه رنگ زرد پررنگی دارد و با هر چه که در تماس باشد آن را در کسری از ثانیه زرد می کند اما چاشنی بسیار خوبی برای انواع موادغذایی و غذاها محسوب می شود. شاید ندانید که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان هایی بسیار عالی، خواص ضد پیری و ضد تورم است.

ماده اصلی موجود در زردچوبه کورکومین است که به علت داشتن خواص ضد سرطانی اش بسیار محبوب است. اگر زردچوبه در آب گرم ترکیب شود و نوشیده شود خواص آن چندین برابر می شود و در این صورت خواص جالب و شوکه کننده زیر را می تواند به بدن شما برساند:

  • از تورم و التهاب های اندام و دستگاه های خارجی و داخلی بدن جلوگیری می کند.
  • از سلول های مغزی محافظت و مراقبت می کند.
  • دارای خواص ضد سرطانی است و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • گوارش را تقویت می کند و عملکرد دستگاه گوارش را ارتقاء می بخشد.
  • از قلب مراقبت می کند و از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.
  • طول عمر را افزایش می دهد و روند پیری را آهسته می کند.
  • دیابت نوع دوم را مهار می کند.
  • عملکرد کبد شما را بهبود می بخشد.
  • از چرب شدن کبد پیشگیری می کند.

خواص زردچوبه در درمان آرتروز

خواص ضدالتهاب زردچوبه برای درمان هر دو نوع آرتروزهای استخوانی و روماتوئید عالی است. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی آن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های بدن را تخریب می‌کند، از بین می‌ برد. مشخص‌ شده است افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید که به‌طور منظم از زردچوبه استفاده می‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتری می‌شوند.

مصرف زردچوبه برای کاهش سطح کلسترول

تحقیقات ثابت کرده است که مصرف زردچوبه به‌عنوان چاشنی در غذاها می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد. میدانید که بالا بودن میزان کلسترول در بدن می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتیتان ایجاد کند. حفظ سطح سالمی از کلسترول از بسیاری بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری خواهد کرد.

خواص زردچوبه : تقویت سیستم ایمنی

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپو پلی ساخارید است که به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا شدید، یک‌بار در روز یک قاشق چای‌ خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و نوش جان کنید.

خواص زردچوبه : بهبود و التیام زخم ها

زردچوبه یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و می‌توان از آن به‌ عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. اگر جایی از بدنتان بریده یا زخم شده است، کمی پودر زردچوبه روی آن بپاشید تا روند التیام آن سریع‌تر شود. زردچوبه همچنین به ترمیم پوست آسیب‌دیده نیز کمک کرده و برای درمان پسوریازیس و سایر بیماری‌های التهابی پوست نیز مفید است.

خواص زردچوبه : کنترل وزن

پودر زردچوبه برای حفظ وزن سالم بسیار مفید است. یکی از ترکیبات موجود در زردچوبه به بالا بردن تولید صفرا که یکی از مولفه‌های اصلی در تجزیه چربی‌هاست، کمک می‌کند. کسانی که می‌خواهند وزنشان را پایین بیاورند با هر وعده غذایی خود یک قاشق چای‌خوری زردچوبه مصرف کنند.

خواص زردچوبه : پیشگیری از بیماری آلزایمر

التهاب مغز یکی از دلایل اصلی اختلالات شناخت مثل بیماری آلزایمر به شمار می‌رود. زردچوبه با کمک به از بین بردن پلاک‌هایی که در مغز ایجاد می‌شود و بهبود جریان اکسیژن. به سلامت عمومی مغز کمک می‌کند. این ماده می‌تواند ایجاد یا پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد.

خواص زرد چوبه

نگاهی به دیگر خواص زردچوبه

#زردچوبه بادشکن، تصفیه کننده خون، تب بر، محرک و انرژی زا می باشد.

#زردچوبه از نظر طب قدیم ایرانی گرم و خشک است

#گرفتگی و انسداد صدا را باز می کند و برای تمیز کردن کبد به کار می رود.

#زردچوبه بهترین داروی ضد تورم است و در اروپا و آمریکا از آن بدین منظور استفاده می کنند که می توان از سه فنجان دم کرده زردچوبه در روز و یا مقدار ۲ کپسول سه بار در روز استفاده کرد.

#زردچوبه سرشار از نیاسین،آهن،روی،مس،پتاسیم و منیزیم است و دارای ماده‌ای به نام کورکومین است که عامل ‌رنگ زردچوبه و آنتی اکسیدانی قوی است که باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود.

#مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون و سرکه برای درمان یرقان مفید است.

#برای خشک کردن زخم ها و رفع درد آنها می توان گرد خشک زردچوبه را روی آنها ریخت.

#برای رفع دندان درد آن را در دهان انداخته و بجوید.

#خانم هائی که عادت ماهیانه آنها نامنظم است برای تنظیم آن باید از زردچوبه استفاده کنند.

#برای درمان اسهال و اسهال خونی حتماً از دم کرده زردچوبه استفاده کنید.

#تحقیقات اخیر دانشمندان نشان دادن است که زردچوبه از سرطان جلوگیری می کند بنابراین حتماً سعی کنید که در غذاها از زردچوبه استفاده کنید.

#تصفیه کننده خون می‌باشد.

#برای درمان التهابات لثه نیز می توان جوشانده زردچوبه را قرقره کرد.

#در چین و در گذشته از زردچوبه برای بیماری‌ های مختلف کبد و کیسه صفرا از جمله سنگ صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

#زردچوبه به صورت مرهم التیام دهنده زخم می‌باشد.

#ضد درد، ورم و دررفتگی اعضای بدن می‌باشد به محل درد بمالند.

#زردچوبه در قدیم برای درمان رماتیسم و سل به کار می رفته است.

#زردچوبه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می شود و ادویه ای مناسب برای دیابتی ها است.

#برای درمان سنگ کیسه صفرا نیز از کپسول زردچوبه می‌توان استفاده کرد.

#زردچوبه اشتهاآور می‌باشد.

#زردچوبه بازکننده انسداد جگر می‌باشد.

#برای بیماری جرب با سرکه مخلوط کرده به محل بمالید.

#زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی است. خوردن آن جوش‌های ریز معده را از بین می‌ برد و پاشیدن روی زخم‌ های چرکی آنها را خشک می‌کند.

#زردچوبه را سوزانده سپس با سوخته آن می‌توان به عنوان سرمه استفاده کرد و چشم را تقویت کرده و خارش و سفیدی چشم را از بین می‌برد.

#خوردن زردچوبه برای افزایش دید چشم مؤثر است.

#زردچوبه ضد صفرا و تقویت کننده کبد می‌باشد.

#برای جلوگیری از خونریزی و بندآمدن آن گرد زردچوبه را بپاشید.

#مصرف زردچوبه در دوره شیردهی موجب افزایش شیر مادر میشود و می‌تواند به عنوان ماده ضدالتهاب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

#مصرف زردچوبه، مسمومیت کبدی ناشی از استامینوفن را کاهش می دهد.

#کورکومین ترکیب فعال زردچوبه است که دارای خواص آنتی اکسیدان و سم زدایی است .

#برای ورم لوزه و گلودرد با جوشانده آن همراه با نمک غرغره کنید.

#در طب چینی، برای درمان مشکلات متفاوتی نظیر بواسیر و نفخ، به کار می رفته، هم چنین به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و برای درمان عفونت های قارچی نظیر کچلی، به طور موضعی کاربرد داشته است.

#از زردچوبه برای کنترل زردی و هپاتیت، و از روغن آن نیز گاهی در عطر سازی استفاده می شود.

#مهم ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است. از دیگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم کبد ی، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

#زردچوبه صفرابر است، تحریک کننده ترشحات پانکراس، هضم کننده غذا و دفع کننده سنگ مثانه است.

#در هند برای کاهش قند خون از زردچوبه به صورت کپسول استفاده می‌کنند اگر میخواهید استفاده کنید با احتیاط مصرف کنید.

خواص زرد چوبه

مقدار مصرف دارویی روزانه زردچوبه

حدود 5/1 تا 3 گرم است که می توان در دوزهای نیم تا یک گرمی در سه نوبت مصرف کرد. هم چنین بهتر است از فرآورده های استاندارد شده به عنوان دارو مصرف شوند.

خواص زرد چوبه

فرآورده هاي دارويي زرد چوبه

حدود 70 فرآورده دارويي از زردچوبه در نقاط مختلف جهان تهيه و مصرف مي شوند. بيشتر اين محصولات مربوط به بر طرف کردن مشکلات صفرا و به عنوان صفرا آور هستند.

از زردچوبه به صورت پودر در تغذيه مصرف مي شود. هم چنين به صورت مخلوط به شکل ادويه در جهان مصرف زيادي دارد و يکي از پُر مصرف ترين اشکال آن به صورت پودر کاري است. هم چنين تنتور زردچوبه نيز تهيه شده که مقدار مصرف آن نيم تا يک ميلي ليتر سه بار در روز مي باشد.

خواص زرد چوبه

عوارضي جانبي مصرف زرد چوبه چیست؟

مطالعات روي کشت سلول نشان مي دهد که کورکومينوزيدها مي توانند اثرات سيتوتوکسيک (کشنده ي سلول) داشته باشند؛ ولي اين موضوع در اثر مصرف زردچوبه در انسان گزارش نشده است.

همين مواد ممکن است باعث تغييرات شکل زخم معده شوند.

خواص زرد چوبه

مهم ترين اثرات گزارش شده زردچوبه

ضد آميب، ضد درد، ضد اسيد معده، ضد آرتريت، ضد باکتري، پادزهر آرسنيک، ضد ادم، ضد حساسيت، ضد سرطان، ضد ويروس ايدز، ضد موتاژن، ضد اکسيدان، ضد پسوريازيس، ضد تب، ضد عفوني کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده ي خون، محافظ کبد، کاهش دهنده ي چربي خون، مقوي معده، مقوي رحم، قارچ کش، کرم کش، محرک سيستم ايمني و محرک ترشح موکوس.

خواص زرد چوبه

نکات قابل توجه در مصرف زردچوبه

1- برای مصرف دارویی زردچوبه، می توان آن را در کپسول های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه ها به فروش می رسند، پُر نموده و استفاده کرد.

2- در صورتی که بخواهیم از اثر دارویی زردچوبه استفاده کنیم مسلماً میزان مصرف آن باید بیش از اندازه غذایی و در حد توصیه شده باشد.

3- برای نگه داری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد. بهترین ظروف آلومینیومی و شیشه های رنگی (قهوه ای) می باشند. هم چنین درب ظرف باید کاملا بسته باشد.

4- ریشه و ریزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولی چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش می رسد، برای نگه داری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنک نگه داری شود.

5- چون بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن می باشد که در اثر حرارت و یا مرور زمان کاسته می شود، لذا زردچوبه کهنه دارای خواصی کمتر از زردچوبه تازه است.

6- میزان مصرف زردچوبه به عنوان دارویی تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد. گزارشاتی مبنی بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبی در انسان به چاپ رسیده است.

همه چیز در مورد زرد چوبه

خواص زرد چوبه

ویدئو های مربوط به زرد چوبه

خواص زرد چوبه

گرد آوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عسل | ۷ سال پیش
دلگرم عالی بود.
0
1
کیمیا | ۷ سال پیش
سلام چطوری زرد چوبه که روی یک لباس سفید ریخته شده و رنگ گرفته رو تمیز کنیم؟ممنون
0
0
عباس | ۷ سال پیش
چگونه از زرد چوبه برای درمان کوفتگی بدن استفاده کنیم؟
0
0
جواد | ۷ سال پیش
خخخخخخخخخخخخخوب بود.مممممممممرس
ی
0
1
مهدی | ۷ سال پیش
ممنون خیلی خوب بود .مرسی بابت زحماتی که میکشید.مفق باشید.
0
1
نفیسه | ۷ سال پیش
سلام واقعا تشکر.
0
1
ثنا | ۷ سال پیش
خیلی کار بردی و مفید بود ممنون.
0
1
محتاج | ۷ سال پیش
مرسی از مجله ی دلگرم.عالی بود.
0
1

hits