دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلن بوترول چیست و چرا تجویز می شود؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلن بوترول (Clenbuterol) یک برونکودیلاتور و دکونژستانت است که برای کنترل و جلوگیری از علائم (مانند خس خس و تنگی نفس) ناشی از آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر مانند برونشیت استفاده می‌شود.

اطلاعات دارویی کلن بوترول

کلن بوترول (Clenbuterol) یک برونکودیلاتور و دکونژستانت است که برای کنترل و جلوگیری از علائم (مانند خس خس و تنگی نفس) ناشی از آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر مانند برونشیت استفاده می‌شود. کنترل علائم آسم به شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهید. این دارو با متسع کردن رگ‌های خونی موجب می‌شود که رگ‌ها خون بیشتری را حمل کنند و در نتیجه حجم اکسیژن خون افزایش می‌یابد.

کلن بوترول در حقیقت یک آگونیست بتا۲ است که باعث تحریک سیستم سمپاتیک می‌شود (محرک است و شبیه به آمفتامین عمل می‌کند). به تازگی ورزشکاران برای افزایش حجم عضله و چربی سوزی نیز از این داروی مکمل و نیروزا استفاده می‌کنند و این دارو در میان آن‌ها محبوبیت پیدا کرده است.

اشکال دارویی: قرص، ویال تزریقی

مزایای مصرف کلن بوترول

  • باز کردن مجاری هوا جهت بهبود تنفس و افزایش جریان هوا در ریه‌ ها
  • افزایش سرعت ضربان قلب و فشار خون
  • انتقال خون بیشتر به ماهیچه‌ ها جهت آماده‌ سازی برای فعالیت بدنی
  • افزایش توده‌ های عضلانی و سوزاندن چربی برای افزایش میزان انرژی
  • درمان وضعیت‌ های تحلیل ماهیچه ها
  • محافظت از مغز

با وجود تمامی فواید ذکر شده در لیست بالا که توسط محققان زیادی به اثبات رسیده است ، ما به شما پیشنهاد می کنیم هرگز از این دارو استفاده نکنید زیرا عوارض جانبی بیشتری داشته و ممکن است آسیب های خطرناکی به بدن شما وارد نماید.

Clenbuterol

مقدار و روش درست مصرف کلن بوترول

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار کلن بوترول از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا این دارو به صورت ۰٫۰۴-۰٫۰۲ میلی گرم در روز برای درمان آسم تجویز می‌شود.

ورزشکاران معمولا این دارو را به صورت دوره‌های روشن و خاموش مصرف می‌کنند، این به آن معنی است که این دارو را ۲ روز مصرف کرده و ۲ روز دیگر مصرف نمی‌کنند.

دوز کلن بوترول به عواملی مانند جنسیت و میزان تحمل بستگی دارد و می‌تواند متفاوت باشد، این دارو را می‌توانید به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف کنید. قرص کلن بوترول را در ساعت مشخصی از روز (همراه با یا بدون غذا) به همراه مقداری آب قورت دهید.

اگر فراموش کردید که دوز کلن بوترول روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف کلن بوترول

  • به تاریخ انقضای قرص کلن بوترول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی کلن بوترول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی داروی کلن بوترول را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف داروی کلن بوترول در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی کلن بوترول بر رانندگی

داروی کلن بوترول باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما اگر چنین علائمی داشتید، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی داروی کلن بوترول

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

دارو

هشدار درباره مصرف داروی کلن بوترول

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی کلن بوترول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل کبدی دارید.
  • در صورتی که مشکل قلبی دارید.
  • اگر الکل یا ماده مخدر مصرف می‌کنید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف داروی کلن بوترول

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • اضطراب . لرزیدن . سردرد
  • تعریق غیر طبیعی
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • حالت تهوع، درد قفسه سینه: این عارضه بیشتر در ورزشکاران ۲۲-۱۸ ساله دیده شده است.

تپش قلب ، فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع و مشکلات فشار خون: اگر چنین علائم جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی کلن بوترول می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد داروی کلن بوترول

کلن بوترول را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی کلن بوترول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

قرص ایروکاست مفید در درمان آسم و حساسیت های فصلی

نبولایزر ، درمان کننده سریع بیماری های تنفسی و ریوی

همه چیز در مورد قرص مونتکس برای درمان آسم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits