دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل فوس امپرناویر
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فوس امپرناویر (fosamprenavir) از داروهای ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) تجویز می‌شود. فوس امپرناویر سبب کند شدن روند عفونت‌زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود.

فوس امپرناویر چیست و چرا مصرف می شود؟

فوس امپرناویر (fosamprenavir) از داروهای ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) تجویز می‌شود. فوس امپرناویر سبب کند شدن روند عفونت‌زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود. ویروس HIV سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 را از بین می‌برد. این سلول‌ها از سلول‌های سفید خون هستند و اهمیت آن‌ها به این دلیل است که بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

اگر بیماری ایدز درمان نشود سیستم ایمنی بدن به تدریج تضعیف شده و توانایی دفاعی خود را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها از دست می‌دهد. فوس امپرناویر پیشرفت عفونت را از طریق کاهش مقدار ویروس در بدن، کاهش می‌دهد. این کار را با توقف تولید یک پروتئین که برای تکثیر ویروس مورد نیاز است ف انجام می‌دهد.

فوس امپرناویر به گروهی از داروهای ضد ویروسی به نام مهارکننده‌های پروتئاز (PIs) تعلق دارد. فوس امپرناویر همراه با تعداد دیگری از داروهای آنتی رترووایرال (ضد رتروویروس) به صورت درمان ترکیبی تجویز می‌گردد. دریافت چند داروی مختلف ضد ویروسی به صورت همزمان برای درمان HIV بسیار مؤثرتر از تجویز تنها یک نوع دارو است. تجویز ترکیبی همچنین خطر مقاومت ویروسی به داروها را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
داروهای ضد رترو ویروسی را باید به موقع و منظم مصرف کنید تا ویروس به دارو مقاوم نشود و سرعت پیشروی ویروس HIV کند شود.

اشکال دارویی: قرص و سوسپانسیون
نام تجاری: Lexiva . Telzir

موارد منع مصرف داروی فوس امپرناویر

  • به تاریخ انقضا داروی فوس امپرناویر توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی فوس امپرناویر را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی فوس امپرناویر را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

fosamprenavir

تداخلات دارویی فوس امپرناویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارت‌اند از: داروهای مهارکننده پروتئاز HIV (مانند تیپراناویر، لوپیناویر)، بوسپرویر و تلاپرویر.
داروهایی که بر حذف فوس امپرناویر از بدن تأثیرگذارند و درنتیجه بر روی عملکرد این دارو نیز تأثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از: اتراویرین (etravirine)، ریفامپین (rifampin)، مخمر سنت جان.

داروی فوس امپرناویر می‌تواند سرعت حذف سایر داروها را از بدن کاهش دهد و بر عملکرد آن‌ها تأثیر گذارد. نمونه‌هایی از داروهای تحت تأثیر شامل مسدود کننده خاص آلفا (مانند آلفازوسین)، بنزودیازپین خاص (میدازولام، تریازولام)، سیزاپراید، دلاویردین، آلکالوئیدهای ارگو (مانند ارگوتامین، ارگوتامین)، فلوتیکازون، پیموزاید، رانولازین، ریواروکسابان، داروی خاص برای درمان اختلال عملکرد نعوظ ED و فشار خون ریوی (سیلدنافیل، واردنافیل)، داروهای خاص برای درمان ضربان قلب نامنظم (مانند فلکاینید، پروپافنون)، برخی از “استاتین” مواد مخدر کلسترول (لووستاتین، سیمواستاتین)، سالمترول.

فوس امپرناویر ممکن است اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ و یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کاهش خطر گسترش HIV به دیگران استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

نکاتی که قبل از مصرف فوس امپرناویر باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط خاص تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف فوس امپرناویر ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت بارداری و یا در صورتی که تصمیم به بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید
  • اگر هپاتیت (hepatitis) (التهاب کبد) یا بیماری کبدی دارید.
  • اگر مبتلابه دیابت شیرین (دیابت نوع ۲) هستید.
  • اگر به شما گفته شده است که اختلال ریتم قلب دارید.
  • اگر مبتلا به اختلال خونی بنام هموفیلی و یا بیماری بنام پورفیری (porphyria)(بیماری خونی ارثی نادر) هستید.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض جانبی احتمالی داروی فوس امپرناویر

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

عوارض خیلی رایج داروی فوس امپرناویر

  • اسهال

عوارض رایج داروی فوس امپرناویر

  • احساس مریضی، درد شکمی، سردرد، احساس خستگی و سرگیجه، راش پوستی خارش‌دار، تغییر برخی آزمایش‌های خونی، سوزن سوزن شدن دهان

نکته مهم: اگرچه در هفته‌های اول بعد از مصرف این دارو، دچار راش‌های پوستی خواهید شد، اما اگر تعداد این راش‌های پوستی بسیار زیاد شد و به مدت طولانی روی پوست شما باقی ماند، ممکن است نشانه یک واکنش آلرژیک باشد. در چنین مواقعی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

  • راش یا تاول شدید، درجه حرارت بالا (تب)، درد مفصل و عضلات، درد، احساس ناخوشی کلی و زخم دهان.
  • اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف فوس امپرناویر می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری داروی فوس امپرناویر

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

موارد مصرف قرص ریتوناویر و عوارض جانبی این دارو

معرفی قرص داروناویر و موارد مصرف آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits