دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی داروی پالیپریدون و عوارض آن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پالیپریدون (Paliperidone) با نام تجاری اینوگا (Invega) یک آنتی سایکوتیک آتیپیک است٬ این دارو با تغییر اثرات مواد شیمیایی در مغز کار می کند. پالیپریدون برای تسکین علائم اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات روانی تجویز می‌شود.

پالیپریدون چیست و چرا تجویز می شود؟

پالیپریدون (Paliperidone) با نام تجاری اینوگا (Invega) یک آنتی سایکوتیک آتیپیک است٬ این دارو با تغییر اثرات مواد شیمیایی در مغز کار می کند. پالیپریدون برای تسکین علائم اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات روانی تجویز می‌شود. اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی موجب اختلال در ایده‌ها و باورها ، برخی رفتارهای پرخاشگرانه و توهم می‌شود که این رفتارهای پرخاشگرانه بیماران ممکن است باعث آسیب به خودشان یا دیگران شود.داروهایی مانند پالیپریدون با به تعادل رساندن مواد شیمیایی مغز، به درمان برخی از رفتارهای پرخاشگرانه در بیماران کمک می‌کند.

اشکال دارویی: آمپول و قرص

مقدار و روش مصرف داروی پالیپریدون

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی پالیپریدون ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً پزشک درمان را با دوز کمتری از این دارو آغاز می‌کند و به تدریج مقدار دارو را افزایش می‌دهد.
  • سعی کنید دوزهای داروی خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

مصرف پالیپریدون در دوران بارداری و شیردهی

مصرف داروهای ضد جنون مثل پالیپریدون در 3 ماه آخر بارداری ممکن است مشکلاتی را در نوزاد شما بوجود آورد٬ همچنین اگر شما در حال مصرف این دارو باردار شدید نباید این دارو را بدون مشورت پزشک خود ترک نمایید٬ از نشانه های ترک دارو می توان به اختلالات تنفسی ، مشکلات تغذیه ، ایراد گیری کردن ، لرزش ، و شل یا سفت شدن عضلات اشاره کرد.

پالیپریدون می تواند به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید و او را در جریان قرار دهید .

Paliperidone

موارد منع مصرف داروی پالیپریدون

  • به تاریخ انقضای داروی پالیپریدون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی پالیپریدون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پالیپریدون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تاثیر پالیپریدون بر رانندگی و کار با ماشین آلات

پالیپریدون باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما می‌شود و بر توانایی شما در رانندگی تأثیر می‌گذارد. در دوران استفاده از این دارو بهتر است قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی پالیپریدون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • برخی داروها ممکن است با داروی پالیپریدون تداخل دارویی داشته باشند، این داروها عبارتند از: متوکلوپرامید.
  • بسیاری از داروها علاوه بر پالیپریدون ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون (amiodarone)، دوفتیلید (dofetilide)، پیموزاید (pimozide)، پروکائین آمید (procainamide)، کینیدین (quinidine)، سوتالول (sotalol)، آنتی‌ بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین).
  • داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی پالیپریدون (مانند تنفس آهسته ، خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله: الکل، ماری جوانا، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی‌ هیستامین‌ ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین) را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

هشدار و احتیاطات حین مصرف داروی پالیپریدون

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر بیماری قلبی-عروقی دارید.
  • اگر مشکلی در کلیه ،کبد و یا پروستات دارید.
  • اگر مشکل تنفسی دارید.
  • اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید: صرع، جنون، بیماری پارکینسون، افسردگی، گلوکوم (فشار چشم بالا) و یا میاستنی گراویس (یک بیماری که موجب ضعف عضلانی می‌شود).
  • اگر اختلال خونی دارید.
  • اگر تابه‌حال یرقان (زردی پوست و یا سفیدی چشم) داشته‌اید.
  • اگر سابقه آب مروارید و عمل جراحی دارید.
  • در صورتی که به اختلال خونی نادری به نام پورفیری مبتلا هستید.
  • اگر شما بیماری به نام فئوکروموسیتوم (تومور در غده آدرنال) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

​ ​دارو

عوارض جانبی داروی پالیپریدون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

عوارض رایج داروی پالیپریدون

  • مشکلات خواب: در صورت آزار دهنده شدن هر کدام از این موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب برایتان تجویز نماید.
  • خواب آلودگی و بی قراری: در صورت آزار دهنده شدن این مشکل، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض نادر داروی پالیپریدون

  • احساس سرگیجه و تاری دید: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • احساس بیماری، سوء هاضمه، دل درد و تهوع: وعده‌های غذایی کوچک و بدون ادویه بخورید.
  • خشکی دهان
  • اسهال: مقدار زیادی آب بخورید تا جایگزین آب از دست رفته بدنتان شود.
  • یبوست: مقدار زیادی آب بخورید.
  • افزایش عفونت مانند سرفه و سرماخوردگی ، افزایش یا از دست دادن وزن ، تغییر اشتها، احساس نگرانی و بی قراری، مشکلات قاعدگی، راش، درد: در صورت آزار دهنده شدن هر کدام از این موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • لرز، حرکات عضلانی غیر عادی و غیر قابل کنترل
نکته مهم: اگر شما تجربه علائمی مانند سفتی عضلات، تب بسیار بالا، احساس گیجی، ضربان قلب سریع و تعریق داشتید، باید با دکتر خود تماس بگیرید. این نشانه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری نادر شناخته شده به نام سندرم نورولپتیک بدخیم (neuroleptic malignant syndrome) است. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از پالیپریدون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی پالیپریدون

  • پالیپریدون را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند خواب آلودگی شدید، سرگیجه، ضربان قلب سریع، حرکات غیر معمول و غیرقابل کنترل، تشنج، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

داروهای اسکیزوفرنی : آشنایی کامل با داروهای درمان اسکیزوفرنی

همه چیز در مورد قرص الانزاپین (Olanzapine)

عوارض داروی ضد روان پریشی ریسپریدون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits