دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی آمپول یوروفولی تروپین
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یوروفولی تروپین (Urofollitropin) يك گنادوتروپین حاصل از ادرار زنان يائسه مي ‌باشد که داراي فعاليت تحريك ‌كنندگي فولیکول است ولي فعاليت لوتنايزنيگ ندارد. یوروفولی تروپین به صورت زيرپوستي يا داخل عضلاني در دوزهايي متناسب با نياز بيمار تجويز مي‌شود. 

موارد مصرف و عوارض یوروفولی تروپین

یوروفولی تروپین (Urofollitropin) یک گنادوتروپین حاصل از ادرار زنان یائسه می ‌باشد که دارای فعالیت تحریک ‌کنندگی فولیکول است ولی فعالیت لوتنایزنیگ ندارد. یوروفولی تروپین مخصوصاً در درمان نازایی زنان مانند HMG مصرف می‌شود با این تفاوت که فعالیت لوتنایزینگ ندارد و در تمامی بیمارانی که افزایش هورمون LH مد نظر نباشد همانند بیماران مبتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک قابل استفاده می‌باشد.

یوروفولی تروپین به صورت زیرپوستی یا داخل عضلانی در دوزهایی متناسب با نیاز بیمار تجویز می‌شود.

نام تجاری: رونال اف

فارماکوکینتیک – دینامیک، مکانیسم اثر یوروفولی تروپین


این هورمون از ادرار خانم های یائسه تهیه می شود. یوروفولیتروپین حاوی FSH است. FSH و LH همراه با هم سبب رشد و بلوغ فولیکول خای تخمدان می شوند. در صورتی که گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) که ترقیباً اثری مشابه LH دارد، به دنبال یوروفولیتروپین تجویز شود. حالتی مشابه پیک ترشح طبیعی LH در بدن ایجاد کرده و تخمک گذاری تحریک می شود.

مصرف یوروفولی تروپین برحسب اندیکاسیون

درمان ناباروری زنان (همراه با گنادوتروپین جفتی انسانی «HCG» جهت تحریک تخمک گذاری و القای بارداری در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که در آن ها نسبت LH/FSH افزایش یافته است یا آنهایی که پاسخ مطلوب به درمان یا کلومیفن سیترات نداده اند):

  • ابتدا به مدت 7 روز یا بیشتر، روزانه 75 واحد از دارو IM تزریق می شود. سپس یک روز پس از دریافت آخرین دوز دارو، 10000-5000 واحد hCG تجویز می شود. در صورت لزوم، ممکن است دوز دارو تا حد 150 واحد، یک بار در روز به مدت 7 روز یا بیشتر افزایش یابد.

روش های بارورسازی زنان نظیر IVF یا GIFT

  • 150 واحد یک بار در روز IM تزریق می شود. تجویز دارو از روز دوم یا سوم چرخه قاعدگی (ابتدای فاز فولیکولی) شروع شده و تا زمانی که مرحله فولیکولی تکمیل شود ادامه می یابد. سپس یک روز پس از آخرین دوز این دارو 10000-5000 واحد hCG تجویز می شود.
توجه: دوز یوروفولیتروپین برحسب نظر پزشک معالج و نیز پاسخ بیمار به درمان، مشخص می شود، اگر تخمدان ها به طور غیرطبیعی بزرگ باشند با سطح استرادیول سرم در آخرین روز درمان با فولیتروپین بیش از حد بالا باشد، تجویز hCG در چرخه مذکور نباید انجام شود.

موارد منع مصرف و احتیاط یوروفولی تروپین

مصرف یوروفولی تروپین برای خانم هایی که سطح FSH خونشان بالاست نشان دهنده نارسایی اولیه تخمدان هاست. در مواردی که اختلال کنترل نشده عملکرد تیروئید و فوق کلیه ها وجود داشته باشد و وجود ضایعات داخل جمجمه ای چون تومور هیپوفیز، برای هر علت دیگر نازایی به جز عدم تخمک گذاری و در صورت خونریزی با علت نامشخص از واژن، کیست یا بزرگی بدون علت تخمدان ها، حساسیت نسبت به دارو در طی دوره بارداری ممنوع است.

سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان ها (OHSS) با تجمع سریع مایعات در فضای صفاتی، توراکس و احتمالاً پری کاردیوم و علایم اولیه ای چون درد شدید لگنی، تهوع، استفراغ و افزایش وزن همراه است. موارد شدید OHSS در 6/0% بیمارانی که یوروفولیتروپین دریافت می کنند، روی می دهد. در صورت بروز نشانه های مشکوک به OHSS مصرف دارو را قطع کنید.

  • در صورتی که پیش از استفاده از HCG، بزرگی تخمدان روی داده باشد، HCG نباید مصرف شود.

Urofollitropin

تداخلات مهم دارویی یوروفولی تروپین

مورد خاصی گزارش نشده است.

عوارض جانبی یوروفولی تروپین

شایع ترین: بزرگ شدن تخمدان ها که با درد و اتساع شکم همراه است. بزرگی سینه ها

مهم ترین : ایست قلبی – عروقی، سندرم دیسترس حاد تنفسی، آمبولی ریوی، سکته ریوی، انسداد عروقی، حساسیت و واکنش های انافیلاکتیک

سایر عوارض : کیست تخمدانی، سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان، تب، لرز، درد عضلانی – استخوانی، تنگی نفس، اولیگوری، درد مفاصل، تهوع، سردرد، بدحالی، دل پیچه، استفراغ، بثورات جلدی، سرگیجه، تورم و تحریک در محل تزریق، تاکی کاردی، نورشن تخمدان، خونریزی داخلی صفاتی، خشکی پوست، ریزش مو، کهیر، نئوپلاسم تخمدان، خستگی و بدحالی.

مصرف یوروفولی تروپین در بارداری و شیردهی

مصرف این دارو طی دوره بارداری باعق مرگ و آسیب جنینی می شود. بهتر است طی دوره شیردهی نیز مصرف نشود. البته این دارو مورد استفاده ای طی دوره شیردهی ندارد.

مسمومیت با یوروفولی تروپین و درمان آن

به استثنای عارضه تحریک بیش از حد تخمدانی مورد دیگری به دنبال مسمومیت حاد با این دارو گزارش نشده است.

آمپول

توجهات پزشکی – پرستاری در رابطه با یوروفولی تروپین

1) محتوای یک یا چند آمپول با نیم تا یک میلی لیتر محلول نرمال سالین استریل مخلوط کرده و دارو را به صورت زیرپوستی تزریق کنید. باقی مانده محلول را دور بریزید

.2) پیش از تزریق محلول آماده شده را از بابت تغییر رنگ یا ذرات رسوب بررسی کنید.

3) اولین علایم سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدانی (OHSS) عبارتند از : درد پهلوی شدید، تهوع و استفراغ و افزایش وزن.

آموزش بیمار – خانواده در حین مصرف یوروفولی تروپین

  • به بیمار درباره احتمال چندقلوزایی آگاهی دهید.
  • برای درمان ناباروری، بیمار را تشویق کنید، از روز قبل از استفاده از HCG تا زمان تخمک گذاری هر روز نزدیکی انجام شود.
  • نتیجه درمان معمولاً 4 تا 6 هفته پس از درمان مشاهده می شود.
  • در صورت بروز عوارض زیر فوراً با پزشک تماس بگیرید.
  • دل پیچه شدید، آروغ، تورم دست و پاها، تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش وزن یا تنگی نفس.

شرایط نگهداری یوروفولی تروپین

پودر لیپوفیلیزه یوروفولی تروپین در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. پس از افزودن حلال به سرعت استفاده شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت ناباروری در زنان را میدانید؟!

ناباروری با عمل لاپاروسکوپی

ناباروری در زنان و مردان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits