دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای بالینی رونیدرونات در بیماران قلبی 
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رونیدرونات (Dronedarone) برای افرادی با ریتم غیرطبیعی قلب (فیبریلاسیون دهلیزی (AF)) تجویز می‌شود. فیبریلاسیون دهلیزی زمانی اتفاق می‌افتد که تایمر کنترل طبیعی قلببه درستی عمل نکند

آشنایی با موارد مصرف رونیدرونات

رونیدرونات (Dronedarone) برای افرادی با ریتم غیرطبیعی قلب (فیبریلاسیون دهلیزی (AF)) تجویز می‌شود. فیبریلاسیون دهلیزی زمانی اتفاق می‌افتد که تایمر کنترل طبیعی قلب (تایمری که باعث می‌شود قلب شما به صورت طبیعی ضربان داشته باشد) به درستی عمل نکند. این باعث می‌شود که ضربان قلب بخش‌هایی از قلب بسیار سریع باشد و ضربان سایر قطعات آهسته‌تر باشد.

درونیدرونات توسط متخصص برای درمان ضربان قلب نامنظم تجویز می‌شود.

موارد منع مصرف داروی درونیدرونات

به تاریخ انقضای داروی درونیدرونات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.

هرگز این دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید. داروی درونیدرونات را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید. تداخل دارویی درونیدرونات را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی درونیدرونات

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی فینگولیمود ممکن است با داروی درونیدرونات تداخل دارویی داشته باشد:

علاوه بر این دارو بسیاری از داروها ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون (amiodarone)، دوفتیلید (dofetilide)، پیموزاید (pimozide)، پروکائین آمید (procainamide)، کینیدین (quinidine)، سوتالول (sotalol) .

داروهایی که می‌توانند بر حذف درونیدرونات از بدن و عملکرد آن تأثیر گذارند. عبارت‌اند از: ضد قارچ‌های آزول (مانند کتوکونازول، ایتراکونازول، وریکونازول)، سیکلوسپورین، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین)، نفازودون، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند لوپیناویر، ریتوناویر)، ریفامپین، مخمر سنت جان، داروهای درمان تشنج (مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین)، تلیترومایسین.

درونیدرونات می‌تواند سرعت حذف سایر داروها از بدن را کاهش داده و بر عملکرد آن‌ها تأثیر گذارد. نمونه‌هایی از این داروهای تحت تاثیر عبارت‌اند از: دابیگاتران و دیگوکسین .

Dronedarone

نکاتی که قبل از مصرف درونیدرونات باید در نظر گرفته شود

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی درونیدرونات ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکلات کبدی یا کلیوی دارد.
  • اگر هرگونه مشکل قلبی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض جانبی احتمالی داروی درونیدرونات

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف داروی درونیدرونات ، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس بیماری، سوء هاضمه، درد شکم ، اسهال ، احساس خستگی

نکته مهم: درونیدرونات در برخی افراد با عوارض جانبی جدیی بر روی قلب و کبد در ارتباط است؛ اگر چه این به ندرت رخ می‌دهد، اما اگر شما تجربه هر یک از علائم زیر را داشتید، به دکتر خود را فوراً بگویید:

  • افزایش وزن ، مشکلات تنفسی و یا احساس تنگی نفس، تورم پا و ساق پا (این علائم می‌توانند نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشند)
  • خستگی مفرط ، درد شکم ، درجه حرارت بالا ، بیماری ، خارش پوست ، ادرار تیره ، زردی پوست یا سفیدی چشم (یرقان) (این علائم می‌توانند نشانه‌ای از آسیب به کبد باشند)
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی درونیدرونات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی درونیدرونات

تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید. دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

پروپرانولول ( PROPRANOLOL ) ، داروی تپش قلب و پیشگیری کننده ...

همه چیز در مورد داروی سوتالول

معرفی داروی نیتروگلیسرین و موارد مصرف آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits