دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ژل ایزوترتینوئین و عوارض خطرناک آن
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ايزوترتينوئين (Isotretinoin) رتينوئيدي است كه براي درمان سيستميك سيستيك نودولا و بثورات جلدي توده‌اي و بثورات جلدي شديد كه به دوره‌هاي كامل درماني عوامل ضدميكروب سيستميك پاسخ نداده‌اند استفاده می شود

موارد مصرف و عوارض جانبی ژل ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین (Isotretinoin) رتینوئیدی است که برای درمان سیستمیک سیستیک نودولا و بثورات جلدی توده‌ای (conglobate acne) و بثورات جلدی شدید که به دوره‌های کامل درمانی عوامل ضدمیکروب سیستمیک پاسخ نداده‌اند و یا بثورات جلدی همراه با مشکلات عصبی به کار می‌رود. علاوه بر این، دارو برای درمان بثورات جلدی خانم‌ها که معمولاً نسبت به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌باشند، مصرف می‌شود.

آکنه یا جوش عامل اصلی لکه‌های صورت می‌باشد. سن شایع آکنه ۲۵-۱۲ سال است اما ممکن است افراد جوان‌تر و یا مسن‌تر نیز به این عارضه مبتلا شوند. غده‌های کوچک چربی در زیر پوست وجود دارند که با ترشح چربی سطح پوست را صاف نگه می‌دارند. منافذ کوچک موجود در پوست راه ورود این چربی‌ها به سطح پوست می‌باشد.

در آکنه، برخی از این منافذ مسدود شده و سبب تشکیل جوش‌های سر سیاه و جوش‌های سرسفید می‌شود. با استفاده از ایزوترتینوئین به صورت موضعی، منافذ بسته باز می‌شوند و جوش‌ها از بین می‌روند. ژل‌هایی (ایزوترکسین) نیز موجود هستند که حاوی ایزوترتینوئین همراه با یک ماده ضد باکتریایی به نام اریترومایسین هستند. این ژل در صورتی تجویز می‌شود که جوش‌ها حالت التهابی داشته باشند.

ایزوترتینوئین جزء داروهای بسیار خطرناک در دوران بارداری است.

مکانیسم اثر ژل ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین اندازه غده چربی را کاهش داده و فعالیت آنها را مهار می‌کند و در نتیجه باعث ترشح سبوم می‌شود. به علاوه دارای اثرات ضد کراتینیزه‌ای و ضد التهابی نیز می‌باشد. ایزوترتینوئین یک ایزومر ترتینوئین است.

فارماکوکینتیک ژل ایزوترتینوئین

دارو از مجرای گوارش به سرعت جذب می‌شود و در کبد و احتمالاً دیواره روده متابولیزه می‌گردد. نیمه عمر ایزوترتینوئین و متابولیت اصلی‌اش 20-10 ساعت است. زمان لازم برای کسب حداکثر غلظت پلاسکمایی حدود 3 ساعت می‌باشد.

Isotretinoin

نکاتی که قبل از مصرف ژل ایزوترتینوئین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف ایزوترتینوئین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل پوستی به غیر از آکنه نظیر اگزما یا روزاسه دارید.
  • در صورتی که شما و یا یکی از نزدیکان مبتلا به سرطان پوست بوده است.
  • اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

موارد منع مصرف ژل ایزوترتینوئین

به تاریخ انقضا ژل ایزوترتینوئین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید. هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

ژل ایزوترتینوئین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید. تداخل دارویی ژل ایزوترتینوئین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید. در اثر استفاده از ژل ایزوترتینوئین ، پوست شما حساس می‎شود ، از استفاده از ضد آفتاب‌های قوی اجتناب کنید.

مصرف ژل ایزوترتینوئین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.این دارو جزء گروه X است. دارو در شیردهی، موارد نقص عملکرد کبدی یا کلیوی، افزایش ویتامین A و افزایش چربی خون نباید مصرف شود.

عوارض جانبی ژل ایزوترتینوئین

ایزوتروتینوئین ممکن است باعث بروز عوارض عدیده‌ای همچون خشکی شدید پوست یا غشاء مخاطی، سوزش، خارش یا سایر علائم التهابی چشم، خونریزی از بینی، پوسته پوسته شدن، سرخی، سوزش، درد و سایر علایم التهاب لب‌ها، دپرسیون ذهنی، عفونت پوستی، بثورات جلدی و درد مفاصل شود.

کرم

تداخلات دارویی ژل ایزوترتینوئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از استفاده از دارو ، یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. به خصوص اگر داروهایی مانند : تتراسایکلین‎ها (به عنوان مثال، مینوسیکلین، تتراسایکلین)، داروهای ویتامین نوع A (به عنوان مثال، ترتین، بکساروتن (بگزاروتن)) ، ویتامین A و داروهایی که باعث از دست دادن استخوان می‌شوند (به عنوان مثال، داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین، کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزولون) را استفاده می‌کنید.

ایزوترتینوئین احتمالاً غلظت پلاسمایی کاربامازپین را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان ایزوترتینوئین و تتراسیکلین ممکن است احتمال بالا رفتن فشار خون داخل جمجمه‌ای را افزایش دهد.

فرآورده های خشک کننده پوست، لوازم آرایش طبی، صابونها و فرآورده های ضد آکنه سبب افزایش خطر خشکی و تحریک پوست با ایزوترتینوئین می شود.

همراه با مصرف ایزوترتینوئین از روش کنترل بارداری قابل اعتمادی استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که روش کنترل بارداری شما به خوبی کار نمی‌کند.

هشدار ها در رابطه با ژل ایزوترتینوئین

1- ایزوترتینوئین یک داروی سمی است و فقط باید توسط متخصص پوست یا زیر نظر ایشان تجویز گردد. این دارو برای مدت حداقل 16 هفته مصرف شده و معمولاً تکرار دوره لازم نمی‌باشد.
2- دارو تراتوژن است و حداقل یک ماه قبل از شروع درمان، طی درمان و تا حداقل یک ماه پس از درمان، بارداری نباید صورت گیرد.
3- طی دوران درمان و حداقل تا یک ماه پس از پایان درمان از اهداء خون باید اجتناب شود.
4- عملکرد کبدی و میزان چربی‌های پلاسما در ابتدا و یک ماه پس از شروع درمان و سپس هر سه ماه یک بار باید ارزیابی گردند.
5- از مصرف تتراسایکلین، مقادیر زیاد ویتامین A (بیشتر از 5-4 هزار واحد در روز) و کراتولیتیک‌ها طی دوره درمان با دارو باید خودداری شود.
6- گلوکز خون در افراد دیابتیک و همچنین مبتلا به کراتیت (به ویژه در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک) باید ارزیابی شود.

توصیه های دارویی ژل ایزوترتینوئین

1- در صورت احتمال بارداری مصرف دارو باید قطع شده و به پزشک مراجعه شود.
2- از مصرف همزمان ویتامین A یا سایر مکمل‌های حاوی ویتامین A مگر در صورت تجویز پزشک، باید خودداری شود.
3- در صورت کاهش بینایی در شب، از رانندگی و کار با ماشین‌آلات و یا موارد مشابه باید خودداری کرده و به پزشک مراجعه گردد.

نحوه نگه‌داری ژل ایزوترتینوئین

تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید. دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

درمان آکنه (جوش های شدید)پوستی در آقایان

جوش صورت: ۲۱ روش قدرتمند برای درمان سریع جوش صورت

درمان خانگی جوش صورت/درمان آکنه و جوش

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits