دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض احتمالی قرص ابیراترون
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ابیراترون (Abiraterone) با نام تجاری زیتیگا (Zytiga) یک مهار کننده سنتز آندروژن است که با کاهش سطح هورمون های خاصی تولید شده توسط بیضه ها کار می کند این دارو از رشد تومور های خاصی که نیاز به این هورمون دارند جلوگیری می نماید .

ابیراترون چیست؟

ابیراترون (Abiraterone) با نام تجاری زیتیگا (Zytiga) یک مهار کننده سنتز آندروژن است که با کاهش سطح هورمون های خاصی تولید شده توسط بیضه ها کار می کند این دارو از رشد تومور های خاصی که نیاز به این هورمون دارند جلوگیری می نماید .

ابیراترون به همراه پردنیزولون در درمان نوعی سرطان پروستات که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است مورد استفاده قرار می گیرد. ابیراترون از طریق جلوگیری از اقدامات آندروژن (هورمون های مردانه) در بدن عمل می کند.

مقدار مصرف ابیراترون

دوز مصرفی معمول در بزرگ سالان برای درمان سرطان پروستات:

دوز اولیه: ۱۰۰۰ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار در روز. زیتیگا باید همراه با پردنیزون (۵ میلی گرم خوراکی دو بار در روز ) تجویز می شود.

مصرف ابیراترون در دوران بارداری و شیردهی

رده بندی بارداری FDA : گروه X

اگر چه ابیراترون برای استفاده توسط زنان نیست، اما مصرف این دارو در زنان می تواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقص هنگام تولد شود . قرص ابیراترون نباید توسط یک زن که حامله است و یا ممکن است باردار شود به کار گرفته شود. حتی دست زدن به آن توسط زنان باردار خطرناک می باشد

مشخص نیست که آیا ابیراترون می تواند به شیر مادر منتقل شوند و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر٬ این دارو نباید توسط یک زن شیرده مورد استفاده قرار گیرد .

Abiraterone

موارد منع مصرف داروی ابیراترون

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی ابیراترون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

سایر داروها می‌تواند به حذف آبیراترون از بدن تأثیر می‌گذارد و درنتیجه روی کارکرد داروی آبیراترون تأثیر می‌گذارد. این داروها عبارت‌اند از: ریفامایسین‌ها ((rifamycins (مانند ریفابوتین (rifabutin)، داروهای درمان حملات صرع (مثل کاربامازپین (carbamazepine)، فنی توئین(phenytoin)، فنوباربیتال (Phenobarbital)).

نکاتی که قبل از مصرف ابیراترون باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آبیراترون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر دچار فشار خون بالا، و یا کاهش عنصر پتاسیم در خونتان هستید.
  • اگر دچار مشکلات قلبی و عروقی هستید.
  • اگر هر نوع مشکل کبدی و یا کلیوی دارید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر نسبت به داروی خاصی حساسیت و آلرژی داشته‌اید.

قرص

عوارض جانبی احتمالی داروی ابیراترون

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند سبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

  • احساس درد در هنگام ادرار یا احساس تکرر ادرار: در این مورد با پزشک خود صحبت نمایید. چون که ممکن است این علائم ناشی از عفونت مجرای ادراری باشد.
  • ورم پا و یا قوزک پا (به دلیل جمع شدن مایع): پاهایتان را تا حد ممکن در ارتفاع بالاتری نسبت به بدنتان قرار دهید.
  • درد در قفسه سینه، و افزایش ضربان قلب: در اسرع وقت این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • فشار خون بالا، کاهش یافتن سطح پتاسیم بدن، افزایش تری گلیسیرید خون (چربی‌های مضر)، مشکلات قلبی: پزشک این موارد را ارزیابی کرده و تحت کنترل قرار می‌دهد.

در هنگام مصرف ابیراترون باید از چه مواردی اجتناب کنم؟

اجتناب از مصرف مکمل های گیاهی حاوی مخمر سنت جان در زمان که مصرف این دارو این دارو می تواند به مایعات بدن (ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. مراقبان باید دستکش خانگی لاستیک را در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار ، دست زدن به سطل زباله و یا لباس های شسته شده آلوده و یا تغییر پوشک بپوشند. دست خود را قبل و بعد از در آوردن دستکش بشویید. لباس های خاکی و ملحفه ها را دور از دیگر از لباس به طور جداگانه، بشویید.

در هنگام مصرف این دارو و به مدت حداقل ۱ هفته پس از پایان درمان از کاندوم برای جلوگیری از انتقال این دارو به همسر (و یا شریک جنسی خود)، اگر او باردار است، استفاده کنید..کاندوم را به علاوه روش کنترل تولد موثر دیگری را اگر شریک جنسی شما می تواند باردار شود، استفاده کنید.

ابیراترون باید با معده خالی مصرف شود.همچنین تا دو ساعت قبل مصرف این دارو و یک ساعت بعد مصرف ، هیچ غذایی را میل نکنید. مواد غذایی می توانید مقدار جذبی این دارو توسط بدن شما را افزایش دهد. اگر شما به ابیراترون آلرژی دارید ، و یا اگر شما بیماری کبد شدید دارید نباید این دارو را مصرف کنید.

عوارض جانبی این دارو اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید .

نحوه نگه‌داری داروی ابیراترون

  • دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید..

بیشتر بخوانید:

سرطان پروستات : علائم و درمان سرطان پروستات کدامند ؟

عصاره هسته انگور برای درمان سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات با رژیم‌های غذایی خاص

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits