دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد داروی استانوزولول و عوارض خطرناک آن
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
استانوزولول (stanozolol) یک استروئید آنابولیک مصنوعی است که از مشتقات تستوسترون می‌باشد.تستوسترون نیز یک هورمون جنسی‌ مردانه می‌باشد که مسئول تعیین ویژگی‌‌های جنسی‌ مردان و ساختار ماهیچه‌ها می‌باشد.

آشنایی با داروی استانوزولول یا وینسترول

استانوزولول (stanozolol) یک استروئید آنابولیک مصنوعی است که از مشتقات تستوسترون می‌باشد.تستوسترون نیز یک هورمون جنسی‌ مردانه می‌باشد که مسئول تعیین ویژگی‌‌های جنسی‌ مردان و ساختار ماهیچه‌ها می‌باشد.

استانوزولول که با نام تجاری وینسترول شناخته می‌شود به عنوان مکمل دارویی توسط ورزشکاران به عنوان بهبود دهنده روند پرورش اندام عضله سازی استفاده می شود.

استانوزولول استروئیدی ساخته شده به دست انسان و مصنوعی است که به مانند تستسترون و هورمون مردانه طبیعی در بدن عمل می‌کند. استانوزولول به عنوان درمان برخی از بیماری‌های التهابی ارثی که موجب بروز التهاب در نواحی صورت، اندام‌های تناسلی، دیواره معده و گلو می‌شود کاربرد دارد. استانوزولول می‌تواند علائم و شدت این بیماری را کاهش دهد. مصرف خودسرانه وینسترول ممکن است دارای عوارض جانبی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اشکال دارویی استانوزولول

این دارو به دو شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد، البته ترکیبات هر دو یکی است و باهم هیچ تفاوتی ندارند ولی اغلب ورزشکاران به دلیل زود جذب شدن آن از راه تزریقی از این شکل دارویی آن استفاده می کنند زیرا باعث می شود میزان دوز بیشتری از این دارو به بدن وارد شود، باید گفت که قرص استانوزولول در مقایسه با تزریقی آن میزان تاثیر گذاری بیشتری بر روی کلسترول می گذارد، همچنین به نکته باید اشاره کرد که مصرف قرص استانوزولول تاثیر بیشتری بر روی هورمون های جنسی می گذارد.

مصرف قرص

نحوه عملکرد استانوزولول روی بدن

قرص استانوزولول بعد از دیانابول جزء دومین و پراستفاده ترین استروئید های خوراکی به شمار می آید، این دارو از حبس شدن آب درون بدن جلوگیری می کند که باعث کاهش التهاب های داخل بدن می شود و همچنین باعث می شود تا بدن سلول های خونی خود را افزایش دهد. خشک شدن آب در بدن منجر به ایجاد بافتی خشک و کات دار در بدن ورزش کاران می شود.

روش تهیه و مصرف استانوزولول

برای تهیه استانوزولول می‌بایست از پزشک خود نسخه داشته باشید. اگر در مورد نسخه نوشته شده و نحوه استفاده از آن نمی‌توانید مطلع شوید از داروخانه، پرستاران یا مربیان ورزشی می‌توانید استفاده کنید. وینسترول را به همراه یک لیوان کامل آب میل کنید. همچنین استانوزولول را می‌توانید به همراه غذا نیز مصرف کنید.

مصرف دوره‌ای و به موقع با دوزهای مخصوص استانوزولول اثرات و نتایج آن را بهبود می‌بخشد لذا اگر وعده‌ای را فراموش کردید، وعده بعدی را دو برابر نکنید. پزشک شما مسلماً شما را در طول دوره درمان مورد بررسی از طریق آزمایش خون و دیگر تست‌های هورمونی قرار خواهد داد. این تست‌ها را جدی بگیرید.

در مورد مصرف دوزهای فراموش شده، اگر ساعت مصرف دوز فراموش شده تا دوز بعدی طولانی است، هر زمان که توانستید دوز فراموش شده را مصرف کنید اما اگر فاصله زمانی اندک است از خوردن دوز دو برابر در وعده بعدی نیز پرهیز کنید.

مصرف دوز بالای این دارو در وعده‌های مختلف می‌تواند موجب اوردوز دارویی شود. در صورت مشاهده علائم غیرمعمول سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید و آن‌ها را از مصرف دوز غیرمعمول استانوزولول روشن کنید. نشانه‌های مخصوصی برای اوردوز استانوزولول وجود ندارد.

خوردن استانوزولول به همراه هیچ غذایی محدودیت به وجود نمی‌آورد. لذا تا زمانی که پزشک شما دستور منع غذایی تجویز نکرده است می‌توانید از هر غذایی در کنار استانوزولول استفاده کنید و نگران عوارض جانبی نباشید

علائم خطرناک هنگام مصرف استانوزولول

در موارد نادری مرگ و میر به واسطه مصرف وینسترول گزارش شده که عموماً به علت مشکلات کبدی بوده است. بلافاصله اگر دچار بروز علائمی به مانند درد شکمی، مدفوع روشن، ادرار تیره، خستگی نامعمول، تهوع یا استفراغ شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید و مصرف استانوزولول را قطع کنید. علاوه بر این علائم جانبی و عوارضی در ادامه گفته خواهد شد که می‌بایست آن‌ها را جدی گرفت و به پزشک گزارش کرد. این علائم عبارت‌اند از:

  • نشانه‌های بیماری آلرژیک و حساسیت به مانند دشواری در تنفس، تورم لب‌ها، زبان و دست و صورت
  • تورم در دست و پا به خصوص مچ پا و دست
  • تغییر در شکل اندام‌های جنسی و سینه در زنان
  • تغییرات صدا، ریزش مو، رشد موهای صورت مردانه، تغییر عادت ماهانه در زنان

مشکلات دیگری هم وجود دارند که اکثراً در مصرف مکمل‌های دارویی و ورزشی به وجود می‌آیند اما می‌بایست در مورد مصرف وینسترول جدی گرفته شوند که عبارت‌اند از:

  • پوست چرب و آکنه‌های زیاد
  • مشکل در خواب
  • سردرد
  • کاهش یا افزایش ناگهانی میل جنسی

داروهای هورمونی

دوز مصرفی استانوزولول

برای درمان بیماری‌هایی به مانند آنژیودام در بزرگسالان مصرف وینسترول توصیه شده است. دوز مصرفی برای درمان ۲ میلی‌گرم به صورت خوراکی در ۳ وعده متوالی در روز است. مدت زمان مصرف استانوزولول ۱ تا ۳ ماه پیشنهاد شده است و در مدت مصرف می‌بایست تحت نظر پزشک بود.

هشدارهای مصرف استانوزولول

اگر دارای یکی از مشکلات اشاره شده در زیر هستید، قبل از مصرف استانوزولول بنا به توصیه مربی یا خودسرانه با پزشک متخصص مشورت کنید. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • سرطان پرستات
  • سرطان سینه
  • سطح بالای کلسیم در خون (هیپرکلسیمی)
  • بیماری‌های قلبی
  • سابقه حمله قلبی
  • سطح کلسترول خون بالا
  • خون‌ریزی و مشکلات لخته شدن خون در اندام‌ها
  • دیابت
  • مشکل در انعقاد خون
  • مشکلات کبدی حاد
  • مشکلات کلیوی

پزشک به شما ممکن است عدم مصرف استانوزولول را توصیه کند یا به شما در مورد مصرف کنترل شده آن هشدار دهد. در هر صورت می‌بایست به گفته‌های پزشک در مورد مصرف وینسترول به شدت توجه کنید چرا که مصرف خودسرانه موجب بروز مشکلات حاد می‌شود.

استانوزولول به عنوان داروهای خطرناک در دوران بارداری شناخته شده است. این دارو می‌تواند باعث بروز مشکلات در جنین شود. لذا مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به صورت خودسرانه ممنوع شده است.

مصرف استانوزولول برای ورزشکاران

دلیل عمده مصرف استانوزولول توسط ورزشکاران افزایش توده عضلانی در بدن است. نیمه‌عمر فعال اسـتانوزولول ۴۸ ساعت است و در دسته دارویی استروئیدها طبقه بندی می‌شود. در صورت مصرف تزریقی این دارو، احتمال بروز مشکلات کبدی با درصد بالا وجود دارد. استانوزولول، استروئیدی با خواص آنابولیک قوی و اندروژنیک متوسط هست که افزایش چشمگیری را در سنتز پروتئین ایجاد نموده و احتباس نیتروژن را بهبود می‌بخشد.

برای دستیابی به نتیجه بهتر در ورزشکاران توصیه شده است که این دارو را به همراه رژیم غذایی ۳٫۳ گرم تا ۴٫۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند. شما با مصرف استانوزولول نباید توقع نتیجه دهی زود به هنگام داشته باشید چرا که این مکمل به‌تدریج و آهسته اثرات خود را نشان می‌دهد.

مصرف ورزشکاران بر اساس نیاز روزانه آن‌ها متغیر است اما می‌توان گفت اغلب آن‌ها از دوزهای روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم وینسترول خوراکی استفاده می‌کنند. اگر استانوزولول، به صورت تزریقی مصرف می‌شود معمولاً قسمتی از دوز کلی آن به شکل خوراکی، خورده می‌شود. به این صورت که یک میلی‌لیتر از آن را با ۹ میلی‌لیتر آب ترکیب نموده و به محلولی دست می‌یابید که هر میلی‌لیتر آن برابر با ۵ میلی‌گرم اسـتانوزولول است و به صورت خوراکی خورده می‌شود.

مصرف استانوزولول برای ورزشکاران خانم

خانم‌ها بهتر است دوز مصرفی روزانه خود را در سطح ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم یا سطح ۲/۵ تا ۵ قرص ۲ میلی‌گرمی حفظ کنند. بدن خانم‌های ورزشکار به خوبی می‌تواند استانوزولول را تحمل کند اما مصرف نوع تزریقی را اصلاً توصیه نمی‌کنیم زیرا آمپول ۵۰ میلی‌گرمی دوز بالایی به شمار رفته و خطر افزایش خواص آندروژنی را به همراه دارد.

بهتر است آن‌ها قرص را به آمپول ترجیح دهند. در این صورت به راحتی می‌توانند قرص را شکسته و تقسیم‌بندی کنند اما نمی‌توانند آمپول یک سی‌سی را تقسیم کرده و در چند نوبت مختلف تزریق کنند.

مصرف دارو

عوارض جانبی مصرف استانوزولول

این دارو دارای عوارض جانبی و خطرناکی است که اگر بدون مشورت پزشک و تجویز او اقدام به استفاده از آن بکنید می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

مشکلات قلبی و عروقی

مصرف استانوزولول در برخی موارد موجب جمع شدن آب و بروز تورم در پوست می‌شود. افراد بدون سابقه مشکلات قلبی نیز با مصرف استانوزولول دچار تورم در اندام‌ها شده‌اند؛ بنابراین اگر با مصرف وینسترول شاهد بروز تورم به خصوص در مچ دست یا پا بودید به پزشک گزارش کنید.

مشکلات تناسلی و ادراری

خوردن داروهای استروئید انابولیکی موجب بروز برخی اختلالات هورمونی در دوران کهن‌سالی و حتی جوانی نیز می‌گردد. ازدیاد هورمون جنسی مردانه در افراد مسن مشکلاتی از قبیل بزرگ شدن پروستات را به همراه دارد که در نهایت باعث کاهش کنترل ادرار توسط مردان می‌شود.

در بیماران زن، مصرف استانوزولول به عنوان یک هورمون مردانه مصنوعی، موجب بروز خواص مردانه در زنان می‌شود. از جمله این عوارض کلفت شدن صدای زنانه، بروز موهای صورت، آکنه‌های پوستی و اختلالات در قاعدگی است. قطع دارو به یک‌باره موجب بروز عوارض جانبی و برگشت‌ناپذیر در زنان می‌شود. همچنین در مردان و زنان مصرف داروی وینسترول در مواردی باعث بروز مشکلات و اختلال در میل جنسی شده است.

مشکلات کبد

بیماری کبدی متعددی با مصرف خودسرانه و طولانی مدت استانوزولول گزارش شده است که باعث کاهش کیفیت زندگی و در موارد معدودی باعث مرگ و میر شده است. البته با قطع دارو و درمان این علائم کاهش و از بین رفته‌اند. لذا اگر شما شاهد یکی از علائم بیماری‌های کبدی که در گذشته به آن اشاره داشته‌ایم، بودید به پزشک خود اطلاع دهید.

رشد ناقص استخوان

در برخی موارد مصرف استانوزولول به عنوان مکمل ورزشی و دارویی باعث بروز مشکلات رشد استخوانی می‌شود؛ بنابراین در دوران رشد و بلوغ نوجوانانی که استانوزولول مصرف می‌کنند باید تحت نظر پزشک باشند تا با کاهش رشد استخوان‌های دست و پا مواجه نشوند.

بروز سرطان

در موارد معدودی مشاهده شده است مشکلات کبدی با مصرف دوز بالای اسـتانوزولول باعث رشد سلول‌های سرطانی در نواحی داخلی کلیه شده است. لذا علائم مشاهده شده در بیماری کلیه را جدی تلقی کنید و از آن پیشگیری کنید تا مشکلات بزرگ‌تر به سراغ شما و سلامتی‌تان نیاید.

مشکلات خونی

خوردن استانوزولول به صورت نظارت نشده و مازاد بر نیاز بدن باعث بروز مشکلات خونی همانند تغییر در غلظت عوامل لخته کننده خون و مدت زمان لازم برای لخته شدن آن می‌شود. همچنین گزارش شده است مصرف استانوزولول غلظت سلول‌های خونی را نیز افزایش می‌دهد.

تداخل در رشد جنین

همان‌طور که گفته شد استانوزولول به عنوان دارو ممنوعه در دوران بارداری شناخته شده است و استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع است. استفاده از هر نوع استروئید انابولیک در دوران بارداری مخصوصاً سه‌ماهه اول بارداری موجب بروز اختلال در اندام‌های جنسی جنین می‌شود. مشکلاتی که با مصرف دوز بالا استانوزولول در مادران باردار به وجود آمده است به مرور زمان و کاهش دوز از بین می‌رود، لذا اگر دوز مصرفی پایین‌تر نیز مصرف می‌شود باید توسط پزشک تحت نظر باشید.

خوردن وینسترول در دوران شیردهی نوزاد، باید بیشتر بررسی و نظر قطعی در مورد آن صادر شود چرا که تا کنون مشکلی در شیردهی مادران به کودکان با مصرف اسـتانوزولول وجود نداشته است. البته احتیاط در مورد مصرف اسـتانوزولول در دوران بارداری امری ضروری است و نباید از آن غافل شد.

تداخلات دارویی استانوزولول


در صورت مصرف داروهای مخصوص بیماری قند و انسولین و داروهای ضد انعقاد خون پزشک خود را مطلع کنید.

نکته مهم در مورد استانوزولول

در موارد نادری مصرف استانوزولول به عنوان درمان موجب بروز مشکلات کبدی و مرگ در بیماران شده است. در مدت زمان مصرف وینسترول اگر دچار مشکلاتی به مانند درد شکمی، تغییر رنگ مدفوع، ادرار تیره، خستگی نامعمول، تهوع یا استفراغ، زرد رنگ شدن پوست یا چشم را شاهد بودید، حتماً به پزشک خود مراجعه و علائم را به او اطلاع دهید. این علائم نشانگر مشکلات کبدی است.

روش نگهداری استانوزولول

استانوزولول را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید و از محیط هایی گرم و رطوبت بالا به دور نگه دارید.

separator line


بیشتر بخوانید:

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مصرف استروئید

مزایای مصرف پاراهورمون آنابول ۵ برای بدنسازی

آشنایی با قرص دیانابول و موارد مصرف آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits