دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با عوارض راینیتیدین و مشکلات حاصل از آن آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
رانیتیدین دارویی است که کاربرد اصلی آن درمان زخم معده و گاستریت می باشد


موارد مصرف و عوارض راینیتیدین

رانیتیدین دارویی است که کاربرد اصلی آن درمان زخم معده و گاستریت می باشد و در درمان کوتاه مدت زخم های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش خیم معده، حالات مرضی ترشح بیش از حد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


اگرچه مصرف این دارو برای رفع برخی مشکلات گوارشی مفید و مؤثر است، اما مصرف بیش از اندازه تعیین شده آن، می تواند موجب بروز برخی مشکلات و بیماری ها می شود.


متاسفانه امروزه در هر خانه ای قرص رانیتیدین یافت می شود و همه ما با بروز مشکلات معده بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو می نماییم و می پنداریم مصرف این دارو هیچ عارضه ای ندارد.


عوارض کلی مصرف قرص رانیتیدین


قرص رانیتیدین قرصی است که همه کسانی که مشکل معده دارند آن را می شناسند. اما متاسفانه برخی افراد مثل نقل و نبات آن را می خورند و نمی دانند چه عوارض وحشتناکی دارد. از جمله عوارض قرص رانیتیدین می توان به:

  • درد قفسه سینه
  • تب
  • گلو درد
  • احساس کوتاه شدن تنفس
  • سرفه با خلط سبز یا زرد
  • سریع کبود شدن یا خونریزی کردن
  • احساس ضعف غیر عادی
  • کند یا تند شدن سرعت ضربان قلب
  • مشکلات بینایی
  • سرخی و تاول پوستی
  • کاهش اشتها
  • زردی پوست و چشم
  • کاهش توانایی جنسی.
  • خستگی ، خواب آلودگی
  • برادیکاردی
  • کمی فشار خون
  • CHF
  • بیماری عروق محیطی
  • بثورات پوستی
  • تهوع ، استفراغ ، اسهال
  • کدر شدن ادرار و مدفوع

راینیتیدین

تاثیرات مخرب و عوارض مصرف رانیتیدین برای معده درد

  1. مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این دارو مانع جذب «کلسیم»، «منیزیم»، «اسید فولیک»، «ویتامین B12 »، «ویتامین D» خواهد شد، بنابراین، قرص رانیتیدین را تنها در مواقع مورد لزوم که پزشک به بیمار توصیه می کند، باید مصرف کرد.
  2. کمبود ویتامین B12 که ناشی از مصرف بیش از حد قرص رانیتیدین است بعد از حدود پنج سال مشخص خواهد شد.
  3. این دارو با کاهش جذب ویتامین B12 جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می کند و از جمله هضم و جذب پروتئین ها را کم می کند و افزایش خطر ذات الریه را نیز زیاد می کند.
  4. دو عارضه مهم دیگر مصرف خودسرانه رانیتیدین، اختلالات کبدی و کلیوی در دراز مدت است.
  5. شایع ترین عوارض این قرص پیدایش بثورات جلدی، گیجی، اسهال، سرگیجه و کاهش میل جنسی در درازمدت است.
  6. برخی داروها مانند کتوکونازول، داروهای ضد دیابتی خوراکی، نیفیدیپین و فنی توئین با رانیتیدین تداخل دارند و ازاین رو خودسرانه مصرف رانیتیدین را انجام ندهید.
  7. جایگزینی رانیتیدین با سایمتیدین مخصوصا برای آقایان کار اشتباهی است زیرا باعث ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه ها در آقایان میشود.

سایر عوارض جانبی حاصل از مصرف راینیتیدین


رانیتیدین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت مصرف قرص رانیتیدین، اگر سابقه واکنش های آلرژیک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و اگر علائم یک واکنش شدید آلرژیک را دارید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. علائم یک واکنش آلرژیک شامل موارد زیر است:

  • مشکلات تنفسی
  • تورم گلو یا زبان
  • تب
  • ایجاد قرمزی و جوش های پوستی

اگر تا به حال به رانیتیدین واکنش آلرژیک نشان داده اید به هیچ عنوان دوباره آن را مصرف نکنید. مصرف دوباره ی آن می تواند باعث مرگ شود.

عوارض مصرف خودسرانه رانیتیدین

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی

اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را از بدن خود پاک کنید. این امر مقدار سطح رانیتیدین بدن را افزایش می دهد و باعث بروز عوارض جانبی جدی بیشتری می شود.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی

اگر دچار مشکلات کبدی هستید یا سابقه بیماری کبدی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی فراوری کنید. بنابراین رانیتیدین در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی جدی را در پی دارد.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به پورفیری حاد (یک اختلال خونی ارثی)

اگر سابقه حمله پورفیری حاد دارید، نباید از رانیتیدین استفاده کنید. این دارو می تواند یک حمله پورفیری حاد را ایجاد کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به سرطان معده

این دارو مقدار اسید معده را کاهش می دهد که این امر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. اگر علائم شما ناشی از تومورهای سرطانی باشد، این دارو نمی تواند کمکی به درمان آن ها کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مسن

کلیه های افراد مسن ممکن است به خوبی کار نکنند. این امر باعث می شود بدن شما به آرامی دارو را پردازش و پاک کند و در نتیجه دارو به مدت بیشتری در بدن باقی می ماند که خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در موارد نادر، این دارو ممکن است باعث گیجی، افسردگی، اضطراب و توهم شود. در افراد مسن بیمار این اتفاق به وفور رخ می دهد.

عوارض مصرف رانیتیدین برای کودکان

رانیتیدین برای کودکان زیر یک ماه تحت هیچ شرایطی موثر و ایمن نیست. همچنین برای افراد زیر 18 سال که معده آن ها بیش از حد اسید تولید می کند هم موثر و ایمن نیست.

قرص معده

تداخلات دارویی رانیتیدین


ممکن است قرص رانیتیدین با برخی داروها، ویتامین یا مکمل‌های گیاهی دیگر تداخل دارویی داشته باشد. تداخل دارویی به آن معناست که دارویی یا غذایی مانع از اثرگذاری مناسب داروی دیگری شود.

برای جلوگیری از بروز این پدیده باید پزشک‌ تجویز داروهای مصرفی‌ را به‌خوبی مدیریت بکند. بنابراین قبل از اینکه پزشک بخواهد برای‌تان رانیتیدین تجویز بکند، باید درمورد داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی مصرفی‌تان به او توضیح بدهید. درمورد جزئیات تداخل رانیتیدین با سایر داروها از پزشک یا داروساز سؤال کنید.

نمونه‌ای از داروهایی که ممکن است با رانیتیدین تداخل داشته باشند، در زیر آمده است:

داروهایی که نباید همراه با رانیتیدین مصرف شوند

دلاویردین: دلاویردین را همراه با رانیتیدین مصرف نکنید. این کار می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به‌دنبال داشته باشد. رانیتیدین از سطح دلاویردین در بدن‌ می‌کاهد. این امر مانع از اثرگذاری مناسب دلاویردین در بدن می‌شود.

داروهایی که با مصرف رانیتیدین، خطر بروز عوارض جانبی‌شان افزایش می‌یابد

مصرف رانیتیدین با برخی داروها خطر بروز عوارض جانبی آن داروها را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از:

  • پروکائین‌آمید: مصرف مقادیر بالای رانیتیدین همراه با داروی پروکائین‌آمید می‌تواند موجب بروز عوارضی از این دارو بشود.
  • وارفارین: مصرف رانیتیدین همراه با وارفارین می‌تواند خطر خون‌ریزی یا تشکیل لخته‌های خونی را افزایش بدهد. اگر این داروها را هم‌زمان مصرف می‌کنید، باید پزشک‌ به‌دقت شما را تحت‌نظر داشته باشد.
  • میدازولام و تریازولام: مصرف رانیتیدین همراه با این داروها می‌تواند برای مدت زمان نسبتا طولانی موجب افزایش شدید خواب آلودگی بشود.
  • گلی‌پیزید: مصرف هم‌زمان رانیتیدین و گلی‌پیزید می‌تواند موجب کاهش قند خون‌ بشود. بنابراین با افزودن رانیتیدین به برنامه‌ی درمانی‌تان، باید بیش‌ازپیش حواس‌تان به قند خون‌تان باشد.

داروهایی که مصرف رانیتیدین تأثیرشان را کاهش می‌دهد

وقتی داروهای خاصی با رانیتیدین مصرف شوند، ممکن است به‌خوبی در بدن عمل نکنند. دلیلش این است که رانیتیدین باعث کاهش میزان آنها در بدن می‌شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از:

  • آتازاناویر: اگر مجبور هستید این دو دارو را هم‌زمان مصرف کنید، پزشک به شما خواهد گفت که با چند ساعت فاصله این دو دارو را مصرف کنید.
  • جفی‌تینیب: اگر داروهای رانیتیدین و جفی‌تینیب را هم‌زمان با داروی ضداسید بیکربنات سدیم مصرف می‌کنید، ممکن است جفی‌تینیب به‌خوبی اثر نکند. بنابراین برای مصرف هم‌زمان این دو با پزشک مشورت کنید.

نکاتی مهم در رابطه با مصرف رانیتیدین

رانیتیدین برای درمان کوتاه‌مدت و درازمدت استفاده می‌شود. اگر رانیتیدین را براساس دستورات پزشک مصرف نکنید، می‌تواند عوارض جدی به‌دنبال داشته باشد.

اگر به‌طور ناگهانی مصرف رانیتیدین را متوقف کنید یا باوجود نیازتان، اصلا آن را مصرف نکنید: ممکن است میزان اسید معده‌تان همچنان بالا بماند و درد معده‌تان حتی بدتر بشود.

اگر رانیتیدین را طبق ساعات مشخص مصرف نکنید و به برنامه‌ی مصرف آن بی‌توجه باشید: دارو به‌خوبی عمل نمی‌کند یا حتی به‌طور کامل بی‌اثر می‌شود. برای اینکه رانیتیدین به‌خوبی عمل بکند، باید همیشه مقداری از آن در بدن‌تان باقی بماند.

اگر رانیتیدین را بیش‌ازحد مصرف کنید: احتمال بیش‌مصرفی (اُوردُز) در اثر مصرف رانیتیدین نادر است. مصرف بیش‌ازحد توصیه‌شده از این دارو می‌تواند موجب بروز علائم بیش‌مصرفی بشود. اگر مقدار زیادی رانیتیدین مصرف بکنید، سطح آن در بدن‌تان به درجه‌‌ی خطرناکی می‌رسد. بیش‌مصرفی رانیتیدین علائمی مانند مشکل در راه‌رفتن و کاهش فشار خون (با علائمی مانند سرگیجه و ضعف) را به‌دنبال دارد. درصورت مصرف بیش‌ازحد با پزشک تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه بکنید.

اگر یکی از نوبت‌های مصرف رانیتیدین را فراموش کردید: اگر زود یادتان آمد، دارو را مصرف بکنید. اما اگر تنها چند ساعت تا نوبت بعدی مصرف باقی مانده، فقط به‌اندازه‌ی یک نوبت رانیتیدین مصرف بکنید. مصرف دُز دارویی ۲ نوبت در ۱ نوبت می‌تواند عوارض جانبی جدی به‌دنبال داشته باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص رانیتیدین و عوارض جانبی این دارو

علت درد معده چیست؟

موارد مصرف و عوارض قرص سایمتدین

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits