دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص آزیروسین
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آزیروسین نام دیگر آزیترومایسین یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف است که برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود.


معرفی داروی آزیروسین


آزیروسین نام دیگر آزیترومایسین یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف است که برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، خستگی و درد معده برخی از عوارض مصرف قرص آزیروسین است. آنتی‌بیوتیک‌ها از داروهای پرمصرفی هستند که در درمان عفونت‌ها توسط پزشک تجویز می‌شوند. یکی از این آنتی‌بیوتیک‌ها قرص آزیروسین است که برای عفونت تنفسی تجویز می‌شود.


عفونت تنفسی از مشکلات شایع مخصوصا در بین کودکان است. ریه‌ها اعضای حساسی هستند و نباید بیماری‌هایی که مربوط به این عضو حیاتی بدن است را نادیده بگیریم. معمولا در فصول سرد سال، این عضو آسیب‌پذیر شده و دچار عفونت می‌شود. سرماخوردگی‌های پیاپی و عدم درمان به موقع عفونت، باعث مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شود. عفونت ریه، در تنفس طبیعی اختلال ایجاد کرده و موجب بروز سرفه‌های شدید و تنگی نفس می‌شود. به جز دستگاه تنفسی، عفونت‌های باکتریایی دیگر ارگان‌های بدن را هم می‌توانند درگیر کنند. عفونت تناسلی از بیماری‌های شایع در بین خانم‌هاست که نیاز به درمان فوری دارد. در برخی مواقع عفونت تا حدی پیشرفت کرده است که بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مربوطه قابل درمان نیست. در این شرایط پزشک با توجه به ضعف و شدت بیماری، داروی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.


آزیروسین چیست؟


آزیروسین نوعی آنتی‌بیوتیک‌ است که برای درمان عفونت‌های مختلف ناشی از باکتری‌ها مانند عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوستی، عفونت گوش و بیماری‌های منتقله از راه جنسی تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد. آزیروسین به صورت قرص یا کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی موجود است.


موارد مصرف آزیروسین

آزیروسین

مقدار و نحوه مصرف قرص آزیروسین


مقدار دقیق مصرف این دارو به میزان عفونت بستگی داشته و حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول برای بزرگسالان روز اول یک دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی (دو عدد کپسول ۲۵۰ میلی‌گرم) و در روزهای بعدی به صورت یک دوز ۲۵۰ میلی‌گرمی مصرف می‌شود.


توصیه های مهم مصرف آزیروسین

  • قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید.
  • در صورت داشتن سابقه حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه مانند ایترومایسین، کلاریترومایسین یا موارد دیگر از قبیل غذاها، رنگ‌ها و مواد محافظ.
  • در صورت استفاده از هر نوع داروی دیگر به خصوص آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و منیزیم که در صورت مصرف همزمان این داروها، آزیروسین را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از آنتی اسید مصرف نمایید.
  • در صورت سابقه ابتلاء به بیماری کبدی.


مصرف آزیروسین در بارداری و شیردهی

این دارو در گروه B قرار دارد و عوارض مصرف آزیروسین در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران حاملگی باید با تجویز پزشک باشد . برخی از پزشکان معتقد هستند مصرف آزیروسین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ دندان جنین تا آخر عمر خواهد شد . (این مورد هنوز به صورت کامل مشخص نیست )

مصرف آزیروسین در دوران شیردهی : اثرات این دارو در دوران شیردهی بر روی نوزاد به صورت کامل بررسی نشده است . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف دارو و یا شیردادن به نوزاد ، با پزشک خود مشورت نمایید .

دوز فراموش شده آزیروسین

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو به محض به یاد آوردن سریعاً آن را مصرف نمایید. چنانچه تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از خوردن آن صرف نظر کرده به روال قبل باز گردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

عوارض جانبی آزیروسین

آزیترومایسین

تداخلات دارویی آزیروسین

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص آزیروسین باید بدانید

  1. قرص آزیروسین باید حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا و با شکم خالی، خورده شود.
  2. در صورت بروز تورم لب‌ها و دور چشم، کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله با یک مرکز خدمات اضطراری پزشکی تماس بگیرید.
  3. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، تنها پس از مشورت با پزشک مجاز است.
  4. حتی در صورت احساس بهبودی، دوره درمان را کامل کنید تا عفونت در بدنتان درمان شود. چنانچه پیش از مصرف تمام دارو آن را قطع کنید علایمتان ممکن است برگشت کنند.
  5. اگر ظرف ۳ روز از آغاز درمان با قرص آزیروسین هیچ احساس بهبودی نداشتید، با پزشکتان مشورت کنید.
  6. هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
  7. قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی آزیروسین تداخل داشته باشند.
  8. در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  9. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی آزیروسین، به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.
  10. مصرف این دارو در سالمندان برای کوتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. با این وجود تجویز دارو در این افراد، با احتیاط باید صورت گیرد.
  11. چنانچه مبتلا به بیماری هایی نظیر اختلال کبد و کلیه، بیماری‌های قلبی یا سطح پتاسیم پایین در خون هستید، قبل از مصرف این دراو با پزشک مشورت کنید.
  12. این دارو برای کودک زیر ۶ ماه، نباید تجویز شود.
  13. طی درمان با این دارو، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت‌های برنزه اجتناب کنید. همچنین وقتی در خارج از منزل هستید لباس محافظ و کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

نحوه نگهداری آزیروسین


دارو را دور از نور و رطوبت ، در دمای پایین تر از 30 درجه سانتی گراد و درون جعبه نگهداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک کلاریترومایسین (Clarithromycin)

معرفی کامل آنتی بیوتیک جمی فلوکساسین (Gemifloxacin)

آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۶ ماه پیش
سلام من یک ماه از این دارو استفاده می کنم اما دیروز بعد از مصرف این دارو معدم به شدت درد گرفت و هیچی نتونستم بخورم صبح وقتی بیدار شدم چشمام سیاهی رفت و من از هوش رفتم وحالم بهم خورد و بی اختیاری ادرار گرفتم.
حالم اصلا خوب نیست.ممکنه حساسیت داده باشم
0
0
ملیکا | ۵ سال پیش
یکبار من باعلایم شبیه سرماخوردگی رفتم پیش دکتر عمومی گفت گلوت پاکه عفونت نداره بهم دگزا داد و همین آزیترومایسین با اینکه تاکید کردم دردوران شیر دهی هستم وقتی رفتم داروخانه دیدم ۵ بسته !!! آزیترومایسین تجویز کرده!!!!دگزا که زدم فرداش خوب شدم و بسته های آنتی بیوتیک توی گنجه منقضی شدهنوزکه هنوزم تواین فکرم ک یک پزشک تا چ حد می‌تونه نامتعهد و بی شرف باشه ونسبت به سلامت بیمار بی مسولیت تازه این یک مورد ساده از هزارانست
0
0

hits