دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل دارویی در مورد داروی ونلافاکسین
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
ونلافاکسین برای درمان اختلال مهم افسردگی، اضطراب و اختلال ترس استفاده می شود.

معرفی داروی ضد افسردگی ونلافاکسین


ونلافاکسین (Venlafaxine) جزء گروه داروهای ضدافسردگی و از داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین (SSNRIs) می باشد. ونلافاکسین برای درمان اختلال مهم افسردگی، اضطراب و اختلال ترس استفاده می شود.

نام تجاری: افکسور (Effexor)

موارد مصرف ونلافاکسین

  • درمان افسردگی
  • اختلالات اضطراب عمومی
  • فوبیای اجتماعی

مکانیسم اثر ونلافاکسین

ونلافاکسین باعث مهار انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین در پایانه های عصبی مغز می گردد و به مقدار کمتر مهار کننده بازجذب دوپامین نیز هست.


ونلافاکسین و متابولیت فعال آن O-desmethylvenlafaxine تاثیر چندانی بر گیرنده های موسکارینک کلینرژیک - هیستامین اچ۱ و آلفا آدرنرژیک ندارد

فارماکوکینتیک ونلافاکسین

ونلافاکسین به راحتی از دستگاه گوارشی جذب می شود. پس از مصرف خوراکی تحت متابولیسم عبور اولیه کبدی وسیعی قرار می گیرد که به تشکیل متابولیت های فعال مثل O دسمتیل وفلافاکسین که از طریق ایزوآنزیم CYP2D6 , P4S0حاصل می شود، می انجامد. CYP3A4 نیز در آن دخیل است حداکثر سطح پلاسمایی وفلافاکسین و O دسمتیل وفلافاکسین به ترتیب حدود 2 و 4 ساعت پس از یک دوز حاصل می شود. باند پروتئینی این دارو و متابولیت هایش پایین است. نیمه عمر حذفی این دارو 5 ساعت بوده، عمدتاً به فرم متابولیتی از طریق ادرار دفع می شود، حدود 2% آن نیز از مدفوع دفع می شود

ونافلکس

نکات مهم پیش از مصرف ونلافاکسین


قبل از مصرف این دارو به موارد زیر توجه کنید:

اگر به ونلافاکسین یا desvenlafaxine آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید.

برخی داروها ممکن است با ونلافاکسین تداخل داشته باشند و منجر به شرایط حادی شود که سندروم سروتونین نامیده می شود. اگر از داروهای مخدر، فراورده های گیاهی یا داروهای افسردگی، بیماری روانی، بیمارى پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی یا پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید. برای اینکه مطمئن شوید مصرف ونلافاکسین برای شما بی خطر است اگر موارد زیر را دارید حتما به پزشک معالج خود خبر دهید:

  1. اختلالات دو قطبی
  2. تشمع کبدی یا دیگر بیماری های کبدی
  3. بیماری کلیوی
  4. بیماری قلبی ، فشار خون بالا، کلسترول بالا
  5. دیابت
  6. گلوگوم زاویه محدود
  7. سابقه صرع
  8. خونریزی یا اختلال لخته شدن خون
  9. سطح پایین سدیم در خون
  10. اگر در حال تغییر داروهای ضدافسردگی دیگر به ونلافاکسین هستید.

افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید باید پزشک شما به صورت مرتب فرآیند طول درمان را بررسی کند. خانواده و اطرافیان شما نیز باید در مورد تغییرات خلقی حاصل از این دارو هشیار باشند.

مصرف داروی ونلافاکسین برای افراد زیر 18 سال تایید نشده است.

نحوه مصرف ونلافاکسین

  • ونلافاکسین را دقیقا مطابق دستور پزشکان مصرف کنید. تمام دستورات برچسب را دنبال کنید.
  • این دارو را بیشتر یا کمتر از مقدار تعیین شده توسط پزشکتان مصرف نکنید.
  • ونلافاکسین باید همراه با غذا مصرف شود. سعی کنید دوز خود را در یک ساعت مقرر و منظم از هر روز مصرف کنید.
  • از شکستن، جویدن یا باز کردن قرص روکش دار یا کپسول اکیدا پرهیز کنید. آن را بطور کامل ببلعید.
  • برای بلع راحت تر کپسول های روکش دار، می توانید کپسول را باز کرده و محتوای آن را در مقدار کمی پوره سیب بریزید. تمام مخلوط را بدون جویدن ببلعید و آن را برای استفاده بعدی نگهداری نکنید.
  • بهبود علائم شما می تواند چند هفته طول بکشد. استفاده از داروها را طبق دستور پزشکتان ادامه دهید. استفاده ونلافاکسین را بدون مشورت پزشکتان قطع نکنید. توقف ناگهانی این دارو می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.
  • در طول مصرف ونلافاکسین، فشار خون شما باید به طور منظم اندازه گیری شود.

مقدار مصرف ونلافاکسین

الف) افسردگی.

بزرگسالان: ابتدا mg 75 خوراکی روزانه در 2 الی 3 دوز منقسم همراه غذا. دوز را می‌توان بر حسب تحمل بیمار و نیاز وی هر 4 روز mg 75 افزایش داد. در افراد با افسردگی متوسط حداکثر دوز mg 225 در روز است. در بیماران با افسردگی شدید دوز را می‌توان تا mg 375 در 3 دوز منقسم افزایش داد. برای اشکال دارویی با رهش کنترل شده بهتر است از دوز mg 37.5 در روز آغاز شود ولی می‌تواند با دوز mg 75 روزانه هم تجویز شود. دوز را می‌توان mg 75 هر 4 روز تا حداکثر mg 225 در روز افزایش داد.


ب) اختلال اضطراب عمومی.
بزرگسالان: ابتدا mg 75 خوراکی روزانه از شکل کنترل شده استفاده می‌شود. دوز را می‌توان حداقل هر 4 روز mg 75 تا mg 225 در روز افزایش داد.


پ) اختلال پانیک.


بزرگسالان: ابتدا mg 37.5 از کپسول پیوسته رهش خوراکی تا یک هفته تجویز و سپس به mg 75 در روز رسانده شود. اگر بیمار پاسخ مناسب را دریافت نکند، دوز را می‌توان حداکثر mg 75 هر هفته تا mg 225 در روز افزایش داد.


ت) پیشگیری از عوامل اختلال افسردگی.


بزرگسالان: 100 تا mg 200 در روز از اشکال عادی و یا mg 225-75 از شکل با رهش کنترل شده در روز خوراکی.
تنظیم دوز: برای بیماران با اختلالات کبدی دوز را تا 50% کاهش دهید. برای بیماران با نارسایی متوسط کلیوی (70-10 ClCr) دوز دارو را 25 الی 50% کاهش دهید. برای بیماران تحت همودیالیز دوز را 50 % کاهش دهید.

قرص ونالافاکسین

مصرف ونلافاکسین در بارداری



C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مصرف ونلافاکسین در شیردهی

این دارو در شیر ترشح می‌شود بنابراین ممکن است نیاز باشد با داروی دیگر جایگزین شده یا شیردهی قطع شود. قبل از مصرف دارو در این دوران حتماً با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض جانبی ونلافاکسین


در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به ونلافاکسین، از قبیل بثورات پوستی یا کهیر، تنفس دشوار، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو، سریعا به بیمارستان مراجعه یا با اورژانس تماس بگیرید.


هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی از قبیل تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات پانیک، خواب آلودگی و یا احساس تحریک پذیری، آشفتگی، خصم، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی بیشتر، یا داشتن افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید سریعا با پزشکتان تماس بگیرید:

  • تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم، یا دیدن هاله در اطراف روشنایی ها
  • کبودی یا خونریزی آسان (خونریزی بینی، خونریزی لثه)، خون در ادرار یا مدفوع، سرفه های خونی
  • سرفه، تنگی قفسه سینه، مشکل تنفسی
  • تشنج
  • سطح پایین سدیم در بدن: سردرد، سرگیجه، لکنت زبان، ضعف شدید، استفراغ، توهم، احساس نا امنی، تنفس آهسته
  • واکنش شدید سیستم عصبی: انقباض شدید عضلات (سفت و سخت)، تب بالا، عرق کردن، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزش، احساس از حال رفتن
  • اگر علائم سندرم سروتونین از قبیل بی قراری، توهم، تب، تعریق، لرز، تپش قلب، انقباض عضلانی، تکان خوردن، از دست دادن تعادل و هماهنگی، تهوع، استفراغ یا اسهال را داشتید، بلافاصله با کمک های اولیه و اورژانس در تماس باشید.

عوارض جانبی معمول ونلافاکسین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات بینایی
  • تهوع، استفراغ، اسهال
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • خشکی دهان، خمیازه
  • سرگیجه، سردرد، اضطراب، احساس عصبیت
  • تپش قلب، لرز یا لرزش شدید
  • مشکلات خواب (بی خوابی)، خواب های عجیب، احساس خستگی
  • افزایش تعریق
  • کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، یا اختلال در ارگاسم

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگری هم مشاهده شود. در مورد عوارض جانبی خود با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر ونلافاکسین بر آزمایشات تشخیصی


ونلافاکسین می تواند به طور اشتباه منجر به مثبت شدن نتیجه آزمایش غربالگری اعتیاد شود. اگر برای تست غربالگری اعتیاد نمونه ادرار می دهید، به فرد مربوطه در آزمایشگاه اطلاع دهید که این دارو را مصرف می کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف ونلافاکسین


به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک هستید، می توانید از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده از مصرف بیشتر دارو پرهیز کنید.

در صورت بروز اووردوز (سوء مصرف) ونلافاکسین


در صورت اوردوز سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید.

موارد منع مصرف ونلافاکسین


نوشیدن الکل با این دارو می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) برای تسکین درد، آرتریت، تب و یا تورم، پزشک خود اطلاع دهید. این موارد شامل آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و.. می شود. استفاده از یک NSAID با ونلافاکسین می تواند سبب کبودی یا خونریزی آسان شود.

ونلافاکسین می تواند افکار یا واکنش های شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کار هایی که به هوشیاری نیاز دارند بسیار مراقب باشید.

داروی ونلافاکسین

تداخلات دارویی ونلافاکسین


مصرف این دارو همراه با دیگر داروهای خواب آور می تواند اثر آن را بدتر کند. قبل از مصرف ونلافاکسین با قرص خواب، داروهای مسکن، منبسط کننده های عضلانی یا داروهای اضطراب، افسردگی و یا تشنج با دکتر خود مشورت کنید.


بسیاری از داروها می توانند با ونلافاکسین تداخل داشته باشند. همه تداخلات ممکن در این جا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید یا مصرف آن ها را شروع یا قطع کرده اید، به ویژه موارد زیر، پزشک خود را مطلع سازید.

  • هر داروی ضدافسردگی دیگر
  • سایمتیدین
  • هوفاریقون
  • ترامادول
  • تریپتوفان (گاهی اوقات L-tryptophan نامیده می شود)
  • رقیق کننده های خون: وارفارین، کومادین، جانتوون
  • داروهای درمان اختلالات خلقی، اختلالات فکری، یا بیماری های روحی: بوسپیرون، لیتیوم و بسیاری موارد دیگر
  • داروهای سردرد میگرنی: سوماتریپتان، زولمیتریپتان و...

هشدار ها در مورد مصرف ونلافاکسین


1- استفاده محتاطانه در بیماران با اختلال کبدی یا کلیوی متوسط تا شدید و تنظیم دوز در این افراد الزامی است.
2- در بیماران با تاریخچه اخیر MI یا بیماری قلبی ناپایدار و در کسانی که افزایش ایست قلب باعث تشدید بیماری قلبی می شود باید محتاطانه مصرف می شود.
3- مونیتورینگ فشار خون توصیه می شود (بدلیل هیپرتانسیون وابسته به دوز ناشی از این دارو).
4- در بیماران با تاریخچه صرع بایستی با احتیاط تجویز شود و در صورت ایجاد تشنج، بایستی دارو قطع گردد.
5- در بیماران با تاریخچه خونریزی گوارشی، مانیا یا هیپومانیا بایستی احتیاط کرد.
6- مونیتورینگ دقیق بیماران دچار افزایش فشار داخل چشمی یا بیماران در معرض خطر گلوکوم زاویه بسته توصیه می شود.
7- بیمار در صورت بروز راش، کهیر یا واکنش های آلرژیک دیگر حتماً با پزشک مربوطه تماس بگیرد.
8- بیماران بایستی در طی مراحل اولیه درمان ضد افسردگی دقیقاً تحت نظر باشند تا زمانیکه بهبود افسردگی از لحاظ بالینی قابل ملاحظه باشد چرا که ریسک خودکشی در بیماران افسرده بالاست.
9- بدلیل تأثیر دارو بر عملکردهای مهارتی، در صورت بروز چنین حالاتی خودداری از رانندگی و کار با ماشین آلات توصیه می شود.
10- به بیماران خصوصاً افراد مسن بایستی در خصوص احتمال ایجاد گیجی و بی تعادلی ناشی از این دارو توضیح داده شود.
11- علائم ناشی از قطع ناگهانی وفلافاکسین شامل: احساس خستگی، خواب آلودگی، سردرد، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، گیجی، خشکی دهان، اسهال، بیخوابی، آشفتگی، اضطراب، عصبانیت، کونفوزیون، هیپومانیا، پارستزی، تعریق و سرگیجه است. لذا به منظور پیشگیری از این عوارض بایستی قطع دارو بتدریج بوده تا علائم ترک به حداقل برسد.

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری هنگام مصرف ونلافاکسین

  1. بیماران بایستی در طی مراحل اولیه درمان ضد افسردگی دقیقاً تحت نظر باشند.
  2. به خانواده بیمار یادآوری کنید تا بیمار را به دقت از لحاظ تشدید علائم بیماری یا افکار خودکشی تحت نظر داشته باشند.
  3. به بیمار بیاموزید علائم آلرژی و حساسیت به دارو همچون بثورات جلدی را گزارش دهد.
  4. در بیماران با تاریخچه اخیر MI یا بیماری قلبی ناپایدار و در کسانی که افزایش ایست قلب باعث تشدید بیماری قلبی می‌شود باید محتاطانه مصرف شود.
  5. در بیماران با تاریخچه صرع بایستی با احتیاط تجویز شود و در صورت ایجاد تشنج، بایستی دارو قطع گردد.
  6. در بیماران با تاریخچه خونریزی گوارشی، مانیا یا هیپومانیا بایستی احتیاط کرد.

شرایط نگهداری ونلافاکسین


این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

آشنایی با موارد مصرف قرص ضد افسردگی دوسولپین

روش های از بین بردن افسردگی بدون دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits