دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باورنکردنی ژل آکدین دینه برای درمان آکنه
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ژل آکدین دینه برای رمان موارد خفیف تا متوسط آکنه ولگاریس مورد استفاده قرار می گیرد


معرفی ژل آکدین دینه


ژل آکدین دینه برای رمان موارد خفیف تا متوسط آکنه ولگاریس ، درمان کمکی در موارد شدید آکنه ولگاریس و همچنین درمان ضایعات التهابی ناشی از آکنه روزاسه بکار می رود.


یکی از گسترده‌ترین بیماری‌های پوستی آکنه نام دارد. علت به وجود آمدن لکه‌ها و جوش‌ها، به ویژه در صورت، شانه، پشت، گردن، قفسه سینه، آکنه است. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد اما شایع‌ترین آنها به شکل نقاطی سر سفید و سرسیاه یا نقاط بزرگتر مانند کیست و برآمدگی می‌باشد. آکنه خطرناک نیست، اما ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی روی پوست شما شود.


علائم آکنه معمولا در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند و معمولا اکثر نوجوانان این علائم را تا اواسط دهه بیست زندگی‎شان تجربه می‌کنند. با این وجود، در بعضی افراد ممکن است با توجه به هورمون‌های بدن‌شان برای مدت طولانی این پروسه ادامه یابد. زنان نسبت به مردان آکنه را به صورت خفیف تا متوسط تا نهایتا ۳۰ سالگی تجربه می‌کنند. شایان ذکر است که اگر پوست شما تمایل به چرب شدن داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض این بیماری باشید.


گرچه عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد این وضعیت پوستی می‌شود، اما اکثر متخصصان معتقدند آکنه به طور عمده با افزایش سطح هورمون آندروژن به نام تستوسترون به وجود می‌آید که در طی بلوغ اتفاق می‌افتد. افزایش سطح آندروژن باعث می‌شود که غدد چربی زیر پوست شما رشد کنند. این غدد بزرگ شده سبب تولید مایعی می شود و این مایع صمغ مانند با سلول های مرده پوست مخلوط می‌شود و هر دو ماده یک پلاگین در فولیکول ایجاد می‌کنند. هنگامی که این فولیکول به سطوح پوست شما نزدیک می‌شود، در واقع زمانی است که شما نقاط سرسفید یا سرسیاه را روی پوست خود تجربه می‌کنید.

اثرات درمانی و فارماکولوژی ژل آکدین دینه


مطالعات زیادی روی اسانس درخت چای صورت گرفته که همگی آنها بر فعالیت ضد میکروبی آن دلالت دارند. اسانس درخت چای بر طیف وسیعی از میکروارگانیسمهای ایجاد کننده عفونتهای سطحی پوست اعم از باکتریها، قارچها و مخمرها موثر است. اثر ضد میکروبی اسانس درخت چای عمدتا ناشی از تاثیر آن بر غشای سلولی و دیواره سلولی میکروارگانیسمها و القای اتولیز می باشد. براساس مطالعات بالینی، اثربخشی اسانس درخت چای با غلظت 5% در درمان آکنه ولگاریس به اثبات رسیده و تاثیر اسانس درخت چای در رفع التهابات پوستی ناشی از هیستامین نشان داده شده است. این فرآورده با دارا بودن 1% مترونیدازول جهت درمان پاپولها و پوستولهای التهابی آکنه روزاسه نیز استفاده می شود .


اجزاء و مواد موثره ژل آکدین دینه


ژل آکدین حاوی 5% اسانس درخت چای Melaleuca alternifolia می باشد که بر مبنای حداقل %1.5 ترپینن – 4 – ال استاندارد شده است. این ژل همچنین دارای 1% مترونیدازول است.

آکدین

دستور مصرف ژل آکدین دینه

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می نماید اما روش و مقدار مصرف معمول دارو به شرح زیر است :

  • پس از شستشوی محل با مواد پاک کننده ضعیف و غیر حساسیت زا ، حداکثر تا 9 هفته روزی 2 بار بر روی موضع بمالید .
  • از تماس فرآورده با چشم یا استعمال آن در اطراف چشم خودداری کنید.

عوارض جانبی ژل آکدین دینه


عارضه جانبی شایع با مصرف فرآورده های حاوی اسانس درخت چای، درماتیت تماسی آلرژیک است که ممکن است در بعضی افراد بدنبال مصرف فرآورده بروز نماید. از سایر عوارض احتمالی به دنبال مصرف آکدین، می توان به تحریک خفیف، خشکی پوست، سوزش، خارش و اشک ریزش در صورت مصرف در نزدیک چشم اشاره نمود.

استعمال فرآورده در سطح وسیع به دلیل وجود درصد بالای اسانس تی تری ممکن است باعث بروز سردرد شود.

در مطالعه بالینی مقایسه ای بین فرآورده های 5 درصدی از اسانس درخت چای و بنزوئیل پروکسید، معلوم شده است اسانس درخت چای با اثر درمانی مشابه بنزوئیل پراکسید دارای اثرات جانبی کمتری می باشد.

تداخلات دارویی ژل آکدین دینه


در مصرف موضعی، تداخل گزارش نشده است.

موارد منع مصرف ژل آکدین دینه

  • از استعمال این فرآورده برروی پوست دچار اگزما خودداری کنید.
  • در صورت بروز حساسیت یا آلرژی به هر کدام از مواد فرمولاسیون مصرف فرآورده را کاهش داده یا قطع نمایید .
  • در اطفال کاربرد درمانی ندارد .

مصرف ژل آکدین دینه در بارداری و شیردهی


مدارک کافی مبنی بر بی خطر بودن استفاده از این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی موجود نمی باشد.

نکات قابل توجه برای پیشگیری از آکنه

  • صورت خود را به طور مرتب بشویید.

از پاک‌کننده‌های بدون الکل استفاده کنید تا روغن اضافی، گرد و خاک و عرقی که روزانه بر روی پوست‌تان می‌نشیند را پاکسازی کنید. انجام این کار به طور منظم، اما نه بیش از دوبار در روز به شما پیشنهاد می‌شود.

  • لکه‌ها و جوش‌های خود را فشار ندهید

این کار شاید جای زخم را از بین ببرد اما لکه‌ها را گسترش می‌دهد. شما در طول روز چیزی حدود ۳۰۰۰ بار صورت خودت را لمس می‌کنید، بنابراین حتی اگر شما جز افرادی نیستید که جوش‌های خود را فشار می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که همیشه دست‌هایتان در زمان لمس پوست‌تان پاکیزه باشد.

  • آرایش خود را محدود کنید

بسیاری از افراد وسوسه استفاده از لوازم آرایشی برای پوشاندن جوش‌های خود را دارند، اما با انجام این کار ممکن است منافذ پوست خود را مسدود کنید و موجب شیوع بیماری شوید. در صورت نیاز به آرایش از میزان کم یا لوازم آرایشی معدنی برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید. اجتناب از لوازم آرایش چرب با پایه‌های سنگین و استفاده از محصولات ارگانیک، خالص و بدون عطر پیشنهاد ما برای حفظ پوست شماست.

  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید

خوردن مواد غذایی ناسالم به طور مرتب می‌تواند تاثیر منفی روی پوست شما داشته باشد. برای داشتن پوستی بدون آکنه، از سریع خوردن غذا خودداری کنید و در رژیم غذایی‌تان از لبنیات، نان سفید، غلات صبحانه و برنج سفید استفاده نکنید.

  • محدود کردن آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن باعث می‌شود که پوست شما خشک شود و این موجب می‌شود که شما استفاده از روغن‌ها را برای چرب کردن پوست‌تان به کار بگیرید و این بدان معنی است که شما ممکن است با مشکلات جدیدی روی پوست خود مواجه شوید.

  • ورزش روزانه

ورزش موجب تنظیم سطح هورمون‌های شما می‌شود، اکسیژن را به سلول‌های پوست شما منتقل می‌کند و بافت‌های سلولی مرده را از پوست شما دور می‌کند.

شرایط نگهداری ژل آکدین دینه

  • در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
  • دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

۲۴ ماسک صورت خانگی ضدجوش و آکنه و لایه بردار

آیا سرکه سیب برای درمان آکنه موثر است؟

مینوسایکلین آنتی بیوتیک ضد آکنه !

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits