دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص کتوتیفن برای چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

موارد مصرف قرص کتوتیفن (Ketotifen) و عوارض جانبی این دارو

قرص کتوتیفن برای چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کتوتیفن؛ داروی ضدحساسیت و ضدآسم : کتوتیفن در درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و ... بکار میرود - با دلگرم همراه باشید تا با فواید قرص کتوتیفن و موارد مصرف این دارو آشنا شوید.

قرص کتوتیفن و آنچه باید در مورد آن بدانید

قرص کتوایفن یکی از داروهای بیماری آسم می باشد این دارو شدت و تکرار حملات آسم را در کنار دیگر داروهای ضد آسم کاهش می دهد. در این مقاله اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی و احتمالی آن را مورد بررسی قرار می دهیم. کتوتیفن (Ketotifen) از خانواده آنتی‌هیستامین‌هاست که برای درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و همچنین پیشگیری از آسم تجویز می‌شود. سرگیجه و ضعف برخی از عوارض مصرف این دارو است.

کتوتیفن چیست؟

زمانیكه این دارو به همراه سایر داروهای ضد آسم مصرف گردد، دفعات، شدت و علائم آسم را كاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که این دارو در حملات آسم استفاده نمی‌شود و فقط برای پیشگیری موثر است.

کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.

مکانیسم اثر کتوتیفن

يك داروي مشابه كرومولين با اثرات ضدهيستامين با خواص ضدآنافيلاكسي است .

فارماکوکینتیک کتوتیفن

از راه خوراكي به خوبي جذب مي شود و اثرش تا 12 ساعت باقي مي ماند. شروع اثر پيشگيري كننده دارو آهسته مي باشد. براي رسيدن به بيشينه اثر دارويي 6-4 هفته زمان لازم است.

کتوتیفن

موارد مصرف و نحوه مصرف داروی کتوتیفن

  • پیشگیری از آسم برونشت که با علایم حساسیتی همراه می باشد.
  • پیشگیری و درمان حساسیت ورم غشاء مخاطی بینی، واکنش های حساسیت پوستی و دیگر حساسیت های ظاهر شده.

این دارو را با استفاده از دهان و بطور معمول روزی دوبار مصرف کنید. قرص ها را خرد نکنید و آن ها را نجوید. برای تاثیرگذاری بیشتر کتوتیفن باید روزانه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را متوقف نسازید مگر اینکه پزشک شما از شما بخواهد. برای کاهش تاثیر خواب آلودگی قرص کتوتیفن ممکن است دوز مصرفی آن در طول هفته اول به تدریج کاهش یابد.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما تاثیرات عالی و شگرف این دارو را مشاهده کنید. پس از دو تا سه ماه استفاده از این دارو، پزشک شما ممکن است به تدریج دوز مصرفی دیگر داروهای آسم را کاهش دهد. با دقت از دستورات پزشک خود پیروی نمایید. اگر از دارو بیش از دوز معمول استفاده کردید بلافاصله با بخش کنترل سموم در اطراف خود تماس بگیرید.

علایم استفاده بیش از حد دارو می تواند خواب آلودگی غیر معمول، سرگیجه، ضربان قلب سریع، غش، تشنج و از دست دادن سطح هوشیاری باشد.اگر یک دوز مصرفی خود را از دست دادید در اسرع وقت آن را بخورید. اگر تقریبا به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک می باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و به برنامه معمول خود برای مصرف آن بازگردید. هیچگاه از دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

دوز معمول مصرف قرص کتوتیفن

دوز این دارو برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. از دستورات پزشک و یا اطلاعات دارویی روی بسته قرص پیروی کنید. اطلاعات جمع آوری شده در این بخش تنها شامل دوز میانگین مصرفی این دارو می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، ان را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک شما بخواهد. مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهای مصرفی روزانه، زمان مجاز بین دوزها و طول زمان مصرف دارو به شرایط پزشکی شما بستگی دارد.

افراد بزرگسال و کودکان بیشتر از 3 سال باید دو بار در روز هر بار یک قرص کتوتیفن 1 میلی گرم استفاده کنند. یک عدد را در صبح و دیگری را در عصر مصرف نمایند. دوز مصرفی دارو در نوزادان و کودکان 6 ماهه تا 3 ساله به وزن بدن آن ها بستگی دارد و باید توسط پزشک تعیین گردد. معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن آن ها 0.05 میلی گرم و دوبار در روز باید مصرف شود. برای این دسته از افراد نیز باید یک عدد در صبح و دیگری در عصر میل شود.

کتوتیفن

واکنش های دارویی

اگر از داروهای با نسخه و یا بدون تجویز پزشک استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. این دارو ها عبارتند از: داروهای خوراکی برای بیماران دیابتی. همچنین داروهای که ممکن است باعث خواب آلودگی شوند: قرص خواب، داروهای ضد افسردگی، داروهای آرامبخش، آنتی هیستامین، شل کننده های عضلانی، تسکین دهنده های درد، داروهای ضد تشنج، داروهای سرفه و سرماخودگی که ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از هیچ یک از داروها را بدون اجازه پزشک و یا متخصص متوقف و یا آغاز نکنید.

احتیاط در مصرف کتوتیفن

قبل از استفاده از قرص کتوتیفن تاریخچه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید که این موارد عبارتند از: حساسیت ها (بویژه حساسیت های دارویی). مصرف الکل را محدود سازید زیرا ممکن است عوارض جانبی دارو را تشدید کند. در اجرای کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارید احتیاط کامل کنید. کاهش دوزهای کورتیکواستروئید باید با دقت تحت نظر پزشک و یا متخصص انجام گیرد.

این دارو در دوران حاملگی تنها در مواردی باید مورد استفاده قرار گیرد که استفاده از آن ضروری باشد. در مورد فواید و عوارض آن با پزشک مشورت کنید. داروی کتوتیفن به شیر مادر وارد می شود و از آنجا که خطرات احتمالی برای نوزاد دارد برای استفاده از آن زنان شیرده باید با پزشک مشورت کنند.

عوارض جانبی و احتمالی مصرف داروی کتوتیفن

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • اختلال در خواب یا تب
  • اضافه وزن غیر معمول
  • دل درد
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • کج خلقی
  • تحریک پذیری غیر معمول
  • عصبانیت

اگر این عوارض جانبی ادامه یافت یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علایمی غیر از علایم ذکر شده را متوجه شدید با پزشک و یا متخصص خود تماس بگیرید.

این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با قرص های کتوتیفن جمع آوری شده است. قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

توجه: در نوزادان و كودكان 6 ماه تا 3 سال پزشک میزان مصرف را بر اساس وزن كودک تعیین می‌كند.

قرص کتوتیفن و فواید این دارو

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

  1. در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و صرع قبل از مصرف دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  2. چنانچه در دوران باداری یا شیردهی هستید درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. به طور کلی در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی‌گردد.
  3. دوره درمان را کامل کنید.
  4. این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی و گیجی گردد لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.
  5. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این كه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد.
  6. در صورت داشتن حساسیت دارویی و غذایی شدید قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  7. اگرچه كتوتیفن را می‌توان همراه با غذا یا به تنهایی میل نمود اما توصیه می‌شود آن را با غذا یا بلافاصله پس از غذا میل نمایید.
  8. چنانچه پزشک برای شما رژیم غذایی خاصی را تعیین کرده است از آن به دقت پیروی کنید.
  9. چنانچه متوجه هرگونه تغییر در نتایج آزمایش خون یا ادرار خود شدید، فورا مراتب را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.
  10. در صورت ظهور بثورات پوستی، کهیر، خونریزی یا کبودشدگی غیرمعمول مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
  11. الکل حالت خواب‌آلودگی و گیجی این دارو را تشدید می‌کند.
  12. حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits