دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض قرص دیان 35 برای خانم ها
15
زمان مطالعه: 14 دقیقه
قرص دیان 35 (سیپروترون کمپاند) برای درمان خانم هایی است که هورمون اندروژن زیادی تولید می کنند استفاده می شود

معرفی کامل قرص دیان 35

قرص دیان 35 (سیپروترون کمپاند) برای درمان خانم هایی است که هورمون اندروژن زیادی تولید می کنند استفاده می شود؛ این هورمون موجب رشد موهای ناخواسته و یا از دست دادن مو می شود. این شرایط همراه با التهاب و جوش های صورت می باشد. قرص دیان علائم مربوط به اندروژن را کاهش می دهد در حالی که قرص هایی مثل آنتی بیوتیک قادر به کاهش آن نبودند. این قرص ها همزمان با کاهش اثر اندروژن برای جلوگیری از بارداری نیز استفاده می شوند اما نباید فقط برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. قرص های دیان برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که به دلیل اندروژن زیاد ایجاد میشود و همراه با جوش و موهای ناخواسته است، استفاده می شوند.علاوه بر این دیان در آن دسته از زنانی مصرف می شود که دارای جوش غرور جوانی هستند و در عین حال مایل اند که از یک روش جلوگیری هورمونی هم استفاده کنند.


قرص سیپروترون کمپاند یا قرص دیان دارای دو جزء است؛ یک جزء آنتی آندروژنی یا همان سیپروترون به میزان 2میلی گرم و یک جزء استروژنی یعنی اتینیل استرادیول به میزان 3 میکرو گرم. از جزء ضد آندروژنی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم و هیرسوتیسم (پرمویی) در زنان استفاده می‌شود.


قرص دیان همچنین می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار بگیرد . قرص دیان حاوی پروژسترون و هورمون است و بنابراین مشابه قرص های خوراکی کنترل بارداری شناخته شده کار می کند و در ترکیب با دیگر قرص های ضد بارداری هورمونی نباید استفاده کرد.


ترکیبات قرص دیان 35

قرص دیان ترکیبی از : یک جزء استروژنی + یک جزء آنتی آندروژن است.
Cyproterone Acetate 2 mg +Ethinylestradiol 35 mcg
طبقه‌بندی فارماكولوژیك: تركیب استروژن و پروژستین.
طبقه‌بندی درمانی: ضد آندروژن، جلوگیری كننده از بارداری.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده X

قرص دیان

مکانیسم‌ اثر قرص دیان 35

قرص دیان حاوی ترکیب اتیل استرادیول ، یک استروژن مصنوعی و کیپروتن استات، که از پروژسترون به دست می آید و ضد اندروژن می باشد، است. این هورمون ها اثر اندروژن را از بین می برند و از بارداری نیز جلوگیری می کنند. اگرچه اندروژن به عنوان هورمون مردانه در نظر گرفته می شود اما در خانم ها نیز به مقدار خیلی کم تولید می شود. اندروژن در بدن خانم ها وظایف مختلفی دارد از جمله تغییرات ایجاد شده در سن بلوغ مثل رشد مو در بعضی قسمت ها، جلوگیری از از دست دادن استخوان. در برخی خانم ها اندروژن به مقدار زیادی تولید می شود که باعث رشد موهای ناخواسته و جوش می شود. کیپروتن موجود در قرص از تولید اندروژن جلوگیری می کند و اثرات آن مانند جوش و موهای ناخواسته را نیز کاهش می دهد. ترکیب استروژن و پروژسترون موجود در قرص از تخمک گذاری جلوگیری کرده بنابراین تخمک های بارور قادر به کاشت و رشد در رحم نیستند همچنین باعث ضخیم شدن لوله رحم می شود بنابراین اسپرم نمی تواند از آن عبور کند.


دیان 35 برای درمان هورمونی تغییر جنسیت


کیپروترون موجود در قرص دیان به عنوان ماده ای برای اسپیرونولاکتون استفاده می شود که ماده ای ضد اندروژن می باشد که باعث درمان هورمونی مونت سازی می باشد.

موارد و مقدار مصرف دیان 35

الف) درمان آكنه شدید و پرمویی

درمان آکنه شدید و مقاوم به درمان طولانی مدت با آنتی‌بیوتیكهای خوراكی،درمان پرمویی خفیف تا متوسط بدون علت مشخص.
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.


ب) جلوگیری از بارداری

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.


توجه: اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراكی جلوگیری كننده از بارداری دارد ، ولی استفاده از آن صرفاً برای این منظور توصیه نمی‌شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می‌شود كه به درمان بیماریهای پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.

مصرف دارو برای خانمهائی که از این دارو به عنوان یک روش جلوگیری استفاده می کنند:

اصول مصرف قرص diane یا همان cyproterone compound به این ترتیب است که یک قرص در روز به مدت 21 روز تجویز می شود. درمان را باید از روز 5 قاعدگی شروع کرد و پس از مصرف 21 قرص 7 روز استراحت و مجددا بسته بعدی قرص مصرف شود .

مقدار مصرف‌ قرص دیان 35

شروع‌ مصرف‌ قرص‌ها از روز اول‌ سیکل‌ قاعدگی‌ و روزانه‌ یک‌ قرص ‌و به‌ مدت‌ 21 روز می‌باشد. در صورت ‌نیاز، پس‌ از یک‌ فاصله‌ درمانی‌ 7 روزه‌ مصرف‌ بسته‌ بعدی‌ قرص‌ها ادامه‌ می‌یابد.دوره‌ درمان‌ گاه‌ تا چند ماه‌ طول‌ می‌کشد.

مدت مصرف قرص دیان 35

شما باید قرص دیان را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است و تا زمان اطمینان از اثر آن بر جلوگیری از بارداری مصرف کنید. جوش ها باید بعد از چند ماه از بین بروند اما در مواردی که جوش ها شدیدتر هستند زمان بیشتری برای درمان آن ها موردنیاز است. در بعضی موارد توصیه می شود قرص ها را چند ماه بعد از پاک شدن اثر جوش ها مصرف کنید. بعد از آن باید از قرص های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید

اگر دوز توصیه شده روزانه دیان را فراموش کرده باشیم چه کنیم؟

در صورت‌ فراموش‌كردن‌ مصرف‌ دارو در زمان‌ معین‌، باید به‌محض‌ بخاطر آوردن‌ مصرف‌ شود. درصورتیكه‌ تاخیر در مصرف‌ دارو بیش‌ از12 ساعت‌ باشد، بهتر است‌ از مصرف‌ آن‌ نوبت‌ خودداری‌ شود و ضمن‌ ادامه ‌مصرف‌ بقیه‌ قرص‌ها، به‌ روال‌ قبلی‌ از یك ‌روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

موارد منع‌ مصرف‌ دیان 35

این‌ ترکیب‌ در صورت ‌وجود اختلالات‌ ترومبولیک‌ یا سابقه‌ آن‌ ویا وجود هر نوع‌ بیماری‌ و حالات‌ مرضی ‌که‌ خطر بروز ترومبوز را افزایش‌ می‌دهد،میگرن‌ حاد، حملات‌ گذرای‌ ایسکمیک‌ مغزی‌، بیماری‌های‌ کبدی‌ و از جمله‌ سندرم ‌دوبین‌ ـ جانسون‌ و سندرم‌ روتور، هپاتیت‌، پورفیری‌، آدنوم‌ کبد، سنگهای‌ صفراوی‌، متعاقب‌ تخلیه‌ مول‌ هیدراتی‌ فرم‌، سابقه‌ کهیر، یرقان‌ انسدادی‌، کارسینوم‌ پستان‌ یادستگاه‌ تناسلی‌ و خونریزی‌های‌ مهبل‌ باعلت‌ نامشخص‌ نباید مصرف‌ شود.

عوارض‌ جانبی‌ قرص دیان 35

به دنبال‌ مصرف‌ دارو عوارضی‌ مانند تهوع‌، استفراغ‌، سردرد، درد و سفتی‌ پستان‌ها، تغییراتی‌ در وزن ‌بدن‌، تغییراتی‌ در میل‌ جنسی‌، افسردگی‌،کلوآسما، زیادی‌ فشار خون‌، تحریک ‌لنزهای‌ تماسی‌، اختلال‌ عملکرد کبد، تومورهای‌ کبدی‌، کاهش‌ حجم‌ خون ‌قاعدگی‌ و لکه ‌بینی‌ در اوایل‌ سیکل‌ قاعدگی‌ گزارش‌ شده‌ است‌.

تداخل‌های‌ دارویی‌ قرص دیان 35

مصرف‌ همزمان‌ این ‌دارو با ترکیبات‌ القاء کننده‌ فعالیت ‌آنزیم‌های‌ کبدی‌ مانند کاربامازپین‌،فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌، پیریمیدون‌،گریزئوفولوین‌ و ریفامپین‌ها موجب ‌تسریع‌ متابولیسم‌ این‌ دارو و در نتیجه ‌کاهش‌ کارآیی‌ درمانی‌ آن‌ می‌گردد.مصرف‌ همزمان‌ با برخی‌ از آنتی‌ بیوتیک‌های‌ وسیع‌الطیف‌ مانندآمپی‌سیلین‌ باعث‌ کاهش‌ جذب‌ مجدد اتینیل‌ استرادیول‌ از روده‌ بزرگ‌ و کاهش‌ اثرات‌ درمانی‌ این‌ دارو می‌گردد.

دیان

هشدارها در رابطه با مصرف قرص دیان 35

قبل از مصرف قرص دیان ، حتما پزشک خود را در مورد هرگونه بیماری ها یا آلرژیهایی که ممکن است داشته باشید، هر گونه دارویی که مصرف می کنید، بارداری یا شیردهی و یا سایر موارد مهم دیگر درباره سلامتی خود مطلع سازید.این عوامل ممکن است بر روی چگونگی مصرف این دارو تاثیر بگذارد.


دیان 35 و کنترل بارداری

در صورتی که از قرص دیان با هدف پیشگیری از بارداری استفاده میکنید نباید به تنهایی به این دارو اکتفا کنید. زنان باید هنگام مصرف این دارو از یک روش غیر هورمونی کنترل بارداری(مانند کاندوم) هم استفاده کنند. قرصهای کنترل قاعدگی نباید همزمان با سایپروترون اتیینیل استرادیول مصرف شوند.


دیان 35 و لخته های خون

قرص دیان به نظر می رسد خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این لخته های خون ممکن است در هر کجای بدن ایجاد شود، اما زمانی که در عضلات بزرگ، ریه، مغز (سکته مغزی) یا قلب (حمله قلبی) اتفاق می افتد بیشتر قابل توجه است. خطر لخته شدن خون در زنان بالای 35 سال زیاد است. اگر درد قفسه سینه یا پا، تنگی نفس بدون علت مشخص، ضربان قلب سریع و نامنظم، سردرد شدید، تاری دید و یا لکنت زبان را تجربه کردید باید به اورژانس (مراقبت های فوری) مراجعه کنید.


دیان 35 و دیابت

قرص دیان می تواند موجب تغییرات در قند خون شود. اگر دیابت دارید یا سابقه دیابت در خانوادتان وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.


دیان 35 و افسردگی

هورمون هایی مانند سینواورتین اتیلین استروئیدول سیپرترون موجب تغییرات خلقی و علائم افسردگی می شوند. اگر افسردگی یا سابقه افسردگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه. اگر کسی در خانواده شما علائم افسردگی مانند تمرکز ضعیف، تغییر وزن، تغییر در خواب، کاهش علاقه به فعالیت ها را دارد، این موضوع را پزشک خود در میان بگذارید.


دیان 35 و فشار خون

اگر شما فشار خون بالا دارید که تحت کنترل و درمان نیست؛ نباید قرص دیان را مصرف کنید. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نظارت خاصی لازم است یا نه.


دیان 35 و عملکرد کبد

قرص دیان می تواند باعث کاهش عملکرد کبد و بیماری کبد شود. اگر عملکرد کبد شما کاهش یافته و دچار بیماری کبد شده اید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثربخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه. این دارو نباید توسط زنان مبتلا به بیماری شدید کبد مصرف شود.
اگر علائم مشکلات کبدی مانند خستگی، احساس نا خوشی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، زردی پوست، سفیدی در چشم ها، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، درد شکمی یا تورم و خارش پوستی داشته باشید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
دیان 35 و شرایط پزشکی: ترکیبی از بیماری ها و شرایط چاقی، فشار خون بالا و دیابت به میزان قابل توجهی خطر عوارض جانبی این دارو را افزایش می دهد. اگر این ترکیب بیماری ها و شرایط پزشکی را داشتید، با پزشک خود مشورت کنید که چگونه این دارو ممکن است بر وضعیت پزشکی شما تأثیر بگذارد و یا چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر میزان مصرف و اثر بخشی این دارو تاثیر بگذارد و اینکه آیا نیاز به نظارت خاص است یا نه.
این دارو می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود و شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی را بدتر کند.


دیان 35 و میگرن

قرص دیان می تواند سردرد میگرنی را ایجاد کند. اگر یک الگویی جدید در سردرد خود تجربه کردید که شدید، ماندگار و یا مکرر است؛ در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. سایپروتون و اتینیل استرادیول برای افراد مبتلا به سردرد میگرنی توصیه نمی شود.


قرص دیان 35 و استعمال سیگار

سیگار خطر عوارض جانبی جدی را در قلب و عروق خونی بالا می برد. این خطر با میزان سن و مقدار مصرف سیگار (15 سیگار یا بیشتر در روز) افزایش می یابد و حتی برای زنان بالای 35 سال جدی تر است. زنان که از این دارو استفاده می کنند نباید سیگار بکشند.


دیان 35 و جراحی

وضعیت های خاصی مانند بستری طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد لخته شدن خون شود. با پزشک خود درباره خطرات و مزایای موقت متوقف کردن این دارو صحبت کنید. اگر برای جراحی برنامه ریزی شده باشید، به همه پزشکانی که در مراقبت شما سهیم هستند، درباره مصرف این دارو اطلاع دهید.


دیان 35 و خونریزی واژینال

هر گونه خونریزی غیر معمول واژینال را طی مصرف قرص دیان به دکتر خود گزارش دهید.


دیان 35 و بینایی و لنز های چشم

قرص دیان ممکن است باعث تغییر شکل چشم شود. اگر لنز های چشمانتان جا افتاده تر(فیت) مثل قبل نیستند، با پزشک یا چشم پزشک خود مشورت کنید. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از آنها را داشته باشید یا از یک جفت لنز متفاوت استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو دچار تغییرات بینایی شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.


دیان 35 و بارداری

این دارو نباید توسط زنان باردار مصرف شود، زیرا این کار می تواند سبب آسیب رسیدن به جنین در حال رشد شود. اگر باردار یا هنگام مصرف این دارو مشکوک به بارداری هستید، بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.
پس از متوقف کردن درمان و استفاده نکردن از این دارو، باید منتظر بمانید تا حداقل یک دوره دوره قاعدگی طبیعی رخ دهد تا تصمیم به بارداری بگیرید.


دیان 35 و شیردهی

قرص دیان به شیر مادر منتقل می شود و می تواند مقدار و کیفیت تولید شیر مادر را کاهش دهد. این دارو برای زنان شیرده توصیه نمی شود.

دیان 35

نکات مهم درباره مصرف دیان 35


1- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه می‌شود.
2- درمان را تا بهبود كامل آكنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تكرار شود.
3- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.
4- عواملی مانند چاقی، سیگار كشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممكن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن، خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراكی تركیبی جلوگیری كننده از بارداری را افزایش می‌دهد و سیگار كشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌كند.
5- مصرف این دارو ممكن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید كند.
6- اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیافتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد كرد.
7- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممكن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری كاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.
8- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

9- مصرف‌ این‌ دارو توسط زنان‌ سیگاری‌، بویژه‌ افرادی بالاتر از 35 سال‌،خطر بروز بیماری‌های‌ شریانی‌ را افزایش‌ می‌دهد.

10- در صورت‌ سابقه‌ خانوادگی‌ ابتلا به‌ بیماریهای‌ شریانی‌ در بستگان‌ درجه ‌یک‌ زیر سن‌ 45 سال‌ و یا ابتلاء به‌ وریدهای‌ واریسی‌، افسردگی‌ شدید، بی حرکت‌ ماندن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌، کم‌ خونی ‌داسی‌ شکل‌ و بیماریهای‌ التهابی‌ روده‌ مانند بیماری‌ کرون‌ با احتیاط تجویز شود.

بیشتر بخوانید:

فواید باورنکردنی مکمل گیاهی اون ناف - ضد جوش و آکنه

درمان آکنه (جوش های شدید)پوستی در آقایان

علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Hijratullah bawar | ۴ سال پیش
داین ۳۵ بهترین روش برای جلوګیری از ولادت هاست..
0
0

hits