دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص خطرناک برنج را میشناسید؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرص خطرناک برنج را میشناسید؟:قرص برنج چیست؟ با دلگرم همراه باشید تا در مورد قرص خطرناک و مسموم کننده ی برنج بیشتر بدانید.

قرص برنج چیست؟

با دلگرم همراه باشید تا در مورد قرص خطرناک و مسموم کننده ی برنج بیشتر بدانید.

قرص برنج

قرص برنج چیست؟

قرص برنج


این قرص با اسم علمي «قرص فسفيد آلومينيوم» ماده‌اي است با تركيب فسفيد که به‌صورت قرص‌هاي ٣گرمي، ساخته‌شده است. این قرص خطرناک از نظر ظاهر شباهت زیادی به قرص‌های روان‌گردان (اکستازی) دارد. اما شناخت ظاهری این نوع قرص‌ها در جلوگیری از مصرف آن بسیار ضروری است.

این قرص به رنگ خاکستری است و دربسته‌های 10 تایی فروخته می‌شود. قرصي که يک عدد آن قادر است هزاران شته را از بين ببرد حال با بدن یک انسان چه خواهد کرد. حتی مصرف یک‌ششم این قرص نتایج غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

قرص برنج

مسمومیت با آلومینیوم فسفید (AAIPP) معضلی بزرگ در شبه‌قاره هند است. آلومینیوم فسفید (AIP) که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود (با نام‌های تجاری‌ای همچون کویک‌فوس (QuickPhos)، سلفوس (Celphos) و در ایران با نام قرص برنج می‌توان آنرا یافت) سمی بسیار مهلک است به‌ویژه هنگامی که آنرا از ظرف تازه باز شده آن مصرف کنند.

مرگ آن بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن است. دوز مرگ‌آور آن بین ۰٫۱۵ و ۰٫۵ گرم (برابر ۰٫۰۰۵۳ و ۰٫۰۱۸ اوز) است. بیشترین دلیل مرگ در خودکشی در شمال هند را مسمومیت بر اثر آلومینیوم فسفید (قرص برنج) گزارش کرده‌اند.

قرص برنج

علائم و عوارض پس از مصرف به چه صورتی است؟

این ماده سمی به‌راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.
سم مهلک و کشنده این قرص بر روی سلول‌های بدن تأثیر بدی دارد، تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود. همان‌طور که از خاطرات پزشک اورژانس مشخص بود مرگ بر اثر مصرف آلومینیوم فسفید مرگی دردناک است. فرد عطش زیادی دارد و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. مصرف آن بر روی سیستم اعصاب تأثیری ندارد و فرد مسموم تا لحظه مرگ هوشیار است و با توجه به آزاد شدن گاز فسفین در معده فرد مسموم شاهد مرگ تدریجی خود خواهد بود.
این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و در نهایت منجر به فوت فرد مسموم شده می‌گیرد. در صورتی‌ که فرد قرص را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که درصورتی‌که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت. علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به‌طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.
قرص برنج

اثر قرص برنج بر بدن

  • هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.
  • سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.
  • مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.
  • مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.
  • در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت.
  • علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد.

قرص برنج

مرگ‌ومیر با قرص برنج

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد. بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشک قانونی تهران در سال ۱۳۹۲، ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

میزان تلفات بر اثر AAIPP از ۴۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است.[۱] میزان آن ممکن است بسیار بالاتر باشد چون کمتر از ۵٪ مسموم شدگان نهایتاً به مرکز پزشکی منتقل می‌شوند.[۳] از سال ‍۱۹۹۲ که آلومینیوم فسفید بطور آزادانه در مغازه‌ها به فروش رسیده موارد مسمومیت عمدی بسیاری از آن در شمال هند دیده شده‌است.[۸] در تحقیق بر روی ۵۹۳۳ مرگ غیرطبیعی روی داده در ۲۵ سال گذشته در شمال غرب هند، درصد بالایی از مرگ‌های بر اثر مسمومیت به خاطر آلومینیوم فسفید بوده‌است.


عملکرد سم در قرص برنج

در صورتی که فرد قرص بر نج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت.

خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به خاطر گاز فسفین (که دارای ویژگی سیتوتوکسیتی است) است که باعث جراحات رادیکال آزاد می‌شودکه از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند. واکنش آلومینیوم فسفید با آب بدن باعث ایجاد گاز فسفین می‌شود که در زیر بیان شده است:

AlP + 3 H2O → Al(OH)3 + PH3, and
AlP + 3 HCl → AlCl3 + PH3 (معده)

قرص برنج

دلیل مصرف خوراکی

بر اساس گزارش‌ها به سه دلیل افراد ممکن است از این قرص استفاده کنند

  1. مصرف اشتباه قرص موجود در برنج که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌است.
  2. مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند یا خود قرص برنج هستند.
  3. مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است.

قرص برنج

موارد مصرف و نکات ایمنی در مورد این قرص‌های کشنده(قرص برنج)

برای جلوگیری از پیدا شدن حشرات در برنج و حبوبات ، آرد و... در انبار ها از این قرص ها استفاده می‌شود.

استفاده از این قرص صرفا در صلاحیت تیم های کنترل و بهداشت مواد غذایی است و افراد عادی به هیچ عنوان نباید اقدام به این عمل نمایند.استفاده از این قرص ها به منظور مبارزه با آفات ، صرفا در انبار های مواد غذایی باید باشد و به هیچ عنوان استفاده خانگی از آن مجاز نیست.

اين قرص از خود گاز فسفيد توليد مي‌کند و باعث کشته شدن جونده ها می‌شود.قبل از به کار بردن در انبارها ، باید تمام در و پنجره ها بسته باشد و شکاف های انبار با نایلون گرفته شود.بعد از قرص گذاری نباید کسی در اتاق های اطراف انبار بخوابد.هنگام خارج کردن قرص ها از داخل محفظه باید از دستکش پلاستیکی استفاده کرد.اگر قرص داخل گونی حبوبات گذاشته می شود باید با کیسه نایلون کاملاً گونی را پوشاند و آن را خارج از اتاق و در هوای آزاد قرار داد.

مسموميت با اين قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستي و هم به صورت خوراکي اتفاق مي‌افتد.

قرص برنج

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیمیا | ۷ سال پیش
دستتون دردنکنه بابت اطلاع رسانیتون.ظرف چندساعت میکشه؟چقدر خطرناکه!!!!!!!
0
0
محمد | ۷ سال پیش
خسته نباشید/فواید استفاده از این قرص چیه؟
0
0
سارا | ۷ سال پیش
سلام ممنون از اطلاع رسانیتون.با بو کردن قرص برنج هم مسموم میشویم؟
0
0

hits