دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عمل لازک چشم چیست + مراقبت های لازم بعد از این عمل
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
لازک (LASEK) یکی از شیوه‌های جراحی لیزری چشم است که از هر دو روش لیزیک و PRK در آن استفاده شده است. در عمل لازک چشم برای بهبود دید چشم، سطح قرنیه با استفاده از لیزر تغییر شکل داده می‌شود.

همه چیز در مورد عمل لازک چشم

لازک (LASEK-Laser Epithelial Keratomileusis) یک عمل جراحی چشم بوده که برای رفع عیوب انکساری چشم شامل درمان آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی و دوربینی استفاده می‌شود.قبل از عمل با معاینه چشم و انجام توپوگرافی گالیله یا ارب اسکن و ابرومتری مقدار نزدیک بینی یا دور بینی و آستیگماتیم بیمار همچنین ضخامت و انحنای قرنیه و اعوجاج های چشم بطور دقیق اندازه گیری می شود

دیگر وقت آن رسیده تا از شر عینک های طبی راحت شوید. با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن عمل های ترمیمی متفاوت در زمینه چشم پزشکی، می توانید به راحتی برخی عیوب انکساری چشم خود را برطرف نمایید. در ادامه درباره مراقبت های بعد از عمل لازک خواهیم گفت چرا که مراقبت های بعد از عمل لازک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

انواع عمل های چشمی

  • عمل لیزیک
  • عمل لازک
  • عمل PRK

عمل لازک چیست؟

امروزه با توجه به پیشرفت علم در زمینه چشم پزشکی، می توان برخی از عیوب انکساری چشم را با عمل های راحتی مانند لازک به راحتی برطرف نمود. از جمله عیوب انکساری می توان به نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم اشاره نمود. پروسه ی این عمل به گونه ایست که اشعه به سطح قرنیه چشم تابیده شده و لایه ای از آن را تراش می دهد.

این عمل بسیار ساده و در عین حال حساس می باشد و از قیمت و هزینه مناسب تری برخوردار است و در مدت زمان کوتاهی به اتمام می رسد. اما مهم ترین بخش پس از عمل، مراقبت بعد از عمل لازک می باشد. چرا که در صورت عدم رعایت مراقبت های لازم و تعیین شده، ممکن است نه تنها به نتیجه ی مورد نظر نرسید، بلکه دچار عارضه ای هم چون عفونت نیز بشوید.

مزایای جراحی لازک چیست؟

این عمل نسبت به دیگر عمل هایی که در بالا به آن اشاره شد، مزیت هایی دارد که در صورت انجام کامل مراقبت های بعد از عمل لازک، می توان به حداکثر نتیجه ی ممکن رسید.

  1. در عمل لازک نسبت به دو عمل دیگر، فرد کمتر دچار خشکی چشم خواهد شد.
  2. طول مدت این عمل بسیار کوتاه می باشد به طوری که در عرض چند دقیقه انجام می گردد.
  3. در عمل لازک به دلیل عدم دسترسی به نواحی عمقی تر، اعصاب قرنیه ی چشم کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

چه افرادی می توانند عمل لازک را انجام دهند؟

افرادی که قصد دارند عمل لازک را انجام دهند، باید در رده ی سنی بالای 18 سال قرار داشته باشند چرا که تا قبل از آن، شماره ی چشم به ثبات لازم نرسیده است.

فرد باید به مدت حداقل 6 ماه تحت نظر چشم پزشک بوده و شماره ی چشم خود را بررسی نماید و در صورت ثابت شدن آن قادر به انجام این عمل خواهد بود.

افرادی که از دیگر بیماری های زمینه ای چشمی رنج می برند، در صورتی که در روند بهبود یا مراقبت های بعد از عمل لازک تداخل ایجاد نماید، نمی توانند این عمل را انجام دهند.


معایب عمل چشم لازک

مدت زمان بهبود و بازگشت به دید عادی در روش لازک در مقایسه با عمل لیزیک طولانی‌تر است.دوره بهبود در این روش یک تا دو هفته طول می‌کشد که این زمان مشابه دوره بهبود در جراحی پی آر کِی است.

درد و ناراحتی جراحی لازک نسبت به جراحی لیزیک معمولا بیشتر است اما در مقایسه با روش پی آر کِی درد کمتری دارد.در جراحی لازک بیمار باید چند هفته از قطره استروئید چشمی استفاده کند، در حالی که در لیزیک یک هفته کافی است.

عوارض جانبی لازک چشم

  • احساس قرار داشتن جسم خارجی در چشم (بین ۱ تا ۴ روز)
  • کاهش موقتی دید در نور کم (حداکثر تا ۱۲ ماه)
  • خشکی چشم که نیاز به استفاده از قطره‌های مرطوب کننده چشم دارد (حداکثر تا ۶ ماه)
  • دید مه آلود و تاری دید بعد از ۶ تا ۹ ماه رفع می‌شود.
مراقبت های بعد از عمل لازک

می توانید تمامی مراقبت های بعد از عمل لازک را که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار هستند، مطالعه کنید. در ادامه به برخی از این مراقبت ها اشاره خواهیم کرد.

بعد از انجام عمل لازک در صورتی که بیمار درد داشت، می تواند از مسکن های تجویزی جهت کاهش درد خود استفاده نماید. یکی از مراقبت های بعد از عمل لازک، استفاده از عینک های آفتابی استاندارد می باشد تا مانع از برخورد اشعه ی خورشید به چشم بیمار شود.

فرد بلافاصله بعد از عمل، قادر به انجام فعالیت هایی مانند رانندگی نمی باشد. پس بهتر است از وسیله نقلیه ی شخصی استفاده نکند.توجه داشته باشید که استفاده به موقع و سر وقت داروها و قطره های تجویزی، یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل لازک می باشد که باید به آن توجه داشت.

در صورت احساس سوزش، خارش و حساسیت به نور در طی چند روز ابتدایی بعد از عمل، طبیعی بوده و به مرور زمان رفع خواهد شد. اما چنان چه با گذشت زمان این علائم شدت یافتند، باید به بهترین جراح چشم پزشکی اطلاع دهید.به مدت 4-5 روز از مراقبت های بعد از عمل لازک، از تماشای تلویزیون و صفحه گوشی و تبلت اجتناب کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در طی مراقبت های بعد از عمل لازک، اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین می باشد، چرا که باعث افزایش فشار در ناحیه ی چشم شده و در نتیجه اصلاً توصیه نمی شود. استفاده از لوازم آرایشی در ناحیه ی نزدیک به چشم در طی انجام مراقبت های بعد از عمل لازک توصیه نمی شود زیرا ترکیبات آرایشی، شیمیایی و غیر استریل می باشد و می تواند فرد را مستعد عفونت کند.

به مدت حداقل 3 تا 4 هفته از رفتن به استخر و شنا کردن خودداری نمایید.در صورتی که قصد استفاده از لنزهای زیبایی را دارید، تا چند ماه بعد از عمل لازک باید دست نگه دارید.

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل لازک در هنگام خواب می باشد که فرد باید مراقب باشد تا چشم او با بالشت به طور مستقیم تماس پیدا نکند.در هنگام استفاده از قطره های چشمی تجویز شده دقت داشته باشید که پلک تحتانی را اندکی به سمت پایین کشیده و قطره را بریزید و از تماس دست با پلک بالا به دلیل آلوده شدن آن، خودداری نمایید.

در مراقبت های بعد از عمل لازک، مالش و فشار مستقیم به روی چشم ممنوع می باشد.رژیم غذایی خاصی به عنوان مراقبت های بعد از عمل لازک در نظر گرفته نشده است و می توانید رژیم معمولی خود را دنبال نمایید.

همچنین بخوانید:

همه چیز در مورد عمل چشم لازک و تفاوت لازک با لیزیک چشم

عمل تغییر دائمی رنگ چشم + عوارض این عمل

عمل ناخنک چشم چگونه انجام می گیرد + مراقبت های بعد از عمل

درمان کبودی دور چشم بعد از عمل بینی (رینوپلاستی)

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits