دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهمترین دلایل بیماری پیرگوشی در سالمندان

علت سنگین شدن گوش در دوران سالمندی چیست؟

مهمترین دلایل بیماری پیرگوشی در سالمندان
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیماری مهمی که در گوش سالمندان دیده می شود، همان کاهش شنوایی است. که به آن “پیرگوشی” می گویند. کاهش شنوایی روی کیفیت زندگی سالمند تاثیر می گذارد. انسان ها در طول سالیان و تقریبا با گذشت هر دهه از عمر، بخشی از سلول های بدنشان را از دست می دهند.

علت پیرگوشی در سالمندان چیست؟

افزایش سن و رسیدن به دوران سالمندی پدیده‌ای است که با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود. مشکلاتی که سالمندان را گاه از انجام امور روزمره خود ناتوان کرده و برای انجام این امور به کمک شخص دیگری نیاز خواهند داشت.

یکی از مشکلاتی که سالمندان با آن روبرو هستند مشکل شنوایی و کاهش اثرگذاری گوش در زندگی افراد است که به‌اصطلاح از آن به‌عنوان پیرگوشی یاد می‌شود.

عواملی که بر دستگاه شنوایی اثرگذار هستند

بر دستگاه شنوایی انسان عوامل زیادی اثر داشته و مشکل شنوایی علل متعددی خواهد داشت که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تحلیل رفتن سلول‌ها ازنظر وزنی، حجمی و فعالیت، ضربات صوتی، بیماری‌های گوش، عوامل ژنتیکی، رژیم غذائی، بیماری‌های عمومی بدن دسته‌ای از موارد یادشده هستند که بر روی مشکلات شنوایی اثرگذار خواهند بود.

شاید برخی از آن‌ها در نگاه اولیه نامرتبط بوده و در لحظه اثرگذار نباشند اما به باگذشت زمان اثرات خود را نشان خواهند داد. برخی از تغییرات فیزیولوژیک همانند کمبود اکسیژن، کم شدن جریان خون، جمع شدن چربی در سلول‌ها و بالا رفتن کلسترول خون نیز می‌توانند از عوامل مؤثر بر افت شنوایی سالمند باشند.

همچنین بخوانید: LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟

بیماری گوش خارجی: یکی از علت های افت شنوایی

در بعضی از سالمندان گوش خارجی دچار بیماری شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. گوش خارجی شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده صماخ است. به‌طور مثال لاله گوش افراد اغلب دچار بیماری‌های پوستی می‌شود و در برخی از موارد نیز به بیماری‌های بدخیم پوستی دچار می‌شود.

برای در امان ماندن از بیماری‌های وخیم پوستی لاله گوش بهتر است که آن را از نور مستقیم خورشید محافظ کرده و هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنیم تا دچار بیماری‌های وخیمی از قبیل سرطان پوستی لاله گوش نشویم.

همچنین بخوانید: نور خورشید | مهم ترین و بهترین فواید نور خورشید برای بدن

شاید درک این موضوع برای برخی از افراد دشوار باشد اما باید بدانید که مشکلات تعادلی مرتبط با گوش در بیش از نیمی از سالمندان و افراد مسن قابل‌مشاهده است. برای حفظ تعادل بدن قسمت‌ها و اعضای مختلفی درگیر بوده و به این امر کمک می‌کنند.

برخی از آن‌ها عبارت‌اند از گوش داخلی، چشم‌ها، سیستم تعادلی مغزی (مخچه) و سیستم عصبی جانبی (غیر مغزی) که هرگونه اختلال دریکی از آن‌ها باعث به هم خوردن تعادل در فرد خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که بر دستگاه شنوایی افراد تأثیرگذار است ترشحات داخل گوش(جرم گوش) است. ترشحات داخل گوش در سنین بالا باگذشت زمان کاهش پیدا خواهد کرد که درنتیجه آن گوش خشک‌شده و شانس عفونت گوش خارجی بیشتر خواهد شد.

همچنین در سنین بالا رشد موهای گوش افزایش‌یافته و درنتیجه تجمع جرم در گوش افزایش می‌یابد. باکم شدن ترشحات داخل گوش نیز خارش پوشت و کنندگی پوست خارجی افزایش خواهد یافت و هرگونه تماس بیش‌ازحد باعث ایجاد زخم در آن می‌شود که درنتیجه آن عفونت گوش خارجی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین بخوانید: درمان جرم گوش

پیرگوشی یکی از مهمترین علت های کاهش شنوایی

طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشمندان حدود ۴۰ درصد از سالمندان مبتلا به بیماری پیرگوشی هستند. این بیماری در اکثر مواقع با بالا رفتن سن ارتباط مستقیمی دارد.

پیرگوشی یا همان افت شنوایی در برعضی از موارد به قدری اثرات مخربی از خود به جای خواهد گذاشت که ارتباط‌های فردی و اجتماعی سالمند را با مشکلات فراوانی روبرو کند. همچنین بسیاری از مشکلات اجتماعی و معیشتی که سالمندان با ان دست و پنجه نرم می‌کنند نیز به دلیل پیرگوشی است.


انواع پیرگوشی

در برخی از سالمندان افت شنوایی یا همان پیرگوشی سریع و تند در فرکانس‌های بالا که دوطرفه است ولی بسیار آهسته به‌سوی بدتر شدن می‌رود صورت خواهد گرفت و معمولاً از سنین میانی شروع خواهد شد. این نوع افت شنوایی از نوع حسی _ عصبی است.

دسته‌ای دیگر که در صحبت کردن افراد مؤثر بوده، افت شنوایی بسیار آهسته و در فرکانس‌های بالا صورت خواهد گرفت. برخلاف تصور عموم سمعک می‌تواند باعث افزایش مشکلات در این دسته از افراد باشد. این نوع پیرگوشی نیز از نوع حسی _ عصبی است.

دسته‌ای دیگر وجود دارد که استفاده از سمعک برایشان مفید بوده و افت شنوایی در آن‌ها به‌صورت ارثی است. در این افراد افت شنوایی از دهه سوم زندگی آغازشده و تا دهه ششم زندگی ادامه‌دار خواهد بود که در این مدت به آهستگی به‌شدت آن افزوده خواهد شد.

این دسته نیز همانند دسته‌های قبلی از نوع حسی _ عصبی است.در این دسته، افت شنوایی دوطرفه، شبیه هم و به‌صورت انتقالی وجود دارد اما در این نوع، مشکل گفتاری وجود نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: چه کسانی به سمعک احتیاج دارند

راه‌های درمان افت شنوایی سالمندان

با توجه به اثرات مخربی که افت شنوایی در افراد خواهد گذاشت برای درمان آن باید اقدامات متناسب با آن صورت گرفته تا افراد هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرند. برخی از راه‌های درمانی این بیماری را برای شما بازگو خواهیم کرد:

یکی از اثرات بیماری پیرگوشی که بر ذهن سالمند خواهد گذاشت طرد شدن از خانواده و جامعه است. ما باید این اطمینان را به آن‌ها دهیم که هیچ‌وقت این موضوع برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.می‌توانیم در صورت نیاز از وسایل توان‌بخشی برای این بیماری همانند سمعک استفاده کنیم.

همچنین کاشت حلزون درافت شنوایی کامل دوطرفه، در سالمندان می‌تواند راه‌حل مناسبی بوده و به کمک آن از شنوایی بهتری برخوردار شوند.

توانیتو قصد دارد با کمک افراد و موسسه‌های داوطلب درزمینهٔ کمک به سالمندان و معلولین همکاری‌های لازم را انجام داده تا این افراد زندگی آسوده‌تری نسبت به گذشته خود را تجربه کنند. امید روزی به توان به این مهم دست‌یافت.

آیا همه سالمندان الزاما دچار کاهش شنوایی خواهند شد؟

به طول معمول سالمندان از ۷۰ سالگی به بعد درجه هایی از این کاهش شنوایی را دارند، ولی فقط ۴۰ درصد از آنها به وسایل کمک شنوایی نیاز پیدا می کنند.

عوامل دیگری هم به پیرگوشی کمک می کند؟

از دست دادن شنوایی به دلیل تجمع موم گوش در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. ولی در سالمندان که مشکل زمینه ای وجود دارد، وجود موم، تاثیر زیادی روی شنوایی خواهد گذاشت. پس وقتی فرد سالمندی با کاهش شنوایی به پزشک مراجعه کند، در وهله اول باید به داخل کانال گوش توجه شود تا در صورت دیدن موم، موم ها خارج شوند.

الگوی اختلال شنوایی در سالمندان:

در سالمندان سلول های درگیر همان سلول های شنیداری عصبی هستند. در درگیری اعصاب گوش الگوهای متفاوتی دیده می شود. گاهی سلول های از دست رفته از نوعی هستند که به فرکانس های بالا حساس اند. با از دست رفتن این سلول ها فرد متوجه صداهای زیر نمی شود.

ین الگو شایع ترین نوع از دست رفتن سلول های شنوایی در سالمندان است. الگوی دیگری هم در کاهش شنوایی سالمندان دیده می شود که در آن تمام فرکانس ها به یک نسبت کاهش پیدا می کند و فرد همه فرکانس ها را به خوبی متوجه نمی شود.


توصیه به سالمندان کم شنوا

  1. مشکل خود را به دیگران بگویید و از این موضوع خجالت نکشید چرا که یک موضوع کاملا عادی است.
  2. از دیگران درخواست کنید رو به شما، کندتر و با وضوح بیشتر با شما حرف بزنند اما فریاد نکشند.
  3. به صحبت های بیان شده و حالات صورت و ژست های افراد توجه کنید تا شنیدن کلمات برایتان راحت تر شود.
  4. اجازه دهید تا شخص سخنگو بداند که صحبت هایش را متوجه نشده اید و از او بخواهید که جمله ای که نشنیده اید را دوباره تکرار کند.
  5. توصیه های کلیدی برای مواجهه با سالمندان کم شنوا
  6. در محلی صحبت کنید که نور کافی و سروصدای زمینه ای کمی داشته باشد.
  7. با وضوح صحبت کنید و سرعت مناسبی برای کلام خود در نظر بگیرید. در عین حال، دهان خود را نپوشانید و حین گفت وگو از خوردن و آدامس جویدن بپرهیزید.
  8. از تغییرات حالت صورت برای راهنمایی مفید به شخص استفاده کنید.
  9. جمله خود را در صورت نیاز تغییر دهید و تکرار کنید و حین صحبت کردن با یک سالمند کم شنوا صبور و آرام باشید.
  10. سالمند مبتلا به پیرگوشی را در کلیه مباحث شرکت دهید تا احساس انزوا و طردشدگی به او دست ندهد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits