دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت چسبندگی مدفوع چیست و چگونه درمان میشود ؟
31
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در نظر گرفتن حالت مدفوع،می‌تواند جانتان را نجات دهد با ما باشید تا با علت و درمان مدفوع چسبنده آشنا شوید.

چسبندگی مدفوع

حرکات روده می‎تواند سرفصلی حساس برای بسیاری از مردم باشد. به هر جهت، رنگ مدفوع، فاصلۀ دفع آن، شکل آن، و بافت مدفوع می‎تواند اطلاعات باارزشی در مورد سلامت انسان به دست دهد. مشورت با پزشک در صورت بروز هر گونه تغییر در حرکات و عادات روده ضروری است. اگرچه عوامل مربوط به رژیم غذایی می‎توانند برخی انواع غیر نرمال مدفوع را توضیح دهند، دیگر انواع مدفوع ممکن است نشانه‎ای از یک اختلال جدی در سلامت انسان باشند.

بیشتر بخوانید : ۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن

چه چیز سبب چسبناک شدن مدفوع می‎شود ؟

بر مبنای نظر دکتر اکتاویو ای. وگا / Octavio A. Vega، پزشک شاغل در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، مدفوع در بهترین شکل خود، "شبیه به موز است." مدفوع باید روند دفع نرمی داشته باشد، حالت مدور یا استوانه‌ای داشته، سطح آن صیقلی بوده و خاتمه پیدا کند. تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی فرد می‎تواند دلیلی برای بروز دگرگونی در پایداری مدفوع وی باشد.

متخصصان شاغل در جانز هاپکینز عنوان می‌کنند که سیاه یا کدر شدن مدفوع می‎تواند ناشی از وجود مکمل آهن یا داروهای شامل بیسموت مثل پپتو - بیسمول باشد. به هر جهت مدفوع سیاه رنگ می‎تواند نشان دهندۀ موردی بسیار جدی‎تر مثل وجود خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی باشد که از معده یا رودۀ کوچک نشأت می‎گیرد.

ناکامل بودن هضم غذا بر اثر بیماری سلیاک، اختلالی که لوزالمعده را درگیر می‎کند، یا وجود عفونت نیز می‎تواند سبب ایجاد مدفوع چسبنده و متراکم شود که در نمای ظاهری نیز غیر نرمال به نظر می‎رسد. دفع این نوع مدفوع ممکن است برای فرد بسیار دشوار باشد.

بیشتر بخوانید : بررسی کامل Consistency در آزمایش مدفوع

غذاهایی که سبب چسبنده شدن شکل مدفوع می ‎ شوند

مشکل در هضم چربی ها ، خوردن بیش از حد غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده، قسمت های چربی ‎دار گوشت قرمز، محصولات لبنی تهیه شده از شیر کامل، روغن ‎ ها، کره، و انواع شیرینی و کلوچه سبب ایجاد مدفوع روغنی و چسبنده می شود همچنین افرادی که نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن بخورند و دچار بیماری سلیاک هستند به علت آسیب دیدن روده ها و مشکل در هضم چربی ها دچار مشکل مدفوع چسبنده می شوند که این افراد برای جلوگیری از این حالت مدفوع باید از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنند.

راه های پیشگیری از ابتلا به مدفوع چسبناک

برای جلوگیری از تغییرات مدفوع بالاخص مدفوع چسبناک باید سبک زندگی سالمی را پیش بگیریم و یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم و در رژیم غذاییمان مصرف انواع میوه ، سبزیجات ، انواع لوبیا، عدس، انواع آجیل، دانه‎ های خوراکی گیاهان، و غلات کامل را بگنجانیم زیرا این مواد به سلامت روده ها کمک می کنند .

برقراری نظم و ایجاد سلامت در حرکات روده باید مصرف غذاهای فرآوری شده محدود کنیم و محصولات دارای پروبیوتیک ‎یا باکتری‏ های "خوب" که در پیشگیری از اسهال مفید هستند، مصرف کنیم. همچنین لازم است از یک برنامه زمانی مدون و منظم، ورزش، و برخورداری از خواب به میزان کافی بهره مند شویم تا بتوانیم سالم تر زندگی کنیم.

یک رژیم غذایی سالم شامل مقادیر متناسب فیبر برگرفته از میوه‎ها، سبزیجات، انواع لوبیا، عدس، انواع آجیل، دانه‎های خوراکی گیاهان، و غلات کامل، همگی به سلامت روده کمک می‎کنند. محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده، داشتن یک برنامۀ زمانی مدون و منظم، ورزش، و برخورداری از خواب به میزان کافی نیز می‎تواند به برقراری نظم و ایجاد سلامت در حرکات روده کمک کند.

پروبیوتیک‎ها یا باکتری‏‌های "خوب" می‎توانند بر مبنای برخی دلایل در مورد پیشگیری از اسهال مفید باشند، اما این مورد نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : Ova and Parasites در آزمایش مدفوع نشانه چیست ؟

سلامت روده چگونه به سلامت کلی انسان مرتبط است ؟

در طول سالیان اخیر دانشمندان معلومات خود را در مورد چگونگی ارتباط میان سلامت روده و سلامت کلی انسان عرضه کرده‌اند. بر مبنای اعلام "انستیتوهای ملی سلامت"، سلامت روده‌های انسان نقشی کلیدی در سلامت و تندرستی عمومی وی ایفاء می‎کند.

استرس، ژنتیک، و رژیم غذایی هـمگی می‎توانند به سلامت روده آسیب برسانند. باکتری‎های روده حتی می‎توانند بر برخی اختلالات پزشکی مثل انواع آلرژی، آسم، سرطان روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، ارتریت روماتوئید و دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند.

زمان مراجعه به پزشک

متخصصان دانشگاه راش مراجعه به پزشک را در صورتی که تغییرات عادات روده بیش از 1 تا 2 هفته ادامه داشته باشد، به ویژه در مورد مردم دارای سنین بالای 50 سال، توصیه مـی‎کنند. آنها همچنین مراجعه به پزشک را در صورتی که اسهال یا یبوست بیش از یک هفته تداوم داشته باشد ضروری می‎دانند، زیرا مشکلاتی از این دست می‎توانند نشانه‎ای از بیماری التهابی روده (IBD)، سندرم روده تحریک پذیر، یک مشکل تیروئیدی یا سرطان باشند.

مردمی که بروز تغییراتی در تداوم دفع مدفوع را در کنار سایر علایم مثل درد، کاهش وزن، یا تب تجربه می‏کنند نیز باید به پزشک مراجعه کنند. در عین حال هر کسی که در مدفوع خود خون مشاهده کرده باشد باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد زیرا وجود خون در مدفوع می‎تواند نشانه‎ای از یک اختلال جدی در سلامت انسان باشد.

چه زمانی مدفوع چسبناک نرمال است ؟

مدفوع چسبناک که با علایم دیگر همراهی نمی‎شود احتمالاً در حدود 1 هفته ادامه پیدا می‎کند. مدفوع غیر نرمال که بر اثر یک اختلال اصلی یا زیربنایی ایجاد شده باشد می‎تواند بیش از یک هفته تداوم پیدا کند، و با سایر علایم شامل وجود خون در مدفوع یا بروز تغییر رنگ فاحش در مدفوع همراه باشد.


بیشتر بخوانید :

تعبیر خواب مدفوع : ۴۴ نشانه و معنای دیدن مدفوع در خواب

راه های مناسب برای درمان مشکل دفع مدفوع

اگر مدفوع انسان را بخورید چه اتفاقی میافتد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فرزاد | ۶ ماه پیش
سلم من مدفوعم پنج سال پیش بسیار چسبناک وقیری و اسهالی بود میکروب معده داشتم و انتیبیوتیک خوردم وداروی ضد اسید الان بعد از پنج سال مدفوع قهوای اسهالی وچسبنده وگاهی گرفتگی معده
0
6

hits