دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر کلسیم بر بدن،هرآنچه درباره کلسیم باید بدانید
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تاثیر کلسیم بر بدن-چگونگی تاثیر کلسیم بر بدن-میزان تاثیر کلسیم بر بدن-تاثیرات کلسیم بر بدن-تاثیر کلسیم بر سلامتی-كمبود كلسیم-استفاده مناسب كلسیم-مصرف مقدار كافی كلسیم-قرص‌ها و مكمل‌های كلسیم-احتمال كمبود كلسیم-مصرف كلسیم-مصرف مواد غذایی حاوی...

تاثیر کلسیم بر بدن:به طور تقریبی 90 درصد كلسیم موجود در بدن در دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌شود. البته علاوه بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بسیاری دیگر از فعالیت‌های بدن نیز به وجود مقدار كافی كلسیم وابسته است.بنابراین كاملا مشخص است كمبود كلسیم می‌تواند چه عوارضی ایجاد كند؛ در شرایطی كه بدن با كمبود كلسیم روبه‌رو باشد برای انجام فعالیت‌های خود كلسیم مورد نظر را از استخوان‌ها و دندان‌ها تامین می‌كند. به همین دلیل هم بتدریج سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها به خطر می‌افتد.

تاثیر کلسیم بر بدن

البته همان‌طور كه می‌دانیم، زنان یائسه بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار دارند و به همین دلیل كمبود كلسیم برای آنها خطرناك‌تر است.

برای سلامت استخوان‌ها ویتامین D را نیز فراموش نكنید. وجود این ویتامین برای استفاده مناسب كلسیم موجود در بدن مفید و ضروری است. می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی خاصی مانند ماهی یا محصولاتی كه حاوی ویتامین D هستند، مانند شیر و آبمیوه‌های حاوی این ویتامین، دریافت كنید.

تاثیر کلسیم بر بدن

مواد غذایی حاوی كلسیم

وقتی صحبت از مصرف مقدار كافی كلسیم می‌شود، اغلب مردم به یاد قرص‌ها و مكمل‌های كلسیم می‌افتند. در حالی كه باید بدانیم به راحتی می‌توان با افزودن مقدار كافی مواد غذایی حاوی كلسیم مشكل را برطرف كرد.
با این‌كه همه می‌دانند شیر یكی از بهترین منابع كلسیم است، اما آیا می‌دانید ماست 30 تا 40 درصد بیشتر از شیر كلسیم دارد؟ البته علاوه بر شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی، سبزیجات سبزرنگ مانند بروكلی و اسفناج نیز حاوی مقدار مناسبی كلسیم است.
بنابراین با افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود ـ البته در كنار مصرف شیر ـ می‌توانید احتمال كمبود كلسیم و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف را كاهش دهید.

كمبود كلسیم چه علائمی دارد؟

نشانه‌هایی وجود دارند كه به شما هشدار می‌دهد باید مصرف كلسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. بنابراین چنانچه دچار درد و گرفتگی عضلات شده‌اید، دست‌ها و پاهایتان سوزن سوزن می‌شود یا بی‌حس است و با شكستگی‌های مكرر دست و پا روبه‌رو هستید، باید مصرف مواد غذایی حاوی كلسیم را افزایش دهید.البته چنانچه نشانه‌ها شدیدتر است یا مدت زمانی طولانی ادامه پیدا می‌كند، مراجعه به پزشك را نیز فراموش نكنید.

نقش کلسیم در بدن ورزشکاران

دریافت کلسیم ناکافی میتواند استخوانها را ضعیف سازد و باعث شود که حساسیت بیشتری به شکستگیهای تلشی پیدا کنند.در زنان ورزشکار وقتی که یک دختر به سن بلوغ میرسد و قاعدگی وی آغاز میشود،تولید استرژن در بدن او نیز نقشی در تراکم استخوانی او ایفا می کند.استروژن تولید شده به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی ماهیانه باعث افزایش برداشت کلسیم خوراکی توسط استخوانها میشود و بدن ترتیب اثر مثبتی بر روی قدرت استخوان داشته باشد.

گاهی در زنان ورزشکار که چربی بدنی پایینی داشته و تمرینات شدیدی را انجام میدهند،قاعدگی قطع می شود یا اینکه دوره های قاعدگی بسیار بی نظم است.به این وضعیت آمنوره گفته می شود و میتواند آثار قابل ملاحظه ای بر روی تراکم استخوانی زنان برجا بگذارد.از آنجا که توقف سیکل قاعدگی همچنین به معنای کاهش تولید استروژن در بدن است،این امر می تواند باعث رسوب کلسیم کمتری در استخوانها شود.

تاثیر کلسیم بر بدن

کمبود کلسیم دارای دو اثر کوتاه مدت و دراز مدت است،اولین مشکل اینست که تراکم استخوانی پایین میتواند به شکستگی های تلشی منجر شود.آثار دراز مدت شامل پیدایش پوکی استخوان یا استئوپوروز(استخوانهای ترد و شکننده)در سالهای بعدی عمر هستند.

نیاز به کلسیم در مردان و زنان،ورزشکاران و غیرورزشکاران مشابه و به اندازه۱۲۰۰ میلی گرم در روز است.در صورتی که ورزشکاران کالری مورد نیاز خود را دریافت کنند،براحتی میتوانند نیاز خود را به کلسیم تأمین کنند.شیر بسیار بهتر از مکملهای کلسیم است،چرا که علاوه بر کلسیم، پروتئین، کربوهیدراتها، منیزیم، فسفر، بور و ریبوفلاوین را تأمین میکند.

در بعضی وضعیتها لازم است که ورزشکاران جایگزینی برای شیر پیدا کنند.زمانی که ورزشکاران عدم تحکل لاکتوز داشته باشند،جایگزینی آنزیمی توصیه می شود و در صورتی که موثر نبودند،غذاهای پر کلسیم نظیر اسفناج،کلم و گل کلم توصیه میگردند.در مجموع تأکید بیشتر بر روی مواد غذایی است و مکمل ها به عنوان آخرین حربه استفاده میشوند.

یکی از اصلی‌ترین عوامل پوکی استخوان، کمبود کلسیم است، برای اینکه بدن‌، کلسیم لازم را جذب کند، باید به نکات زیر توجه کرد:

1 -برای جذب کلسیم:سبزی‌هایی مانند اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر، چای و کاکائو دارای اسید اگزالیک می‌باشد. اسید اگزالیک به کلسیم می‌پیوندد و کمپلکس نامحلول درست می‌کند، ایجاد این کمپلکس جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.

2 -برای جذب کلسیم:اسید فیتیک که یک اسید موجود در سبوس غلات است نیز با کلسیم، کمپلکس نامحلول تشکیل می‌دهد.حبوبات نیز منبع خوبی برای کلسیم هستند ولی مقدار کلسیم جذب شده از حبوبات به خاطر اسید فیتیک موجود در آنها کم می‌باشد.

3 -برای جذب کلسیم:دریافت مقدار کافی کلسیم توسط تغذیه و در صورت برطرف نشدن نیاز به کلسیم، استفاده از مکمل کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد.

4 -برای جذب کلسیم:وجود اسید فسفریک در نوشابه‌ها باعث کاهش جذب کلسیم می‌شوند. بنابراین باید از استفاده زیاد آنها پرهیز کنید.

5- برای جذب کلسیم:انواع مواد خوراکی مثل سیب‌زمینی، کدو، نخود و صیفی‌جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تامین کلسیم می‌باشند و در جذب کلسیم نیز مشکلی به وجود نمی‌آورند.

تاثیر کلسیم بر بدن

6- برای جذب کلسیم:سبوس جو و غلات را به صورت متعادل مصرف کرده و این اشتباه را نکنید که چون مقداری از سبوس برای بدن مفید است و اثر چشمگیری در سلامتی دارد، مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مفیدتر و بهتر است؛ بلکه مصرف زیاد از حد فیبر، از جذب ویتامین‌های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز، جلوگیری می‌کند و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان می‌باشد.

7 -برای جذب کلسیم:توصیه من به شما، استفاده از فرآورده‌های لبنی کم‌چرب می‌باشد که می‌تواند اکثر نیاز روزانه فرد به کلسیم را تامین کند. لبنیات پرچرب مانند کره، خامه و پنیر چرب حاوی کلسیم کم و گاهی فاقد کلسیم می‌باشد.

8- برای جذب کلسیم:ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود: این ویتامین با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و در نتیجه جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می‌کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان شده و این مسئله منجر به اردکی راه رفتن مبتلایان می‌شود. یکی از راه‌های تامین ویتامین D بدن، تابش آفتاب به پوست می‌باشد و راه دیگر تامین آن از مواد غذایی است.

9 -برای جذب کلسیم:از خوردن غذاهایی که پرچرب است، پرهیز کنید وجود چربی در غذا باعث ترکیب این گونه چربی‌ها با کلسیم در روده‌ها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می‌شود که کلسیم را غیرقابل جذب می‌کند.

10 -برای جذب کلسیم:از خوردن غذاهایی که غنی از سدیم می‌باشد، پرهیز کنید. خوردن نمک زیاد به خاطر داشتن سدیم باعث افزایش میزان سدیم شده و در نتیجه سبب دفع کلسیم به همراه ادرار می‌شود.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits