دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص روغن رزماری : ۲۱ خاصیت اثبات شده روغن رزماری برای سلامت بدن
4
زمان مطالعه: 12 دقیقه
خواص روغن رزماری : روغن رزماری بسیار موثر است، این مساله هنگامی که با بسیاری از نگرانی ‌های عمده سلامتی که امروزه با آن روبرو هستیم، مهم جلوه می‌ شود. تا انتها دلگرم را همراهی کنید.

خواص روغن رز ماری

با مطالعات و تحقیقات علمی روز به روز با توانایی ها و فواید رزماری بیشتر آشنا می شویم، برخی از این مطالعات از اثرات شگفت انگیز ضد سرطان رزماری برای بسیاری از سرطان ها خبر می دهند. ما در این مطلب با نگاهی دقیق تر فواید این گیاه سومند را بررسی می کنیم، با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید.

خواص معجزه گر روغن رُزماری


فواید مهم روغن رزماری

تحقیقات نشان داده ‌است که روغن رزماری بسیار موثر است، این مساله هنگامی که با بسیاری از نگرانی ‌های عمده سلامتی که امروزه با آن روبرو هستیم، مهم جلوه می‌ شود. در قسمت زیر برخی از فواید روغن رزماری را آورده ایم :

1. جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو

آلوپسی آندروژنتیک (Androgenetic alopecia) که معمولا به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه شناخته می شود، نوعی ریزش مو است که به نظر می رسد به مسائل ژنتیکی و هورمون جنسی مربوط شود.

یک محصول جانبی تستوسترون که به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) شناخته شده است، به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موی دائمی می شود. این مساله هم برای مردان و هم زنان مشکل ساز است اما به علت اینکه مردان تستوسترون بیشتری نسبت به زنان تولید می کنند، در مردان شایع تر است.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، روغن رزماری را با مینوکسیدیل (دارویی پرطرفدار برای رشد مو) مقایسه کرد. افراد به دو گروه تقسیم شدند، این افراد که به دلیل DHT دچار ریزش مو شده بودند، به مدت ۶ ماه، روغن رزماری و مینوکسیدیل را دریافت کردند.

۳ ماه اول بدون هیچ تغییری سپری شد اما پس از گذشت ۶ ماه، در موهای افراد هر دو گروه رشد قابل توجهی دیده شد. گروهی که از روغن رزماری استفاده کرده بودند، نسبت به گروه منوکسیدیل شاهد رشد موی بیشتری بودند.

2. بهبود حافظه

یک نقل قول مهم در “هملت” شکسپیر وجود دارد که به یکی از مزایای قابل توجه رزماری اشاره می کند : «اینجا رزماری هست، آن‌ها برای یادآوری هستند: دعا کن، عشق بورز و به یاد آور.»

هزاران سال است که دانشمندان یونانی برای بهبود حافظه و تقویت توانایی ذهنی از رزماری یاد می کنند.

مجله علوم اعصاب بین المللی در سال ۲۰۱۷ یک مطالعه برجسته در مورد این پدیده منتشر کرد.

پس از ارزیابی عملکرد شناختی ۱۴۴ نفر از شرکت کنندگان تحت تاثیر روغن اسطوخودوس و روغن رزماری، پژوهشگران نیوکاسل در دانشگاه نورثومبریا دریافتند که:

رزماری باعث افزایش قابل‌ توجه عملکرد برای کیفیت کلی حافظه و عوامل حافظه ثانویه شد.

رزماری به مردم کمک کرد تا هوشیارتر باشند.

مطالعات نشان داده اند که روغن ضروری رزماری می تواند به درمان و جلوگیری از بیماری آلزایمر نیز کمک کند. بررسی های منتشر شده در Psychogeriatrics، اثرات آروماتراپی در ۲۸ سالمند مبتلا به زوال عقل (که ۱۷ نفر آنها مبتلا به آلزایمر بودند) را مورد آزمایش قرار دارند.

3. تقویت کبد از خواص روغن رزماری

روغن رزماری به طور سنتی برای کمک به ناراحتی های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر این به عنوان پاک کننده و تقویت کننده کبد نیز شناخته شده است.

روغن رزماری دارای اثرات choleretic و hepatoprotective است. ابتدا اثر choleretic را مورد بررسی قرار می دهیم، این اثر از خاصیت صفرا آور رزماری خبر می دهد، یعنی رزماری ماده ای است که مقدار صفرای ترشح شده توسط کبد را افزایش می دهد.

اثر Hepatoprotective نیز به معنای توانایی رزماری برای جلوگیری از آسیب به کبد است. تحقیقات حیوانی نشان می ‌دهد که برگ رزماری (و زیتون) عصاره های محافظتی کبد را برای موضوعات حیوانی با سیروز جگر القا شده به طور شیمیایی فراهم می ‌کند.

به طور خاص، عصاره رزماری قادر به مهار کردن تغییرات ناخواسته ناشی از سیروز در کبد و بافت کبد است.

4. کورتیزول را کاهش می دهد

یک مطالعه انجام شده در دانشکده دندانپزشکی ژاپن، نشان داد که چگونه آروماتراپی اسطوخودوس و رزماری بر روی سطح کورتیزول بزاق (هورمون استرس) بر روی ۲۲ تن از داوطلبان سالم تاثیر گذاشت.

با توجه به این که هر دو این روغن های ضروری باعث افزایش فعالیت فیزیکی رادیکال های آزاد می شوند، آن ها همچنین متوجه شدند که هر دو میزان کورتیزول را کاهش می ‌دهد، که کاهش این هورمون از بدن در برابر بیماری مزمن ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌ کند.

5. مبارزه با سرطان

علاوه بر آنتی ‌اکسیدان غنی، رزماری به خاطر خواص ضد سرطانی و ضد التهابی اش شناخته شده و مشهور است. یکی از اجزای اصلی فعال رزماری، کارنوزول است.

براساس یک مقاله که اخیرا در مجله Cancer Letters منتشر شده ‌است، کارنوزول برای خاصیت ضد سرطان پروستات، سینه، پوست، سرطان خون و سرطان روده با نتایج امید بخش ارزیابی شده ‌است.

علاوه بر این، به نظر می رسد کارنوزول نسبت به سلول های سرطانی در مقابل با سلول های غیر تومور ژنیکس دارای یک سمیت انتخابی است و در هنگام تزریق به حیوانات به خوبی تحمل می شود.

به عبارت دیگر، کارنوزول مانند یک تک‌ تیرانداز ارتش عمل می ‌کند که تنها دشمن خود هدف قرار می دهد و به سلول ‌های همسایه آسیب نمی‌ رساند، بر خلاف روش بمب اتمی که همه چیز را در طول مسیر خود از بین می برد.

6. ضد شوره بودن از خواص روغن رز ماری

به علت خاصیت ضد قارچی روغن رزماری ، این روغن توانایی از بین بردن شوره های سر را به طور موثر و با عملکردی ملایم دارد. با اضافه کردن چند قطره روغن به شامپو خود از این خاصیت بهره مند شوید.

7. از خواص روغن رزماری تحریک کننده رشد مو

مصرف روغن رزماری برای رشد مو در مناطق خاورمیانه بسیار متداول است.

در یک تحقیق مشخص شد کسانی که پوست سر خود را با روغن رزماری ماساژ میدهند ، در برابر افراد دیگر ، موهای پرپشت تر و بلند تری دارند.

8. دهانشویه رزماری

دهانشوی هایی که حاوی الکل هستند ، میزان تعادل خشکی دهان را به هم میزنند .

دهانشویی که حاوی روغن گیاه رزماری است ، باکتری و قارچ های دهان را از بین میبرد و از عفونت های لثه جلوگیری میکند. بهترین روش بدست آوردن دهانشویه رزماری ، ریختن چند قطره از این روغن در لیوانی حاوی آب مقطر و سپس شستشوی دهان با این آب است.

9. کم کردن استرس از خواص روغن رز ماری

اگر شما از دسته افرادی هستید که دچار استرس فراوان هستند ، پس با دقت این بخش از دلگرم را مطالعه کنید. مطالعات علمی نشان داده است که بوی رزماری باعث کاهش هورمون استرس یا همان کوتیزول میشود. رزماری با بوی خاص خود باعث آرامش شخص میشود.

10. تسکین اضطراب از خواص روغن رزماری

برای بدست آوردن آرامش و دوری از هیجانات روزمره ی زندگی ، توصیه ما به شما استفاده روزانه از روغن رزماری و روغن اسطوخودوس است. ترکیب این دو روغن و استشمام بوی این دو ، آرامش بی نظیری را برای فرد فراهم میکند.

11. از خواص روغن رزماری وضوح ذهنی

در صورتی که شما گیج ، ناراحت و ناامید هستید نگران نباشید. با استشمام بوی اسانس رزماری شما به وضوح شاهد افزایش دقت و کاهش استرس و نگرانی میشوید.

12. خوشبو کننده طبیعی هوا از خواص روغن رزماری

خرید خوشبو کننده های مصنوعی علاوه بر هدر دادن پول باعث ایجاد محیطی سرطان زا نیز میشود.

با اضافه کردن چند قطره روغن رزماری به آب و اسپری کردن ترکیب در سرتاسر خانه ، محیط اطراف خود را خوشبو و معطر سازید.

13. خلاص شدن از شر سلولیت

از خواص رزماری ، افزایش گردش خون است. افزایش گردش خون از انباشت سموم در بدن جلوگیری میکند. با استفاده از فرمول زیر برای همیشه از شر سلولیت رها شوید.

2 قطره روغن رزماری را با 2 قطره روغن رازیانه مخلوط کرده و این ترکیب را درون 2 قاشق چایخوری روغن پایه مانند روغن زیتون ، روغن جوجوبا یا روغن بادام اضافه کنید.

ترکیب نهایی را بر روی نواحی مشکل دار بمالید تا سلولیت شما درمان شود.

14. از بین برنده نشانه های کشش پوستی

روغن رزماری بهترین اسانس برای از بین بردن علائم کشش پوستی می باشد. برای گرفتن تاثیر بهتر رزماری را با روغن نارگیل مخلوط کنید و تا زمان از بین رفتن رد های کشش ، ترکیب را بر روی پوست بمالید.

15. از بین برنده آکنه از خواص روغن رز ماری

اگر صورت شما دارای جوش و آکنه است . باید مواد ضد باکتریایی بر روی پوست خود بمالید.

بهترین روش برای از بین بردن جوش و آکنه به صورت طبیعی مخلوط کردن روغن رزماری و روغن کرچک و مالیدن این ترکیب بر روی محدوده ی دارای جوش و آکنه می باشد.

16. افزایش گردش خون از خواص روغن رزماری

استفاده از روغن رزماری از راه های آسان برای افزایش گردش خون بدن است.

اگر دچار گرفتگی های عضلانی و درد های ماهیچه ای هستید ، مقداری روغن رزماری اصل بر روی ناحیه ای که دچار گرفتگی عضلانی شده است بمالید تا درد تسکین یابد.

17. درمان سر درد از خواص روغن رز ماری

روغن رزماری تسکین دهنده درد و افزایش دهنده گردش خون است. اگر شما دچار سردرد یا میگرن هستید ، کافیست مقداری از این روغن شگفت انگیز را به نقاطی که درد دارند بمالید تا درد شما تسکین یابد.

18. افزایش دهنده ایمنی

اسانس رزماری همانطور که در بالا ذکر شد خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

با مالیدن این روغن به گره های لنفاوی ، ایمنی بدن تا حد زیادی افزایش می یابد. سیستم لنفاوی وظیفه ایمنی بدن را به عهده دارد در نتیجه با تحریک این بخش از بدن ، سلامتی و ایمنی را برای خود به ارمغان آورده اید.

19. کاهش درد مفاصل و عضلات بدن

محققان آلمانی تایید کرده اند که برای کاهش درد های عضلانی و آرتریت مقداری از روغن رزماری را بر روی مفاصل و عضلات بمالید تا درد تسکین یابد.

20. از خواص روغن رزماری درمان سوء هاضمه

خواص روغن رزماری برای درمان سوء هاضمه فوق العاده است. اگر شما دچار گرفتگی معده ، یبوست و نفخ هستید ، حتما روغن رزماری را امتحان کنید.

21. درمان سرفه و علائم سرما خوردگی با روغن رز ماری

برای از بین بردن علائم سرماخوردگی همچون مشکلات تنفسی و سرفه های شدید ، کافیست مقداری از روغن رزماری را بر روی گردن و سیه خود هر چند ساعت مالش دهید. اسانس رزماری خاصیت ضد عفونی دارد و عفونت تنفسی را از بین میبرد.

خواص روغن رزماری

بهترین استفاده از روغن رزماری

همانطور که می ‌توانید در تحقیقات هم مشاهده کنید، روغن رزماری می ‌تواند در انواع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. وقتی که حرف از مصرف روغن رزماری در رژیم غذایی طبیعی شما پیش می آید، ما دستور العمل ‌های زیر را برای تان توصیه می کنیم:

  1. برای بهبود حافظه: ۳ قطره روغن رزماری را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و به مدت ۱ ساعت در روز در فضا پخش کنید یا به گردنتان بمالید.
  2. برای مطالعه بهتر: آیا شما یا فرزندتان سعی دارید اطلاعاتی را برای آینده به خاطر بسپارید؟ روغن رزماری را در حین مطالعه برای تقویت عملکرد شناختی و حافظه در فضا منتشر کنید.
  3. تقویت رشد موهای سر: سعی کنید موهای تان را با روغن رزماری یا اسطوخدوس درمان کنید. همچنین می توانید از دستور العمل شامپو نعناع رزماری خانگی خود که یکی دیگر از روش های عالی برای ترکیب رزماری در روال معمول پوست و افزایش مو است، برای این منظور استفاده کنید.
  4. تقویت سلامت پروستات: دو قطره روغن رزماری را با نصف قاشق چای خوری روغن حامل مخلوط کنید و به قسمت زیر بیضه ها بمالید.
  5. کاهش درد: دو قطره روغن رزماری، ۲ قطره روغن نعناع و ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل را مخلوط کنید و برای افزایش گردش خون و کاهش التهاب بر روی ماهیچه ‌ها و مفاصل دردناک بمالید.
  6. بهبود عملکرد گلبول های قرمز: ۳ قطره روغن رزماری را با یک چهارم قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و دوبار در روز بر روی قسمت کیسه صفرا بمالید.
  7. کمک به نوروپاتی و نورالژی: ۲ قطره روغن رزماری، ۲ قطره روغن نارگیل و نصف قاشق چای خوری روغن حامل را مخلوط کرده و در ناحیه نوروپاتی قرار دهید.

موارد احتیاطی روغن رزماری

  1. روغن رزماری را با روغن حامل رقیق کنید تا از حساسیت پوستی جلوگیری شود.
  2. هنگام استفاده از روغن رزماری به صورت موضعی، مراقب اطراف چشم ها، غشاهای مخاطی و هر منطقه حساس پوست حساس باشید.
  3. روغن ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.
  4. اسانس رزماری نباید به صورت موضعی یا در اطراف کودکان زیر سن ۶ ساله قرار داده شود.
  5. مصرف روغن رزماری به طور داخلی ممکن است با داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون)، ACE، diuretics و لیتیوم نتیجه معکوس داشته باشد.
  6. قبل از مصرف روغن رزماری، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید، داروی خاصی مصرف می کنید و یا شرایط پزشکی خاصی دارید.

بیشتر بخوانید :

خواص باورنکردنی تونیک مو رزماری

رزماری چه خاصیتی دارد؟

فواید معجزه آسا عرق رزماری

خواص روغن رزماری بسیار کارآمد و درمانگر میباشد. بعد از اتمام این مقاله آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و انتهای همین صفحه سوالات خود را با کارشناسان دلگرم در میان گذاشته و پاسخ خود را در اولین فرصت دریافت نمایید.
حال شما بگووید خواص روغن رزماری چیست ؟


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits