دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا زیره همان رازیانه است یا با هم تفاوت دارند ؟
81
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رازیانه و زیره با هم شباهت زیادی دارند به همین خاطر بسیاری از ما این دو را با هم اشتباه می گیریم . با ما در دلگرم همراه شوید تا با زیره و رازیانه بیشتر آشنا شویم .

رازیانه چیست؟

رازیانه یا بادیانه یا بادیان گیاهی است گلدار از راسته آپیالس (Apiales)، از تیره چتریان (Apiaceae) از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum).

این گیاه سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژنها) است و طبیعتی گرم دارد. رازیانه بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه بخش مدیترانه‌ای است.

رازیانه از دریای مدیترانه منشاء می گیرد و فرهنگ این منطقه مدت ها از رازیانه در آشپزی و پزشکی استفاده می کرد.

رازیانه به عنوان یک گیاه در سراسر جهان گسترش نیافته است و بومی نشده است، بلکه این گیاه عمدتا در آب و هوای ساحلی و در رودخانه ها رشد می کند. رازیانه از اجزای اصلی بنزیل الکل نیز هست، اگرچه این گیاه خواص توهم زایی ندارد.

فرق زیره و رازیانه

separator line

زیره چیست؟

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و در دو نوع زیره سبز (با نام علمی: Cuminum cyminum) و زیره سیاه (با نام علمی: Carum carvil) وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است.

دانه‌های زیره با چوب، کوبیده می‌شود. این دانه به صورت خودرو در افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد می‌کند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشد نمی‌کند اما در زمان گذشته در آنجا کشت می‌گردید.

گیاه زیره شبیه بوته هویج است برگ‌هایش ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع گیاه حدود ۵۰ سانتی‌متر است. میوه آن (که به اشتباه دانه گفته می‌شود) به اندازه دو میلی‌متر و هلالی شکل و دارای ۵ خط برجسته‌است.

بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می‌کند. بهترین و مرغوبترین زیره مربوط به شهرستان بافت استان کرمان می‌باشد که به صورت خودرو رشد می‌کند.

فرق زیره و رازیانه

separator line

آیا زیره همان رازیانه است؟

آیا زیره همان رازیانه است؟ در جواب باید بگوییم خیر، زیره و رازیانه نام دو گیاه متفاوت است و همانطور که در بالا توضیح داده شد از لحاظ شکل و رنگ و خواص و حتی محل رویش با یکدیگر فرق می کنند.

زیره و رازیانه شاید از لحاظ شکل ظاهری کمی بهم شبیه باشند اما با هم کاملا تفاوت دارند. هر کدام از این دو گیاه خواص جداگانه ای دارند.

خواص دارویی زیره چیست؟

زیره خود انواع متفاوتی از جمله سبز و سیاه دارد. زیره نه فقط به عنوان چاشنی در آشپزی ایرانی جایگاه خاصی داشته و طعم دل‌پذیری به غذاهای ما می‌دهد، بلکه خواص دارویی و درمانی زیادی نیز دارد.

دانه‌های آن به خاطر ارزش دارویی‌شان شناخته می‌شوند و به عنوان تسریع‌کننده‌ی گوارش استفاده می‌شوند.

هم­چنین سرماخوردگی معمولی، کم‌خونی، بی‌خوابی، اختلالات تنفسی و … را نیز درمان می­‌کند. ارزش تغذیه­ ای زیره به طرز خارق‌العاده‌ای بالا است.

هر ۱۰۰ گرم زیره سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شمار است. زیره حاوی آهن، کلسیم، منیزیوم، منگنز، فسفر، سدیم، و روی فراوان است.

خواص دارویی رازیانه چیست؟

رازیانه گیاهی دارویی است که خواص بیشماری از قبیل ضد پیری، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، درمان بیماری های گوارشی و هورمونی و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

محققان در انستیتو تحقیقاتی و دارویی دهلی نو دریافته اند که گیاه رازیانه می تواند به کاهش فشار چشم کمک کرده و باعث گشاد شدن رگهای خونی می گردد.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

خواص دارویی و درمانی گیاه سندروس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (81 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits