دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید کامبوچا - طرز تهیه نوشیدنی کامبوچا

آموزش تهیه ی کامبوچا نوشیدنی بی نظیر و فواید آن برای سلامتی

فواید کامبوچا - طرز تهیه نوشیدنی کامبوچا
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید شگفت انگیز نوشیدنی «کامبوچا» : سم زدایی بدن، کاهش وزن، درمان دیابت، کم خونی و آسم از جمله فواید چای کامبوچا هستند.

کامبوچا و فواید آن برای سلامتی

کامبوچا دارای خواص سم‌زدایی، خواص آنتی‌اکسیدانی، افزایش قدرت ایمنی، سم زدایی از کلیه‌ها، بهبود عملکرد عروق، درمان کم‌خونی، درمان آسم و بهبود سیستم عصبی است، این نوشیدنی می‌تواند جایگزین نوشابه و دیگر آب‌میوه‌های صنعتی شود.با دلگرم همراه شوید.

کامبوچا چیست؟

برای درست کردن کامبوچا، چای شیرین سبز یا سیاه با یک کلونی که همزیستی باکتری‌ها و مخمر است (به نام شهرتSCOBY شهرت دارد)، تخمیر می‌شود.

طی فرایند تخمیر، مخمر موجود در SCOBY، قند چای را تجزیه کرده و باکتری‌های پروبیوتیک تولید می‌کند. کامبوجا بعد از تخمیر، کربن‌ دار می‌شود که دلیل گاز دار بودن این نوشیدنی است.

آموزش تهیه ی کامبوچا نوشیدنی بی نظیر و فواید آن برای سلامتی

خواص بالقوه‌ی کامبوچا

1. سلامت روده‌ها

مطالعه‌ای در سال 2014 تائید کرده است که فرایند تخمیر کامبوجا یعنی این که این نوشیدنی سرشار از پروبیوتیک است.

باکتری‌های پروبیوتیک، مشابه باکتری‌های مفید در روده‌های ما هستند. مصرف پروبیوتیک می‌تواند سلامت روده‌ها را تقویت کند.

باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند به درمان اسهال کمک کنند و برخی از تحقیقات نشان داده که می‌توانند علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر را هم تسکین بدهند.

ارتباطی که بین پروبیوتیک‌ها و سلامت روده‌ها وجود دارد می‌تواند توجیه کننده‌ی مفید بودن این نوشیدنی برای سیستم گوارش باشد.

ارتباط بین باکتری‌های مفید در سیستم گوارش و عملکرد سیستم ایمنی موضوعی است که مورد تحقیقات بسیار زیادی گرفته و ثابت شده است. اگر پروبیوتیک‌ های موجود در کامبوچا می‌توانند سلامت روده‌ها را تقویت کنند پس عملکرد سیستم ایمنی را هم تقویت می‌کنند.

2. کاهش خطر سرطان

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن کامبوچا می‌تواند به کاهش ریسک سرطان کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2008 دریافت کامبوچا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

تحقیقات گسترده‌تر در سال 2013 نیز نشان داد کامبوچا می‌تواند احتمال بقای سلول‌های سرطانی را کمتر کند. هر دو مطالعه نشان می‌دهند کامبوچا می‌تواند در پیشگیری از سرطان یا درمان آن نقش داشته باشد.

۳. کاهش احتمال عفونت

نوعی اسید به نام اسید استیک که در سرکه هم وجود دارد، هنگام تخمیر کامبوچا تولید می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2000 دریافت کامبوچا می‌تواند میکروب‌ها را نابود کرده و با طیفی از باکتری‌ها بجنگد. این یافته‌ها نشان می‌دهند کامبوچا می‌تواند با کُشتن باکتری‌ها قبل از اینکه جذب بدن شوند از بروز عفونت پیشگیری کند.

۴. سلامت روح و روان

بین پروبیوتیک‌ها و افسردگی می‌تواند ارتباطی وجود داشته باشد چون نوشیدن کامبوچا که غنی از پروبیوتیک است می‌تواند به افزایش سلامت روحی کمک کند.

التهاب با افسردگی ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد، بنابراین خاصیت ضد التهابی کامبوچا می‌تواند به تخفیف برخی از علائم افسردگی کمک کند. مروری در سال 2017 که بر روی مطالعات انجام شد نتیجه گرفت که شواهد محکمی ثابت کرده‌اند پروبیوتیک‌ ها می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند.

۵. پیشگیری از بیماری قلبی

سطح خاصی از کلسترول باعق افزایش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات در سال 2012 و 2015 نشان داده‌اند کامبوچا به کاهش سطح کلسترول ِ منجر به بیماری قلبی کمک می‌کند. میزان کلسترول و بیماری قلبی نیز تحت تاثیر رژیم غذایی، ورزش، وزن بدن، سبک زندگی و التهاب هستند.

۶. کاهش وزن

اگر کامبوچا از چای سبز درست شده باشد می‌تواند به کاهش وزن‌ تان کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2008 دریافت افراد چاقی که عصاره‌ی چای سبز مصرف می‌کردند، کالری بیشتری سوزانده و نسبت به دیگران، وزن بیشتری کم کرده بودند.

۷. سلامت کبد

کامبوچا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با مولکول‌هایی در بدن که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند می‌جنگند. بعضی از مطالعات که تازه‌ ترین‌شان در سال 2011 انجام شد دریافته‌اند، کامبوچا می‌تواند از سموم کبد بکاهد. یعنی کامبوچا می‌تواند نقش مهمی در تقویت سلامت کبد و کاهش التهاب آن داشته باشد.

8. کنترل دیابت نوع دوم

کامبوچا می‌تواند برای کنترل دیابت نوع دوم سودمند باشد. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که کامبوچا به کنترل قند خون در موش‌های دیابتی کمک کرده بود. این یافته‌ها این نظریه را صادر می‌کنند که کامبوچا ممکن است در کنترل دیابت نوع دوم مفید باشد. اما برای ابراز نظر قطعی در این مورد، هنوز به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

آیا نوشیدن کامبوچا عوارضی هم دارد؟

اگر در خانه کامبوچا تهیه می‌کنید خیلی مهم است که مراقب باشید، زیرا ممکن است بیش از حد تخمیر شود. همچنین اگر کامبوچا در محیطی استریل شده درست نشود ممکن است آلوده شود. بیش از حد تخمیر شدن یا آلودگی می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند، بنابراین بهتر و مطمئن‌تر است به جای اینکه خودتان در خانه کامبوچا درست کنید، آن را از فروشگاه بخرید.

شیوه تکثیر قارچ و تولید نوشیدنی کامبوچا

  1. به آرامی یک فنجان شکر در آب جوش درون یک ظرف غیر فلزی اضافه کنید تا۵ دقیقه بجوشد. پس از جوشیدن و برداشتن ظرف از روی اجاق ۵ عدد چای کیسه‌ای (منگنه فلزی نداشته باشد) در آن بیندازید و بعد از ۵ دقیقه آن‌ها را در بیاورید (با قاشق چوبی).
  2. بگذارید تا محلول در دمای اتاق سرد شود. بعد از سرد شدن در یک ظرف یک گالنی ریخته یا یکپارچه صاف کنید (پارچه تمیز باشد) قارچ خود را به آرامی درون آن بگذارید (ظرف شیشه‌ای باشد)
  3. اگر به عمق رفت خودش بعد از ۳تا۴ روز به سطح خواهد آمد، دهانه ظرف را با یکپارچه و کش محکم ببندید (از هیچ درپوش دیگری استفاده نکنید).
  4. ۷ روز ظرف را در دمای معمولی و دور از پرتو مستقیم خورشید نگه دارید تا تخمیر انجام شود.
  5. قارچی به دست آید به اندازه سطح مورد کشتتان (ظرف خیلی بزرگ نباشد به دست گرفتن قارچ مشکل می‌شود) این قارچ مانند پنکیک‌ های خاکستری ریز بوده، شکننده نیستند.
  6. قارچ خود به‌ طور طبیعی جدا می‌شود (هنگام برداشتن قارچ وسیله فلزی همراهتان نباشد) اگر مواد ژله مانند به آن چسبیده بود می‌توانید آن را زیر آب بشویید و آن را روی بشقاب شیشه‌ای قرار دهید. از این قارچ می‌توانید برای تکثیر دوباره استفاده کنید.
  7. برای مصرف آن را در یخچال نگه دارید (مایع زیر قارچ باید مصرف شود) هر روز صبح ناشتا نصف فنجان (پس از صاف کردن) بنوشید (بیشتر از این مقدار می‌تواند مضر باشد)
  8. در صورتی که بخواهید دوباره آن را کشت دهید می‌توانید قارچ را در کیسه‌های پلاستیکی روی بشقاب شیشه‌ای یا کاغذی با کمی چای مرطوب نگه دارید شکستن آن اشکالی پیش نمی‌آورد و قارچ دوباره تخمیر را انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید :

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

عوارض و خطرات استفاده بعضی از گیاهان دارویی

گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits