دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه آنچه باید درمورد گیاه دارویی گلپر بدانید
27
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گلپر خواص گلپر عوارض گلپر برگ گلپر گلپر ترشی در این مقاله شما را با گلپر و خواص آن برای سلامتی آشنا خواهیم کرد

گلپر

گلپر بطور سنتی برای درمان مشکلات یائسگی، نفخ شکم، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، بیماری های تنفسی و آرتروز استفاده میشود.

همچون گلپر چینی، این گیاه توسط زنان برای درمان مشکلات باروری استفاده میشود. این باور وجود دارد که گلپر در متعادل کردن هورمون ها و رفع مشکلات رحم موثر است. همچنین از چای گلپر برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده میشود.

نام علمی: سنبل ختایی

نام های متداول: گلپر باغی، گلپر نروژی، روح مقدس، کرفس وحشی و masterwort

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ ها، ساقه، دانه ها و ریشه

زیستگاه: گلپر در آسیا، اروپا و شرق ایالات متحده رشد میکند.

هشدار! زنان باردار نباید از گلپر استفاده کنند.

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

خواص گلپر چیست؟

تناسب اندام

گلپر دارای مواد معطر مخصوص، مرکب از صمغ های مختلف است. جوانه ها، ساقه ها و غنچه های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های خشک این گیاه که بسیار معطر است همراه با غذا و به عنوان ادویه مصرف عمومی و همگانی دارد. برگ ها و ساقه های گلپر در زمستان از بین می رود ولی ریشه های ضخیم آن باقی مانده و در بهار سال بعد ساقه های بلند دیگری از آن ها رشد کرده و میوه اش پس از رسیدن سفید و مدور و پهن و شبیه به سکه پول بوده و بسیار خوش بو است.

ساقه و برگ گلپر که گلپر ترشی نامیده می شود، دارای همان خواص است و خوردن آن با خوراک و یا افزودنش به ترشی ها بسیار مفید بوده و از فساد و خراب شدن ترشی نیز جلوگیری می کند. طبیعت گلپر گرم بوده و آن را با نام کاشم می شناسند.

مصرف همزمان آن با ماست و انار، سیب زمینی پخته، باقلای پخته توصیه می شود تا از نفخ جلوگیری کند. این گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد و کشنده باکتری هاست. فارسی گلپر، انگدان است که عده ای آن را انجدان نامیده اند.

گلپر,برگ گلپر,گلپر ترشی

سلامت و زیبایی پوست

در طب سنتی ایران نسخه ای ساده و بسیار کاربردی وجود دارد ، که برای درمان کبودی و سیاهی دور چشم از سوی درمان گران توصیه شده است ، برای تهیه ی این نسخه نیاز به برگ های خشک شده ی گلپر و مقداری روغن زیتون داریم .

گلپر از جمله گیاهان دارویی گرم و خشک است که بسیاری از ما ایرانی ها از آن برای خوش عطر و خوشبو کردن غذاها استفاده می کنیم ولی غافل از خواص معجزه آسای آن در زمینه ی زیبایی پوست هستیم.

درمان سیاهی دور چشم

برای تهیه ی این مخلوط کافی است برگ های گلپر را درون مخلوط کن به صورت پودر در آورده و ان را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون طبیعی مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حلقه ی چشم و سیاهی های زیر چشم ماسک کنید سپس این ماسک را برداشته و صورتتان را با آب نیم ولرم بشویید و حتی الامکان این کار را هر شب تکرار کنید تا نتیجه ی بهتری ببینید.

عوارض گلپر

  • مصرف گلپر می‌تواند در بعضی افراد حساسیت یا آلرژی بوجود بیاورد.
  • زیاده‌ روی در مصرف گلپر برای زنان باردار مضر بوده، زیرا خطر سقط جنین را به همراه دارد.
  • استفاده زیاد از گرد گلپر باعث ایجاد تپش قلب میشود.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (27 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits