دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد چشم و درمان های خانگی موثر آن
0
زمان مطالعه: 18 دقیقه
درد چشم که با نام علمی ophthalmalgia نیز شناخته می شود دلایل مختلفی از خستگی چشم ها تا عفونت ها را شامل می شود. اکثر اوقات درد چشم با درمان های خاننگی مثل کمپرس سرد و گرم درمان می شود اما در صورت ادامه درد حتما با مراجعه پزشک مشکل درد چشم را ریشه ای...

از علت درد چشم و درمان های ساده آن بدانید

درد چشم که با نام علمی ophthalmalgia نیز شناخته می شود دلایل مختلفی از خستگی چشم ها تا عفونت ها را شامل می شود. اکثر اوقات درد چشم با درمان های خاننگی مثل کمپرس سرد و گرم درمان می شود اما در صورت ادامه درد حتما با مراجعه پزشک مشکل درد چشم را ریشه ای درمان کنید.

چشم‌ها یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن شما هستند، بنابراین حتی درد خفیف در آن‌ها بسیار نگران‌کننده است. چشم درد بر اساس شرایط پزشکی به دودسته تقسیم می‌شود: درد چشمی و درد مداری، که بر اساس جایی که درد را تجربه می‌کنید دسته‌بندی‌شده است.

درد چشمی

این نوع درد بر روی سطح چشم ظاهر می‌شود و ممکن است احساس خارش، سوزش داشته باشید. چنین دردهایی معمولاً به علت یک جسم خارجی در چشم، التهاب لنزهای تماسی، سایش قرنیه، آسیب یا بلفاریت ایجاد می‌شود.

درد مداری

این نوع درد داخل چشم دیده می‌شود و احساس درد، خرد شدن از نشانه‌های آن است. این نوع درد می‌تواند به علت گلوکزم، نوریت نوری، سینوزیت، میگرن و غیره ایجاد شود.

درد چشم

درد چشم می تواند به علت خستگی باشد

چه چیزی باعث ایجاد درد چشم سطحی می شود؟

درد چشم به دلیل جسم خارجی

شایع ترین علت درد های چشم ورود جسم خارجی به آن است. ورود مژه، خاک و یا بخشی از لوازم آرایش در چشم می تواند باعث سوزش، قرمزی، ترشح اشک و درد شود.

درد چشم ناشی از التهاب ملتحمه

ملتحمه بافتی است که جلوی چشم و در قسمت زیرین پلک قرار داد. این قسمت می تواند توسط آلرژی یا عفونت، ملتهب و آلوده شود. هر چند معمولا درد این التهاب خفیف است، اما باعث خارش، قرمزی و ترشح در چشم می شود. ورم ملتحمه pinkeye نیز نام دارد.

التهاب بر اثر استفاده از لنز

افرادی که از لنزهای تماسی یک بار مصرف استفاده می کنند یا لنزهای دائم خود را به درستی ضد عفونی نمی کنند، بیشتر مستعد ابتلا به درد چشم ناشی از تحریک یا عفونت هستند.

درد چشم به علت خراش قرنیه

قرنیه، سطح شفافی است که چشم را پوشش می دهد. به همین دلیل مستعد ابتلا به آسیب است. هنگامی که قرنیه دچار خراش می شود. احساس می کنید چیزی در چشم فرو رفته است. در زمان خراشیده شدن قرنیه، به طور معمول حذف محرک از چشم و شستشوی آن با آب درد و ناراحتی را تسکین می دهد.

درد چشم به علت صدمه

سوختگی با مواد شیمیایی و سوختگی های ایجاد شده با نورهای شدید مانند فلش، می تواند درد قابل توجهی داشته باشد. این سوختگی اغلب در نتیجه قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند سفید کننده ها یا منابع نور شدید، مانند خورشید، قفسه های برنزه کننده و یا مواد مورد استفاده در جوش الکتریکی ایجاد می شود.

درد چشم به علت بلفاریت

بلفاریت اغلب زمانی رخ می دهد که غدد چربی در لبه پلک آلوده یا ملتهب شود. این عارضه می تواند باعث درد چشم شود.

درد چشم ناشی از گل مژه

اگر عفونت بلفاریت یک ضایعه برجسته بر روی پلک ایجاد کند به آن گل مژه و یا شالازیون می گویند. گل مژه می تواند بسیار دردناک بوده و معمولا نواحی اطراف گل مژه بسیار لطیف و حساس به لمس می شود.

درد چشم به علت جسم خارجی

درد چشم سطحی ممکن است به علت وجود جسم خارجی باشد

چه چیزی باعث ایجاد درد چشم داخلی می شود؟

درد چشم ناشی از آب سیاه

این وضعیت زمانی که فشار داخل چشم افزایش می یابد، رخ می دهد. علاوه بر درد چشم، علائم ناشی از گلوکوم عبارتند از تهوع، سردرد و از دست دادن بینایی. افزایش ناگهانی فشار در چشم به نام گلوکوم حاد شناخته شده و از موارد اضطراری است، و به درمان فوری برای جلوگیری از کاهش دائمی دید نیاز دارد.

درد چشم به دلیل اختلال عصب بینایی

اگر عصب که پشت کره چشم است و به مغز می رسد آسیب ببیند، ممکن است درد چشم همراه با از دست دادن بینایی را تجربه کنید. این آسیب ها به التهاب مربوط می شود. التهاب ایجاد شده نیز می تواند به دلیل وجود یک بیماری خود ایمنی یا عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود.

درد چشم ناشی از سینوزیت

عفونت سینوس ها می تواند باعث فشار پشت چشم ها شود. بسته به میزان عفونت، می تواند موجب ایجاد درد در پشت یک چشم یا هر دو چشم شود.

درد چشم به علت میگرن

درد چشم یک عارضه جانبی شایع در سردرد های میگرنی است.

درد چشم به دلیل آماس عنبیه

التهاب در عنبیه معمولا نادر است اما به محض شکل گیری می تواند درد عمیق در داخل چشم ایجاد کند.

درد چشم شدید

درد چشم یکطرفه به دلیل سینوزیت

نشانه های دیگر همراه با درد چشم

درد چشم می تواند خود به خود ایجاد شود و یا با علائم دیگر اتفاق افتد، مانند:

  • دید کمتر
  • احساس جسم خارجی - احساس اینکه چیزی در چشم است، چه واقعی و چه تصور
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • تهوع یا استفراغ
  • قرمزی چشم
  • اشک چشم
  • هنگامی که از خواب بیدار می شوید، چشم شما بسته است.

درد چشم می تواند همراه با قرمزی چشم

درد چشم می تواند همراه با قرمزی چشم شما را آزار دهد

چه زمانی درد چشم اورژانسی است؟

اگر همراه درد چشم تجربه از دست دادن بینایی نیز وجود داشته باشد، ممکن است این نشانه ای از یک وضعیت اضطراری باشد. علائم دیگر که نیاز به توجه فوری پزشکی دارند عبارتند از:

  • درد چشم شدید است.
  • درد ناشی از زخم و یا قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی و یا نور شدید باشد.
  • همراه با درد چشم، دل درد و استفراغ وجود داشته باشد.
  • درد آنقدر شدید است که لمس کردن چشم غیر ممکن است.
  • تغییرات ناگهانی و چشمگیر در بینایی ایجاد شده است.

معاینه برای تشخیص درد چشم

برای تشخیص علت درد چشم معاینه پزشکی بهترین راه است

تست های تشخیص درد چشم

اگر دچار درد چشم هستید، به خصوص اگر مشکلات بینایی، سردرد یا تهوع و استفراغ دارید، به چشم پزشک مراجعه کنید .چشم پزشکان از ابزارهای گوناگون برای تشخیص درد چشم استفاده می کنند:

  1. آزمایش اسلای لامپ که با استفاده از نور روشن به تمام ساختارهای چشم شما نگاه می کند.
  2. با قطره های انعطاف پذیر، مردمک چشم را باز میکنند تا پزشک به عمق چشم نگاه کند.
  3. تانومتر یک ابزار است که فشار چشم را اندازه گیری می کند ، پزشک از آن برای تشخیص گلوکوم استفاده می کند.

درد چشم چگونه درمان می شود؟

درمان درد چشم بستگی به علت درد دارد. اما شایعترین درمان ها عبارتند از:

مراقبت در منزل

بهترین راه برای درمان بسیاری از شرایطی که باعث درد چشم می شوند، این است که اجازه دهیم چشممان استراحت کند. خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا تلویزیون می تواند موجب خستگی چشم شود. در صورت وجود آسیب، پزشک ممکن است بستن چشم ها را با چشم بند تا بیش از ۲۴ ساعت تجویز کند.

عینک

اگر شما اغلب از لنزهای تماسی و طبی استفاده می کنید، زمانی هم برای التیام قرنیه توسط عینک در نظر بگیرید.

گرما درمانی

در مورد افرادی که بلفاریت یا گل مژه دارند پزشک ممکن است توصیه کند که چشم ها را گرم نگه دارید. این کار باعث می شود غدد چربی و یا فولیکول مو مسدود، باز شود.

شستشو

اگر یک جسم خارجی و یا شیمیایی وارد چشمتان شده، ممکن است شستن چشم ها با آب یا محلول سالین (سرم آب نمک) برای خارج کردن محرک موثر باشد.

آنتی بیوتیک ها

قطره ضد باکتری و آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است برای درمان ورم ملتحمه، خراشیدگی قرنیه و عفونت چشم که باعث درد شده، مفید باشد.

آنتی هیستامین ها

قطره چشم و داروهای خوراکی ضد آلرژی، می توانند به کاهش درد مرتبط با آلرژی در چشم کمک کنند.

قطره چشم

برای افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است استفاده از قطره چشم برای کاهش فشار ساختمان چشم مفید باشد.

کورتیکواستروئیدها

برای عفونت های جدی تر، مانند نوریت اپتیک و آماس عنبیه، دکتر ممکن است به شما کورتیکواستروئیدها تجویز کند.

داروهای ضد درد

اگر درد شدید است و باعث وقفه در زندگی روزمره شما شده، دکتر ممکن است یک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد تا زمانی که بیماری زمینه ای درمان شود، تجویز کند.

عمل جراحی

گاهی اوقات برای اصلاح آسیب ناشی از ورود جسم خارجی به چشم و یا سوختن چشم، عمل جراحی لازم است. علاوه بر این موارد، افراد مبتلا به گلوکوم نیز ممکن است برای افزایش بینایی، نیاز به درمان با لیزر داشته باشند.

استفاده از قطره برای درد چشم

استفاده از قطره می تواند درد چشم را تسکین دهد

اگر درد چشم درمان نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اکثر درد های چشم نیاز به درمان ندارند. دردهای ایجاد شده در چشم به ندرت باعث آسیب دائمی به قدرت بینایی می شوند. با این حال، همیشه این چنین نیست. برخی از شرایط که باعث درد چشم می شوند، در صورت عدم درمان ممکن است مشکلاتی جدی تری ایجاد کنند.

به عنوان مثال، درد و علائم ناشی از گلوکوم نشانه ای از یک مشکل قریب الوقوع است. آب سیاه یا همان گلوکوم اگر تشخیص داده نشده و درمان نشود، می تواند مشکلات بینایی و در نهایت نابینایی به همراه داشته باشد. حس بینایی بسیار حساس است. اگر تجربه درد چشم دارید و مدام احساس می کنید چیزی مثل مژه در چشمتان فرو می رود، به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی درد چشم

درمان درد چشم با کمپرس سردرد

۲ یا ۳ بار در روز یه بسته یخ رو هر ۴ یا ۵ دقیقه روی چشمتون قرار بدین. سردی بسته یخ چشم دردتون رو تسکین میده و سوزش اون رو کاهش میده. به غیر از استفاده از یه بسته یخ ، روش های مشابه زیادی برای درمان چشم درد وجود داره.

میتونین یه تکه مواد غذایی منجمد رو تو یه پارچه تمیز و نرم بذارین و اون رو روی چشمتون قرار بدین. یک قاشق فلزی رو برای چند دقیقه در فریزر بذارین و سپس اونو روی چشم آسیب دیده قرار بدین.

یه کیسه چای رو برای چند دقیقه تو یخچال بذارین و اون رو روی چشمهاتون بذارین. مزیت استفاده از چای کیسه ای اینه که آنتی اکسیدان موجود در اون میتونه روند بهبود رو تسریع کنه، همچنین دارای خواص ضد التهابیست که تورم ناشی از چشم درد رو کاهش میده.

روغن کرچک برای چشم

با یه قطره چکان تمیز، یک قطره روغن کرچک رو تو هر چشمتون بریزین. یه بار در شب و یه بار در روز این کارو انجام بدین. روغن کرچک یک ماده رایج تو قطره های چشمیه که در بیشتر اونها وجود داره که یه اثر تسکین دهنده روی چشم داره و با خواص ضد التهابیش باعث کاهش تحریک چشم میشه.

عملکرد ضد میکروبی اون باعث میشه عامل عفونت در چشمتون از بین بره. همچنین روغن کرچک برای درمان چشمهای خشک که یکی دیگر از علت های چشم درده استفاده میشه.

تاثیر گلاب در درمان درد چشم

یه پنبه رو به گلاب آغشته کنین و اون رو بیش از حد فشار بدین. پنبه رو روی پلکهای بسته قرار بدین و بذارین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بمونه. برای نتیجه بهتر از گلاب سرد استفاده کنین.

۲ تا ۳ بار در روز این کارو انجام بدین. گلاب یه درمان خانگی شناخته شدست و باعث میشه از درد و خستگی چشم خلاص بشین. تقریبا بلافاصله بعد از استفاده از گلاب احساس خنک شدن چشمها بهتون دست میده.

درمان درد چشم با شیر و عسل

۱ قاشق چایخوری شیر گرم رو با ۲ یا ۳ قطره عسل مخلوط کنین. با استفاده از یک قطره چکان تمیز، یک یا دو قطره از این مخلوط رو در چشم آسیب دیده بریزین و چشمها رو برای چند دقیقه نگه دارین و بعد با آب تمیز اون رو بشورین.

دو بار در روز این کارو انجام بدین. عسل ویژگی های ضد باکتری داره که میتونه به طور موثر بیماری ها و سایر عفونت های چشم رو درمان کنه. گرمای شیر باعث تسکین سوزش و التهاب چشم میشه.

سرکه سیب مفید در درمان عفونت چشم

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب رو با ۲ قاشق غذاخوری آب ترکیب کنین. یه پنبه رو در اون خیس کنین و برای ۱۰ دقیقه روی پلکهاتون قرار بدین. یک یا دو بار در روز این کار رو انجام بدین.

این ترکیب میتونه از عفونت چشم ها جلوگیری کنه. دلیلش هم اینه که سرکه سیب حاوی اسید مالیکه که باکتری هایی رو که روی چشم ها تاثیر بد میذارن رو از بین میبره.

جوش شیرین برای درمان درد چشم

۱ قاشق چایخوری جوش شیرین رو در یه فنجان یا لیوان آب بریزین. چشم رو روی این آب نگه دارین و سعی کنین اونو تا زمانی که ممکنه باز نگه دارین. یک یا دو دقیقه چشماتون رو بکشید و سپس باقی مونده مواد رو با آب تمیز بشورین.

یک بار در روز این کار رو تکرار کنین تا عفونت و درد از بین برن. این روند به طور کامل چشمانتون رو پاک میکنه و هر آلودگی که ممکنه وارد اون بشه رو از بین میبره . جوش شیرین یه ضد عفونی کنندست که میکروب های عامل ایجاد عفونت در چشم و اطراف اون رو میکشه

سیب زمینی برای کاهش التهاب چشم

یه سیب زمینی رو پوست کنده و اون رو رنده کنین. آب اون رو بگیرین و روی یه پنبه بریزین و اون رو برای 15 دقیقه روی چشم آسیب دیده قرار بدین.
روزانه یک بار، ترجیحا شب این کارو تکرار کنین. سیب زمینی به راحتی در هر خونه ای پیدا میشه. سیب زمینی با خواص ضد میکروبیش میتونه به کاهش هر نوع التهاب چشم کمک کنه، همچنین پوست تحریک شده رو تسکین میده و سیاهی اطراف چشم رو از بین میبره.

کیسه‌های چای برای چشم درد

حضور اسید تانیک در چای آن را یک درمان بسیار عالی برای کاهش درد چشم می‌کند. اسید تانیک دارای طبیعت ضد التهابی است و به طور موثر درد را کاهش می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود یک کیسه چای را در آب قرار دهید و آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشم بگذارید؛ هر روز برای تسکین درد چشم تکرار کنید.

درمان چشم درد با آب سرد

آب سرد در کاهش مشکل درد چشم با کاهش میزان فشار روی عضلات چشم بسیار موثر است. آب سرد به آرام کردن عضلات چشم کمک می‌کند و از این طریق درد را از بین می‌برد.

برش خیار برای رفع چشم درد

خیار طبیعتی سرد دارد و سردی آن در آرامش عضلات چشم کمک می‌کند و مشکل درد چشم را کاهش می‌دهد. از این رو توصیه می‌شود هر روز براحتی برش‌های خیار را بر روی چشمان خود بمالید.

کمپرس گرم مناسب کاهش چشم درد

کمپرس گرم نیز می‌تواند برای کاهش مشکل درد چشم استفاده شود. کمپرس گرم در آرامش عضلات چشم کمک می‌کند و همچنین گردش خون در عضلات چشم را افزایش می‌دهد که به نوبه خود باعث کاهش درد و فشار می‌شود؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود کمپرس گرم بر روی چشم خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید.

پلک زدن زیاد

هرگاه احساس کردید چیزی شبیه یک جسم خارجی درون چشم‌تان است که باعث درد شده است، زیادپلک بزنید. مرتبا پلک زدن جریان اشک را بهبود خواهد بخشید، که به خارج کردن آن جسم از درون چشم کمک خواهد کرد. همچنین پلک زدن مرتب جریان خون به چشن را بهبود می‌بخشد و فشار روی چشم را کاهش می‌دهد.

شستشو با آب سالین

راه دیگر درمان چشم درد شستشوی چشم‌ها با آب است. به خاطر قرار گرفتن در معرض اجسام خارجی یا مواد شیمیایی، شستشوی کامل چشم‌ها با آب مقطر ولرم یا محلول سالین امری مهم و ضروری است. شستشوی چشم‌ها با آب تمیز برای خارج کردن جسم خارجی از یا ماده‌ی شیمیایی به نوبه‌ی خود درد را کاهش می‌دهد..


ماساژ درمانی

اگر چشم‌های‌تان تحت فشار قرار گرفته و به خاطر ساعت‌ها کار کردن با لپ‌تاپ یا کامپیوتر درد می‌کند، ماساژ درمانی را امتحان کنید. ماساژ همچنین به کنترل درد مربوط به میگرن نیز کمک خواهد کرد.


گل خوش (گل عینک)


وقتی نوبت به درمان‌های گیاهی برای درمان چشم درد ناشی از نوعی عفونت می‌رسد، هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از گل خوش باشد. قدرت مبارزه با عفونت و مایع خشک‌کنی گل خوش از گسترش عفونت پیشگیری خواهد کرد و فرایند التیام را بهبود خواهد بخشید.

گلاب برای رفع درد چشم

گلاب درمان خانگی معروفی است که هنگام بحث درباره‌ی تسکین درد چشم و همچنین خستگی و فشار بر چشم، از آن صحبت به میان می‌آید.
این ماده همچنین حاوی خواص ضد عفونی کننده‌ی قدرتمندی است که می‌تواند از انواع مختلف عفونت‌های چشم پیشگیری یا آن‌ها را درمان کند

نقره‌ کلوئیدی

از نقره‌ی کلوئیدی می‌توان برای اقدام سریع علیه ویروس‌ها و باکتری‌های بسیار عفونت‌زا که باعث عفونت چشم و منجر به درد و ناراحتی می‌شوند استفاده کرد.

نقره‌ی کلوئیدی حاوی ذرات ریز نقره معلق در آب است که با جذب الکترومغناطیسی‌شان به از بین بردن سلول‌های عفونی کمک می‌کند. سپس این سلول‌های عفونی به جریان خون فرستاده می‌شوند تا دفع شوند. این یکی از دلایلی است که در قطره‌های چشم از نقره‌ی کلوئیدی به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی استفاده می‌شود.

کمپرس چای کیسه ای برای درد چشم

چای کیسه می توان کمپرس خوبی برای درد چشم باشد

ترفندهای مراقبت از چشم برای مقابله با درد چشم

پیشگیری از درد چشم با حفاظت از چشم با روش های زیر

می توانید از بسیاری از علل ایجاد درد چشم مانند بریدگی و سوختگی، با پوشیدن عینک یا عینک ایمنی هنگام ورزش، زنی چمن، و یا کار با وسایل دستی جلوگیری کنید. کارگران ساختمانی، جوشکاران و افرادی که از ابزارهای سریع و مواد شیمیایی استفاده می کنند باید همیشه از محافظ چشم استفاده کنند.

مواد شیمیایی و عوامل مستقیم قوی از قبیل پاک کننده های خانگی و آفات کش ها را دور از بدن خود اسپری کنید.

از در اختیار قرار دادن اسباب بازی هایی که ممکن است کودک با آن به چشم خود صدمه وارد کند، خودداری کنید. اسباب بازی هایی که قطعات فنری دارند، اسباب بازی که دارای میله هستند، شمشیر اسباب بازی، اسلحه و توپ همگی می توانند به چشم کودک صدمه بزنند.

ابزار و وسایلی که با چشمتان به طور مستقیم در تماس هستند را تمیز نگه دارید. ابزراهای مانند لنز و عینک می توانند چشم را به سرعت عفونی کنند. در مورد لنزها باید یاد آور شویم که بهتر است از استفاده طولانی مدت آن ها اجتناب کنید و به صورت متناوب جای آن را با عینک تعویض کنید.

دستهایتان را بطور مرتب بشویید. باید از وسایل آرایشی مشترک، محلول لنز، قطره چشم یا هر چیزی که به گسترش میکروبها کمک می‌کند، اجتناب شود. مراقبت به هنگام فعالیتهای ساده‌ای مثل آرایش کردن یا استفاده از کنتاکت لنز می‌تواند به پیشگیری از درد چشم کمک کند. کنتاکت لنز نیز در صورتی که شخص مراقبت نکند، خیلی راحت باعث سایش قرنیه و عفونت می‌شود.

لنزهایی که به طور مناسب تمیز نشوند و ذرات روی آنها باقی بماند وقتی که در چشم قرار بگیرند می‌توانند سطح آن را زخم کنند. همچنین لنزهایی که به مدت زیادی در چشم بمانند، موقع خواب هم در چشم باشند و یا به هنگامی که چشمها خیلی خشک هستند، در چشم باشند می‌توانند منجر به ساییدگی شوند.

اغلب ساییدگی‌ها بدون هیچ عوارض بعدی، درمان می‌شوند اما بعضی از آنها موجب عفونتهایی همچون ورم ملتحمه (چشم صورتی) می‌شوند که بسیار مسری است. به هنگام انجام هر فعالیتی که ایجاد گرد و ذرات معلق می‌کند باید عینک ایمنی بپوشید تا از ورود اجسام خارجی به چشم جلوگیری شود.

با توجه به اینکه بیشتر مشکلات برای قرنیه بوجود می‌آید، مشکلات در مورد بخشهای دیگر چشم می‌تواند منجر به درد چشم شود و نباید نادیده گرفته شود. هر نوع تغییری در چشم یا ایجاد مشکل چه درد، چه قرمزی یا کاهش دید را باید جدی گرفته و سریعا به پزشک مراجعه کرد.

بسیاری از مشکلات چشم در صورت توجه و درمان سریع، رفع خواهند شد اما بعضی از آنها در صورت درمان نشدن در زمان مناسب، می‌تواند منجر به آسیب غیر قابل برگشت یا حتی نابینایی شود. معاینه منظم چشم به شناسایی مشکلات موجود کمک می‌کند و باعث می‌شود که تشخیص صحیح و به موقع و در صورت داشتن مشکل، درمان مناسب انجام شود.

بیشتر بخوانید:

راه های مناسب برای درمان چشم درد

علت درد در ناحیه پشت چشم (کاسه چشم) چیست؟

علت درد چشم در افراد چیست؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits