دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای افزایش میزان تستوسترون چه بخوریم ؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تستوسترون یکی از هورمون های مردانه است که در مردان حدود 10 برابر زنان ترشح می شود. این هورمون برای بدنسازی نیز بسیار پرکاربرد است. با ما باشید تا مکمل های تستوسترون را معرفی نماییم.

تستوسترون چیست ؟

مکمل تستوسترون موضوع مورد بحث ماست. تستوسترون مهم ترین هورمون جنسی مردانه است که در مردان حدود 10 برابر زنان ترشح می شود. نکته جالب اینجاست که این هورمون در بدن زنان نیز به میزان بسیار اندک از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شود ولی وظایف دیگری را بر عهده دارد.

این هورمون در دسته ای از هورمون ها به نام “آندروژن” قرار دارد که برخی اوقات با نام استروئید آنابولیک نیز شناخته می شود. در مردان به طور عمده در بیضه ها تولید شده ولی به میزان اندکی نیز از غدد فوق کلیوی ترشح می شود و کنترل ترشح آن بر عهده هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز است.

وجود این هورمون در نگاه اول برای بقای نسل و تولید مثل بسیار حیاتی است ولی در کنار این نقش، کارکرد های دیگری هم در بدن مردان خواهد داشت.

کاربردهای هورمون تستوسترون

کارکرد های مهم تستوسترون، به تفکیک اندام، شامل موارد زیر می باشد:

  1. مغز: ایجاد میل جنسی، ایجاد حالت خشونت و پرخاشگری
  2. پوست: رویش موهای صورت یا ریش، رویش موهای بدن و طاسی سر
  3. ماهیچه: افزایش حجم، افزایش استحکام
  4. استخوان: افزایش چگالی، تولید گلبول های قرمز خون
  5. بیضه: تولید اسپرم، رشد پروستات، نعوظ

با توجه به نقش هایی که ذکر شد می توان تا حدودی پیش بینی کرد که افزایش بیش از حد یا کاهش سطح این هورمون چه عوارضی را در پی خواهد داشت.

افرادی که ورزش های مختلف از جمله بدنسازی را انجام می دهند، حتما اسم این هورمون را شنیده اند یا برخی از این افراد به دنبال راهی برای افزایش سطح این هورمون در بدن چه در قالب دارو و مکمل چه در قالب رژیم غذایی هستند. یکی از اعمالی که تستوسترون انجام می دهد افزایش حجم و استحکام عضلات بدن است.

بهترین مکمل های تقویت تستوسترون

1. مکمل تستوسترون: اسید دی آسپارتیک (D-Aspartic Acid)

اسید دی آسپارتیک یک اسید آمینه طبیعی است که می‌تواند سطوح تستوسترون بدن را تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهند که اسید دی آسپارتیک با افزایش هورمون تحریک کننده فولیکول و هورمون لوتئینه کننده این کار را انجام می‌دهد.

این مسئله از آنجایی حائز اهمیت است که هورمون لوتئینه کننده سلول‌های لیدیگ در بیضه را مجاب می‌سازد که تستوسترون بیشتری تولید کنند.

تحقیقات اولیه روی انسان‌ها و حیوانات نشان داد که تنها یک دوره مصرف 12 روزه از اسید دی آسپارتیک باعث افزایش هورمون لوتئینه کننده و همچنین افزایش تولید و انتقال تستوسترون در بدن می شود.

اسید دی آسپارتیک همچنین ممکن است که به تولید و کیفیت اسپرم نیز کمک کند. یک تحقیق 90 روزه بر روی مردانی که دارای اسپرم ضعیف بودند به دادن مکمل اسید دی آسپارتیک به این افراد پرداخت.

بعد از این دوره، تعداد اسپرم‌های شرکت کنندگان در آزمایش با دوبرابر شدن از 8.2 میلیون اسپرم در میلی‌لیتر به 16.5 میلیون اسپرم در میلی‌ لیتر رسید.

بنابراین می‌توان این‌ طور نتیجه گرفت که اسید دی آسپارتیک تنها در افرادی می‌تواند مفید باشد که دارای سطوح تستوسترون پایین و یا عملکرد جنسی ضعیف هستند و لزوما نمی‌توان از آن جهت افزایش تستوسترون در افراد سالم استفاده کرد.

2. مکمل تستوسترون: ویتامین دی (Vitamin D)

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می‌شود. بخش عمده‌ ای از جمعیت عصر حاضر خیلی کم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند که همین مسئله موجب کمبود ویتامین دی در این افراد شده است.

افزایش ذخایر ویتامین دی ممکن است است باعث افزایش تستوسترون و سایر معیار‌های سلامتی مربوط، مانند بهبود کیفیت اسپرم شود. برای دریافت ویتامین دی بیشتر خود را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهید.

شما همچنین می‌توانید حدود 3000 IU ویتامین دی 3 را به صورت روزانه از مکمل‌ها دریافت کنید و غذاهای حاوی ویتامین دی بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

3. مکمل تستوسترون: تریبولوس ترستریس (Tribulus Terrestris)

تریبولوس (تریبولوس ترستریس) یک گیاه دارویی است که سال‌ها در درمان‌های دارویی از آن استفاده می‌ شده است، بیشتر مطالعات صورت گرفته روی این ماده مربوط به حیوانات می‌شوند که افزیش میل جنسی و سطوح تستوسترون در آن‌ ها را نشان ‌می‌دهند.

البته مطالعات کنونی نشان می‌دهند که مصرف تریبولوس در ورزشکاران پیشرفته و افراد سالم با سطوح نرمال تستوسترون سودمند نخواهد بود.بنابراین به نظر می‌رسد که تریبولوس نیز مانند بسیاری از تقویت کننده‌های تستوسترون تنها برای افرادی مفید است که دارای سطوح تستوسترون پایینی هستند و از تداخلات جنسی رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید: مکمل تریبولوس چیست

4. مکمل تستوسترون: مکمل DHEA

دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) یک هورمون طبیعی در بدن است.

DHEA در افزایش تستوسترون و کنترل سطوح استروژن نقش داشته و به دلیل اثرات بیولوژیکی به یکی از محبوب‌ترین‌ راه‌ها برای افزایش تستوسترون تبدیل شده است.

در بین مکمل‌های افزایش تستوسترون، بیشترین و بهترین مطالعات بر روی DHEA صورت گرفته است. چندین مطالعه به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهند مصرف روزانه 50 تا 100 میلی‌گرم DHEA می‌تواند سطوح تستوسترون را نسبت مصرف دارونما، به میزان 20 درصد افزایش دهد.

با این‌ حال، همانند سایر مکمل‌ها نتایج تا حدی نامطمئن به نظر می‌رسند زیرا چندین مطالعات دیگری همین دوز مصرفی از DHEA را مورد آزمایش قرار دادند اما هیچ تاثیری مثبتی را در رابطه با افزایش سطوح تستوسترون بدن پیدا نکردند.

به همین دلیل هنوز تاثیرات DHEA نا مشخص خوانده می‌شود. با این اوصاف مصرف DHEA در ورزش‌های حرفه‌ای ممنوع اعلام شده برای ورزش‌های رقابتی که در آن‌ها آزمایش دوپینگ گرفته می‌شود مناسب نیست.

همانند سایر مکمل‌ها، ممکن است که DHEA نیز فقط بر روی افرادی که سطوح تستوسترون آن‌ها پایین است کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید: مکمل‌ DHEA و مزایای مصرف آن

5. مکمل تستوسترون: زینک (Zinc)

زینک که به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی شناخته می‌شود، یک ماده معدنی است که در بیش از 100 پروسه شیمیایی بدن نقش دارد. به همراه ویتامین دی، سطوح زینک بدن رابطه بسیار نزدیکی با سطوح تستوسترون آن دارد.

یکی از مطالعاتی که این رابطه را اندازه‌گیری کرد به این نتیجه رسید که محدود ساختن دریافت زینک از غذا باعث کاهش سطوح تستوسترون در مردان سالم می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود نیز مکمل زینک در افرادی که دچار کمبود تستوسترون هستند موجب افزایش سطوح تستوسترون می‌شود.

با توجه به مطالعات انجام شده، اگر شما با کمبود تستوسترون مواجه باشید، ممکن است که زینک سبب افزایش تستوسترون بدن شما شود. همچنین این مکمل می‌تواند در تلاش‌های شما جهت ریکاوری از تمرینات پر شدت به کمکتان بیاید.

6. مکمل تستوسترون: زد ام ای

زد ام ای مخفف کلمه روی – متیونین – اسپارتات می‌باشد.این محصول شامل ۳۰ میلی‌گرم روی – متیونین – اسپارتات، ۴۵۰ میلی‌گرم منیزیوم اسپارتات و ۱۰.۵ میلی‌گرم ویتامین بی‌ ۶ می‌باشد.این محصول به احتمال زیاد بهترین تقویت کننده طبیعی تستوسترون در حال حاضر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های افزایش وزن با اثرگذاری فوق العاده

کاربرد مکمل پروتئین + نحوه مصرف پودر مکمل پروتئین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits