دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اندازه گیری اگزالات ادرار
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
Oxalat یا اگزالات یکی از کریستال هایی که ممکن است در ادرار بیماران وجود داشته باشد، Oxalat معمولا در اثر مصرف بالای ویتامین C و رسوب آن ایجاد می شود

تفسیر آزمایش Oxalat

Oxalat یا اگزالات یکی از کریستال هایی که ممکن است در ادرار بیماران وجود داشته باشد . این ماده به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و میزان بسیار کمی از آن در بدن انسان ها نیز مشاهده می شود. Oxalat معمولا در اثر مصرف بالای ویتامین C و رسوب آن ایجاد می شود. رسوب اگزالات که در زیر میکروسکوپ به شکل سوزنی می باشد ، باعث ایجاد سنگ کلیه در بدن بیمار می شود که می تواند درد بسیار شدیدی در ناحیه لگن و ناحیه تناسلی ایجاد نماید.

اگزالات معمولا در 80% از سنگ کلیه ها مشاهده می شود. از جمله موادی که می تواند باعث ایجاد کریستال اگزالات در بدن شود می توان به سبزیجاتی مانند اسفناج و جعفری، کرفس (سبزیجات پهن برگ) و مصرف زیاد مغز بادام ، بادام زمینی ، مصرف زیاد توت ها و انگور و غلاتی مانند سویا ، چای سیاه و کاکائو و جوانه گندم اشاره کرد.

افزایش اگزالات ادرار به بیش از mmol/24 hr 0.46 می تواند نشان دهنده شرایطی همچون هیپراگزالوری ثانویه (سوء جذب چربی)، هیپراگزالوری اولیه (کمبود آنزیم آلانین گلی اگزالات ترانسفراز و گلیسریک دهیدروژناز)

مقادیر طبیعی Oxalat

  • در ادرار رندوم واحد گزارش شده mmol/L می باشد که مقادیر مرجع برای آن تعیین نشده است.
  • ادرار 24 ساعته: 0.11 – 0.46 mmol/24 hr or 9.7- 40.5 mg/24 hr

سایر نام ها: اگزالات، Oxalic Acid

نوع نمونه قابل اندازه گیری: ادرار 24 ساعته یا رندم (تصادفی)

آزمایش ادرار

کاربردهای بالینی آزمایش Oxalat

1- پایش درمان برای سنگ های کلیوی.
2- شناسایی اگزالات افزایش یافته به عنوان یک عامل خطر برای تشکیل سنگ کلیه
3- تشخیص هیپراگزالوری اولیه یا ثانویه

آمادگی های قبل از آزمایش Oxalat

آزمایش آنالیز ادرار یکی از آزمایش های روتین در هر آزمایشگاهی است که در بیماران مختلف برای بررسی کارکرد کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. در این آزمایش هم موارد ظاهری ادرار مورد بررسی قرار می گیرد و هم ریز ترین و میکروسکوپی ترین موارد. از مواردی که در این آزمایش بررسی می گردد ، وجود کریستال در ادرار است. چنانچه در ادرار بیماری کریستال مشاهده شود ، ممکن است که خبر از سنگ کلیه در بیمار داشته باشد.

کریستال ها انواع مختلفی دارند که می توان به کریستال سیستئین، استروئید و اسید اوریک و اگزالات و فسفات کلسیم و … اشاره نمود. وجود هرکدام از این کریستال ها در بدن بیمار معنی خاصی را منتقل می نماید. به طور مثال کریستال سیستئین همیشه جدی گرفته می شود و یا وجود کریستال از نوع فسفات، فسفات کلسیم و اگزالات نشانه ادرار قلیایی است (ادرار زمانی که در محیط بماند قلیایی می شود که در این حالت ارزش کلینیکی ندارد).

تست اگزالات نیز مانند سایر آزمایش های دیگر نیازمند آمادگی قبلی است تا درصد خطای نتیجه آزمایش ، بسیار پایین باشد. بهتر است که 2 تا 3 روز قبل از انجام تست اگزالات از مصرف قرص های ویتامین C و مصرف زیاد مواد غذایی دارای ویتامین C از جمله مرکبات تازه (مانند لیموشیرین ، پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو شیرین ، اسفناج ، توت فرنگی و گوجه فرنگی) خودداری نماید.

شرایط نمونه گیری آزمایش Oxalat

1- شرایط جمع آوری ادرار صحیح ادرار 24 ساعته رعایت شود.
2- اضافه کردن 30 میلی لیتر از اسیدکلریدریک 6 نرمال بعد از پایان جمع آوری ادرار 24 ساعته ( در مدت 4 ساعت بعد از پایان جمع آوری )
3- بعد از اضافه کردن اسیدکلردریک 6 نرمال PH نمونه جمع آوری شده بایست ما بین 2.5 تا 3 باشد.

نمونه ادرار

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Oxalat

1- قبل از برداشتن 5 میلی لیتر از ادرار 24 ساعته آن را خوب مخلوط کنید.
2- حجم ادرار 24 ساعته را یادداشت کنید.
3- در حین جمع آوری نمونه ادرار از استعمال دوز بالای ویتامین C ( بیش از gr2 خوراکی در 24 ساعت) اجتناب گردد و رژیم غذایی عادی رعایت گردد.

عوامل مداخله گر در آزمایش Oxalat

  • هیپراگزالوری ایدیوپاتیک و برداشت بیش از حد ویتامین C و اگزالات رژیمی
  • افزایش دهنده ها: اسید آسکوربیک، اتیلن گلیکول، مصرف توت فرنگی، گوجه فرنگی، اسفناج، ژلاتین، داروی بیهوشی متیل آکسی فلوران.
  • کاهش دهنده ها: مصرف نیفیدپین و پیریدوکسین

توضیحات در مورد آزمایش Oxalat

1- ظروف درپوش فلزی برای جمع آوری ادرار مناسب نیستند.
2- وجود کلسیم ، گلوکز و اسیداگزالواستیک در ادرار در واکنش کالریمتریک تداخل می کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

Ph بالا یا پایین در آزمایش ادرار نشان دهنده چیست ؟

آزمایش وزن مخصوص ادرار | Specific gravity در آزمایش ادرار چیست ؟

علت بالا و پایین بودن MN / NMN, U در آزمایش ادرار

علت بالا و پایین بودن Micro Albumin در آزمایش ادرار

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits