دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش تشخیص اعتیاد
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
multi drug آزمایشی است که برای گرفتن سوء پیشینه و کمک به پیگیری روند درمان بیماران در حال ترک اعتیاد بکار می رود. این تست‌ها برای آشکار ساختن دروغ مصرف کنندگان مواد مخدر تهیه نشده‌اند و کاربرد آنها در جهت مچ‌گیری، به هیچ‌وجه اخلاقی و مجاز نیست.


تفسیر آزمایش multi drug


multi drug آزمایشی است که برای گرفتن سوء پیشینه و کمک به پیگیری روند درمان بیماران در حال ترک اعتیاد بکار می رود. این تست‌ها برای آشکار ساختن دروغ مصرف کنندگان مواد مخدر تهیه نشده‌اند و کاربرد آنها در جهت مچ‌گیری، به هیچ‌وجه اخلاقی و مجاز نیست.

تنها در صورتی که خود فرد داوطلب باشد، درمانگر مجاز به انجام این آزمایش‌ها است. تست‌های مختلف شناسایی مواد در هر کشور، بسته به قوانین آن کشور کاربردهای متفاوت دارد. برای مثال، انجام تست مورفین به هنگام ازدواج و در بعضی مشاغل، در کشور ما مجاز شمرده شده است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های زیاد در علوم آزمایشگاهی، تست‌های مختلفی در آزمایشگاه‌ها موجود است. این تست‌ها شامل تست مورفین، حشیش و محرک‌ها از جمله آمفتامین، شیشه، بنزودیازپین‌ها، متادون، کدئین و... است.

برخلاف عقاید رایج، مصرف داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب و خواب‌آورها، با وجود تشابه علایم ایجاد شده اصلاً با تست‌های تشخیصی مواد تداخلی ندارند و افراد بدون دغدغه و طبق تجویز پزشک مجاز به استفاده از این دارو‌ها هستند.

تداخل مهمی که با تست مورفین وجود دارد، قرص‌ها و شربت‌های حاوی کدئین هستند که به مدت حداقل دو روز با تست غربالگری مورفین قابل ردیابی هستند. البته پس از مثبت شدن تست مورفین، با تست‌های اختصاصی و تفکیکی به راحتی می‌توانید از نوع ماده مصرفی مطلع گردید. توصیه می‌شود که افراد انتخاب شده برای انجام تست، به منظور برطرف شدن هرگونه شبهه، حداقل دو روز قبل از انجام تست مخدر از مصرف هر نوع فرآورده کدئین‌دار خودداری کنند.

مقادیر طبیعی: منفی (مقادیر زیر Cut-off تعیین شده برای داروی خاص) این گزارش برای مقاصد پایش بالینی و مدیریت بیماران در نظر گرفته شده و جهت آزمون های مرتبط با اشتغال مورد استقاده قرار نمی گیرد.

سایر نام ها: تست اعتیاد به مواد ، تست غربالگری مصرف مواد مخدر (روان گردان)، تست تشخیص تقلب ، Drugs of Abuse Screen test
, Drug Abuse Survey. Urine, Adulteration Survey, Urine.

نوع نمونه قابل اندازه گیری: ادرار راندوم تازه

آزمایش

کاربردهای بالینی آزمایش multi drug


۱. تعیین کیفی چندین داروی مخدر و متابولیت های آن در ادرار مطابق با میزان Cut-off

۲. غربالگری افراد سالم از افراد معتاد به مواد مخدر یا روان گردان از قبیل مرفین (MOP)، ماری جوانا (THC)، متادون (MTD)، ترامادون (TRA)، تمجیزک (BUP)، آمفتامین(AMP)، متاآمفتامین (MET)، باربیتورات (BAR)، بنزودیازپین(BZO)، فن سیکلیدین (PCP)، ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، کوکائین(COC)، متیلن اندوکسی مت آمفتامین یا اکستازی(MDMA) و تست تشخیص تقلب (Adulteration).

تفسیر نتایج آزمایش multi drug


منفی: ظهور یک خط رنگی در منطقه کنترل (C ) و یک خط رنگی در منطقه تست (T ) برای یک داروی خاص نشان دهنده منفی بودن تست می باشد. نتیجه منفی نشان می دهد که غلظت دارو در ادرار، زیر سطح Cut-off تعیین شده برای آن داروی خاص می باشد.

مثبت: عدم ظهور خط رنگی در منطقه T برای یک داروی خاص و ظهور یک خط رنگی در منطقه C نشان دهنده مثبت بودن تست می باشد. نتیجه مثبت نشان می دهد که غلظت دارو در ادرار بیش از مقادیر Cut-off تعیین شده برای آن داروی خاص است. به عبارت دیگر نتیجه مثبت نشان می دهد که بیمار داروهای شناسایی شده را در گذشته استفاده کرده است.

نکته: ظهور خط رنگی در منطقه T و عدم ظهور خط رنگی در منطقه C نشان دهنده غیر معتبر بودن آزمون (کاست نامعتبر ) می باشد و باید تکرار گردد.

ملاحظات و شرایط نمونه گیری در آزمایش multi drug

۱. نیاز به ناشتایی نمی باشد.
۲. ۳۰ میلی لیتر ادرار راندم را در ظروف پلاستیکی تمیز و خشک دربدار جمع آوری نمایید.
۳. نمونه جمع آوری شده در هر زمان از روز قابل استفاده می باشد.
۴. نیاز به افزودن نگه دارنده نمی باشد.
۵. نمونه های ادرار حاوی ذرات قابل مشاهده می بایست سانتریفیوژ گشته یا فیلتر گردد. نمونه جهت انجام آزمایش باید شفاف باشد.
۶. در هنگام نمونه گیری می بایست از صحت نمونه ادرار بیمار اطمینان حاصل گردد.
۷. در هنگام جمع آوری نمونه می بایست مراقب بود تا از هرگونه جابجایی نمونه یا تعویض برچسب آزمایش توسط بیمار اجتناب گردد.
۸. تمام نمونه های جمع آوری شده باید به عنوان نمونه بیولوژیک خطرناک در نظر گرفته شده و در انتقال نمونه احتیاط های مقتضی صورت گیرد.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش multi drug

  • ادرار نبودن نمونه
  • نمونه ادرار کدر ، مانده یا آلوده
  • نمونه ادرار بدون برچسب یا با برچسب اشتباه

تست ادرار

شرایط نگهداری نمونه در آزمایش multi drug

۱. نمونه ادرار در دمای ۲-۸oC به مدت ۴۸ ساعت پیش از انجام تست پایدار است.
۲. برای ذخیره طولانی تر، نمونه باید در -۲۰oC نگهداری گردد. در این دما نمونه به مدت ۲ هفته پایدار است.
۳. نمونه های فریز شده قبل از انجام آزمایش باید کاملا ذوب شده و به خوبی مخلوط گردد.

عوامل مداخله گر در آزمایش multi drug

lateral flow chromatographic immunoassay تنها یک تست کیفی و آنالیز مقدماتی می باشد و یک روش آنالیزی ثانویه جهت تایید نهایی آزمون باید بکار رود. کروماتوگرافی گازی / اسپکترومتری جرمی (GC / MS) روش تأییدی ارجح می باشد.

ممکن است که خطاهای فنی( technical errors) و یا رویه ای (procedural errors)، همچون دیگر مواد مداخله گر در نمونه ادرار منجر به نتایج اشتباه (غلط) گردد. تقلب در تست نظیر اضافه کردن سفید کننده یا زاج سفید در نمونه ادرار ممکن است منجر به نتایج اشتباه صرفه نظر از خطاهای آنالیتیکی بکار رفته گردد.

  • یک نتیجه مثبت نمی تواند دلالت بر سطح سمومیت، میزان استفاده و غلظت دارو در ادرار داشته باشد.
  • یک نتیجه منفی ضروراً دلالت بر عدم وجود دارو در ادرار نمی باشد. نتایج منفی ممکن است در نتیجه وجود دارو زیر مقادیر Cut-off حاصل آید.
  • آزمون نمی تواند ما بین سوء مصرف دارو و مصرف داروهایی با مقاصد پزشکی تمایز حاصل کند.
  • تست مثبت ممکن است در نتیجه مصرف غذا یا مکمل های غذایی حاصل گردد.

توضیحات در مورد آزمایش multi drug

  • داروهای زیر در مقادیر ۱۰۰ ng/ml در نتایج آزمون تداخل ایجاد نمی کنند.
  • وزن مخصوص ادرار (specific gravity) پایین و بالای محدوده نرمال نمی تواند بر نتایج آزمون تاثیرگذار باشد.
  • تغییرات pH ادرار در نتایج آزمون تاثیرگذار نمی باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

منفی کردن آزمایش اعتیاد: ۲۷ روش خانگی برای منفی کردن تست اعتیاد

آیا مصرف چای و قهوه و کوکاکولا باعث مثبت شدن تست دوپینگ می شود؟

بررسی اعتیاد ‌آنلاین+تست اعتیاد

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits