دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی سطح لاکتات دهیدروژناز

علت بالا و پایین بودن LDH در آزمایش خون 

بررسی سطح لاکتات دهیدروژناز
22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
LDH یا لاکتات دهیدروژناز در سراسر بدن وجود دارد، از این رو سطح LDH کل شاخص اختصاصی برای آسیب یا بیماری عضو خاص نمی باشد. LDH حاوی 5 ایزوآنزیم (LDH-1,2,3,4,5) می باشد. ایزوآنزیمها اختصاصی تر می باشند و بیشتر به تشخیص کمک می کنند.


تفسیر آزمایش LDH


LDH یا لاکتات دهیدروژناز در سراسر بدن وجود دارد، از این رو سطح LDH کل شاخص اختصاصی برای آسیب یا بیماری عضو خاص نمی باشد. LDH حاوی 5 ایزوآنزیم (LDH-1,2,3,4,5) می باشد. ایزوآنزیمها اختصاصی تر می باشند و بیشتر به تشخیص کمک می کنند.

چنانچه LDH-1 بیشتر از LDH-2 گردد، قویاً مشکوک به انفارکتوس میوکارد می شویم. به این پدیده Flipped LDH گویند. افزایش LDH-5 به تنهایی معمولاً نشانه آسیب یا بیماری سلولهای کبدی است. مقادیر LDH در طی عمر تا حد زیادی تغییر می کنند.

مقادیر طبیعی LDH

  • 1 تا 30 روز: 135-750 U/L
  • 31 روز تا 11 ماهگی: 180-435 U/L
  • 1 تا 3 سالگی: 160-370 U/L
  • 4 تا 6 سالگی: 145-345 U/L
  • 7 تا 9 سالگی: 143-290 U/L
  • 10 تا 12 سالگی: 120-293 U/L
  • 13 تا 15 سالگی: 110-283 U/L
  • 16 تا 17 سالگی: 105-233 U/L
  • 18 سال و بالاتر: 122-222 U/L

سایر نام ها: لاکتات دهیدروژناز، Lactate Dehydrogenase ) LD)

شرایط نمونه گیری: نیاز به ناشتایی نمی باشد.

آزمایش خون

کاربردهای بالینی آزمایش LDH


1. کمک به تشخیص افتراقی انفراکتوس میوکارد (MI، انفارکتوس ریوی، کم خونی ها و بیماری های کبدی)
2. پی گیری پاسخ بیمار به بعضی از انواع شیمی درمانی ها
3. کمک به تشخیص بیماری های کلیوی، عضلانی- اسکلتی و مغزی.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش LDH

1. بسیاری از بیماری ها می تواند موجب افزایش LDH گردند بنابراین وضعیت بیماری فرد را روی برگه آزمایش ذکر کنید.
2. به منظور ارزیابی الگوی زمانی افزایش آنزیم، زمان و تاریخ نمونه گیری را بر روی برگه آزمایشگاه بنویسید.
3. سن بیمار را در برگه آزمایش یادداشت کنید.
4. از CSF نیز می توان برای سنجش استفاده کرد.
5. موارد عدم پذیرش نمونه : همولیز شدید نمونه موجب رد نمونه می شود.

شرایط نگهداری نمونه در آزمایش LDH

  • به علت ناپایداری آنزیم LDH نمونه هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار گیرد.
  • سرم در دمای C◦ 4 به مدت 48 ساعت و در دمای C◦20- به مدت 30 روز پایدار است.

تفسیر نتایج آزمایش LDH


سطوح LDH افزایش یافته

سطوح بالای LDH نشانه ی نوعی از آسیب بافتی می باشد. سطوح افزایش یافته ی بیش از یک ایزوآنزیم LDH، می تواند نشان دهنده ی بیش از یک علت آسیب بافتی باشد. برای مثال، بیمار مبتلا به پنومونی (pneumonia) می تواند حمله ی قلبی نیز داشته باشد. سطوح بسیار بالای LDH می تواند یک بیماری شدید و یا نارسایی های چندین اندام بدن را نشان دهد.

به دلیل این که LDH در بسیاری از بافت های سراسر بدن وجود دارد، تنها سطوح LDH برای تشخیص محل و علت آسیب بافتی، کافی نمی باشد. برای تشخیص نیازمند استفاده از دیگر تست ها و تصاویر، به علاوه ی اندازه گیری سطوح LDH خواهیم بود. برای مثال، سطح بالای LDH-4 و LDH-5 می تواند به معنای آسیب کبدی یا آسیب ماهیچه ای باشد، ولی بیماری کبدی را نمی توان بدون انجام تست های پانل کامل کبدی تأیید کرد.

پیش از پی بردن به دیگر مارکرهای خونی آسیب قلبی، LDH برای بررسی و نظارت افراد دچار حملات قلبی استفاده می شد. اکنون، تروپونین (troponin)، پروتئین تولید شده با اختصاصیت بیش تر در سلول های قلبی، اغلب به عنوان شاخص دقیق تر یک حمله ی قلبی شناخته می شود. زمانی که پزشک، یک شرایط خاص را در شما تشخیص داد، ممکن است که به صورت منظم درخواست اندازه گیری سطوح LDH را نماید تا به بررسی میزان پیشرفت درمان شما پرداخته شود.

همچنین سطوح LDH اغلب طی درمان برخی از سرطان ها، برای پیش بینی نتایج و بررسی پاسخ بدن به داروها، استفاده می شود.

سطوح LDH کاهش یافته

کمبود لاکتات دهیدروژناز (LDH) بر چگونگی تجزیه ی قند در بدن (برای استفاده به عنوان انرژی سلولی)، به خصوص در سلول های ماهیچه ای، تأثیر می گذارد. این مورد برای اشخاص دارای سطوح پایین LDH بسیار نادر است.

دو نوع جهش ژنتیکی علت سطوح کاهش یافته ی LDH می باشند. افراد مبتلا به نوع اول، خستگی و درد عضلانی را خصوصاً در زمان ورزش، تجربه می کنند. درحالی که افراد مبتلا به نوع دوم، ممکن است که اصلاً علامت و نشانه ای نداشته باشند. در صورت مصرف مقادیر بالای ویتامین C (آسکوربیک اسید)، سطوح LDH می تواند کاهش داشته باشد.

آزمایش خون

اندازه گیری LDH چگونه است ؟

به صورت طبیعی، سطوح LDH در خون اندازه گیری می شود. در برخی شرایط خاص، می توان سطوح LDH را در ادرار و یا مایع مغزی نخاعی (CSF یا cerebrospinal fluid) اندازه گیری کرد.

برخی از داروها می توانند با نتیجه ی دقیق تست LDH تداخل ایجاد کنند. مقادیر زیاد ویتامین C (یا آسکوربیک اسید) می تواند کاهش دهنده ی سطوح LDH شود. الکل، داروهای بی هوشی (anesthetics)، آسپیرین، مخدرها و پروکائین آمید (procainamide)می توانند افزایش دهنده ی سطوح LDH شوند. همچنین ورزش شدید نیز می تواند سطوح LDH را افزایش دهد. پیش از انجام آزمایش، درباره ی داروهایی که باید از مصرف آن ها پرهیز کنید، با پزشک معالجتان گفتگو نمایید.

عوامل مداخله گر در آزمایش LDH


افزایش دهنده ها: همولیز ، ورزش شدید، الکل، داروهای بیهوشی، آسپرین، کلوفیبرات ، فلوراید ها، میترامایسین، نارکوتیک ها، پروکائین آمید، ایمی پرامین، انترفرون، کتوکونازول، نیتروفورانتوئین، تتراسایکلین ، حاملگی هم می تواند موجب افزایش سطح LDH گردد.

کاهش دهنده ها: اسید آسکوربیک

چشم انداز آزمایش LDH

اندازه گیری لاکتات دهیدروژناز (LDH) می تواند ابزار مفیدی برای پزشکان در زمان بررسی و درمان برخی از شرایط پزشکی باشد. محدوده های نرمال برای سنین مختلف، متفاوت می باشد. همان طور که دانشمندان به یادگیری بیش تر در مورد نقش LDH در بدن می پردازند، سودمندی بررسی سطوح LDH در برخی بیماری ها و شرایط پزشکی، به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

separator line

بیشتر بخوانید:

۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

کنترل بیماری های قلبی عروقی با تغذیه مناسب

۴ دلیل باورنکردنی برای سکته قلبی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حمید | ۳ سال پیش
بنده 29 سالمه... چند روزی هست تنگی نفس خفیف و سلفه ی خفیف گرفتم ( طوری که در صحبت کردن گاهی نفس کم میارم)، از این رو بخاطر عدم ابتلا به کرونا، آزمایش خون دادم... LDH بنده 482 شد (که ماکزیمم نرمال 460 بود)....CT هم دادم که الحمدالله نرمال بود ریه ها... اکسیژن خونم 96..97 بود.. تب هم 36 اینا بود... این LDH نگرانم کرده اقای دکتر... ایا به بدنم آسیبی رسیده!؟؟..
(یه نکته اینکه بنده چند روز پیش به دلیل خاصی باعث شد که به شدت بِدَوم... که احساس تنگی نفس بعد دویدن از همون روز در من ایجاد شد)
8
81

hits