دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لکه های قرمز داخل چشم

علت وجود لکه در چشم چیست؟

علت لکه های قرمز داخل چشم
99
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اصلی‌ترین علل بروز لکه‌های چشمی : دلایلی ساده مانند مالش چشم و عطسه و سرفه کردن و حتی استفراغ می توانند باعث بروز لکه خون در چشم شوند که می توان آن را با خیار و گلاب یا شیر رفع کرد.

با دیدن این علائم در چشم‎ها باید به سرطان شک کرد!

چشم ها تنها عضوی از بدن هستند که بدون نیاز به جراحی می توان به آن ها نگاه کرد و رگ ها و عصب های بینایی را دید، پزشکان این عضو بدن را به مثابه پنجره ای برای بدن معرفی می کنند.

هریک از اندام های بدن عملکرد و توانایی خاصی دارند، چشم اندام پیچیده ای است که بسیاری از پزشکان از روی آن نشانه های سرطان یا بیماری های مزمنی مانند ایدز را تشخیص می دهند، مشکلاتی مثل آب سیاه، آب مروارید و برخی لکه ها و خال های داخل چشم با معاینه تشخیص داده می شوند.با دلگرم همراه باشید.

لکه یا نقطه سیاه در میدان دید

یک منطقه از شبکیه چشم است که در آن چند مخروط و میله، سلول های عصبی سیگنال های نور به تکانه های عصبی برخورد میکند، یک نقطه کور در میدان دید بوجود می آورد.

لکه‌های چشمی نشانهٔ چیست؟

اگر پا به سن گذاشته‌اید، نگران نباشید، این نقاط سیاه چیز مهمی نیستند. اینها فقط ذرات معلق بی‌خطری در مایع درون چشم هستند که در میدان دید شما آمده‌اند. وجود این ذرات بعد از ۵۰ سالگی چیز شایعی است.

با بالا رفتن سن، ماده ژله مانند شفاف درون چشم به ماده‌ای مایع و بقایائی رشته مانند می‌شکند. این رشته‌های کدر ممکن است در پشت عدسی قرار گرفته و سایه‌ای بر محل دید روی شبکیه بیندازند. این حالت باعث دیدن نقاط، حلقه‌ها، یا رشته‌های سیاه می‌شود. افراد نزدیک‌بین بیشتر مستعد این گرفتاری هستند.

در بیشتر موارد، نقاط سیاه خودبه‌خود از بین می‌روند یا مغز تصویر آنها را از میدان دید حذف می‌کند، به‌طوری که دیگر به آنها توجه نمی‌کنید، مگر این که خسته باشید. دیدن پایدار این ذرات ممکن است نشانهٔ وجود التهاب یا عفونت درون چشم یا هر جای دیگر بدن باشد.

شاید هم علامت پاره شدن شبکیه است، که این مورد تهدید کنندهٔ بینائی است. به‌همین دلیل، همیشه وجود پایدار لکه‌های چشمی را به پزشک اطلاع دهید.


علل و دلایل بروز لکه خونی در چشم

برخی فعالیت ها که باعث فشار آوردن بر روی چشم میشود ، باعث پارگی رگ های خونی در سطح چشم میشود که عبارتند از:

مالش چشم ها:

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است شما چشمتان را مالش دهید ، تحریک های کوچکی مانند گرد و غبار باعث میشود که شما،بدون حتی فکر کردن به آن چشمانتان را مالش دهید.

اگر چشمانتان خشک هستند، ممکن است شی در آن وجود داشته باشد که باعث شود آن را مالش دهید تا احساس خوبی بدست آورید.که با برخورد دستانتان به چشم، هر نوع میکروبی که وجود دارد رابه چشم ها منتقل میکند که ممکن است نتیجه آن پارگی رگ های خونی باشد.

فشار آوردن برای دید بهتر:

هر تلاش و کشش در چشم ممکن است باعث ایجاد پارگی در رگ های خونی شود.اگر شما برای دیدن اشیاء عینک میزنید و زمانی آن را در دسترس ندارید ممکن است که برای دید بهتر به چشم هایتان فشار وارد کنید که سبب آسیب خفیف به چشم میشود و پارگی رگ های خونی را ایجاد میکند.

عطسه کردن :

بدن ما ذاتا به یکدیگر متصل است و گاهی اوقات موقعی که یک عطسه سنگین را تجربه میکنیم ممکن است موجب پارگی رگ های خونی در چشم شود.آلرژی ، سرماخوردگی و آنفلانزا میتواند منجر به عطسه شود که احتمال پارگی رگ ها را افزایش میدهد.

سرفه کردن:

زمانی که ما به هر دلیلی سرفه میکنیثم ممکن است باعث ایجاد پارگی در رگ های خونی شود.فشار ناشی از سرفه های سنگین میتواند بر رگ های خونی چشم نیز تاثیر بگذارد.

استفراغ:

در حالی که استفراغ یکی از چیز های غیر معمول است که همیشه اتفاق نمیافتد اما به هر حال چیزی است که همه ما در رندگی به آن دچار شده ایم.مشکلات شکم، استفاده بیش از حد از الکل، بیماری های صبحگاهی و مسمئمیت غذایی ممکن است باعث ایجاد استفراغ شود، که این میتواند فشار شدیدی به چشم وارد کند و یا حتی منجر به پارگی رگ های خونی شود

گریه کردن:

متاسفانه در زندگی زمان های داریم که احساس فرسایش و ناتوانی میکنیم که غم و اندوه خود را اغلب از طریق گریه کردن سبک میکنیم که این ممکن است باعث پارگی رگ های خونی در چشم شود.

افزایش فشار بر روی چشم:

افزایش فشار بر روی چشم اغلب موجب شکستگی وپارگی رگ های خونی میشود . رفتن به سمت بالا در یک ترن هوایی،ماندن در یک حالت از یوگا برای مدت زمان طولانی، و یا حتی فشار بالا در هواپیما ، میتواند باعث افزایش فشار در چشم شود که موجب شکستگی رگ های خونی چشم میشود.

لکه چشم

فشار خون پایین:

فشار خون پایین، میتواند باعث آسیب جدی به شریان ها در بدن شود . فشار خون ممکن است در برخی از قسمت های بدن مسدود شود.این یکی از جدیترین شرایطی است که پارگی رگ های خونی در چشم بوجود میاید.

در بیشتر موارد علائم پارگی یک رگ خونی در چشم وجود ندارد و در اکثر اوقات هم با دیدن خون روی سفیدی چشم متوجه آن خواهید شد .این که این پارگی رگ با درد همراه باشد خیلی نادر است.ممکن است کمی سوزش وجود داشته باشد ، هر چند این چیزی نیست که جدی باشد و همه شما واقعا احساس میکنید که فقط یک ناراحتی عمومی است.

علائم پارگی و شکستگی رگ های خونی ، خود بسیار واضح هستند. یک قسمت به رنگ قرمز روشن است که به طور معمول وجود ندارد در این موارد ، رگ های خونی معمولا به یک ناحیه محدود میشود . اما مواردی وجود دارد که کل قسمت چشم ،ممکن است دچار خونریزی شود.

در 24 ساعت اول این اتفاق این قسمت بزرگتر است اما هنگامی که روز اول رو به پایان میرود به آرامی شروع به کوچکتر شدن میشود در نهایت جذب میشود.

همچنین بخوانید:

علت پلک زدن بیش از حد چشم چیست؟

بهترین راه درمان لکه قرمز (لکه خونی) در چشم

درمان کبودی دور چشم بعد از عمل بینی (رینوپلاستی)


ایدز و سرطان از چشمانتان قابل تشخیص است

یکی از نکات مهم در مورد چشم آن است که پزشکان می توانند بیماری ایدز و بسیاری از سرطان ها را با معاینه چشم تشخیص دهند. ایدز می تواند منجر به ایجاد بیماری های جدی چشم مانند رتینیت، التهاب شبکیه و در نهایت باعث کوری شود. علایم اولیه رتینیت تاری دید، لکه های سیاه و سفید در دید ، یک نقطه کور و چشمک زدن چراغ های روشن در چشم است.

دیابت دست از سر چشم بر نمی دارد

بیماران مبتلا به دیابت ممکن است عوارض چشمی ناشی از بیماری های مزمن را تجربه کنند. این بیماران شانس بیشتری در ابتلا به گلوکوم دارند. شبکیه چشم و یا رتینوپاتی، مانند رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو و رتینوپاتی پرولیفراتیو فشار در چشم از عوارض دیگر دیابت است.

از التهاب مفصل تا التهاب چشم

هر بیماری التهابی که بر کلاژن (جزء اصلی بافت همبند بدن ) مانند بیماری های آرتریت روماتوئید و التهاب مفاصل تاثیر بگذارد، به صلبیه یا سفیدی چشم و قرنیه نیز می تواند آسیب برساند.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

  1. لکه‌ها بعد از واردشدن ضربه‌ای به سر دیده می‌شوند.
  2. به‌طور ناگهانی نقاط نورانی چشمک‌زن یا نقاط ثابت همراه با کدورت دید یا سایه‌دار بودن آن دیده می‌شود.

درمان لکه‌های چشمی

چشم را ورزش دهید. اگر چشم را به‌سرعت بالا و پائین ببرید، لکه‌ها برطرف می‌شوند. این کار مایع درون چشم را به‌هم می‌زند و ذرات را به خارج از میدان دید می‌راند. پارگی را ترمیم کنید.

اگر پارگی شبکیه علت ایجاد نقطه‌های سیاه باشد، که این مورد توسط پزشک متخصص داده می‌شود، پزشک با استفاده از لیزر یا با منجمد کردن در مطب و با بی‌حسی موضعی از پارگی بیشتر شبکیه جلوگیری می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (99 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Shaqayeq | ۴ سال پیش
سلام من تو سفیدی چشمم یه لکه قهوه ایی ک گاهی کمرنگ پر رنگ میشه وجود داره
تا اونجایی ک یادم میاد از بچگی بوده ولی نمیدونم در دوران بچگی ایجاد شده یا کلا از بدو تولد بوده... این چ جور لکه هست؟؟؟! راه درمانش چیه چیکار میشه کرد ک درست شه
2
11
الیسا | ۴ سال پیش
سلام. من تو قسمت سفیدی چشمم لکه یا شاید هم خال میشه گف دارم که رنگش خاکستریه. حدود 25 ساله این لکه هارو دارم ولی الان هم نگرانم هم از لحاظ زیبایی ناراحت کننده س. میشه راهنمایی کنین چه متخصصی برای درمان این خال ها برم؟ ممنون
0
7
پاسخ ها:
sara | ۲ سال پیش
با سلام من بیست و هفت سالمه و زیر قرنیه ام اندازه یک عدس خاکستریه نمیدونم از کی اینطوریه اما خیلی بابتش ناراحتم ممکنه از بین بره؟ لطفا کمکم کنید
بیماری خاصی ندارم اما کم خونم قرص اهن و خونساز بخورم درست میشه؟
1
6
سویل حیدری | ۴ سال پیش
با سلام توی چشم دختر من یعنی در قسمتی که هنگام گریه کردن اشک میاد درست همون جا یه خاله قهوه ای رنگ در اومده بسیار نگرانم کرده علتش چی میتونه باشه
8
0
حسن مولایاری | ۴ سال پیش
لکه سفیدخیلی کمرنگ مابین عنبیه وقرنیه دارم که بادقت زیاددیده میشود.علت آن چه میتواندباشد***۸
۹۶۵۳۰۰۲
0
5
Baharehmisaghian | ۴ سال پیش
باسلام پسرم ۲سالشه واز بدو تولد یک قلب خاکستری رنگ کوچیک توسفیدی چشمش هست البته دخترم که۶سالشه هم چند لکه از بدو تولد داشته اینه مشکلی نیست؟؟
1
4
اراز | ۵ سال پیش
سلام
حدود 15 روز هست که توی چشم راستم 2.3 تا لکه سیاه میبینم و رفته رفته این لکه ها به هم چسبیدن و کاملا جلو دیدم رو گرفتن
مطالعات زیادی داشتم . چشمام جرقه نمیزنه و یا درد و سرگیجه و دو بینی هم ندارم . ضعف یا گرفتگی عضلات دست و پا هم ندارم . تمرکزم رو ازدست ندادم . به طور کلی هیچ اتفاق خاصی برام نیفتاده

نکته مهمتر اینهکه با تغییر جهت دید لکه با چشمم نمیچرخه و ثابته . یعنی وقتی جهتهای دیگه رو نگاه میکنم لکه از دیدم خارج میشه

لطفا رهنماییم کنید تا این مشکلم رو برطرف کنم . خیلی ممنون
2
9
مرضیه | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر من سفیدی چشام تمیزوسفیدنیست وکدروزردومایل ب قرمز رنگه وپرازخال چکارکنم تمیزبشن منظورم همون لکه های زردهستش مچکرمیشم جواب بدید
1
4
احمد | ۵ سال پیش
سلام من داخل چشم سمت راست یک خال چشم که به مرور بزرگ شده والان نزدیک مردمک هسش و الانم چشم چپم داره ی لک دیگه به وجود میاد که اینم داره بزرگ میشه میشه بگین چه کار کنم؟۲۳سالمه
1
7
فرشاد | ۵ سال پیش
سلام من پیوند قرنیه کردم بعد از ۶ ماه لکه های سفید در سطح چشم که در دیدن سیاه دیده میشود ،بوجود آمده است و قدرت دید من را کمتر کرده به نظرتان چه راه حلی وجود دارد؟
1
2
زینب صابر | ۵ سال پیش
وجود لکه نقطه ای زرد در سفیدی چشم به چه علت میتواند باشد؟؟؟
با تشکر
1
6
Aylin | ۵ سال پیش
با سلام من سی سالمه حدود یک ماه لکه های سیاه بعضی وقتا هم شبیه دود جلو چشمام میاد وقتی میرم تو روشنایی بدتر میشم علتش چیه؟؟
0
2
اسما | ۶ سال پیش
من داخل چشمم ی نور ریزیمشاهده میشه دوبار هم تاحالا لیزر گرذم ولی بازم نقژه های سیاه کوچیک توی چشمم هست چیکار کنم!!
1
0
پاسخ ها:
ليلا تيموري | ۴ سال پیش
سلام مادر من مدتي است در قسمت سفيدي چشمش قهوه اي شده است دائم درد و تاري ديد دارد علت چيست
3
7

hits