دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (كراتوكنوس) و روشهای درمان آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری قوز قرینه-همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (كراتوكنوس) و روشهای درمان آن-آشنایی با بیماری قوز قرنیه-قوز قرنيه (كراتوكنوس)چيست-علت قوز قرنيه چيست-علايم قوز قرنيه كدامند-قوز قرنيه چگونه درمان مي شود-راهنمایی های لازم برای بیماران دچار کراتوکونوس...

بیماری قوز قرینه

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

قوز قرنيه (كراتوكنوس)چيست؟

قوز قرنيه بيماري نسبتاً شايعي است كه يك پديده غيرالتهابي و دوطرفه قرنيه مي باشد.

در اين بيماري، استروماي قرنيه نازك مي‌شود و قرنيه حالت مخروطي پيدا ميكند. نازك شدگي قرنيه منجر به ايجاد نزديك‌بيني، آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه كاهش ديد به درجات متفاوت مي گردد. قوز قرنيه بيماري پيشرونده‌اي است و هر دو چشم را گرفتار مي كند، هرچند در ابتدا ممكن است يك چشم گرفتار باشد. خوشبختانه بيماري كوركننده نيست ولي شايع ترين علت پيوند قرنيه در جهان مي‌باشد. قوز قرنيه ممكن است مادرزادي باشد ولي معمولاً در دوران بلوغ ظهور مي يابد و تا دهه سوم و چهارم پيشرفت مي كند و سپس متوقف مي گردد. به ندرت ممكن است قوز قرنيه در سنين بالا تظاهر نمايد.

شيوع قوز قرنيه حدود 1 در2000 نفر است و در تمام نژادها و در هر دو جنس ديده مي شود. سابقه خانوادگي در10-6 درصد مبتلايان وجود دارد.

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

علت قوز قرنيه چيست؟

با وجود تحقيقات پيوسته، علت قوز قرنيه هنوز شناخته نشده است. اگرچه اين بيماري عموماً اختلال ارثي به شمار نمي رود اما در يك دهم موارد، بيش از يك نفر در خانواده مبتلا مي باشند.

ماليدن محكم چشم، گرچه علت قوز قرنيه نمي‌باشد ولي در روند ايجاد آن بي تاثير نيست. به همين دليل به بيماران مبتلا به قوز قرنيه توصيه مي‌شود كه از ماليدن چشم هاي خود بپرهيزند.

علايم قوز قرنيه كدامند؟

علايم باليني قوز قرنيه بسته به مرحله بيماري، متفاوتند. در ابتدا ممكن است فرد با عيب انكساري نزديك بيني و آستيگماتيسم خفيف مراجعه نمايد كه در اين موارد معمولاً ديد بيمار با اصلاح عيب انكساري به‌راحتي به10/10 نمي‌رسد. در اين موارد، انجام توپوگرافي قرنيه تشخيص را قطعي مي‌كند.

درموارد متوسط تا شديد، در معاينه بيمار علايمي وجود دارند كه تشخيص را مشخص مي نمايند.

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

قوز قرنيه چگونه درمان مي شود؟

قوز قرنيه در مراحل اوليه به صورت نزديك‌بيني خفيف همراه با آستيگماتيسم تظاهر مي‌نمايد كه درمان آن تصحيح عيب انكساري توسط عينك مي‌باشد. البته بايد توجه داشت كه بيماري ماهيت پيشرونده دارد و در نتيجه نمره عينك تجويزشده تغيير خواهد كرد. با پيشرفت بيماري و افزايش نزديك بيني و آستيگماتيسم, براي اصلاح ديد بايد از لنزهاي تماسي سخت استفاده كرد.

استفاده از عینک یا لنزهای تماسی نرم در مراحل اولیه بیماری قوزقرنیه که نزدیک بینی و یا آستیگماتیسم منظم وجود دارند به بیمار کمک می کند اما با پیشرفت بیماری و بروز آستیگمات نامنظم، دیگر این دو روش، دید مناسبی را برای بیمار فراهم نمی آورند.

استفاده از لنزهای تماسی سخت (RGP) در این مرحله ضروری است. وجود این لنزها روی قرنیه باعث می شود سطح نامنظم قرنیه بیمار توسط یک سطح صاف و منظم پوشانده شده، شکست نور به درستی انجام گیرد.

بیمارانی که قادر به تحمل لنزهای سخت نمی باشند می توانند از لنزهای هیبریدی (ترکیبی از سخت و نرم) استفاده کنند. نمونه ای از این لنزها که با نام تجاری ClearKone شناخته می شوند به راحتی در دسترس است و می تواند دید مناسبی را برای بیمار فراهم آورد، ضمن آن که تحمل آن نیز از لنزهای سخت بسیار راحت تر است.

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

استفاده از رینگ های داخل قرنیه Intacts و میورینگ، در زمانی که بیمار قادر به تحمل لنزهای تماسی نیست تحول بزرگی در درمان این بیماری ایجاد کرده است. استفاده از این حلقه ها نه تنها دید بدون عینک و با عینک بیمار را بهتر می کند، بلکه باعث تحمل بهتر لنز و نیز جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود.

Cross Linking یا CXL قرنیه روشی است که با تاثیر مستقیم بر پیوند های موجود بین رشته های کلاژن قرنیه، باعث افزایش استحکام قرنیه و جلوگیری از پیشرفت بیماری تا 5 سال بعد می شود. در این روش از ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و اشعه ماورا بنفش (UVA) به مدت 5 تا 30 دقیقه (بسته به دستگاه تامین اشعه) برای سفت کردن قرنیه استفاده می شود.

در نهایت و در صورت عدم موفقیت روش های قبلی از پیشرفت بیماری و یا مراجعه بیمار در مراحل بسیار پیشرفته بیماری، انجام پیوند قرنیه و یا تعویض قرنیه، روشی بسیار موفق و امیدوار کننده است. پیوند قرنیه بسته به شدت بیماری می تواند به صورت لایه ای و یا تمام ضخامت انجام شود.

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

راهنمایی های لازم برای بیماران دچار کراتوکونوس در موقع کار با رایانه:

استفاده از صفحه نمایشگر بزرگ شرایط کار بهتری را برای بیمار فراهم می کند.
استفاده از صفحه نمایشگر تخت باعث کاهش Glare (خیرگی) در زمان کار می شود. همچنین تنظیم نسبت نورهای قرمز، آبی و سبز، به کاهش احساس ناراحتی در چشم ها کمک می کند.
استفاده از فونت های خواناتر مانند Arial و یا بزرگ کردن فونت ها می تواند مفید باشد.
ساعات طولانی و مداوم کار با رایانه باعث خشکی چشم ها و تاری دید می شود. قطع کار با رایانه به صورت منظم و در فواصل زمانی مشخص و پرداختن به کاری متفاوت، در کاهش علایم چشمی بیمار بسیار موثر می باشد.
استفاده از از نرم افزارهای بزرگ کننده صفحات (Enlargement Software) کمک کننده خواهد بود.
استفاده از کپی های متنی در صفحات بزرگتر (مانند A3) توصیه می شود.

میزان نور موجود در محیط زندگی و کار بیماران دچار کراتوکونوس بسیار مهم می باشد و نور طبیعی خورشید بهترین شرایط را دارد. در صورتی که فرد در محیطی قرار بگیرد که منابع نورانی متعددی در اطراف او باشد، لازم است از نگاه مستقیم به آن ها خود داری کند. استفاده از لامپ های مطالعه در زمان مطالعه به بعضی از بیماران کمک می کند.
کار در محیط هایی که از دستگاه گرم کننده مرکزی و یا کولرهای گازی استفاده می شود باعث خشکی چشم و تشدید ناراحتی بیماران مبتلا به کراتوکونوس می گردد، به خصوص در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند. استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا (از جمله دستگاه های بخور آب) در کاهش ناراحتی بیمار بسیار موثر است.
کار در محیط های غبار آلود و یا دارای گرد و خاک زیاد می تواند مشکل زا باشد. در این شرایط، استفاده از لنزهای اسکرال که بخش زیادی از سفیدی چشم را می پوشانند می تواند موثر باشد، در غیر این صورت استفاده محافظ های چشمی که برای این منظور طراحی شده اند، الزامی است.
توصیه می شود این بیماران حتی المقدور از رانندگی در شب خودداری کنند.
در صورت شرکت در کلاس درس ، گردهمایی ها و یا همایش ها ، بهتر است فرد حتی المقدور نزدیک به تابلو و یا صفحات نمایش بنشیند.

همه چیز درباره بیماری قوز قرینه (کراتوکنوس) و روشهای درمان آن

گردآوری مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits