دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید- بی‌خوابی - آب‌آلبالو ترش‌مزه- آب آلبالوی بدون قند- آب آلبالو - سیکل خواب - زوال عقلی- هورمون ملاتونین

به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید

به گزارش خبرگزاری فرانسه بررسی‌های محققان دانشگاه روچستر در نیویورک که مشروح نتایج آن در مجله Medicinal food به چاپ رسیده است نشان می‌دهد مصرف یک لیوان آب آلبالوی بدون قند در صبح به خواب بهتر در شب کمک می‌کند.

محققان در پژوهشی که انجام دادند از داوطلبان خواستند هر روز دو نوبت صبح و عصر به مدت دو هفته آب آلبالو ترش مصرف کنند و بعد دو هفته دیگر که از این نوشیدنی استفاده نکرده بودند، وضعیت آن‌ها مقایسه شد.

به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید

در دو هفته‌ای که داوطلبان این نوشیدنی را مصرف کرده بودند میزان بی‌خوابی در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

طبق آمار از هر 4 فرد بالغ یک نفر دچار بی‌خوابی است و 50 درصد این افراد کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند.

به گفته محققان دلیل این ویژگی آب آلبالو وجود مقادیر فراوانی ملاتونین است. ملاتونین نوعی هورمون است که می‌تواند سیکل خواب را تنظیم کند.

متخصصان دانشگاه ایالت لوئیزیانا در آمریکا دریافتند نوشیدن روزانه دو وعده آب‌آلبالو ترش‌مزه در صبح و عصر برای مدت دو هفته مدت زمان خواب افراد مسن مبتلا به بی‌خوابی را تا ۹۰ دقیقه در هر شبانه روز افزایش می‌دهد.

بی‌خوابی مشکل شایعی در میان افراد بزرگسال است که حدود ۲۳ تا ۳۴ درصد از جمعیت افراد ۶۵ سال و مسن‌تر را درگیر می‌کند. بی‌خوابی می‌تواند برای برخی افراد آزاردهنده باشد اما بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت تاثیر منفی و جدی بر سلامت بدن می‌گذارد. همچنین بی‌خوابی با شیوع بیشتر دردهای مزمن،‌ ابتلا به فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ و افت عملکرد شناختی یا زوال عقلی مرتبط است.

به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید

«فرانک ال گرینوی» یکی از محققان این مطالعه گفت: افراد جوان مبتلا به بی‌خوابی برای رفع این مشکل به قرص‌های خواب روی می‌آورند اما برای افراد مسن این داروها خطر زمین خوردن را در آنان چهار برابر می‌سازد که به شکستگی لگن و مرگ زودرس منجر می‌شود.

در این بررسی از هفت فرد بزرگسال با متوسط سن ۶۸ سال که از بی‌خوابی رنج می‌بردند درخواست شد مدت دو هفته و روزی دو بار آب‌آلبالو بنوشند. این متخصصان دریافتند شرکت‌کنندگان هنگامی‌ که از آب‌آلبالو مصرف کرده بودند هر شب یک ساعت بیشتر از مواقع دیگر می‌توانستند بخوابند.

آلبالوی ترش منبع طبیعی از هورمون ملاتونین است که به تنظیم چرخه خواب - بیداری کمک می‌کند.

این یافته ها در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در سن دیگو ارائه شد.

گرداوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits