دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هر آنچه که از رویش تا پوسیدگی دندان باید بدانید
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پوسیدگی دندان : تغییر رنگ مینای دندان، تغییر رنگ دندان ها در محل پوسیدگی، حساس بودن و یا درد گرفتن دندان ها، هنگام خوردن غذاهای گرم و سرد، ، فشار دادن دندان ها روی هم

با مجله دلگرم همراه باشید تا پروسه رویش تا پوسیدگی دندان بیشتر آشنا شوید


علت و علائم پوسیدگی دندان


تغییر رنگ مینای دندان، تغییر رنگ دندان ها در محل پوسیدگی، حساس بودن و یا درد گرفتن دندان ها، هنگام خوردن غذاهای گرم و سرد، ترش و شیرین، فشار دادن دندان ها روی هم و بعد از آن بوی بد دهان و علاوه بر این ها گیر کردن غذاها بین دندان ها و پاره شدن نخ دندان هنگام استفاده، همه می توانند نشانه پوسیدگی دندان ها باشند.

پوسیدگی دندان و دستگاه گوارش


به یاد داشته باشید اگر دندان سالم نداشته باشیم دستگاه گوارشمان دچار مشکل می شود. همانطور که اطلاع دارید از شش ماهگی، به ترتیب دندان های بالای جلو و پایین جلوی کودک شروع به رشد و رویش می کند و تا سن 30 ماهگی کودک 20 دندان در می آورد 10 تا در فک پایین و 10 تا در فک بالا.

از چه سنی دندان دائمی شروع به رشد میکند


از سن 6 سالگی اولین دندان دائمی که معمولا در پشت دندان های شیری شروع به رویش می کند دندان آسیای اول است (که بعضا خانواده ها فکر می کنند آن هم دندان شیری است) به همین ترتیب دندان های شیری می افتند و به جایشان دندان های اصلی شروع به رویش پیدا می کند.

دندان های شیری


دندان های شیری باید از همان دوران طفولیت توسط پدر و مادر تمیز شود تا کودک به سن 4 سالگی برسد و خودش شروع به مسواک زدن کند و از نخ دندان استفاده کند تا دندان هایش دچار پوسیدگی نشود. باید تمام تلاش بر این باشد که دندان شیری پوسیده نشود ولی اگر پوسیده شد پزشک تمام تلاشش را می کند تا دندان را به جای خود حفظ کند. در مواردی هم که پوسیدگی به عصب می رسد و درد شخص شدید می شود، پزشک سعی می کند عصب را خارج کند و با یک نگه دارنده فضا، فضای بین دو دندان را حفظ کند، خیلی مهم است که دندان دائمی به جای دندان شیری بوجود بیاید و اگر فضا در اثر کشیدن دندان بسته شود دندان اصلی نمی تواند بیرون بیاید فرد محتاج ارتودنسی می شود.

مراقبت از دندان ها


پس باید دندان های دائمی را هم مراقبت کرد، با مسواک، نخ دندان و مراقبت های دوره ای که هر 6 ماه یکبار انجام می شود. دندان های عقب دارای شیار هایی هستند که معمولا با مسواک تمیز نمی شوند، به این دلیل دندان پزشک آن ها را با شیار پوش پر می کند تا دندان پوسیده نشود.


هدف، حفظ دندان های شیری و دائمی است، زیرا دندان ها نقش زیادی در صحبت کردن، زیبایی و گوارش دارند. دندان ها مروارید های گرانقیمتی است که خداوند برای انسان قرار داده است.


برای داشتن دندان هایی سالم، مراقبت از دهان و دندان باید از دوران نوزادی شروع شود، قطعا این موضوع را بیشتر کسانی درک می کنند که در حال حاضر از پروتز های متفاوت دندانی استفاده می کنند. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی واجب و ضروری است همچنین استفاه حداقل هفته ای دو بار از دهان شویه های معتبر را فراموش نکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits