دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با علل و علائم گرفتگی گردن
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گرفتگی گردن یکی از دردهای طاقت فرسایی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم. در این مطلب قصد داریم شما را با علل و علائم این عارضه آشنا نموده و راه های درمان آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

گرفتگی گردن

گرفتگی در گردن می‌تواند موقتی یا مزمن باشد. همچنین، ‌افرادی که این مشکل را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که گرفتگی گردن معمولا بدون درد است، اما می‌تواند به درد مزمن گردن یا شانه‌ها مرتبط باشد.

گرفتگی گردن ممکن است با سر درد و گردن درد همراه باشد و این درد تا شانه‌ها و بازوها هم کشیده شود. علائم گرفتگی گردن معمولاً چند روز تا حداکثر یک هفته باقی می‌ماند. ممکن است احساس آزار دهنده و ناراحتی کننده خفیف تا متوسطی در گردن باقی بماند.

خشکی گردن زمانی به وجود می‌آید که یکی از عضلات دچار تنش یا فشار شود. در صورتی که یک یا چند مهره گردن هم صدمه ببینند، سفتی گردن به وجود می‌آید.

خشکی گردن زمانی دردناک می‌شود که یک فرد سعی کند گردن یا سرش را حرکت دهد.

معمولا گرفتگی گردن ناشی از یک صدمه یا جراحت جزئی است. در اغلب موارد می‌توان خشکی گردن را در خانه درمان کرد. در موارد نادر نیز این مورد می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد که نیازمند درمان پزشکی است.

درمان گرفتگی گردن

علل گرفتگی گردن

علت‌های شایع در گرفتگی گردن به ترتیب زیر هستند:

  • آسیب یا تنش عضلانی به علت نشستن یا خوابیدن در حالت‌های نامناسب
  • نشستن بیش از حد در برابر کامپیوتر
  • بی‌توجهی به حالت بدن در مواقع راه رفتن و نشستن
  • آسیب‌های جزئی
  • عدم انعطاف‌پذیری عضلانی
  • ضعف عضلانی
  • اسپاسم‌های عضلانی
  • آسیب‌های رایج پس از تصادف با خودرو

در بسیاری از موارد، سبک زندگی بی‌ تحرک، نشستن بیش از حد در مقابل کامپیوتر یا عدم وجود فعالیت‌های ورزشی در برنامه روزانه، آسیب‌های جزئی در ناحیه گردن را تشدید می‌کنند یا مانع از بهبودی این آسیب‌ها می‌شوند.

در حدود ۱۵ درصد از موارد نیز، سفت‌ شدگی گردن و درد به‌ علت وجود مشکلات زمینه‌ای اتفاق می‌افتند. این علت‌ها و مشکلات به ترتیب زیر هستند:

فتق دیسک که وقتی اتفاق می‌ افتد که یکی از دیسک‌های ستون فقرات دچار تورم یا آسیب‌دیدگی می‌شود. شکستگی در قسمت بالایی ستون فقرات که می‌تواند ناشی از تصادف یا افتادن باشد.

تنگی نخاعی که با باریک شدن کانال نخاعی همراه است و معمولا به‌ علت استئوآرتریت اتفاق می‌ افتد. اسپوندیلولیستزیس (Spondylolisthesis) یا لغزش مهره که باعث تحرک ستون فقرات یا دیگر استخوان‌ها می‌شود.

در موارد نادر هم عارضه‌ های عصبی با مربوط به عروق خونی باعث گرفتگی گردن می‌شوند که زندگی افراد را به خطر می‌اندازند. این مشکلات خاص با شکل‌گیری علائم بیشتری همراه هستند که قطعا به مداخله فوری پزشکی نیاز دارند:

1. مننژیت علت گرفتگی گردن

مننژیت، نوعی عفونت در مننژها است. مننژها، غشاهایی هستند که از مغز و ستون فقرات محافظت می‌کنند. علائم مننژیت معمولا به‌صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند به ترتیب زیر هستند:

  1. تب ناگهانی و شدید
  2. احساس گیجی
  3. تغییر در سطح آگاهی و هوشیاری
  4. سردرد شدید
  5. درد یا بی‌حسی در اندام‌ها
  6. استفراغ
  7. حساسیت به نور
  8. بثورات پوستی

2. سکته مغزی یا حمله قلبی علت سفت شدن گردن

حمله‌ های قلبی و سکته‌های مغزی، گاهی اوقات باعث سفت‌ شدگی ناگهانی گردن می‌شوند و در صورت درمان نشدن، ‌می‌توانند جان فرد را به خطر بیندازند. در این موارد،‌ اگر فردی در کنار سفت‌ شدگی گردن با علائم زیر مواجه شد، باید سریعا مداخله‌های پزشکی فوری را دریافت کند:

  1. اختلال در تنفس
  2. درد در قفسه سینه
  3. احساس پرش غیرعادی در بازو
  4. بی‌حسی در اندام‌ها
  5. سردرد ناگهانی و شدید
  6. احساس گیجی
  7. درد شدید در ناحیه فک
  8. ضعف یا سرگیجه

3. آسیب مغزی یا نخاعی علت خشکی و گرفتگی گردن

به زمین افتادن یا ضربه خوردن به مغز یا کمر می‌تواند باعث آسیب‌ دیدگی مغزی، آسیب‌ دیدگی نخاعی یا هر دو شود. این آسیب‌ها به مداخله فوری پزشکی نیازمند هستند و می‌توانند به آسیب‌های مغزی دائمی یا حتی فلج منجر شوند. اگر با علائم زیر مواجه شدید،‌ بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید:

  1. سفت‌شدگی گردن پس از افتان یا ضربه وارد شدن به سر
  2. فلج
  3. تغییر در سطح ادراک حسی یا اختلال در فکر کردن
  4. تشنج

گرفتگی گردن نشانه چیست

علائم گرفتگی گردن

بسیاری از افرادی که با مشکل گرفتگی در گردن مواجه می‌شوند، درد گردن نیز دارند. دلیلش این است که گرفتگی در گردن عمدتا به علت آسیب‌های عضلانی جزئی بروز پیدا می‌کند. با این‌ حال، همه افراد مبتلا به گرفتگی گردن با مشکل درد مواجه نمی‌شوند.

شایع‌ترین حالت‌ های حسی مرتبط با گرفتگی گردن به ترتیب زیر هستند:

  • سفت‌شدگی گردن
  • احساس غیرعادی یا شنیدن صداهای ریز در مواقعی که قصد دارید گردن را در جهت خاصی حرکت بدهید
  • سفت‌شدگی در عضله‌های نزدیک گردن مانند شانه‌ها یا بالای قفسه سینه
  • مشکل داشتن در حرکت دادن گردن در جهتی خاص
  • احساس این‌که چرخاندن گردن شدیدا دردناک خواهد بود

علائم گرفتگی گردن/ درمان گرفتگی گردن

درمان گرفتگی گردن

بهترین روش رفع خشکی و گرفتگی گردن بستگی به علت آن دارد. هنگامی که سفتی گردن جزئی است، درمان‌های خانگی زیر ممکن است به درمان گردن درد شما کمک کند:

1. اعمال کمپرس سرد برای درمان گرفتگی گردن

استفاده از پک یخ یا کمپرس سرد می‌تواند به رفع التهاب و تورم پس از کشش جزئی به فرد کمک کند. یخ اثر بی حس کننده دارد که به طور موقت درد را از بین می‌برد.

این درمان معمولا تاثیر گذارترین روش در ۴۸ ساعت ابتدایی آسیب دیدگی است یعنی همان زمانی که گردن بیشترین تورم را دارد.

استفاده از پک یخ یا کیسه یخ باید همراه با حوله یا پارچه باشد تا از یخ زدگی بافت جلوگیری شود. استفاده از یخ به این صورت است که به مدت ۲۰ دقیقه آن را بر روی ناحیه دردناک اعمال کنید، سپس به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید در آن قسمت بماند.

2. مصرف دارو‌های بدون نسخه برای درمان گردن درد

در صورتی که استفاده از کمپرس سرد، گرما یا هر دو، درد و خشکی گردن را رفع کند استفاده از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است در تسکین درد به فرد کمک کند.

بعضی از این دارو‌ها عبارتند از: ایبوپروفن و ناپروکسن که می‌توانند تورم را کاهش دهند و درد را رفع کنند. اگر شخصی مشکلی در سلامتی دارد و در حال مصرف دارو‌های دیگر است باید قبل از استفاده از این دارو‌های ضد التهاب از پزشک خود سوال کند.

3. کشش عضلات گردن برای درمان گرفتگی

کشش عضلات گردن به صورت خیلی نرم و حرکت آرام سر از سمتی به سمت دیگر است. یکی از حرکات که در ایروبیک و یوگا هم انجام می‌شود به جلو و عقب بردن شانه‌هاست. اگر این کشش باعث درد می‌شود انجام آن را کنار بگذارید.

4. اعمال گرما و حرارت برای رفع گرفتگی و خشکی گردن

تعدادی از افراد به جای استفاده از سرمای یخ از گرما برای کشیدگی عضلات استفاده می‌کنند. استفاده از کمپرس گرم یا حمام گرم می‌تواند عضلات تحت تنش را آرام کند و تسکین را ایجاد کند و موجب درمان گرفتگی گردن شود.

5. بررسی محیط و فضای خواب برای بهبود درد گردن

گاهی اوقات تشک خیلی نرم است یا به اندازه کافی از گردن محافظت نمی‌کند که به خودی خود می‌تواند موجب گردن درد شود. بالشی را که اندازه یا نرمی مناسبی ندارد نیز می‌تواند سبب خشکی گردن شود.

سر، گردن و کمر باید در زمان خواب در یک راستا قرار داشته باشند. افرادی که به کمر می‌خوابند باید از بالش‌هایی استفاده کنند که از گردن و سر بدون بردن آن به سمت رو به جلو، محافظت کنند.

6. توجه به وضعیت بدن برای درمان خشکی گردن

خم شدن و قوز کردن به تدریج می‌تواند به عضلات گردن فشار وارد کند و موجب درد و گرفتگی گردن شود. هر فرد باید در طول روز بر یک یک راستا ماندن گردن، شانه و کمر تمرکز کند. استفاده از یک ابزار تصحیح کننده وضعیت مانند یاد آور‌ها و یا آلارم روی موبایل یا رایانه می‌تواند به فرد در این زمینه کمک کند.

7. ملاقات دندانپزشک برای رفع گردن درد

سفتی پیش رونده در گردن همراه با سر درد یا درد فک به خصوص هنگام بیدار شدن می‌تواند علامت دندان قروچه شبانه یا بروکسیسم باشد. یک دندانپزشک می‌تواند دندان‌ها را برای علائم ناشی از ساییدگی بررسی کند و ممکن است رباط فک را نیز مورد بررسی قرار دهد.

بعضی از افراد شب‌ها قبل از خواب از یک محافظ دندان استفاده می‌کنند تا دندان هایشان را از صدمه بیشتر حفاظت کنند. این کار معمولا فشار روی عضلات فک و گردن را نیز کاهش می‌دهد.

8. ماساژ برای درمان گرفتگی گردن

درمانگر ماساژ می‌تواند به رفع درد ناشی از تنش عضلات کمک کند. البته تحقیقات هنوز موثر بودن ماساژ را تایید نکرده اند، اما تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ماساژ درد گردن را برای افراد مبتلا به آرتروز کاهش می‌دهد.

تحقیق دیگری در مجله درمان‌های مکمل در یک تحقیق بالینی نشان داد که انجام یک ماساژ حرفه‌ای می‌تواند استرس را کاهش دهد که ممکن است مستقیما به رفع خشکی و گرفتگی گردن کمک کند.

9. مدیریت استرس راهی برای درمان گرفتگی گردن

هیچ راهی برای از بین بردن همیشگی استرس وجود ندارد و نمی‌توان کاملا از آن اجتناب کرد. با این حال یادگیری مدیریت آن می‌تواند به کاهش تنش در گردن کمک به سزایی کند. لذا ضروری است افرادی که استرس بالایی دارند بهتر است در این زمینه با یک متخصص و مشاور مشورت کنند.

راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن

علت و درمان گردن درد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits