دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ادرار کف آلود نشانه چیست؟

مهمترین علت ادرار کف آلود چیست؟

ادرار کف آلود نشانه چیست؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
وجود حباب و کف در ادرار نشانه چیست؟ ادرار به طور معمول زرد کم رنگ یا کهربایی است و بافتی صاف و زلال دارد. عوامل گوناگونی، از رژیم غذایی تا داروها و بیماری ها، می توانند موجب تغییر در رنگ و بافت ادرار شما شوند. وجود کف در ادرار گاهی نشان از باقی...

وجود کف در ادرار چه دلایلی دارد؟

وقتی ادرار زیاد در مثانه باقی می ماند زمان خروج با فشار زیاد خارج شده و پس از برخورد به زمین کف آلود می شود. اما وجود کف در ادرار و حبابدار بودن آن، همیشه بی خطر نیست و گاهی علائم یک بیماری می باشد. بنابراین اگر ادرار کف آلود دارید باید به دنبال دلیل این اتفاق باشید.

علائم دیگری که با کف در ادرار رخ می دهند

همان طور که گفتیم اگر کف کردن ادرار تنها یک بار اتفاق بیافتد می تواند نشان از باقی ماندن زیاد آن در مثانه بوده و یا نشان از خروج شدید آن از مجاری ادرار باشد. اما اگر این عارضه مدام تکرار می شود و یا در حال بدتر شدن است باید علت آن بررسی شود.

اگر کف در ادرار به شکل مداوم وجود داشته باشد، باید به دنبال سایر علائم باشید. پیدا کردن علائم دیگر می تواند سرنخی برای پیدا کردن علت این عارضه باشد. معمولا نشانه هایی که همراه با ادرار کف آلود وجود دارند عبارتند از:

  • تورم در دست ها، پاها، صورت و شکم، که می تواند نشانه ای از تجمع مایع بر اثر آسیب دیدن کلیه ها باشد.
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات خواب
  • تغییرات در میزان ادرار تولید شده در بدن
  • ادرار ابری
  • ادرار تیره رنگ

مردان ممکن است با وجود کف در ادرار چطور به ارگاسم برسم؟ارگاسم خشک یا کم شدن مایع منی را نیز تجربه کنند. و با مشکلات ناباروری دسته و پنجه نرم کنند.

علل ادرار کف آلود چیست؟

بازرترین علت ایجاد کف در ادرار سرعت دفع آن است. اما گاهی اوقات این اتفاق به علت غلیظ بودن ادرار بر اثر کم آبی بدن رخ می دهد.به غیر از این موارد، ادرار کف آلود می تواند نشان دهد که برخی از پروتئین ها مانند آلبومین در ادرار شما وجود دارد. پروتئین در ادرار با هوا واکنش نشان می دهد و ایجاد کف می کند.

به طور معمول، کلیه ها به شکل فیلتر عمل کرده و مواد زائد را از آب بدن دفع می کند و اجازه ورود آن ها را به خون نمی دهد. اما گاهی به دلیل اختلال در کارکرد کلیه ها، ازدیاد پروتئین در بدن ایجاد شده و این پروتئین ها در خون باقی می مانند.

وقتی کلیه ها آسیب دیده هستند، نمی توانند به خوبی به مانند یک فیلتر عمل کنند. کلیه های آسیب دیده می توانند پروتئین اضافی را به ادرار وارد کنند. نام این عارضه پروتئینوری است. این عارضه نشانه ای از بیماری های مزمن کلیه می باشد و در مراحل پایانی آسیب کلیه که به نام مرحله نهایی بیماری کلیوی شناخته می شود، رخ می دهد

علت کمتر شایع ادرار کف آلود انزال برگشت دهنده است. انزال برگشت دهنده یک بیماری مردانه است و زمانی اتفاق می افتد که مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی پشت مثانه گیر می کند.علاوه بر این عوامل، مصرف دارو فنازوپیریدین یکی دیگر از علل کمتر شایع وجود کف در ادرار است. این دارو برای درمان عفونت های دستگاه ادراری تجویز می شود.

دیگر علل کف آلود شدن ادرار عبارتند از:

واکنش شیمیایی از علت وجود کف در ادرار است.

یکی از دلایل طبیعی برای کف کردن ادرار و ایجاد حباب در آن، واکنش ادرار با باقی مانده مواد شیمایی ای است که توالت را با آن ها شسته اید. بسته به غلظت اوره، سدیم، پتاسیم و دیگر مواد شیمیایی که در ادرار وجود دارد، میزان کف ادرار کم یا زیاد می شود.

استرس از علت وجود کف در ادرار

اگر شما تحت استرس شدید روانی هستید و یا از اضطراب دارید، ممکن است ادرار شامپانی را تجربه کنید. محققان هندی به این نتیجه رسیده اند که بیمارانی که تحت استرس شدید و طولانی مدت هستند، پروتئین آلبومین بیشتری در ادرار دارند. در واقع استرس می تواند در عملکرد کلیه ها اختلال ایجاد کرده و موجب ورود پروتئین در ادرار شود.

بارداری از علت وجود کف در ادرار

زنان باردار نیز ممکن است احساس کنند ادرارشان کف آلود تر از قبل شده است. این حالت در حاملگی به دلیل فشار بر روی کلیه ها ایجاد می شود. فشار زیاد روی کلیه ها موجب می شود که کلیه پروتئین دفع کرده و کف در ادرار به وجود آید.محققان در مجله The British Medical اعلام کرده اند که پروتئین در ادرار می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی بیماری مخصوص دوران بارداری است که می تواند برای مادر و جنین عوارضی به دنبال داشته باشد.

وجود حباب و کف در ادرار نشانه چیست؟

علاوه بر موارد ذکر شده اگر عوامل و بیماری های زیر را داشته باشید امکان ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر می شود:

علل انزال برگشت دهنده نیز عبارتند از:

  • دیابت
  • داروهای مورد استفاده در درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بزرگ شدن پروستات یا تغییر خلق و خو
  • آسیب عصبی که از آسیب نخاعی، دیابت، یا اسکلروز ناشی می شود
  • عمل جراحی بر روی پروستات یا پیشابراه

کف در ادرار چگونه درمان می شود؟

درمان ادرار کف آلود بستگی به علت ایجاد آن دارد. به عنوان مثال اگر غلظت ادرار زیاد است نوشیدن آب و مایعات باعث می شود کم آبی بدن درمان شده و کف موجود در ادرار نیز کم شود.

درمان دیابت و فشار خون بالا

هنگامی که ادرار کف آلود است به کلیه ها آسیب وارد می شود. به همین خاطر حتی اگر به خاطر وجود کف در ادرار هم نمی خواهید به درمان فکر کنید، برای کاهش سرعت پیشرفت آسیب به کلیه ها، باید بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنید.استفاده از رژیم غذایی متعادل و سالم، ورزش منظم، اندازه گیری مداوم قند خون و استفاده از داروهای کاهنده آن می تواند از ایجاد اسیب بیشتر به کلیه ها جلوگیری کند.

برای فشار خون بالا، نیز می توانید از رژیم غذایی سالم پیروری کنید. برای این رژیم باید مصرف نمک و پروتئین را کاهش دهید. هر دو این عوامل باعث پایین آمدن فشار خون و جلوگیری از فشار بر روی کلیه ها می شود. داروهای مسدود کننده های بتا، مسدودکننده های کانال کلسیم، دیورتیک ها، یا داروهای دیگر کاهنده فشار خون نیز برای درمان تجویز می شود.

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده، دو دارویی هستند که فشار خون را کاهش داده و از کلیه ها محافظت می کنند.

درمان انزال برگشت دهنده

استفاده از داروهای زیر می تواند به درمان این بیماری کمک کند:

همان طور که گفتیم، کف در ادرار در صورتی که گه گاهی ایجاد شود نمی تواند نشان از مشکل جدی باشد اما اگر مدام در حال تجربه این حالت هستید باید به دنبال آسیب کلیوی بوده و آن را درمان کنید.

گاهی اوقات داروها هم می توانند این حالت را ایجاد کنند. پس اگر داروی خاصی مصرف می کنید با پزشک خود در مورد این حالت مشورت کنید. در این شرایط پس از قطع مصرف دارو، غلط و بافت ادرار به حالت اولیه باز می گردد.

بیشتر حالاتی که بدون دلیل مشخص منجر به وجود کف در ادرار می شوند با نوشیدن آب زیاد درمان می شوند اما اگر همراه با ادرار کفی موارد زیر را نیز مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  1. اگر ادرار کفی ظرف چند روز بر طرف نشد.
  2. نشانه هایی مانند تورم، تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و خستگی داشتید.
  3. ادرار ابری یا خونی را تجربه کردید.
  4. در طی رابطه جنسی با وجود ارگاسم مایع منی کمی دارید و یا پس از یک سال تلاش قادر با بارداری کردن همسر خود نیستید.

همچنین بخوانید:

درمان سختی ادرار (احتباس ادرار) در منزل

علت سوزش ادرار چیست؟چگونه سوزش ادرار خود را درمان کنیم؟خانم ها بخوانید

داروهای ادرار آور

۶ گام موثر جهت از بین بردن بو و لکه ی ادرار سگ از روی سطوح

عوارض نگه داشتن طولانی مدت ادرار

علت احساس ادرار بعد از رابطه جنسی چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits