دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی تأثیر غلظت خون بر بدن و راه های درمان آن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
غلظت خون بیماری ای است که موجب ایجاد مشکلاتی در قسمت های مختلف بدن می شود که از آن ها به عنوان علائم غلظت خون یاد می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی این تأثیرات و راه های درمان غلظت خون بپردازیم. با ما همراه باشید.

تأثیر غلظت خون بر قسمت های مختلف بدن

افزایش تعداد گلبول‌ های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می‌گویند. چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در دسی‌ لیتر باشد غلظت خون گفته می‌ شود.

این وضعیت می‌ تواند به صورت اولیه و ناشی از بیماری پلی سیتمی‌ باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری‌ های ریوی، ارتفاع بالا، شانت‌های داخلی قلبی، اختلالات مربوط به هموگلوبین، کشیدن سیگار، افزایش تولید اریتروپویتین و تومورها باشد.

افزایش غلظت خون در بدن سبب کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ ها می‌شود که با گرفتگی اندام‌ هایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

1. غلظت خون موجب می شود لب ها به رنگ بنفش در آیند

وقتی میزان هموگلوبین بدون اکسیژن بیش از حد باشد، مخاط های بدن مثل لب به رنگ بنفش در می آیند. انگشتان دست و پا و زیر ناخن ها بنفش شده، چشم ها پرخون و پوست صورت نیز بر افروخته می شود. با دیدن این علائم ظاهری می توانید نسبت به غلیظ شدن خون تان شک کرده و برای تشخیص نهایی حتما به متخصص مراجعه کنید.

2. غلظت خون موجب سرگیجه می شود

وقتی غلظت هموگلوبین خون زیاد می شود، سیالیت، روانی و حرکت خون کم شده و فرد دچار سرگیجه و رخوت شده و خون دماغ می شود. اگر سرگیجه و رخوت بدون هیچ دلیل زمینه ای دیگری سراغ شما بیاید و گاه و بی گاه بینی تان هم خون ریزی کند، باید نسبت به غلیظ شدن خون تان مشکوک شوید و این نشانه ها را بررسی کنید.

3. غلظت خون موجب نفس نفس زدن می شود

کسانی که مشکل ریوی دارند، تنگی نفس پیدا می کنند و نفس نفس می زنند هم ممکن است به خاطر غلظت خون شان دچار تشدید این علائم شده باشند. پس هر تنگی نفسی را به حساب آلرژی یا آلودگی هوا نگذارید. گذشته از این، افرادی که مشکل قلبی دارند و تپش قلب پیدا می کنند هم می توانند دچار این مشکل باشند.

از دیگر تأثیرات غلظت خون و علائم آن عبارتند از:

  1. تاری دید
  2. سبکی سر
  3. سر درد
  4. کبودی سریع
  5. خونریزی شدید قاعدگی یا لخته شدن
  6. فشار خون بالا
  7. نقرس
  8. کمبود انرژی
  9. کم خونی به هنگامی که خون کمبود گلبول های خونی را دارد.

روش های درمان غلظت خون

1. غذاهای مفید برای رقیق شدن خون

آلبالو، آب لیموی ترش و موز سبب صاف شدن خون می‌ شوند. به طور کلی میوه‌ ها و سبزی‌ ها به علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، یک عمل حفاظتی در مقابل افزایش غلظت خون و کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته می‌شود) و افزایش فشار خون دارند.

2. افراد گیاه خوار خون رقیق‌ تری دارند

به همین علت افرادی که گیاه خوارند، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده‌ اند، بلکه دارای خون رقیق‌ تر و فشار خون و فیبرینوژن پایین‌ تری نسبت به افراد همسن و سال خود هستند.

برای کاهش لخته شدن خون از روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌ های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، پی گاو و گوسفند به مقدار خیلی کمتر مصرف کنید و به جای آن از لبنیات کم چرب، ماهی، سبزی و میوه‌ ی فراوان استفاده کنید.

3. برای درمان غلظت خون از مصرف موادی مثل پسته، جگر و اسفناج خودداری کنید

در بحث خونساز بودن جگر مردم بسیار اغراق آمیز رفتار می کنند. جگر در اغلب موارد نمی تواند خونسازی کند، چون غذای غلیظی است، بنابراین جگر برای خون سازی مناسب نیست. پسته هم برای کسانی که از کم خونی رنج می برند، مفید است.

اما کسانی که خون غلیظ دارند، پسته نخورند بهتر است. یعنی اگر به طور قطع پرخون هستند نباید مصرف کنند. اما همان طور که گفته شد، گاهی اوقات سلول های خونی به هم چسبیده و متراکم هستند و به نظر می آید فرد دچار پرخونی است، درحالی که این طور نیست و کم خون است و خوردن پسته هیچ ضرری برایش ندارد.

در مورد اسفناج هم درصورتی که در کنار کرفس استفاده شود، خوب است و خونسازی می کند. مصرف برخی میوه ها ازجمله انار و در راس سبزیجات، کاهو در رقیق و تعدیل کردن خونی که غلظت بالایی دارد، موثر هستند.

4. کسی که خونش غلیظ است نباید غذاهای پرپروتئین مصرف کند

گاهی اوقات خوراکی هایی مصرف می کنیم که خون غلیظ تولید می کنند و از جمله این خوراکی ها، اغلب پروتئین های گوشتی هستند که هر قدر این گوشت ها تیره تر باشند و حیوانی که این گوشت از آن تهیه می شود، مسن و عظیم الجثه تر باشد، خون غلیظ تری تولید می کند.

همین طور که گوشت شتر نسبت به گوشت گوسفند و گوشت گوسفند نسبت به گوشت مرغ، خون غلیظ تری تولید می کند، به همین علت بهتر است افراد از تنوع غذایی برخوردار بوده و یک سویه نباشد.

بهتر است مردم در تغذیه شان افراطی عمل نکنند. یعنی نه به شکل افراطی گوشت بخورند و نه گیاه خواری کنند تا نه دچار رقت بیش از حد خون شوند و نه دچار غلظت خون.

غلظت خون

عوارض غلظت خون

اختلالات غلظت خون می‌ تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند. این شرایط می‌ تواند باعث لخته شدن خون از جمله:

1. ترومبوز وریدی عمقی باشد یا DVT

هنگامی که یک لخته خون در ورید عمقی به وجود می‌ آید منتج به درد و گردش خون در اطراف ناحیه‌ ای است که لخته خون تشکیل شده. ترومبوزهای وریدی عمقی معمولا در رگ های بزرگ عمیق در پایین پاها تشکیل می‌شوند اما می‌ توانند در جاهای دیگر بدن از جمله ران ها، بازوها، شکم یا لگن هم اتفاق بیفتند.

علائم ترومبوز سیاهرگی عمقی عبارت است از:

  1. ورم، قرمزی و گرما در جایی که ترومبوز رخ داده
  2. بروز تدریجی درد
  3. درد پا به هنگام بستن یا کشش پا
  4. گرفتگی ساق در عضله کاف
  5. تغییر رنگ پوست به رنگ آبی یا سفید در جاهای دیگر بدن

2. آمبولی شریان ریه (PE)

هنگامی رخ می‌ دهد که بخشی از ترومبوز وریدی عمقی جدا شده یا از نقطه شروع آمبولیزه شده و راهش را به سوی قلب و ریه‌ ها پیدا می‌کند و تجمع پیدا می‌کند این امر می‌ تواند از جریان خون کافی جلوگیری کند و با تبادل گازی در ریه‌ ها تداخل ایجاد کند.

علائم امبولی شریان ریه عبارتند از:

  1. تنگی نفس و افزایش تنفس
  2. افزایش ضربان قلب
  3. درد همراه با تنفس عمیق
  4. خونریزی به هنگام سرفه
  5. درد قفسه سینه

3. سکته مغزی

در صورتی که یک لخته خون به سمت مغز حرکت کند و یک شریان خون را که خون دارای اکسیژن را به مغز می‌ رساند، مسدود شود، سکته مغزی رخ می دهد.

4. حمله قلبی

حمله قلبی ناشی از یک لخته خون در عروق کرونر به وجود می آید.

5. آسیب حاد کلیه

آسیب حاد کلیه ناشی از انسداد یا لخته خون یا هر دوی آن ها در رگ های کلیوی که خون را از کلیه ها خارج می‌کند، به وجود می آید.

بیشتر بخوانید:

علت غلظت خون و سفت شدن خون چیست؟

برنج نخورید ! مصرف بیش از حد برنج باعث افزایش غلظت خون می شود



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits